abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 juni 2009 @ 12:49:01 #1
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70022025
Iedereen kent wel het fenomeen dat de voetbalnaam soms niet overeenkomt met de echte naam. Soms is de voetbalnaam zelfs geheel anders dan hun werkelijke naam. Zo heet Ronaldinho ('kleine Ronaldo') in werkelijkheid Ronaldo de Assís Moreira, Arthur Antunes Coimbra noemde zich Zico, Kaka heet Ricardo Izecson dos Santos Leite en Alexandre Pato heeft in zijn paspoort Alexandre Rodrigues da Silva staan. Een werelberoemd voorbeeld in eigen land is Ruud Gullit die eigenlijk Ruud Dil heet, hoewel dat niet een bijnaam is en de naam 'Gullit' volgens mij nu ook in zijn paspoort staat.

Het kan ook minder extreem. Sommige voetballers laten bijvoorbeeld hun voornaam op het shirt zetten. Beroemde voorbeelden daarvan zijn: Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro, Ronaldo Luis Nazário de Lima, Romário de Souza Faria en Raúl González Blanco. Een Nederlands voorbeeld kan ik niet zo snel bedenken.

Nog subtieler zijn de gevallen die hun achternaam lichtelijk aanpassen voor het angelsaksische taalgebied. In Nederland is dat de digraaf 'ij' waardoor Kuijt in Engeland Kuyt heet, Van Nistelrooij werd Van Nistelrooy en Cruijff heet tegenwoordig Cruyff.

Mijn vraag in dit topic is drieerlei:
1) Wat vindt jij de meest en minst geslaagde voetbalnamen en waarom?
2) Waarom verzinnen voetballers überhaupt een artiestennaam en waarom zie je dat vooral bij Brazilianen gebeuren? Zou het echt waar zijn dat het aanpassen van je voetbalnaam je kansen als voetballer vergroot?
3) Is dit echt nodig? Basketbal is nog veel meer een marketingsport en daar zie je dit soort geintjes veel minder.

Let wel: ik heb het hier over (oud-)voetballers die hun naam hebben aangepast om voetbalredenen. Ene Marcel van Basten die zijn naam veranderde omdat zijn oma daar moeite mee had valt daar dus niet onder
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 15 juni 2009 @ 12:50:41 #2
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70022072
Ben ik nota bene Pele vergeten Hoe stom kan ik zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_70022149
Ruud Dil
pi_70022152
quote:
Op maandag 15 juni 2009 12:49 schreef Klopkoek het volgende:
Het kan ook minder extreem. Sommige voetballers laten bijvoorbeeld hun voornaam op het shirt zetten. Beroemde voorbeelden daarvan zijn: Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro, Ronaldo Luis Nazário de Lima, Romário de Souza Faria en Raúl González Blanco. Een Nederlands voorbeeld kan ik niet zo snel bedenken.
Staat er dan niet Ronaldo op z'n shirt?
pi_70022154
quote:
Op maandag 15 juni 2009 12:49 schreef Klopkoek het volgende:
2) Waarom verzinnen voetballers überhaupt een artiestennaam en waarom zie je dat vooral bij Brazilianen gebeuren? Zou het echt waar zijn dat het aanpassen van je voetbalnaam je kansen als voetballer vergroot?
Gezien alleen al het aantal Ronaldo's in jouw OP, schat ik in dat de reden vaak gezocht moet worden in het zich willen onderscheiden van alle andere Ronaldo's op hetzelfde continent...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_70022160
quote:
Op maandag 15 juni 2009 12:53 schreef MaxPower het volgende:
Ruud Dil
Even de OP lezen?
pi_70022162
Vagner Love, omdat hij zoveel vrouwen heeft versleten
pi_70022166
Gio, en van wat ik ervan weet is het in Brazilië heel normaal om altijd en overal nicknames te krijgen en zo werkt dat door op het voetbal.
  maandag 15 juni 2009 @ 12:55:03 #9
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_70022179
Portugezen hebben gewoon onmogelijke namen.

En Nani vind ik overigens de meest mislukte. Lijkt net een babykreet.
pi_70022208
quote:
Op maandag 15 juni 2009 12:55 schreef pfaf het volgende:
Portugezen hebben gewoon onmogelijke namen.

En Nani vind ik overigens de meest mislukte. Lijkt net een babykreet.
Bij Nani moet ik altijd aan een ambulancesirene denken
Niet geheel onlogisch met zo'n speler die vaak moord en brand schreeuwt als hij maar net geraakt wordt
pi_70022243
Hulk
AFC Ajax - Manchester United FC - Tottenham Hotspur FC - Roberto Baggio
  maandag 15 juni 2009 @ 12:57:32 #12
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_70022247
Piecke
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  maandag 15 juni 2009 @ 12:59:02 #13
138965 Kn0x
BLLAAARGH!
pi_70022294
In het geval van de Brazilianen is het wel duidelijk. Veel namen zijn hetzelfde of ze hebben belachelijk lange achternamen die niet op shirts passen. Een makkelijke opvallende naam zorgt er dan voor dat je eerder gezien wordt. Ik noem een voorbeeld Hulk.
Tell me that football is not our common language when the whole planet stops breathing for 90 minutes to be witnessed in that one thing in which we all understand.
pi_70022321
Je hebt ook nog een speler met de voetbalnaam Ice Cream.
http://en.wikipedia.org/wiki/Osa_Guobadia
  maandag 15 juni 2009 @ 13:00:37 #15
138965 Kn0x
BLLAAARGH!
pi_70022341
quote:
Op maandag 15 juni 2009 12:56 schreef sjimz het volgende:

[..]

Bij Nani moet ik altijd aan een ambulancesirene denken
Niet geheel onlogisch met zo'n speler die vaak moord en brand schreeuwt als hij maar net geraakt wordt
Nani betekent oma in veel talen. Nog grappiger.
Tell me that football is not our common language when the whole planet stops breathing for 90 minutes to be witnessed in that one thing in which we all understand.
pi_70022359
Je krijgt anders ook een elftal vol met Da Silva en Dos Santossen. Al geldt dat ook voor Lee en Park in Korea en die hebben er blijkbaar schijt aan.
pi_70022426
quote:
Op maandag 15 juni 2009 13:00 schreef sjimz het volgende:
Je hebt ook nog een speler met de voetbalnaam Ice Cream.
http://en.wikipedia.org/wiki/Osa_Guobadia
Die kan mooi in één team met Sunny.

De Braziliaanse international Dodo vond ik ook altijd wel een mooie
pi_70022487
Kennedy Bakircioglü, Zlatan Ibrahimovic...

En je had een paar jaar terug ook bij Ajax iemand spelen die Achmed Hossam heette, maar zichzelf "Mido" noemde
  maandag 15 juni 2009 @ 13:05:29 #19
223335 B.E.D
Ik spring van de hoogste berg
pi_70022493
Maradonna.
Die heeft zich vernoemd naar die zangeres Madonna
Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef steeg het volgende:
haha als je BED in kleine letters schrijft... bed dan lijkt het ook op een bed! wooooowwwww!
pi_70022511
In Spanje heb je toch ook een iets andere 'regeling' als het om achternamen gaat? Met de achternaam van je vader én moeder of zo?
Misschien dat Spanjaarden daardoor met een voornaam spelen.
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_70022534
quote:
Op maandag 15 juni 2009 13:05 schreef B.E.D het volgende:
Maradonna.
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_70022537
quote:
Op maandag 15 juni 2009 13:05 schreef B.E.D het volgende:
Maradonna.
Het is alleen Maradona.
pi_70022587
In Turkije heb je dat ook. Arda Turan, Nihat Kahveci, Rüştü Reçber, Semih Şentürk, Tuncay Şanlı, Sabri Sarıoğlu, Volkan Demirel, enz
pi_70022596
quote:
Op maandag 15 juni 2009 13:05 schreef Gordon_Shumway het volgende:
In Spanje heb je toch ook een iets andere 'regeling' als het om achternamen gaat? Met de achternaam van je vader én moeder of zo?
Misschien dat Spanjaarden daardoor met een voornaam spelen.
Dat klopt geloof ik ja. Maar dan nog zijn ze niet erg consequent. Het is wel Xavi en Raul, maar dan ook David Villa en Sergio Ramos.
pi_70022620
quote:
Op maandag 15 juni 2009 13:09 schreef Dj_Day-V het volgende:
In Turkije heb je dat ook. Arda Turan, Nihat Kahveci, Rüştü Reçber, Semih Şentürk, Tuncay Şanlı, Sabri Sarıoğlu, Volkan Demirel, enz
Ja of Marco Aurélio die zich verturkst heeft naar Mehmet Aurelio
Net alsof we Salomon Kalou destijds Jan Kalou hadden moeten noemen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')