abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80669213
Als ik alle reacties kort kan samenvatten dan lijkt het alsof China
nog steeds een "lland of opportunities" is?
75 topics = FIN
pi_80669763
黑人 is letterlijk vertaald weliswaar zwart mens en in Nederland een denigrerende benaming, maar zo wordt het niet bedoeld.

Heb zelf overigens vorig jaar 10 maanden in Beijing gewoond voor studie en stage.
  zaterdag 24 april 2010 @ 16:47:53 #228
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_80670005
Moet binnenkort naar Shenzhen, helemaal geen zin in.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 24 april 2010 @ 16:58:26 #229
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_80670259
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 16:47 schreef static het volgende:
Moet binnenkort naar Shenzhen, helemaal geen zin in.
Moet je er lang blijven dan? Ik ben zelf nog nooit in shenzhen geweest, maar mijn collega vind het er ook verschrikkelijk.
  zaterdag 24 april 2010 @ 17:12:18 #230
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_80670620
Het hoofdkantoor staat in Shenzhen, ben er al ettelijke malen geweest maar dat waren dagtripjes of enkele dagen voor meetings e.d.

Hoewel het niet helemaal eerlijk is om over Shenzhen te oordelen want echt veel behalve het HQ en wat hotels heb ik er niet van gezien (behalve een Duits bierfeest. Ja, dat lees je goed. ).

Waarom vond jouw collega het verschrikkelijk?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_80671946
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 16:04 schreef FP128 het volgende:
Als ik alle reacties kort kan samenvatten dan lijkt het alsof China
nog steeds een "lland of opportunities" is?
Het heeft wel de toekomst denk ik, en het is dus geen slecht idee om de taal en cultuur te leren kennen.

Ik zou het nou niet meteen bestempelen als land van onbegrensde mogelijkheden, maar ik denk dat je daar als hoog-opgeleide Westerling op veel plaatsen prima aan de bak kunt. En met een paar jaar China-ervaring op zak denk ik dat je voor veel Nederlandse werkgevers best aantrekkelijk kunt zijn. Of nog beter; je kunt met die ervaring zelf internationaal gaan ondernemen.

Je moet natuurlijk wel de voordelen en nadelen van het wonen en werken in een land als China tegen elkaar afwegen, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Gelukkig heb ikzelf de kans gehad om wat jaren geleden er een paar maanden stage te lopen, dat helpt je wel een beeld te vormen.
pi_80672210
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 14:36 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

哇!这么高!Heb ik hier niet zo heel veel last van. Ben slechts 1.87 dus op zich valt het ook wel mee met het lengte-verschil. Ik bedoel, ik ben vaak wel de langste maar het is niet zo dat er een kop verschil tussen zit. Bovendien heb je hier ook best lange Chinezen in het noorden. Op de school waar ik lesgeef loopt er ook een rond die tegen de 2 meter aanzit. (Niet zo verrassend dat ik hem vooral op het basketbalveld aantref.) Ik hoor natuurlijk wel vrij vaak 老外 of 外国人 maar daar ben ik wel wat aan gewend. Het staren ervaar ik alleen als vervelend als ik ergens iets aan het eten ben. In Nederland vond ik het al niet prettig om al te openbaar te gaan eten, maar hier heb je dus ook vaak mensen die dan staren terwijl je eet. Ben daar inmiddels ook aan gewend dus ik eet waar ik zin in heb, zelfs als ze blijven staren. Betrap me er zelf ook op dat ik een beetje staar als ik andere buitenlanders zie. Af en toe iets van "hey, nog iemand", haha. Best vreemd. Zo fietste er een week geleden een blonde schone langs een oversteekplaats, stond ik met drie Chinezen te staren...

Overigens is het nog wel wat erger als je zwart bent. Ik voetbal hier in een team met wat andere buitenlanders, waaronder een aantal uit Kameroen en die krijgen dus in plaats van 老外 gewoon 黑人 (neger) naar hun hoofd geslingerd. Ook hebben sommige Chinezen zoveel lef dat ze het kroeshaar gewoon aanraken en verbaasd zijn over hoe dat voelt.

Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen zich voornemen om niet van die straatstalletjes te kopen en dit uiteindelijk wel doen. Kreeg dat maar wat vaak te horen voordat ik naar China ging maar eenmaal aangekomen is het onvermijdelijk om toch iets te kopen. Gewoon teveel lekkere dingen en je ruikt het meestal al als je de straat inloopt.
Komt me bekend voor. Ik ben zelf ook 1.95 en niet de ieligste, dus kreeg veel bekijks, zeker in kleinere dorpen en voorsteden. Chinese studenten van me vertaalden dan wat mensen riepen en zeiden, best leuk en ik vond het verder niet vervelend. In de 5 maanden dat ik er zat ben ik op een veerboot één Chinees tegen gekomen die langer was dan ik, had hem bijna overboord geduwd

Eten uit stalletjes heb ik toch nooit aangedurfd, het rook trouwens ook lang niet altijd lekker. Verder wel erg genoten van het eten, meestal althans.
quote:
[..]

Bachelor is meestal minimum inderdaad. Dit kan natuurlijk minder zijn in bepaalde gevallen en bepaalde gebieden maar als je langs de oostkust wil werken, kun je niet zonder. (Behoudens uitzonderlijke kwaliteiten danwel ervaring.) Op je 22e heb je geen van beiden dus dan lijken mij kwalificaties het belangrijkste. Qua overvloed van studenten, het is de vraag hoe die studenten afstuderen. Hoe goed zijn ze daadwerkelijk of is het gewoon veredelde MBO/HBO. Ik geef les op niet zo'n bekende school en het is ook geen universiteit maar meer een HBO. Ik schat hun niveau niet hoger in dan Havo/VWO hier. Mentaliteit is ook compleet anders dan op de Erasmus Universiteit. Ik weet dus niet of het wel eerlijk is om te zeggen dat ze geen baan op niveau kunnen vinden. Aan de andere kant is het sowieso ingewikkeld om een baan te vinden en is het veel makkelijker om gewoon familie in te schakelen voor werk (als Chinees zijnde).

Tijdens een van mijn lessen ook even gekeken waar iedereen wilde werken na het afstuderen en waar je in Nederland toch vooral ziet dat men in de grote steden wil werken, vond ik het redelijk frappant (maar wel begrijpelijk) dat mijn studenten/leerlingen vooral terug naar hun geboortestad willen. De meesten willen zelfs niet eens in Shijiazhuang blijven. (En dat terwijl er hier enorme bouwprojecten zijn. Er zijn hier echt meer dan 50 enorme hoogbouwcomplexen in aanbouw en de bouw gaat echt razendsnel. Mogelijkheden te over lijkt me...Ik vind het zelfs jammer dat ik komend jaar weer terugga voor mijn master. De nieuwbouw gaat zo snel dat ik het jammer vind om te missen. Paar maanden geleden was het gebied naast mijn flat nog een bouwput, nu staan er zes torens van minstens 25 verdiepingen. Het is geen Hong Kong, maar toch.) Slechts een leerling wilde naar Beijing, kun je nagaan.
Ik gaf les op een niet al te bekende 'vocational and technical college', inderdaad meer MBO/HBO dan universiteit. die studenten spraken al redelijk engels. Velen wilden nog doorstuderen, vooral omdat ze aangeven dat het moeilijk was een goede baan te krijgen. Ik ben ook wel eens in de geboortedorpjes van een paar studenten geweest, en dat was toch wel even schrikken. Een kraan voor een heel huishouden die niet de hele dag werkt, gierput als toilet in de achtertuin, met meerdere op een kamer. En dat was niet uitzonderlijk, de meeste studenten hadden een dergelijke achtergrond en wilden dus ook het liefst een goede baan in de stad.
pi_80718190
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 16:35 schreef Chule het volgende:
黑人 is letterlijk vertaald weliswaar zwart mens en in Nederland een denigrerende benaming, maar zo wordt het niet bedoeld.

Heb zelf overigens vorig jaar 10 maanden in Beijing gewoond voor studie en stage.
Ja, maar dat is altijd zo. Neger/nigger was oorspronkelijk ook niet beledigend. Kan je vertellen dat er in China heel wat meer wordt neergekeken op zwarten dan op blanken.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_80723193
quote:
Op maandag 26 april 2010 08:36 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Ja, maar dat is altijd zo. Neger/nigger was oorspronkelijk ook niet beledigend. Kan je vertellen dat er in China heel wat meer wordt neergekeken op zwarten dan op blanken.
Hoef je mij niet te vertellen. Ben zelf van Chinese komaf.

Mijn punt is dat er in China geen andere gebruikelijke benaming is voor een 'getint of donker persoon' en dat het dus niet per se als beledigend wordt gebruikt.
pi_80733192
quote:
Op maandag 26 april 2010 12:03 schreef Chule het volgende:

[..]

Hoef je mij niet te vertellen. Ben zelf van Chinese komaf.

Mijn punt is dat er in China geen andere gebruikelijke benaming is voor een 'getint of donker persoon' en dat het dus niet per se als beledigend wordt gebruikt.
Is mijn punt ook niet per se. Het gaat er meer om dat de nadruk erg ligt op het niet-Chinees zijn. Zwarten zijn 'zwartmens' en blanken zijn 'laowai'. Ondanks dat de termen op zich geen discriminerende bedoeling hebben, is het wel een vervelend verschijnsel. Ligt natuurlijk aan de weinige buitenlanders die er zijn maar toch. Ik vind het af en toe wel een vervelende bijklank hebben, meteen een scheiding tussen alles wat Chinees is en wat niet.

Mijn eerste gedachte als ik een neger zie lopen is niet "neger" en bij een Aziaat denk ik ook niet gelijk "spleetoog" (al is dat niet echt een 100% eerlijke vergelijking van het woord laowai maar toch). Ligt natuurlijk aan de exposure met andere culturen die je hier in Nederland hebt, waardoor buitenlanders niet zo opmerkelijk zijn. Dus ook al is het niet negatief bedoeld, kan het nog wel vervelend zijn af en toe. Maar dan niet het woord op zich maar het gevoel meteen overal buiten geplaatst te worden.
pi_83695432
Ik ga in september voor 9 maanden naar Shanghai, maar hoe zit het nu daar met de censuur, weet iemand dat? Kan ik gewoon YouTuben en Googlen (ik heb Gmail), en torrents zullen al wel helemaal niet kunnen zeker?
  dinsdag 6 juli 2010 @ 06:16:39 #237
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_83709476
quote:
Op maandag 5 juli 2010 20:22 schreef Willl het volgende:
Ik ga in september voor 9 maanden naar Shanghai, maar hoe zit het nu daar met de censuur, weet iemand dat? Kan ik gewoon YouTuben en Googlen (ik heb Gmail), en torrents zullen al wel helemaal niet kunnen zeker?
Torrents kunnen wel maar je bent afhankelijk van seeders natuurlijk, dus dat gaat lastig als je veel met Europese seeders zit. Als je een beetje Chinees kunt is er wel een hoop te vinden op andere manieren. Films kun je gewoon met PPsteam kijken, kwaliteit is te vergelijken met een 700mb avi-tje. Op de HD-channels van PPstream is de kwaliteit gewoon bijzonder goed, maar is het aanbod wel kleiner natuurlijk.

Voor games is het wat lastiger, al kom je met het typen van de naam en 下载 al een heel eind. Hangt wel af van de populariteit van het spel hier. Wilde een voetbalspel spelen hier maar PES 4 is het meest blijven hangen omdat het werkt met QQ games. Op dezelfde manier heb je hier nog aardig wat Red Alert spelers in China. Allemaal omdat het wordt ondersteund door QQ.

Gmail is gewoon bereikbaar tot nu toe, al lijkt Google wel z'n licentie kwijt te gaan raken in China. Weet niet of dat gevolgen heeft voor alle google sites of alleen de zoekmachine.

Youtube kan ik kort over zijn, dat is gewoon geblokkeerd. Facebook idem dito.

Je opties:
skydur --> gratis programma waarmee je op FB kan, niet op andere sites though
VPN --> moet je voor betalen maar je kunt op elke site waar je ook in NL op kunt

Moet zeggen dat ik youtube niet heb gemist in China. Je hebt hier de tegenhangers youku en tudou (opgericht door Nederlander) die ook veel content aanbieden. Vaak ook complete series en films.

Voor Facebook heb je het alternatief genaamd 人人 maar aangezien je bij een social networking site afhankelijk bent van de mensen die het alternatief kennen, is dat niet echt een optie voor je contacten buiten China.

Op zich ben je dus met skydur al wel klaar, als je niet echt veel om youtube geeft. Voor grappige filmpjes check ik toch wel geenstijl/dumpert dus dat maakt op zich ook niets uit.

Ben je trouwens student? Mocht je student zijn, dan heeft de universiteit vaak een VPN-verbindingsmogelijkheid voor studenten die je mooi kunt "misbruiken". Kun je gratis en voor niks gewoon overal surfen en universiteiten beschikken doorgaans over puike verbindingen dus het gaat ook best snel.

Hoop dat het wat helpt. Veel plezier in Shanghai!
pi_83736040
Oké, bedankt voor al je informatie, erg nuttig! Facebook gebruik ik opzich wel veel dus ik zal dat programmaatje wel downloaden, en torrents vroeg ik vooral om enkele TV-series bij te houden Niet om te gamen dus, dat scheelt. Ik ga wel Mandarijn-Chinees leren dus als het goed is moet ik wel wat Chinees kunnen en dus hopelijk mezelf wel kunnen redden.
En nee, ben net geslaagd voor m'n gymnasium en wilde een tussenjaartje dus ben niet echt student, ga naar een EF school om daar Chinees te leren. Misschien hebben zij wel zo'n VPN-verbinding, en anders probeer ik daar nog wel aan te komen. Is dat VPN duur dan? Het klinkt namelijk wel goed, als ik dan op al mijn normale sites kan en het niet al te prijzig is zal ik dat wel eens overwegen..

Nogmaals héél erg bedankt voor alle informatie, ik waardeer het zeer!
pi_83756895
VPN-verbinding bestaat eigenlijk uit het verbinden naar een buitenlandse server die niet geblokkeerd is in China. Je krijgt dus eigenlijk via een omweg toegang tot internet. De Chinezen "zien" alleen dat je verbonden bent met Nederland maar op hetzelfde moment kun je gewoon surfen. Op zich kun je dus zonder problemen op elke site komen. (Mocht je een Amerikaanse VPN nemen, dan kun je zelfs dingen bekijken die afgeschermd zijn voor niet-Amerikanen, zoals op ABC en dergelijke. Hetzelfde geldt voor de NOS WK-streams als je een Nederlandse VPN-verbinding hebt.)

Het is denk ik wel aan te raden om vooraf te kijken welke VPN-service je wil en of het goed werkt. Beetje googlen en reviews lezen. Op zich zou je voor een paar euro per maand klaar moeten zijn. Maar goed, dat hangt ook weer van de gewenste verbinding af. Als je het snelste wil, dan kan het natuurlijk duurder zijn. Ik kan je helaas niet helpen met een keuze, aangezien ik gewoon m'n Erasmus-VPN gebruik.

En wat bedoel je met EF? Is het Education First of English First? Ga je alleen Chinees leren of ook nog Engels doceren?

Als je nog vragen hebt, vraag ze gerust.
pi_83763496
Ik vertrek vanavond naar China!
Erg veel zin in natuurlijk en ik zal zondag waarschijnlijk in Shanghai zijn. Ik vraag me alleen af of het mogelijk is in Shanghai de WK finale te kijken?

Groetjes!
pi_83788000
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 14:01 schreef Perquisite het volgende:
Ik vertrek vanavond naar China!
Erg veel zin in natuurlijk en ik zal zondag waarschijnlijk in Shanghai zijn. Ik vraag me alleen af of het mogelijk is in Shanghai de WK finale te kijken?

Groetjes!
Zoals met alle grote steden, loop een willekeurige sport's bar/irish pub binnen en er staat deze voetbalwedstrijden op. Misschien kan je kijken bij de Nederlandse Vereniging (als die er is in Shanghai) of de Ambassade? Let wel op dat je om half 3 's nachts voor de buis moet zitten, maar je moet het er maar voor over hebben
pi_83909553
Na ruim 10 maanden China vlieg ik morgen vanuit Hong Kong terug naar Nederland. Voor iedereen die naar Shanghai vertrekt: zorg dat je op een Z-visum werkt, en geen business visum. Vanwege de Expo is men actief op zoek naar mensen die op een F-visum werken en dat kan problematisch zijn. Ken helaas genoeg voorbeelden van mensen die daarom vroegtijdig China verlaten hebben.
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
pi_83950922
Welkom terug!

Als ik weer ga lesgeven ga ik sowieso op een Z-visum. De vorige keer zat ik op een F visum maar dat was onbetaalde stage en nu wil ik zeker een jaar aan de slag als 'foreign expert'.

Ik heb in ieder geval de laatste weken goed rondgekeken, en er is nog steeds werk genoeg voor Engels docenten met minimaal een BA.

Heb er echt zin in, maar het duurt nog wel minimaal een half jaar helaas.
pi_83950998
quote:
Op maandag 5 juli 2010 20:22 schreef Willl het volgende:
Alle films en games kun je daar ook (illegaal) in bijna elk winkelcentrum kopen. Ik kwam zelfs DVD's van Nederlandse films tegen.
pi_83953645
Trouwens, Just.in.case, hoe heb jij dat aangepakt met gemeente-inschrijving, zorgverzekering enzovoorts? Ik las bijboorbeeld ergens dat je je moet uitschrijven als je meer dan 8 maanden in het buitenland gaat werken.
pi_83962512
quote:
Op maandag 12 juli 2010 13:16 schreef Azijnproever het volgende:
Trouwens, Just.in.case, hoe heb jij dat aangepakt met gemeente-inschrijving, zorgverzekering enzovoorts? Ik las bijboorbeeld ergens dat je je moet uitschrijven als je meer dan 8 maanden in het buitenland gaat werken.
Deels was ik aan het reizen, maar ik heb gewoon alles aangehouden. Uitschrijven bij de gemeente heeft nogal wat consequenties, dus als je voor minder dan een jaar weg gaat zou ik dat niet aanraden. Het is wel een manier om aan een Nederlandse zorgverzekering te ontkomen, maar ook dat zou ik goed overwegen.
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
pi_84010288
Binnen een week weer naar Nederland. Ga het echt missen. Hopelijk na m'n master weer voor een jaar of langer terug.
pi_84020970
Lijkt me een goed teken dan, dat je dus in ieder geval een leuke tijd hebt gehad! Voor mij duurt het nog meer dan 2 maanden, heb er wel veel zin in maar ben wel zenuwachtig..

Trouwens, die VPN-verbinding lijkt me niet al te legaal, maar is er dus ook echt kans dat je daarop gepakt wordt? Het lijkt me niet zo plezierig om daar ergens op gepakt te worden namelijk , volgens mij regelen ze daar dingen wel wat anders dan hier in Nederland.
pi_84030609
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 22:21 schreef Willl het volgende:
Lijkt me een goed teken dan, dat je dus in ieder geval een leuke tijd hebt gehad! Voor mij duurt het nog meer dan 2 maanden, heb er wel veel zin in maar ben wel zenuwachtig..

Trouwens, die VPN-verbinding lijkt me niet al te legaal, maar is er dus ook echt kans dat je daarop gepakt wordt? Het lijkt me niet zo plezierig om daar ergens op gepakt te worden namelijk , volgens mij regelen ze daar dingen wel wat anders dan hier in Nederland.
Onzin, honderdduizenden Chinezen maken er zelf ook gebruik van. De overheid weet ook wel dat ze slimme internetgebruikers niet kunnen stoppen. Bovendien gaan deze mensen ook naar het buitenland, waar ze toch al op elke site kunnen kijken. Het gaat de overheid meer om het "gepeupel" dat te onervaren/dom is met internet, en dat bij ontdekking van bepaalde dingen voor problemen zou kunnen zorgen. Vandaar dat ze ook meteen de boel op zwart pleurden in Xinjiang voor een half jaar toen er rellen waren.

Daarnaast ben je gewoon verbonden naar een VPN-service waarmee je de sites bezoekt. Het is dus niet te zien welke sites je bezoekt. Ook al ga je helemaal los en google je je suf naar Tibet en dergelijke dan nog lijkt het alsof je alleen verbonden bent naar je VPN. Bovendien moet je de censuur van China ook meer zien als censuur voor Chinezen zelf, niet voor buitenlanders. Wij weten toch alles wel, dus ze hebben echt niet de illusie dat ze jouw kennis over 1989 met een filtertje ongedaan kunnen maken.
pi_84261655
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 17:59 schreef 9x19 het volgende:

[knip]

Je moet natuurlijk wel de voordelen en nadelen van het wonen en werken in een land als China tegen elkaar afwegen, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Gelukkig heb ikzelf de kans gehad om wat jaren geleden er een paar maanden stage te lopen, dat helpt je wel een beeld te vormen.
Ben je er na je stage gebleven of niet?
Ik loop momenteel ook stage in Shanghai en ken al aardig wat van China, maar ze hebben me dus ook gevraagd of ik terug wou komen, ze zouden me zo aannemen nadat ik mijn opleiding heb afgerond . Moet er maar eens goed over nadenken denk ik (ben nog maar 23 jaar als ik klaar ben met de opleiding).
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 06:16 schreef SuperHarregarre het volgende:

[knip]

Je opties:
skydur --> gratis programma waarmee je op FB kan, niet op andere sites though
VPN --> moet je voor betalen maar je kunt op elke site waar je ook in NL op kunt

[knip]
Skydur stopt met de gratis service in september .
quote:
Op zondag 11 juli 2010 11:14 schreef just.in.case het volgende:
Na ruim 10 maanden China vlieg ik morgen vanuit Hong Kong terug naar Nederland. Voor iedereen die naar Shanghai vertrekt: zorg dat je op een Z-visum werkt, en geen business visum. Vanwege de Expo is men actief op zoek naar mensen die op een F-visum werken en dat kan problematisch zijn. Ken helaas genoeg voorbeelden van mensen die daarom vroegtijdig China verlaten hebben.
No problemo hier met een F-visum en ken er genoeg die op een F-visum zijn binnengekomen .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')