ik denk dat mijn huisarts er wel voor open staat. echter gaat ie binnenkort wel met pensioen...wat als zijn opvolger niet wil? issut dan nog rechtsgeldig?quote:Op woensdag 10 juni 2009 08:06 schreef Sorella het volgende:
Een euthanasie verklaring hoeft niet bij het nvve vast gelegd te worden. Je overlegt met de huisarts hoe die er tegen over staat doet die er niet aan dan ga je op zoek naar een andere huisarts die er geen moeite emee heeft (of je huisarts weet wel een huisarts) Op internet staan ook een soort van euthanasie verklaringen, die print je uit en moet ondertekend worden door de gezinsleden die er rechtstreeks mee te maken hebben, partner en kinderen ( tenminste bij ons) die geef je aan je huisarts en een kopie hou je voor je eigen en dat is dat.
Zo ging het bij ons dacht ( moest even graven is alweer twee en een half jaar terug dat ik naar zo,n verklaring op zoek ging voor mijn pa)
Oja en een goed onderbouwde stelling waarom je euthanasie wilt plegen moet ook.
T.z.t. ben je m.i. toch afhankelijk van je naaste(n), of die willen meewerken, en of er een arts gevonden kan worden die wil meewerken.quote:Op woensdag 10 juni 2009 18:01 schreef Babbelzz het volgende:
[..]
ik denk dat mijn huisarts er wel voor open staat. echter gaat ie binnenkort wel met pensioen...wat als zijn opvolger niet wil? issut dan nog rechtsgeldig?
NVVE doet anders enorm goed (vrijwilligers)werk. De kosten van het voorlichtingsmateraal zullen ongetwijfeld veel onkosten dekken.quote:Op zondag 2 augustus 2009 13:00 schreef Babbelzz het volgende:
dat ga ik zeker eens nakijken. ik heb die 'rommel' binnen van de NVVE en vind het echt vreselijk. ook dat materiaal dat je allemaal kunt bestellen tegen betaling.
Dat is in NL helaas nog een behoorlijk wassen neus, je moet, ook al heb je zo'n goed geregelde verklaring, op het moment van euthanasie ad hoc nog toestemming geven terwijl je volledig wilsbekwaam wordt geacht. Zo niet dan kan je het gewoon vergeten en kunnen ze je hooguit onder sedatie brengen indien het lijden ondraaglijk wordt en dan maar hopen dat je vanzelf overlijdt. Ook als je naasten wél toestemming geven maakt geen fluit uit btw. Ik vind het dan ook ontzettend kwalijk dat ze in NL nog steeds mensen in de waan laten dat alles netjes geregeld is met zo'n verklaring, daar mogen/moeten ze veel duidelijker over zijn.quote:Op woensdag 10 juni 2009 21:54 schreef Babbelzz het volgende:
maar ff he, mijn naasten zijn emotioneel; ik ben verworden tot kropje sla:
Ik heb op papier gezet; toen ik nog goed bij mijn verstand was, besproken etc... ik kan me voorstellen dat vrienden / familie tegen die tijd anders denken, maar wellicht toch mijn wens willen opvolgen.
Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik dat op een rechtsgeldige manier heb vastgelegd, zodat er wel wat mee gebeuren gaat zoals ik het graag zou zien en evt onnodig lijden niet hoeft?
Volledig mee eens!quote:Op maandag 3 augustus 2009 10:15 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ik vind het dan ook ontzettend kwalijk dat ze in NL nog steeds mensen in de waan laten dat alles netjes geregeld is met zo'n verklaring, daar mogen/moeten ze veel duidelijker over zijn.
Met zo'n verklaring die ondertekend is door vrienden en/of familie zorg je in ieder geval dat zij op de hoogte zijn van je wensen en dat zij, indien ze in die positie komen, een beslissing kunnen nemen die jij graag wilt.quote:Op maandag 3 augustus 2009 19:34 schreef Babbelzz het volgende:
naja ik kom er idd nu achter dat ik denk :HUH?
maar goed, dan maar zo goed en zo kwaad íets doen...lijkt me beter dan helemaal niets, toch?
Dat zekerquote:Op maandag 3 augustus 2009 20:08 schreef MinderMutsig het volgende:
Met zo'n verklaring die ondertekend is door vrienden en/of familie zorg je in ieder geval dat zij op de hoogte zijn van je wensen en dat zij, indien ze in die positie komen, een beslissing kunnen nemen die jij graag wilt.
Ja je kunt deze beslissing wel nemen maar er zal toch echt iemand moeten zijn die dit gaat uitvoeren.quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:08 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Met zo'n verklaring die ondertekend is door vrienden en/of familie zorg je in ieder geval dat zij op de hoogte zijn van je wensen en dat zij, indien ze in die positie komen, een beslissing kunnen nemen die jij graag wilt.
De beslissing voor actieve euthanasie kan je familie niet maken nee maar als artsen van de familie willen weten of de behandeling gestaakt moet worden of toch door moet gaan kunnen ze wel naar jouw wil handelen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:05 schreef h.henkie het volgende:
[..]
Ja je kunt deze beslissing wel nemen maar er zal toch echt iemand moeten zijn die dit gaat uitvoeren.
Zoals eerder geschreven, moet je op dat moment wilsbekwaam zijn. Je moet nog een keer in staat zijn om je handtekening te kunnen zetten en te begrijpen waar deze voor staat. Als een arts maar ook iets twijfelt dan zet hij/zij niet door. Ik heb zo'n situatie mee mogen maken bij mijn schoonmoeder. Deze was door kanker terminaal. Ze had, samen met ons, vooraf beschreven tot hoever alles mocht gaan. Op het moment dat het zover was, weigerde de arts. Door de morfine en de dormicum en de hersentumor was mijn schoonmoeder niet meer "wilsbekwaam". Dus de verklaring was niet meer geldig. Je kan dan een andere arts gaan regelen die het misschien wel doet, of je kan nog "genieten" van de laatste momenten en zorgen dat ze voldoende pijnstilling heeft. Dat laatste hebben we gedaan. Omdat ze gestopt was met eten en drinken. In feite is er dus passieve euthanasie toegepast.
Nou, artsen handelen echt niet naar wil van anderen hoor. Zij bepalen uiteindelijk wat ondraaglijk lijden is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:26 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
De beslissing voor actieve euthanasie kan je familie niet maken nee maar als artsen van de familie willen weten of de behandeling gestaakt moet worden of toch door moet gaan kunnen ze wel naar jouw wil handelen.
Wat zij zegt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 12:15 schreef plieneminie het volgende:
[..]
Nou, artsen handelen echt niet naar wil van anderen hoor. Zij bepalen uiteindelijk wat ondraaglijk lijden is.
Dan heb je het over actieve euthanasie.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 12:15 schreef plieneminie het volgende:
[..]
Nou, artsen handelen echt niet naar wil van anderen hoor. Zij bepalen uiteindelijk wat ondraaglijk lijden is.
Ik heb het idd over actieve euthanasie. Een behandelverbod mag in principe niet geweigerd worden maar gaat dus alleen op als een leven toch al niet meer te reddden is, mogelijk wel nog te verlengen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 12:44 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dan heb je het over actieve euthanasie.
Beslissen of er door gegaan moet worden met een behandeling die eigenlijk vrij kansloos is of om daarmee te stoppen en iemand relatief comfortabel laten sterven en niet meer met kunstgrepen in leven te houden is een beslissing die wel degelijk vaak aan familie overgelaten wordt.
Mijn familie zou ik dat geval kiezen voor doorgaan met de behandeling omdat zij vinden dat je een leven niet mag beëindigen. Alleen de uitdrukkelijke wens van mijn opa dat hij in die situatie niet door wilde gaan heeft ervoor gezorgd dat de familie uiteindelijk besloten heeft om de natuur zijn gang te laten gaan. Mijn oma, die die wens niet had uitgesproken of vastgelegd, heeft nog maanden aan allerlei apparatuur gelegen en verschillende reanimatiepogingen meegemaakt voor haar lichaam het uiteindelijk echt begaf.
De gesprekken waren in beide gevallen hetzelfde. We verwachten geen herstel meer en behandelen rekt alleen nog maar dus wat willen jullie als familie dat wij doen?
Wat jij zegt klopt wel. Maar ook hier zitten weer haken en ogen aan. Ik ben zelf verpleegkundige, op het moment dat er iets gebeurt, moet ik handelen. In geval van een behandel verbod hoef ik niet te handelen. Ik moet het wel weten. Op het moment dat ik bij een behandel verbod wel handel ben ik niet strafbaar. Op het moment dat ik niet handel bij geen behandel verbod, ben ik strafbaar. Dus bij twijfel handel ik altijd.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 13:58 schreef plieneminie het volgende:
[..]
... Een behandelverbod mag in principe niet geweigerd worden maar gaat dus alleen op als een leven toch al niet meer te reddden is, mogelijk wel nog te verlengen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |