abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69873423
Hoi,

Moet een wilsverklaring voor euthanasie of het recht om een behandeling te stoppen perse worden vastgelegd bij de NVVE?

of kunnen we ook zelf een verklaring vastleggen, met evt een volmacht die de mondelinge verklaring kan vervangen als t zover is dat ik door bv een onverhoopte toestand eindig als een kropje sla?

Ik vind het nl stom dat er jaarlijks 17.50 contributie per jaar betaald moet worden om dit vast te leggen bij de NVVE, en bovendien vind ik t ook niet zo'n gezellig vereniging....zijn er andere opties om dit goed te regelen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Babbelzz op 09-06-2009 19:42:23 (wil een modje ff spelfout uit de titel halen? dank) ]
  dinsdag 9 juni 2009 @ 20:21:06 #2
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_69874733
Volgens de Postbus 51 site mag je gewoon zelf zo'n verklaring opstellen. Je moet alleen waarschijnlijk wel aan bepaalde voorwaarden voldoen en ik gok dat die wel te vinden zijn op het net. En wat ook niet gek klinkt is dat ze aanraden het met de familie en je huisarts te bespreken. Dan weten de belangrijkste mensen ervan.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_69886548
oke thanks,

Ook hier komt de NVVE om de hoek kijken, terwijl dat ook een stichting is die 'helpt' bij verstikking etc om niet meer in leven te willen blijven.
Best raar dat er maar 1 organisatie is, die zich hier mee bezig houdt...
pi_69886715
Een euthanasie verklaring hoeft niet bij het nvve vast gelegd te worden. Je overlegt met de huisarts hoe die er tegen over staat doet die er niet aan dan ga je op zoek naar een andere huisarts die er geen moeite emee heeft (of je huisarts weet wel een huisarts) Op internet staan ook een soort van euthanasie verklaringen, die print je uit en moet ondertekend worden door de gezinsleden die er rechtstreeks mee te maken hebben, partner en kinderen ( tenminste bij ons) die geef je aan je huisarts en een kopie hou je voor je eigen en dat is dat.
Zo ging het bij ons dacht ( moest even graven is alweer twee en een half jaar terug dat ik naar zo,n verklaring op zoek ging voor mijn pa)
Oja en een goed onderbouwde stelling waarom je euthanasie wilt plegen moet ook.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sorella op 10-06-2009 17:15:53 ]
pi_69905323
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 08:06 schreef Sorella het volgende:
Een euthanasie verklaring hoeft niet bij het nvve vast gelegd te worden. Je overlegt met de huisarts hoe die er tegen over staat doet die er niet aan dan ga je op zoek naar een andere huisarts die er geen moeite emee heeft (of je huisarts weet wel een huisarts) Op internet staan ook een soort van euthanasie verklaringen, die print je uit en moet ondertekend worden door de gezinsleden die er rechtstreeks mee te maken hebben, partner en kinderen ( tenminste bij ons) die geef je aan je huisarts en een kopie hou je voor je eigen en dat is dat.
Zo ging het bij ons dacht ( moest even graven is alweer twee en een half jaar terug dat ik naar zo,n verklaring op zoek ging voor mijn pa)
Oja en een goed onderbouwde stelling waarom je euthanasie wilt plegen moet ook.
ik denk dat mijn huisarts er wel voor open staat. echter gaat ie binnenkort wel met pensioen...wat als zijn opvolger niet wil? issut dan nog rechtsgeldig?
pi_69906986
Even een tvp, ben wel benieuwd hoe zoiets geregeld moet worden (stel nou ik word aangereden en ben een kasplantje, toch wel fijn als het allemaal al juridisch geregeld is dat de stekker eruit kan).
deal with it
  woensdag 10 juni 2009 @ 18:59:56 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_69907256
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 18:01 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

ik denk dat mijn huisarts er wel voor open staat. echter gaat ie binnenkort wel met pensioen...wat als zijn opvolger niet wil? issut dan nog rechtsgeldig?
T.z.t. ben je m.i. toch afhankelijk van je naaste(n), of die willen meewerken, en of er een arts gevonden kan worden die wil meewerken.

