bronquote:Spoorlijn Utrecht-Breda onder de loep
door Henk Schol. dinsdag 16 juni 2009 | 07:45 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 16 juni 2009 | 11:53
GORINCHEM - Veel enthousiasme over een treinverbinding tussen Breda en Utrecht, maar ook de kritische noten en beren op de spoorweg.
En wie dacht dat met de verkoop van Essent de provincie Brabant meteen de straks welgevulde buidel trekt, heeft het ook al mis. "Er is meer te doen in Brabant dan alleen de spoorlijn. Al staat de lijn natuurlijk wel op onze lijstjes", zegt gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen. Maar ook geldt, in de woorden van Tweede Kamerlid Ernst Cramer: "De regio laat zien dat het haar ernst is. Dat regiobestuurders echt op één lijn blijven, is een heel belangrijke voorwaarde om dit plan tot een goed einde te brengen."
Alleen Zuid-Holland ontbrak op de conferentie die vijf gemeenten gisteren in Gorinchem hielden over het plan voor een spoorlijn Breda-Utrecht. Spoorbouwer BAMRail en ingenieursbureau Goudappel Coffeng opperden vorig jaar het idee om de 'vergeten corridor' in het nationale spoorwegnet alsnog aan te leggen. Het idee borrelde op omdat verbreding en verbetering van de immer dichtslibbende A27 op de agenda kwam. Tegelijk een spoor aanleggen leek een interessante optie. Inmiddels is dat plan uitgewerkt en heeft minister Camiel Eurlings van Verkeer het al laten doorlichten. Om aan discussies over feiten een eind te (trachten te) maken, gaat een zware commissie onder leiding van oud-minister Ed Nijpels alle gegevens opnieuw na.
Zo gaat hij de vraag beantwoorden of er inderdaad op den duur 90.000 mensen per dag van de trein gebruik maken en of de aanleg – tegelijk of in elk geval in samenhang met de A27-werken – veel geld (de initiatiefnemers schatten: 700 miljoen euro) bespaart. Eénmaal een nieuwe, bredere brug over de Merwede leggen is goedkoper dan tweemaal een smalle.
Realisering van de spoorplannen mag de A27-beurt niet vertragen, vinden ook alle betrokken bestuurders, de minister voorop. Nu is dat laatste een betrekkelijke zaak, want er is nog geen opleverdatum voor die 'nieuwe', drie-tot vierbaans A27 vastgesteld. Evenmin is er al geld gereserveerd voor dat werk, dat in 2013 uiterlijk zou moeten beginnen.
De commissie-Nijpels gaat nu aan het werk. Behalve naar reizigersaantallen (de zogeheten 'vervoerswaarde' van de lijn) en de kosten, kijkt de commissie ook naar inpassing van de lijn.
Die zou tussen de twee nieuwe rijbanen van de A27 in moeten komen.
Whaha! Die ansichtkaart heb ik ook ooit nog ergens gekocht!quote:
nice, als de pakjes op tijd zijn en het is droog waag ik een poging vanmiddag in Utrecht CS.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:31 schreef thats-me het volgende:
[ link | afbeelding ]
De Kameel NS'20 rijdt hier door Almelo , richting Hengelo. Op Dinsdag 16 Juni 2009 omstreeks 10.40..
Je kunt het niet goed zien, maar die grauwige mist/wolken achter de trein, is rook van een woningbrand van 1 van de huizen aan de linker kant, en komt niet van de Kameel zoals ik ook eerst dacht, toen de IC 6min later aankwam kwam er allemaal brandweer langs rijden..Dus toen snapte ik dat het niet van de Kameel kon komen, omdat het alleen ook maar daar bleef hangen.
quote:Arnhem-Winterswijk
Dinsdag 16 Juni 15:42
Oorzaak Tussen Arnhem en Doetinchem rijden minder treinen door een sein- en wisselstoring.
Er rijden stopbussen.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 60 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
Reisadvies
En dan een jaar later ligt weer arnhem er half uit ivm met "sporen in arnhem" nou dat gaat leuk worden voor de mensen die in augustus met de trein gaan.quote:Veel hinder treinverkeer Nijmegen-Arnhem in augustus
NIJMEGEN - Van maandag 3 tot en met zondag 9 augustus rijden er geen treinen tussen Nijmegen en Arnhem. Van maandag 17 tot en met donderdag 27 augustus ligt het treinverkeer plat tussen Nijmegen en Oss. Bussen worden ingezet om het reizigersvervoer over te nemen.
