quote:
Het is net als bij het Songfestival. Terwijl de vakjury een genuanceerd oordeel probeert te geven over de verschillende inzendingen, kiest het publiek massaal voor de lekkere rampestamper die na drie keer al verveelt. En dus kwam Bart als winnaar uit het Big-Brotherhuis. De 23-jarige militair werd door zijn medebewoners keer op keer genomineerd om voortijdig tevertrekken, maar van het volk, dat de uiteindelijke keuze maakte, mocht hij telkens blijven.Waarom? Omdat Bart een winnaar is.Wat heeft Bart de kijker geboden behalve een mooie kop en een lekker lijf? Geen kwetsbaarheid zoals Ruud. Geen zachtaardige gematigdheid zoals Willem. Geen beschouwendheid zoals Karin. Bart heeft in de groep nooit een bindende rol gespeeld. Hij heeft zich nooit ingezet voor het collectief. Hij was eigenwijs en trapte als jonkie overal tegenaan. Hij gooide de knuppel in het hoenderhok, hij wilde altijd zijn gelijk halen, hij treiterde. De anderen werden gek van hem en daarom werd hij elke keer genomineerd. Tijdens die nominaties toonde hij nooit emotie. Als een echte militair zag hij onbewogen zijn lot tegemoet. Had er een Wilhelmus geklonken, dat had hij het met droge ogen, borst vooruit, aangehoord. Deze kwaliteiten, de bravoure, de nuchterheid, het wegstoppen van onzekerheid en angst, ook wel moed genoemd, hebben Bart de overwinning gebracht. Bart brak nooit. Zelfs niet toen hij een traantje wegpinkte om het vertrek van Sabine. Hij ging buiten een sigaretje roken, vermande zich en was er overheen. Bart heeft gewonnen omdat blijkbaar, alle mooie woorden over mannelijke emancipatie ten spijt, het beeld van de macho nog steeds onweerstaanbaar is. En als het erop aankomt, als we in het raam van een brandend pand staan, of op het dak van ons ondergelopen huis, dan willen we gered worden door Bart. Niet door Ruud en ook niet door Willem.M. Postma Amsterdam
De stelling: De macho is ondanks alles nog steeds de ideale man
Ik weet niet of dit een aanzet tot discussie is en met het gevaar de het topic te “vervuilen” reageer ik vanuit mijn drang om weer eens serieus ergens op in te gaan en hopelijk een discussie tot stand te brengen (jee, wat een zin).
Volgens mij hebben we de tijd gehad waarin een macho gezien werd als ideale man. Al jaren staan de bladen, met name feministische, vol met artikelen dat mannen onderhand dat machogedrag eens moeten laten vallen en emoties moeten tonen. Mannen worden aangezet hun vrouwelijke kant te laten zien en zorgtaken in het gezin over te nemen. Het verschil in gedrag tussen mannen en vrouwen wordt met het jaar kleiner.
In die ingezonden brief wordt Bart inderdaad omschreven als de emotieloze, afstandelijke en nuchtere macho. Dat is ook het beeld van Bart dat we op tv hebben gezien. Feit is ook dat Bart BB heeft gewonnen.
Het is op zijn zachtst gezegd dus vreemd dat een macho wint in deze tijd.
De echte Macho kan denk ik ook maar een paar *7%#@ bekoren.
Bart was voor veel mensen de ideale figuur, lekker ding, telt altijd, mooie ogen , telt ook altijd en bovenal de macho die uit zijn rol valt zo nu en dan.
Een macho is niet geestig, Bart wel ;denk aan het interview met Maurice.
Een macho voelt zich ver verheven boven anderen; Bart ziet zichzelf in Ruud.
Een macho denkt alleen aan winnen, kan zich zelf niet voorstellen dat de kans erin dat hij niet wint, Bart vraagt zich af of het voor hem eigenlijk wel zo goed is om te winnen en hij gunt het Ruud ook.
Bart is wat tegenwoordig onweerstaanbaar is een macho die uit zijn rol valt.
------------
Chazak ve Ematz
quote:
op 01-04-2000 om 09:29 PM schreef Hunter het volgende:
Maar Bor, ik ben bang dat je een beetje achter loopt. De macho is weer helemaal terug van weggeweest. De moderne vrouw wil geen vanille-sex. Ze wil een échte man (en zodra ze samenwonen moet hij natuurlijk zorgzaam zijn en het huishouden met haar delen).
Dan zal ik maar snel mijn eisen en wensen gaan veranderen. Ik wist niet dat ik zo ouderwets was, kan de Opzij ook de prullenbak in.
Hunter heeft trouwens volgens mij helemaal gelijk; vrouwen willen een echte man, die zorgzaam is en geheel uitzichzelf het (hele) huishouden doet.
*Planner plant*
quote:
op 01-04-2000 om 11:00 PM schreef Planner het volgende:
Hunter heeft trouwens volgens mij helemaal gelijk; vrouwen willen een echte man, die zorgzaam is en geheel uitzichzelf het (hele) huishouden doet.
