abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 april 2010 @ 19:29:56 #201
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_79976396
Nu is het wat 1 op 9?

In SH kan je volgens mij wel 10k krijgen als Engels docent. In kleinere steden zit je rond de 8k. Ik snap best dat mensen als tussendoor Engels gaan doceren, maar das op lange termijn toch niet te doen?
No bad soldiers under a good leader
pi_79976611
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:29 schreef Rbhp het volgende:
Nu is het wat 1 op 9?

In SH kan je volgens mij wel 10k krijgen als Engels docent. In kleinere steden zit je rond de 8k. Ik snap best dat mensen als tussendoor Engels gaan doceren, maar das op lange termijn toch niet te doen?

Hoezo niet? Te laag loon? Ik zou niet voor het geld naar China gaan in ieder geval.

Wat voor werk doe jij daar eigenlijk als ik vragen mag?
pi_79992752
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:10 schreef Rbhp het volgende:
5k RMB is echt geen 2k Euro, bij lange na niet. Voor Shanghai heb je minimaal 10k per maand nodig om normaal te leven, verzekerd te zijn en 1x per jaar terug te kunnen naar Nederland of ergens anders in de regio vakantie te kunnen vieren. Shanghai is een dure stad en als buitenlander zijnde ga je niet elke dag in een lokaal restaurantje voor 10 RMB eten, dat hou je niet vol. Mijn verzekering alleen al kost me 2k RMB per maand.
Dat is zeker waar. Die 5k was meer gebaseerd op een short term stay. Zo heb ik gewoon nog mijn zorgverzekering in Nederland lopen, en een aantal andere verzekeringen. Als je echt gaat emigreren dan heb je natuurlijk meer kosten, en wil je wellicht ook wat sparen. Dan lijkt me 10k zelfs nog vrij weinig.
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
pi_79992758
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:29 schreef Rbhp het volgende:
Nu is het wat 1 op 9?

Als je native speaker bent, kwalificaties als docent op zak hebt en alles netjes wilt regelen kun je wel 10k vangen inderdaad. Maar dat is dus lang niet voor iedereen weggelegd.
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
  dinsdag 6 april 2010 @ 19:38:52 #205
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_80015886
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:36 schreef 9x19 het volgende:

[..]

Hoezo niet? Te laag loon? Ik zou niet voor het geld naar China gaan in ieder geval.

Wat voor werk doe jij daar eigenlijk als ik vragen mag?
Zit in de arbeidsbemiddeling, meer dan 5 jaar hier.
No bad soldiers under a good leader
pi_80023950
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 04:40 schreef just.in.case het volgende:

[..]

Als je native speaker bent, kwalificaties als docent op zak hebt en alles netjes wilt regelen kun je wel 10k vangen inderdaad. Maar dat is dus lang niet voor iedereen weggelegd.
Ik heb er in 2005 stage gelopen als Engels docent via de lerarenopleiding in Nederland. Toen werd mij wel positie aangeboden voor na mijn studie, maar ik was pas een eerstejaars.

Na mijn P ben ik Engels gaan studeren aan de universiteit en heb eigenlijk altijd de gedachte mee gedragen om nog eens terug te keren, al is het maar voor een jaar of twee. Nu ik aan het afstuderen ben, begint het steeds meer te knagen.

Ik neem aan dat ik met mijn achtergrond vrij gemakkelijk werk zal vinden, maar misschien hebben jullie daar een betere kijk op. Ik hoef ook niet per se naar een grote stad en ik zoals ik zei ga ik er niet heen om rijk te worden. Het lijkt me gewoon weer een leuk avontuur.
pi_80118888
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 19:38 schreef Rbhp het volgende:

[..]

Zit in de arbeidsbemiddeling, meer dan 5 jaar hier.
Kun je geen zomer baantje voor me bemiddelen ?

Maar alle gekheid op een stokje! Ik had zelf ook maar ongeveer 6k RMB te besteden in Shanghai, maar dit was dan inderdaad voor een tijdelijk verblijf van 5 maanden....de enige vaste lasten die je dan krijgt daar zijn de huur en G.W.L/internet. Ging zelf wel meestal lokaal eten voor rond de 25 RMB.

Ben overigens inderdaad weer terug in Nederland just.in.case, alweer 2,5 maanden ondertussen. Vond het erg wennen in de eerste paar weken...met name dat het erg rustig is hier in Breda.

Ondertussen maar eens plannen waar we volgend jaar heen gaan
pi_80170806
En ze verkopen geen Tsingtao meer bij de Appie
pi_80176243
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 21:44 schreef 171 het volgende:
En ze verkopen geen Tsingtao meer bij de Appie
Als je weet van wat voor vaag water gemaakt schijnt te worden, klaag je daar niet meer over.
 FR
pi_80176335
quote:
Op zondag 11 april 2010 01:04 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Als je weet van wat voor vaag water gemaakt schijnt te worden, klaag je daar niet meer over.
Ik heb er maanden van geleefd toen ik in Qingdao woonde, ik heb weerstand opgebouwd
pi_80176513
quote:
Op zondag 11 april 2010 01:08 schreef 9x19 het volgende:

[..]

Ik heb er maanden van geleefd toen ik in Qingdao woonde, ik heb weerstand opgebouwd
OJa, dat scheelt natuurlijk!
 FR
pi_80292087
Kan hier opeens niet meer op Geenstijl en spitsnieuws komen. Anderen hier ook last van? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat China een Nederlandse site blokkeert maar toch...

Verder, wat betreft mensen die hier Engels willen doceren. In principe is dat geen probleem, zelfs als je eigenlijk geen docent bent. Ben hier nu voor een jaartje tussen mijn bachelor en master Internationale Economie en ben uiteraard geen native speaker maar kon vrij snel aan de slag. (Had wel via-via paar contacten maar denk dat het ook wel moet lukken als je gewoon op de ESL-teacher boards kijkt. Overigens moet je dan wel beducht zijn op bepaalde recruiters. Die schijnen je een poot uit te willen draaien....)

Verder moet je wel in het bezit zijn van minstens een bachelor-diploma. Toen ik hierheen kwam moest de uitreiking op de Erasmus nog plaatsvinden, dus heb ik een soort 'bewijs' aangevraagd bij de administratie van de EUR. Toen ik hier eenmaal was, heb ik mijn vader de scan van mijn diploma laten sturen waarna zij verder konden met het in orde maken van de Z-visa. (Gekomen op F-visa, in HK omgezet naar Z-visa.)
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_80292123
Geen problemen hier met GeenStijl en Spitsnieuw, al worden er weleens Nederlandse site geblokkeerd. In 2008 is Hyves een tijd uit de lucht geweest, en een blog van het FD over Shanghai is al tijden geblokkeerd.
pi_80292404
Hier kan ik inmiddels weer op GS. Geen idee waardoor ik er vanochtend niet op kon komen. Vraag me af of de internetpolitie daadwerkelijk mensen met talenknobbels in dienst heeft die zoeken naar 'foute' websites die niet Engels zijn of dat ze op steekwoorden (in meerdere talen) filteren.
pi_80292505
quote:
Op woensdag 14 april 2010 06:35 schreef SuperHarregarre het volgende:
Hier kan ik inmiddels weer op GS. Geen idee waardoor ik er vanochtend niet op kon komen. Vraag me af of de internetpolitie daadwerkelijk mensen met talenknobbels in dienst heeft die zoeken naar 'foute' websites die niet Engels zijn of dat ze op steekwoorden (in meerdere talen) filteren.
Het lijkt me sterk dat ze daadwerkelijk Chinezen in dienst hebben die Nederlands kunnen lezen, maar anderzijds heb ik mij al vaak genoeg verbaasd hier. Blogs van journalisten zijn sowieso wel makkelijke targets natuurlijk. Waar zit jij eigenlijk ergens in China?
pi_80295355
Af en toe waren voor mij bepaalde topics op fok ook afgeschermd bijvoorbeeld, volgens mij gaat een groot deel automatisch op bepaalde trefwoorden.
pi_80297321
quote:
Op woensdag 14 april 2010 07:09 schreef just.in.case het volgende:

[..]

Het lijkt me sterk dat ze daadwerkelijk Chinezen in dienst hebben die Nederlands kunnen lezen, maar anderzijds heb ik mij al vaak genoeg verbaasd hier. Blogs van journalisten zijn sowieso wel makkelijke targets natuurlijk. Waar zit jij eigenlijk ergens in China?
Shijiazhuang in Hebei.

Denk dat het best kan zijn dat het op trefwoorden gaat. Google weigert af en toe ook wel eens en dan moet ik meestal een minuut of twee wachten en dan kan ik weer op google komen. Best vreemd.
pi_80331238
quote:
Op woensdag 14 april 2010 11:12 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Shijiazhuang in Hebei.

Denk dat het best kan zijn dat het op trefwoorden gaat. Google weigert af en toe ook wel eens en dan moet ik meestal een minuut of twee wachten en dan kan ik weer op google komen. Best vreemd.
Moest het even opzoeken, maar het blijkt gewoon de hoofdstad van Hebei te zijn. Niet zo klein ook. Word je er niet gek van om overal aangestaard te worden? In Shanghai valt het wel mee, maar daar buiten is het overal feest. In Guangzhou zijn ze bijvoorbeeld nóg kleiner, en dus steeds: waah, zenme gao! Nu helpt het ook wel als 1,97 meter bent, maar toch.
pi_80430050
Goedeavond,

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd of men hier weet of er kansen liggen in de scheepvaartswereld voor mij als 22 jarige, eind van de zomer heb ik 2 mbo diploma's waarvan 1 gericht op logistiek(scheepvaart) en 1 ondernemer groothandel. Loop nu stage bij Cargill in Amsterdam en het bevalt me erg. Functies waar ik naar op zoek ben is planning of cargadoor/ scheepsagent.