Dat gebeurt in opdracht van ProRail in verband met onderhoud aan spoorbruggen. In Arnhem wordt de Rijnbrug aangepast, zodat de omgeving minder last krijgt van lawaai van de treinen. De rails worden in een bed van rubber gelegd, houten bielzen worden vervangen. Ook de brug bij Ravenstein wordt aangepakt.
ProRail grijpt de werkzaamheden aan om meteen elders noodzakelijke aanpassingen te verrichten. Zo krijgen de perrons op station Nijmegen nieuwe bestrating en worden wissels in Nijmegen en Elst vervangen. Station Arnhem-Zuid krijgt langere perrons, in Elst worden de perrons opgehoogd en in Lent krijgt de nieuwe fietstunnel bij het spoor een overkapping.
Volgens een woordvoerder van ProRail is voor augustus gekozen, omdat dit een relatief rustige periode is.
Treinongeval bij warmond...quote:18:18:55 16-06-09 GROUP-1 Prio 1 KLINKENBERG WMD Trein Incident 66684 66746 66738 66593
1503013 BRW Hollands Midden (OvD Leiden e.o.)
1503440 BRW Oegstgeest (Korpsalarm)
1503441 BRW Oegstgeest (Korpscoördinator)
1503560 BRW Teylingen (Sassenheim) (Korpsalarm)
1503700 BRW Teylingen (Warmond) (Korpsalarm)
1503703 BRW Teylingen (Warmond) (Korpscoördinator)
18:22:39 16-06-09 -ALPHA- A1 KLINKENBERG WMD
1523801 MKA Hollands Midden (OvD-G West)
18:22:03 16-06-09 -ALPHA- A1 KLINKENBERG WMD
1523129 Ambu 16-129 (Leiderdorp)
18:21:35 16-06-09 -ALPHA- A1 KLINKENBERG WMD
1523123 Ambu 16-123 (Leiden en Omstreken)
Volgens het treinincidentenscenario (TIS) is dat:quote:18:24:59 16-06-09 GROUP-1 Prio 1 KLINKENBERG SSM Trein Incident TIS 1.3
TIS 1 1503013 BRW Hollands Midden (OvD Leiden e.o.)
quote:18:35:28 16-06-09 GROUP-1 Prio 1 KLINKENBERG SSM Trein Incident (Grip: 2) 66590 62990 62984 66596 66597
GRIP 2 1503002 BRW Hollands Midden (CvD)
GRIP 2 1503005 BRW Hollands Midden (HOvD - ROGS West)
GRIP 2 1503006 BRW Hollands Midden (HOvD - ROGS Oost)
GRIP 2 1503020 BRW Hollands Midden (Piket BSF - Bestuurlijk Staf Functionaris)
GRIP 2 1503024 BRW Hollands Midden (Piket Meldkamer)
GRIP 2 1503025 BRW Hollands Midden (Centralisten)
GRIP 2 1503152 BRW Gouda (Kazernealarm)
GRIP 2 1503153 BRW Gouda (Korpscoördinator)
GRIP 2 1503166 BRW Gouda (Centralisten)
GRIP 2 1503659 BRW Teylingen (OGT / VHT / SSM / WMD) (Commandant)
GRIP 2 1503900 BRW Hollands Midden (Monitorcode)
GRIP 2 1504002 BRW Hollands Midden (GRIP)
GRIP 2 1504030 BRW Hollands Midden (Groepscode HOvD)
GRIP 2 1504105 BRW Hollands Midden (Monitorcode OvD)
GRIP 2 1533330 Politie Hollands Midden (?)
GRIP 2 1533333 Politie Hollands Midden (?)
GRIP 2 1533334 Politie Hollands Midden (?)
GRIP 2 1533900 Politie Hollands Midden (Monitorcode)
18:35:22 16-06-09 GROUP-1 P 1 KLINKENBERG SSM Trein Incident (Grip: 2)
GRIP 2 1533100 Politie Hollands Midden (Piket CCB - Bureau Conflict- en Crisisbeheersing)
GRIP 2 1533101 Politie Hollands Midden (?)
GRIP 2 1533330 Politie Hollands Midden (?)
GRIP 2 1533900 Politie Hollands Midden (Monitorcode)
18:35:05 16-06-09 GROUP-1 P 1 KLINKENBERG SSM Trein Incident (Grip: 2)
GRIP 2 1533100 Politie Hollands Midden (Piket CCB - Bureau Conflict- en Crisisbeheersing)
GRIP 2 1533101 Politie Hollands Midden (?)
GRIP 2 1533330 Politie Hollands Midden (?)
GRIP 2 1533900 Politie Hollands Midden (Monitorcode)
Ik denk dat er meer aan de hand is, ze sturen niet zomaar even 6 ambulances die kant op.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 18:44 schreef SpeedyRich het volgende:
De bovenleiding zal wel op de trein liggen met mogelijk electrocutie gevaar
TIS 1.3quote:Op dinsdag 16 juni 2009 18:48 schreef NordicBlue het volgende:
[..]
Ik denk dat er meer aan de hand is, ze sturen niet zomaar even 6 ambulances die kant op.
jaquote:
Die zag ik vanmiddag toen ik naar Arnhem ging, hij ging richting utrecht o.i.d.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:57 schreef thats-me het volgende:
Hier nog een keer de NS20 door Lochem richting Zutphen en uiteindelijk Haarlem
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Teringquote:Op dinsdag 16 juni 2009 18:56 schreef SpeedyRich het volgende:
Laatste nieuws:
Bovenleiding kapot getrokken, kabel door een ruit naar binnen geslagen minimaal 4 gewonden. Overige personen wachten op bussen
"Even dames met zware koffer naar buiten helpen. We mogen naar buiten. #noodstopquote:
En nu maar hopen dat ze niet klagen over de hoeveelheid uren die ze in de file staan wachten op een bus die hun verder brengt ...quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:25 schreef Ofyles2 het volgende:
Mijn gedachten gaan dan ook uit naar die getroffen forenzen.
En ook op hamers is bezuinigd, omdat deze vroeger vaak als souvenir werden gebruikt.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:28 schreef sander89 het volgende:
Er gaat nog is een keer een echt groot treinongeluk gebeuren met meerdere doden ben ik bang.
Als er brand uitbreekt zit je als ratten in de val, vooral in VIRM omdat trappen zo smal zijn.
De ramen zal je ook niet makkelijk stuk te krijgen, zijn ieder geval niet als nooduitgang bedoelt.
Leuke foto! Maar met wat meer dan alleen sepia krijg je hem nog wat ouderquote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:57 schreef thats-me het volgende:
Hier nog een keer de NS20 door Lochem richting Zutphen en uiteindelijk Haarlem
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ook de robuuste plan V kan flink lijden:quote:Op dinsdag 16 juni 2009 20:30 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]
(Foto Nico Spilt... na een frontale botsing)
VIRM... leuke treinen, maar wel met wat nadelen.
De moderne treinen van de DB en ÖBB beschikken over speciale noodruiten. Die zijn herkenbaar middels een rode punt in het midden waar een soort van steentje in zit. Erg ingenieus.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:43 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
En ook op hamers is bezuinigd, omdat deze vroeger vaak als souvenir werden gebruikt.
Dat weet ik nog goed ik zat in die trein, is al weer 5 jaar geleden.quote:
Voortaan neem ik een noodpakket mee in de trein.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 21:33 schreef sander89 het volgende:
[..]
Dat weet ik nog goed ik zat in die trein, is al weer 5 jaar geleden.
Gelukkig stapte ik een halte eerder uit namelijk Utrecht.
Die noodhamers kan je gewoon vast zetten aan een ijzerdraad van 1 a 2 meter ofzo, is in de lijn bussen ook zo.
Met ladder niet te vergeten.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:15 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Voortaan neem ik een noodpakket mee in de trein.
Loopt tegen de 800, met alternatieve en historische bordjes erbij tegen de 1100quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:55 schreef Peterselieman het volgende:
Nice Fles![]()
Hoeveel Duitsland-bordjes heb je ondertussen wel niet in je collectie zitten?
Inderdaad, leuk slagjequote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:55 schreef Peterselieman het volgende:
Nice Fles![]()
Hoeveel Duitsland-bordjes heb je ondertussen wel niet in je collectie zitten?
Dat ding schijnt nu in Hengelo te staan? Ik zag hem zo nergens staan..ook niet in de werkplaats van Nedtrain vanavond...quote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:31 schreef thats-me het volgende:
[ link | afbeelding ]
De Kameel NS'20 rijdt hier door Almelo , richting Hengelo. Op Dinsdag 16 Juni 2009 omstreeks 10.40..
Je kunt het niet goed zien, maar die grauwige mist/wolken achter de trein, is rook van een woningbrand van 1 van de huizen aan de linker kant, en komt niet van de Kameel zoals ik ook eerst dacht, toen de IC 6min later aankwam kwam er allemaal brandweer langs rijden..Dus toen snapte ik dat het niet van de Kameel kon komen, omdat het alleen ook maar daar bleef hangen.
Haarlem toch?quote:Op woensdag 17 juni 2009 00:06 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Dat ding schijnt nu in Hengelo te staan? Ik zag hem zo nergens staan..ook niet in de werkplaats van Nedtrain vanavond...
quote:"Dit is een zorgwekkende gebeurtenis"
De NMBS maakt zich zorgen over de procedure om de treinen te laten vertrekken. Eergisteren vertrok een trein in Brussel-Centraal enkele minuten te vroeg, terwijl de treinbegeleidster nog op het perron stond.
Een trein naar Antwerpen vertrok eergisteren toen de treinbegeleidster nog niet was opgestapt. Vermoedelijk beschikte iemand die daar niet bevoegd voor was over een sleutel om het vertreksein te geven.
"Dat is het meest waarschijnlijke", geeft Jochem Govaerts van de NMBS toe. "We hebben heel veel treinbegeleiders gehad die nu met pensioen zijn en zulke sleutels zijn op rommelmarkten en op eBay relatief gemakkelijk te vinden." Govaerts vindt het niettemin onbegrijpelijk dat "iemand een trein wil laten vertrekken zonder treinbegeleider te zijn".
"Als iedereen zijn gezond verstand zou gebruiken, zou er geen probleem zijn", voegt hij eraan toe. "Het is inderdaad zorgwekkend dat dit nu gebeurt. We gaan dan ook bekijken wat daar de gevolgen van kunnen zijn."
Bron: http://deredactie.be/cm/v(...)_iedereen_conducteur
Misschien hebben ze een lesje realisme nodig daar in Belgiëquote:Govaerts vindt het niettemin onbegrijpelijk dat "iemand een trein wil laten vertrekken zonder treinbegeleider te zijn".
"Als iedereen zijn gezond verstand zou gebruiken, zou er geen probleem zijn", voegt hij eraan toe. "Het is inderdaad zorgwekkend dat dit nu gebeurt. We gaan dan ook bekijken wat daar de gevolgen van kunnen zijn."
quote:ENSCHEDE - De Regio Twente stelt een bedrag van 1 miljoen euro beschikbaar voor een treinverbinding tussen Hengelo, Oldenzaal en het Duitse Bad Bentheim.
Het gaat daarbij om een proef van naar verwachting vier jaar.
Het is de bedoeling dat tijdens de proef een treindienst gaat rijden tussen Hengelo en Bad Bentheim. De trein zou moeten stoppen op de tussenliggende stations Hengelo Oost en Oldenzaal. De dienst maakt vooralsnog gebruik van de bestaande infrastructuur; er worden geen aanpassingen gepleegd aan het baanvak.
Of de proef daadwerkelijk doorgang vindt, hangt af van de totale financiering van het project. De kosten van de proef worden door de Regio Twente geraamd op 6 tot 8 miljoen euro, een bedrag dat door de gezamenlijke Nederlandse en Duitse overheden zal moeten worden opgebracht. Over deze financiering wordt door betrokken partijen binnenkort overleg gevoerd. Afhankelijk van de uitkomst zal op zijn vroegst medio 2010 met de proef kunnen worden begonnen.
De trein Hengelo-Bad Benheim zou een keer per uur moeten rijden en heeft in Bad Bentheim aansluiting op de trein van en naar Rheine en in Hengelo op de Nederlandse intercity. Mochten de resultaten van de proef positief uitvallen, dan wordt mogelijk ook de lijn Bad Bentheim-Nordhorn hervat. In dat geval zou een rechtstreekse verbinding Hengelo-Nordhorn ontstaan.
http://www.tctubantia.nl/(...)-HengeloBentheim.ece
Dit is nog het interessantste natuurlijkquote:Mochten de resultaten van de proef positief uitvallen, dan wordt mogelijk ook de lijn Bad Bentheim-Nordhorn hervat. In dat geval zou een rechtstreekse verbinding Hengelo-Nordhorn ontstaan.
Matig. "Effe snel iets opzoeken" is er niet bijquote:Op woensdag 17 juni 2009 01:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:
En hoe is het eerste ritje bevallen met Hafas in je broekzak?