Dus rechtsgeldig garandeert nog steeds helemaal niet dat jouw wens wordt uitgevoerd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_69907542
Dan kan je altijd een andere arts zoeken die er wel voor open staat
En wat lienekien zegt je naasten moeten er het mee eens zijn.
pi_69908082
En als je familie nou weigert om zoiets te tekenen? Telt hun woord zwaarder dan dat van bijvoorbeeld een vriend die het wel wilt tekenen en je helpen je leven te beëindigen?
deal with it
pi_69908970
Als je naaste niet mee willen werken kan je hoog of laag springen maar dan gebeurt het niet.
Maar ik ben geen expert in deze materie het beste is het om het aan je huisarts te vragen lijkt mij.
Mijn vader had zijn eutahnasieverklaring niet nodig die is vredig ingeslapen, een nichtje van mij had kanker op jonge leeftijd die heeft er wel gebruik van gemaakt, in het geval van mijn vader moesten wij en onze moeder tekenen, in het geval van mijn nichtje haar man.
Wat ik gehoord heb later is dat er wel een procesverbaal werd gemaakt door de officier van justitie richitng de arts en echtgenoot maar dat er verder niets mee gedaan wordt.
pi_69914823
maar ff he, mijn naasten zijn emotioneel; ik ben verworden tot kropje sla:

Ik heb op papier gezet; toen ik nog goed bij mijn verstand was, besproken etc... ik kan me voorstellen dat vrienden / familie tegen die tijd anders denken, maar wellicht toch mijn wens willen opvolgen.

Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik dat op een rechtsgeldige manier heb vastgelegd, zodat er wel wat mee gebeuren gaat zoals ik het graag zou zien en evt onnodig lijden niet hoeft?
  donderdag 11 juni 2009 @ 06:02:08 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_69922845
Dat is heel moeilijk te regelen, dat is het hele punt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_71534571
dat ga ik zeker eens nakijken. ik heb die 'rommel' binnen van de NVVE en vind het echt vreselijk. ook dat materiaal dat je allemaal kunt bestellen tegen betaling.

Dat boekje van justitie ga ik nu eens bekijken, dank!

heb nog wel dit gevonden!
http://www.euthanasieverklaringopstellen.nl/
pi_71534628
U kunt een verklaring laten opstellen door een notaris, maar u kunt er ook zelf een maken, met een of meer getuigen.

Voorbeeld Euthanasieverklaring

Heden, , is voor mij, notaris/getuige ...... , wonende te , verschenen: , (naam en voornamen), wonende te , , postcode , geboren te op , .

De comparante verklaarde dat deze wilsverklaring eerst aan de orde is, voor zover deze door haar op dat tijdstip niet bevestigd, gewijzigd, aangevuld of herroepen kan worden, op grond van onvoldoende bewustzijn of onvermogen uit andere hoofde om zich te uiten.

Hierna gaf de comparante het volgende te kennen:

1.
Wanneer ik te eniger tijd door ziekte, ongeval of welke oorzaak ook duurzaam in een lichamelijke en/of geestelijke toestand kom te verkeren, waaruit voor mij geen herstel tot een menswaardige levensstaat te verwachten is, geef ik als mijn uitdrukkelijke wens te kennen:

a.
dat op mij geen levensverlengende technieken worden toegepast en men mij laat sterven onder voortzetting van verzachtende behandelingen en verzorging tot mijn dood;

b.
dat, voor zover het volgen van de sub a geuite wens niet voldoende of genoeg resultaat mocht hebben en er andere mogelijkheden zouden bestaan die tot een goede dood leiden, in mijn geval van die mogelijkheid gebruik wordt gemaakt.

2.
Indien de behandelend arts niet over geschikte middelen beschikt of daarvan geen gebruik wil of kan maken, verzoek ik hem zijn behandeling over te dragen aan een andere arts. Wanneer de arts ook aan dit verzoek niet kan of wil voldoen, verzoek ik hem een mij nastaande in staat te stellen de behandeling op te dragen aan een andere arts.

3.
Ik verleen de bewaarder van deze minuut toestemming een afschrift van deze akte te verschaffen aan iedere mij behandelende arts, die hem daartoe verzoekt.

De comparante is mij, getuige, bekend en de identiteit van de bij deze akte betrokken comparante is door mij, getuige, aan de hand van het hiervoor gemelde en daartoe bestemde document vastgesteld.

Waarvan akte in minuut is verleden te op de datum in het hoofd dezer akte vermeld.

Na zakelijke opgave van de inhoud van deze akte aan de verschenen persoon en volledige voorlezing van het geheel is deze akte na door de comparante en mij, getuige ondertekend.

ondertekening(en):
pi_71541607
Euthanasieverklaring is noodzakelijk maar je hebt om e.e.a. ten uitvoer te brengen toestemming nodig van (onafhankelijk) scenarts.
pi_71541718
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 13:00 schreef Babbelzz het volgende:
dat ga ik zeker eens nakijken. ik heb die 'rommel' binnen van de NVVE en vind het echt vreselijk. ook dat materiaal dat je allemaal kunt bestellen tegen betaling.
NVVE doet anders enorm goed (vrijwilligers)werk. De kosten van het voorlichtingsmateraal zullen ongetwijfeld veel onkosten dekken.
pi_71545190
t zou kunnen dat ze enorm goed werk doen; ik zag daarstraks ineens een google-ads van stichting einder, wellicht haal ik die 2 wel iets teveel door elkaar...
pi_71557521
Stichting Einder gaat idd een stapje verder. Dit omdat er dus mensen zijn die ondanks dat zij het lijden als ondraaglijk ervaren geen toestemming tot euthanasie krijgen van de scenarts. Met euthanasie wordt relatief weinig ingestemd in geval van psychisch lijden maar ook zwaar lichamelijk lijden is het zeker geen vanzelfsprekende reden tot euthanasie. Op papier lijkt e.e.a. makkelijker te regelen dan het in de praktijk is. Je lot ligt hoe dan ook in anderemans' handen.
  maandag 3 augustus 2009 @ 10:15:01 #20
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_71557623
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 21:54 schreef Babbelzz het volgende:
maar ff he, mijn naasten zijn emotioneel; ik ben verworden tot kropje sla:

Ik heb op papier gezet; toen ik nog goed bij mijn verstand was, besproken etc... ik kan me voorstellen dat vrienden / familie tegen die tijd anders denken, maar wellicht toch mijn wens willen opvolgen.

Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik dat op een rechtsgeldige manier heb vastgelegd, zodat er wel wat mee gebeuren gaat zoals ik het graag zou zien en evt onnodig lijden niet hoeft?
Dat is in NL helaas nog een behoorlijk wassen neus, je moet, ook al heb je zo'n goed geregelde verklaring, op het moment van euthanasie ad hoc nog toestemming geven terwijl je volledig wilsbekwaam wordt geacht. Zo niet dan kan je het gewoon vergeten en kunnen ze je hooguit onder sedatie brengen indien het lijden ondraaglijk wordt en dan maar hopen dat je vanzelf overlijdt. Ook als je naasten wél toestemming geven maakt geen fluit uit btw. Ik vind het dan ook ontzettend kwalijk dat ze in NL nog steeds mensen in de waan laten dat alles netjes geregeld is met zo'n verklaring, daar mogen/moeten ze veel duidelijker over zijn.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_71558691
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 10:15 schreef Vivi het volgende:

[..]
Ik vind het dan ook ontzettend kwalijk dat ze in NL nog steeds mensen in de waan laten dat alles netjes geregeld is met zo'n verklaring, daar mogen/moeten ze veel duidelijker over zijn.
Volledig mee eens!
pi_71572300
naja ik kom er idd nu achter dat ik denk :HUH?
maar goed, dan maar zo goed en zo kwaad íets doen...lijkt me beter dan helemaal niets, toch?
  maandag 3 augustus 2009 @ 19:52:28 #23
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_71572795
Ach, als je nu een verklaring opstelt is het enige voordeel dat het je de nodige papieren rompslomp bespaard op het moment dat je bijvoorbeeld ongeneeslijk ziek zou worden. Maar zoals ik al zei, dan nóg kunnen ze niets zonder dat je nogmaals nadrukkelijk uitspreekt dat je je leven wil laten beeindigen op het moment van euthanasie. En dan maar hopen dat je niet als labiel, of anderszins in de war, wordt "weggezet" door de dienstdoende arts, want dan gaat het hele "feest" sws niet door.
pi_71573288
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 19:34 schreef Babbelzz het volgende:
naja ik kom er idd nu achter dat ik denk :HUH?
maar goed, dan maar zo goed en zo kwaad íets doen...lijkt me beter dan helemaal niets, toch?
Met zo'n verklaring die ondertekend is door vrienden en/of familie zorg je in ieder geval dat zij op de hoogte zijn van je wensen en dat zij, indien ze in die positie komen, een beslissing kunnen nemen die jij graag wilt.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_71579291
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 20:08 schreef MinderMutsig het volgende:
Met zo'n verklaring die ondertekend is door vrienden en/of familie zorg je in ieder geval dat zij op de hoogte zijn van je wensen en dat zij, indien ze in die positie komen, een beslissing kunnen nemen die jij graag wilt.
Dat zeker
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 10:05:20 #26
128663 h.henkie
Ik ontken alles
pi_71586680
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 20:08 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ja je kunt deze beslissing wel nemen maar er zal toch echt iemand moeten zijn die dit gaat uitvoeren.

Zoals eerder geschreven, moet je op dat moment wilsbekwaam zijn. Je moet nog een keer in staat zijn om je handtekening te kunnen zetten en te begrijpen waar deze voor staat. Als een arts maar ook iets twijfelt dan zet hij/zij niet door. Ik heb zo'n situatie mee mogen maken bij mijn schoonmoeder. Deze was door kanker terminaal. Ze had, samen met ons, vooraf beschreven tot hoever alles mocht gaan. Op het moment dat het zover was, weigerde de arts. Door de morfine en de dormicum en de hersentumor was mijn schoonmoeder niet meer "wilsbekwaam". Dus de verklaring was niet meer geldig. Je kan dan een andere arts gaan regelen die het misschien wel doet, of je kan nog "genieten" van de laatste momenten en zorgen dat ze voldoende pijnstilling heeft. Dat laatste hebben we gedaan. Omdat ze gestopt was met eten en drinken. In feite is er dus passieve euthanasie toegepast.
"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de
buik, en 25 miljoen op uw bankstel" -- Midas Dekkers
pi_71587132
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 10:05 schreef h.henkie het volgende:

[..]

Ja je kunt deze beslissing wel nemen maar er zal toch echt iemand moeten zijn die dit gaat uitvoeren.

Zoals eerder geschreven, moet je op dat moment wilsbekwaam zijn. Je moet nog een keer in staat zijn om je handtekening te kunnen zetten en te begrijpen waar deze voor staat. Als een arts maar ook iets twijfelt dan zet hij/zij niet door. Ik heb zo'n situatie mee mogen maken bij mijn schoonmoeder. Deze was door kanker terminaal. Ze had, samen met ons, vooraf beschreven tot hoever alles mocht gaan. Op het moment dat het zover was, weigerde de arts. Door de morfine en de dormicum en de hersentumor was mijn schoonmoeder niet meer "wilsbekwaam". Dus de verklaring was niet meer geldig. Je kan dan een andere arts gaan regelen die het misschien wel doet, of je kan nog "genieten" van de laatste momenten en zorgen dat ze voldoende pijnstilling heeft. Dat laatste hebben we gedaan. Omdat ze gestopt was met eten en drinken. In feite is er dus passieve euthanasie toegepast.
De beslissing voor actieve euthanasie kan je familie niet maken nee maar als artsen van de familie willen weten of de behandeling gestaakt moet worden of toch door moet gaan kunnen ze wel naar jouw wil handelen.
pi_71589810
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 10:26 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

De beslissing voor actieve euthanasie kan je familie niet maken nee maar als artsen van de familie willen weten of de behandeling gestaakt moet worden of toch door moet gaan kunnen ze wel naar jouw wil handelen.
Nou, artsen handelen echt niet naar wil van anderen hoor. Zij bepalen uiteindelijk wat ondraaglijk lijden is.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 12:27:47 #29
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_71590143
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 12:15 schreef plieneminie het volgende:

[..]

Nou, artsen handelen echt niet naar wil van anderen hoor. Zij bepalen uiteindelijk wat ondraaglijk lijden is.
Wat zij zegt.
pi_71590606
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 12:15 schreef plieneminie het volgende:

[..]

Dan heb je het over actieve euthanasie.
Beslissen of er door gegaan moet worden met een behandeling die eigenlijk vrij kansloos is of om daarmee te stoppen en iemand relatief comfortabel laten sterven en niet meer met kunstgrepen in leven te houden is een beslissing die wel degelijk vaak aan familie overgelaten wordt.

Mijn familie zou ik dat geval kiezen voor doorgaan met de behandeling omdat zij vinden dat je een leven niet mag beëindigen. Alleen de uitdrukkelijke wens van mijn opa dat hij in die situatie niet door wilde gaan heeft ervoor gezorgd dat de familie uiteindelijk besloten heeft om de natuur zijn gang te laten gaan. Mijn oma, die die wens niet had uitgesproken of vastgelegd, heeft nog maanden aan allerlei apparatuur gelegen en verschillende reanimatiepogingen meegemaakt voor haar lichaam het uiteindelijk echt begaf.

De gesprekken waren in beide gevallen hetzelfde. We verwachten geen herstel meer en behandelen rekt alleen nog maar dus wat willen jullie als familie dat wij doen?
pi_71592841
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 12:44 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dan heb je het over actieve euthanasie.
Beslissen of er door gegaan moet worden met een behandeling die eigenlijk vrij kansloos is of om daarmee te stoppen en iemand relatief comfortabel laten sterven en niet meer met kunstgrepen in leven te houden is een beslissing die wel degelijk vaak aan familie overgelaten wordt.

Mijn familie zou ik dat geval kiezen voor doorgaan met de behandeling omdat zij vinden dat je een leven niet mag beëindigen. Alleen de uitdrukkelijke wens van mijn opa dat hij in die situatie niet door wilde gaan heeft ervoor gezorgd dat de familie uiteindelijk besloten heeft om de natuur zijn gang te laten gaan. Mijn oma, die die wens niet had uitgesproken of vastgelegd, heeft nog maanden aan allerlei apparatuur gelegen en verschillende reanimatiepogingen meegemaakt voor haar lichaam het uiteindelijk echt begaf.

De gesprekken waren in beide gevallen hetzelfde. We verwachten geen herstel meer en behandelen rekt alleen nog maar dus wat willen jullie als familie dat wij doen?
Ik heb het idd over actieve euthanasie. Een behandelverbod mag in principe niet geweigerd worden maar gaat dus alleen op als een leven toch al niet meer te reddden is, mogelijk wel nog te verlengen.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 14:09:59 #32
128663 h.henkie
Ik ontken alles
pi_71593211
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 13:58 schreef plieneminie het volgende:

[..]

... Een behandelverbod mag in principe niet geweigerd worden maar gaat dus alleen op als een leven toch al niet meer te reddden is, mogelijk wel nog te verlengen.
Wat jij zegt klopt wel. Maar ook hier zitten weer haken en ogen aan. Ik ben zelf verpleegkundige, op het moment dat er iets gebeurt, moet ik handelen. In geval van een behandel verbod hoef ik niet te handelen. Ik moet het wel weten. Op het moment dat ik bij een behandel verbod wel handel ben ik niet strafbaar. Op het moment dat ik niet handel bij geen behandel verbod, ben ik strafbaar. Dus bij twijfel handel ik altijd.
Tevens gaat deze discussie nu steeds meer richting (zorg)ethiek. (ook leuk )
"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de
buik, en 25 miljoen op uw bankstel" -- Midas Dekkers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')