Alvast bedankt voor de reacties
Zoekende
pi_80435601
In China?? Volgens mij zit je dan met name met een visum probleem?? Als ik me niet vergis zijn er redelijke strenge eisen voor een werk visum, zoals bijv. meerdere jaren werkervaring, minimum leeftijd etc....
Please correct me if I'm wrong!
pi_80437644
quote:
Op zondag 18 april 2010 01:07 schreef MassApeal het volgende:
In China?? Volgens mij zit je dan met name met een visum probleem?? Als ik me niet vergis zijn er redelijke strenge eisen voor een werk visum, zoals bijv. meerdere jaren werkervaring, minimum leeftijd etc....
Please correct me if I'm wrong!
Een werkgever kan toch je visum 'sponsoren' neem ik aan? Lijkt me sowieso dat je eerst moet soliciteren bij een bedrijf daar, en als die je graag willen hebben zullen ze je helpen bij het verkrijgen van een visa. Zo gaat dat in de meeste landen.

[ Bericht 14% gewijzigd door 9x19 op 18-04-2010 08:57:51 ]
pi_80469321
quote:
Op zondag 18 april 2010 08:47 schreef 9x19 het volgende:

[..]

Een werkgever kan toch je visum 'sponsoren' neem ik aan? Lijkt me sowieso dat je eerst moet soliciteren bij een bedrijf daar, en als die je graag willen hebben zullen ze je helpen bij het verkrijgen van een visa. Zo gaat dat in de meeste landen.
True, maar MassAppeal doelt op de voorwaarden voor het verkrijgen van een Z-(werk)visum. Om voor een z-visum in aanmerking te komen moet je afgestudeerd zijn en minimaal 2 jaar werkervaring hebben. Het zou weleens kunnen dat MBO daarbij niet voldoende is. Maar goed, het blijft China, dus er is altijd wel een manier te vinden.

Hoe het exact zit met de vraag naar deze functies zou ik niet weten, maar het gunstigste is natuurlijk om via een Westers bedrijf op een functie in China te solliciteren. Verder kan de taal ook weleens een probleem zijn, maar dat hangt ook weer sterk van je werkzaamheden af.
pi_80492604
quote:
Op maandag 19 april 2010 03:42 schreef just.in.case het volgende:

[..]

True, maar MassAppeal doelt op de voorwaarden voor het verkrijgen van een Z-(werk)visum. Om voor een z-visum in aanmerking te komen moet je afgestudeerd zijn en minimaal 2 jaar werkervaring hebben. Het zou weleens kunnen dat MBO daarbij niet voldoende is. Maar goed, het blijft China, dus er is altijd wel een manier te vinden.

Hoe het exact zit met de vraag naar deze functies zou ik niet weten, maar het gunstigste is natuurlijk om via een Westers bedrijf op een functie in China te solliciteren. Verder kan de taal ook weleens een probleem zijn, maar dat hangt ook weer sterk van je werkzaamheden af.
Klopt het dat je minimaal bachelor niveau moet hebben in China om aan de bak te komen? Ik hoor regelmatig verhalen dat de afgestudeerde chinezen aan de uni onder hun niveau moeten werken.
pi_80507733
quote:
Op maandag 19 april 2010 19:28 schreef Mekkalomp het volgende:

[..]

Klopt het dat je minimaal bachelor niveau moet hebben in China om aan de bak te komen? Ik hoor regelmatig verhalen dat de afgestudeerde chinezen aan de uni onder hun niveau moeten werken.
Minimaal een bacheror meen ik mij ook te herinneren inderdaad. Het punt is dat elk jaar honderdduizenden Chinezen afstuderen die geen baan op niveau kunnen vinden. Of dat aan de studenten of aan de werkgevers ligt is punt van discussie. Anderzijds heb je als buitenlander wel een hele andere positie natuurlijk, maar dat betekent wel dat je ook de juiste papieren nodig hebt.
pi_80634121
quote:
Op donderdag 15 april 2010 04:23 schreef just.in.case het volgende:

[..]

Moest het even opzoeken, maar het blijkt gewoon de hoofdstad van Hebei te zijn. Niet zo klein ook. Word je er niet gek van om overal aangestaard te worden? In Shanghai valt het wel mee, maar daar buiten is het overal feest. In Guangzhou zijn ze bijvoorbeeld nóg kleiner, en dus steeds: waah, zenme gao! Nu helpt het ook wel als 1,97 meter bent, maar toch.
哇!这么高!Heb ik hier niet zo heel veel last van. Ben slechts 1.87 dus op zich valt het ook wel mee met het lengte-verschil. Ik bedoel, ik ben vaak wel de langste maar het is niet zo dat er een kop verschil tussen zit. Bovendien heb je hier ook best lange Chinezen in het noorden. Op de school waar ik lesgeef loopt er ook een rond die tegen de 2 meter aanzit. (Niet zo verrassend dat ik hem vooral op het basketbalveld aantref.) Ik hoor natuurlijk wel vrij vaak 老外 of 外国人 maar daar ben ik wel wat aan gewend. Het staren ervaar ik alleen als vervelend als ik ergens iets aan het eten ben. In Nederland vond ik het al niet prettig om al te openbaar te gaan eten, maar hier heb je dus ook vaak mensen die dan staren terwijl je eet. Ben daar inmiddels ook aan gewend dus ik eet waar ik zin in heb, zelfs als ze blijven staren. Betrap me er zelf ook op dat ik een beetje staar als ik andere buitenlanders zie. Af en toe iets van "hey, nog iemand", haha. Best vreemd. Zo fietste er een week geleden een blonde schone langs een oversteekplaats, stond ik met drie Chinezen te staren...

Overigens is het nog wel wat erger als je zwart bent. Ik voetbal hier in een team met wat andere buitenlanders, waaronder een aantal uit Kameroen en die krijgen dus in plaats van 老外 gewoon 黑人 (neger) naar hun hoofd geslingerd. Ook hebben sommige Chinezen zoveel lef dat ze het kroeshaar gewoon aanraken en verbaasd zijn over hoe dat voelt.

Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen zich voornemen om niet van die straatstalletjes te kopen en dit uiteindelijk wel doen. Kreeg dat maar wat vaak te horen voordat ik naar China ging maar eenmaal aangekomen is het onvermijdelijk om toch iets te kopen. Gewoon teveel lekkere dingen en je ruikt het meestal al als je de straat inloopt.
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 03:13 schreef just.in.case het volgende:

[..]

Minimaal een bacheror meen ik mij ook te herinneren inderdaad. Het punt is dat elk jaar honderdduizenden Chinezen afstuderen die geen baan op niveau kunnen vinden. Of dat aan de studenten of aan de werkgevers ligt is punt van discussie. Anderzijds heb je als buitenlander wel een hele andere positie natuurlijk, maar dat betekent wel dat je ook de juiste papieren nodig hebt.
Bachelor is meestal minimum inderdaad. Dit kan natuurlijk minder zijn in bepaalde gevallen en bepaalde gebieden maar als je langs de oostkust wil werken, kun je niet zonder. (Behoudens uitzonderlijke kwaliteiten danwel ervaring.) Op je 22e heb je geen van beiden dus dan lijken mij kwalificaties het belangrijkste. Qua overvloed van studenten, het is de vraag hoe die studenten afstuderen. Hoe goed zijn ze daadwerkelijk of is het gewoon veredelde MBO/HBO. Ik geef les op niet zo'n bekende school en het is ook geen universiteit maar meer een HBO. Ik schat hun niveau niet hoger in dan Havo/VWO hier. Mentaliteit is ook compleet anders dan op de Erasmus Universiteit. Ik weet dus niet of het wel eerlijk is om te zeggen dat ze geen baan op niveau kunnen vinden. Aan de andere kant is het sowieso ingewikkeld om een baan te vinden en is het veel makkelijker om gewoon familie in te schakelen voor werk (als Chinees zijnde).

Tijdens een van mijn lessen ook even gekeken waar iedereen wilde werken na het afstuderen en waar je in Nederland toch vooral ziet dat men in de grote steden wil werken, vond ik het redelijk frappant (maar wel begrijpelijk) dat mijn studenten/leerlingen vooral terug naar hun geboortestad willen. De meesten willen zelfs niet eens in Shijiazhuang blijven. (En dat terwijl er hier enorme bouwprojecten zijn. Er zijn hier echt meer dan 50 enorme hoogbouwcomplexen in aanbouw en de bouw gaat echt razendsnel. Mogelijkheden te over lijkt me...Ik vind het zelfs jammer dat ik komend jaar weer terugga voor mijn master. De nieuwbouw gaat zo snel dat ik het jammer vind om te missen. Paar maanden geleden was het gebied naast mijn flat nog een bouwput, nu staan er zes torens van minstens 25 verdiepingen. Het is geen Hong Kong, maar toch.) Slechts een leerling wilde naar Beijing, kun je nagaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')