Moeten ze wel met ATB-EG uitgerust wordenquote:Op woensdag 17 juni 2009 09:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Talentjes van DB Regio of de Prignitzers of zo lijkt me voor de hand liggen
lintjes lijken me niet waarschijnlijk aangezien er geen nieuwe lintjes nederland in mogen. dm'90 is wel goed mogelijk aangezien de ns er veel over heeft volgens mij (aangezien ze niet meer op nijmegen-roermond en oldenzaal-zutphen rijden)quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:31 schreef ReisT het volgende:
Klinkt zeker interessant! Met welk dieseltreintje zouden ze dat willen gaan doen? Hopelijk geen LINTjes, een DM'90 lijkt me wel wat.
Hee, dat is nieuw voor mijquote:Op woensdag 17 juni 2009 10:27 schreef dennistd het volgende:
aangezien er geen nieuwe lintjes nederland in mogen.
Volgens mij ivm de botsveiligheid van die dingen, die schijnt niet al te best te zijn. De huidige lintjes mogen blijven rijden omdat die van voor de nieuwe regels zijn, maar nieuwe lintjes moeten voldoen aan de nieuwe regels en dat is niet het geval.quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hee, dat is nieuw voor mijVertel daar eens wat meer over?
Ik heb ook verhalen gelezen over dat er "door onverlaten iets aan de bl gehangen zou zijn" etc. we wachten het rapport af iddquote:Op woensdag 17 juni 2009 11:13 schreef Peterselieman het volgende:
Lijkt er op dat het schuitje afgebroken is en in de bovenleiding gehaakt is. Een kwaaltje van de eerste serie VIRM's
Maar goed, we wachten het rapport van het IVW rustig af
Wie had het over nieuwe? Voor een proef van een paar jaar gaan ze echt geen nieuwe treinen aanschaffen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:27 schreef dennistd het volgende:
[..]
lintjes lijken me niet waarschijnlijk aangezien er geen nieuwe lintjes nederland in mogen.
Eigenaardig dat dat ook echt NU pas blijkt he.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:17 schreef Darkwing_Duck het volgende:
http://www.nu.nl/opmerkel(...)-worden-gestart.html
De NMBS is verbolgen dat dat niet echt zo is inderdaadquote:Op woensdag 17 juni 2009 12:29 schreef KapiteinT het volgende:
Inderdaad vreemd dat dit nog nooit eerder gebeurd is als het echt zo makkelijk is. Of zijn al die Belgen zo braaf..?
Ja hoor, iets van 5-7 euri bij iedere ijzerhandelquote:Op woensdag 17 juni 2009 12:40 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Maargoed, die driehoeksleutels hier kan je toch ook gewoon halen?
enfin, vanmiddag ontstaat er een run op vertreksleutels in België en vanf morgen is het maar het maar gokken wanneer de trein vertrekt.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:17 schreef Darkwing_Duck het volgende:
http://www.nu.nl/opmerkel(...)-worden-gestart.html
Nee, de lokale grappenmaker staat hem daar op te wachten, geen centje pijnquote:Op woensdag 17 juni 2009 14:03 schreef Cothen het volgende:
[..]
enfin, vanmiddag ontstaat er een run op vertreksleutels in België en vanf morgen is het maar het maar gokken wanneer de trein vertrekt.
Vraag me toch af wat er gebeurd als een trein vertrekt zonder conducteur en dan bij het volgende station wil vertrekken, blijft de machinist dan net zolang wachten totdat hij een vertreksein krijgt? Of gaat hij de conducteur zoeken?
Stoere overflow-error!quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:07 schreef KapiteinT het volgende:
Ik zat net te kijken hoe je nu nog van Schiphol naar Leiden kan, maar deze trein zou ik maar niet nemen...
[ afbeelding ]
Meer dan 45 dagen vertraging...
En fail-safequote:
quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:09 schreef KapiteinT het volgende:
Dus eigenlijk is het hier net zo simpel om een trein te laten vertrekken? Of om Bingo te spelen...
Dat is voor iedere NStrein dezelfde sleutel. Dus zullen ze wel volop in omloop zijn.quote:
quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:26 schreef Boschkabouter het volgende:
Volgens mij is het zelfs dezelfde sleutel die je kunt gebruiken om lantaarnpalen /prullenbakken/verkeerslichtinstallaties open te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |