quote:
Op maandag 15 juni 2009 14:07 schreef zwartemarktplaats het volgende:Ik ben van plan om als budget blaassetje een stel b&w boksen via marktplaats aan te schaffen.
Dingen uit het jaar nul maar toch nog met een mooi geluid.
Nou wil ik graag die dingen aansluiten op mijn computer maar daarvoor heb ik een versterker nodig (?)
Wat is een beetje degelijk ding en voor ~100 euro te krijgen (mag 2de hands).
bvd
Wat is de maximale belastbaarheid (wattage) van de speakers en weet je toevallig of de impedantie van de speakers 4 Ohm of 8 Ohm is? Sommige versterkers zijn namelijk niet goed geschikt voor 4 Ohm speakers en 8 Ohm speakers zijn in de regel ook veel makkelijker aan te sturen.
De versterker mag best wat meer vermogen hebben als de maximale belastbaarheid van de speakers als het verschil maar niet enorm groot is want dan is de kans aanwezig dat je de speaker-units beschadigd bij hoog volume of 'opblaast' zoals dat vaak gezegd wordt. Andersom moet je wel meer oppassen met een versterker die laag vermogen levert en speakers die een hoge maximale belasting hebben want dan kan de versterker bij hoger volume gaan clippen, (zware vervorming, de golfvorm van de muziek wordt aan boven- en onderkant afgevlakt) erg slecht voor je luidsprekers en in het ergste geval kan de spreekspoel verbranden.
Je kunt dus niet zomaar alles in het wilde weg aan mekaar knuppen want dan kun je in bepaalde gevallen problemen krijgen.
Hier staat een
DENON PMA-1500R stereo-versterker voor ¤ 150, voor die prijs echt een topding en je kunt natuurlijk altijd proberen om wat van de prijs af te krijgen.
[ Bericht 4% gewijzigd door Bonov op 15-06-2009 19:13:29 ]