*Planner plant*
Zijn echte vrouwen dan ook degenen die in hun eentje het (hele) huishouden doen?
Maar als ik het goed begrijp is de ideale relatie anno NU,de relatie waarin je met z'n tweeen het huis een beetje aan kant houdt.
Begrijp nu ook inneens waarom de gemiddelde nederlander'het' slechts 2.3 keer doet per week.Gewoon te druk met stofzuigen.
Dacht voorheen altijd dat die pols in het bejaarden tehuis werden gehouden.UITERST leerzaam dit forum toch weer
(Sorry kon het even niet laten).
Ik was het best wel eens met jouw opmerkingen over het machismo van Bart. Dat zie ik namelijk ook niet zo. Hij stelt zich vaak heel kwetsbaar op ten opzichte van anderen. De zogenaamde afwezigheid van macho gedrag bij Ruud en Willem vind ik wel een gotspé. Die twee hebben zeer regelmatig vrouwen gereduceerd tot iets bestaande uit een spleet en grote tieten. Dat heb ik Bart niet horen doen. Ik heb Bart overigens nagenoeg nooit een onvertogen woord over welke groep dan ook horen zeggen. Hij had zelfs geen moeite met de grapjes van Anouk over de mogelijkheid dat hij bi zou zijn. Vergelijk dat soort zelfverzekerdheid maar eens met de hysterische reacties van Maurice over dat onderwerp.
Nee, Bart is geen macho, maar gewoon een jonge zelfverzekerde man die kennelijk heeft nagedacht over het leven.
De winst van Bart zegt dan ook niks over de kracht van machismo in Nederland. Het zegt wel iets over de selectieve manier van kijken van de stukjesschrijver.
quote:
op 01-04-2000 om 11:00 PM schreef Planner het volgende:
Bart heeft gehuild, Bart heeft gekotst (na drie biertjes) en Bart heeft verteld dat hij vroeger gepest werd.
Bart een macho? Ga toch weg!
Bart is een stoerdoenerig jochie.
Niks mis mee, hoor. Daar heeft hij door gewonnen. Dat vonden de kijkers leuk om naar te kijken, zo'n jonge hond.Hunter heeft trouwens volgens mij helemaal gelijk; vrouwen willen een echte man, die zorgzaam is en geheel uitzichzelf het (hele) huishouden doet.
*Planner plant*
Maar, wat is de definitie van een macho eigenlijk?
macho1 (de ~ (m.))
1 man die zich stoer, 'mannelijk' gedraagt => haantje
macho2 (bn.)
1 stoer, hanig
Mmmm.. Bart komt enigzins wel overeen met de bovenstaande definitie, maar heeft toch menigmaal laten zien dat hij zeer gevoelig kan zijn.
En inderdaad Planner, Bart heeft gehuild, Bart heeft gekotst(na drie biertjes). (of het er 3 waren valt nog te betwijfelen en daarbij kotst ook een macho kots wel eens!) en heeft Bart inderdaad verteld dat hij vroeger gepest werd.
Dan niet te vergeten het moment dat Karin het huis verliet en kadootjes achter had gelaten voor Ruud en Willem. Bart zei toen dat hij niets had gehad en naar mijn mening sprak zijn gezicht toen boekdelen. Iets wat Karin hem overigens WEL geschonken heeft. Of is dat alleen maar MIJN mening? M. Postma had misschien liever gezien dat een Willem, Karin of een Ruud had gewonnen en heeft zich tijdens de uitzendingen mateloos lopen irriteren aan jonge Bartje. Ik ga er vooralsnog vanuit dat M. Postma de uitzendingen niet GOED bekeken heeft, anders zou hij/zij het woord "macho" in zijn/haar stelling nooit hebben gebruikt ervan uitgaande dat hij/zij weet wat de definitie daarvan is.
Dus M. Postma: VETTE BULLSHIT!! en volgende keer gewoon weer de EO volgen!
quote:
op 01-05-2000 om 01:47 AM schreef Quenda het volgende:
Wat ik me nu eigenlijk eventjes afvraag is het volgende.
In het dagelijks leven, als vrouwen elkaar niet mogen, afkraken of veroordelen om hun uiterlijk ("heb je gezien wat ze aanhad???ze lijkt wel een hoer",en opmerkingen van die strekking)dan noemt men dat in de volksmond vaak "Kutnijd",(gebeurt vaak als een vrouw een andere vrouw als "mogelijke concurente ziet)
nu vraag ik me dus af, gezien de reacties van alle mannen in het BB huis op Bart, hoe dit gedrag bij mannen heet???
Ik denk gewoon jaloezie.....
Volgens mij is het dichtsbij komende equivalent bij mannen 'imponeergedrag' wat dan weer een beetje op machismo lijkt maar dan meer onderling tussen mannen (die geen sexuele aantrekkingskracht op elkaar uitoefenen) onderling.
Er heeft een paar weken geleden trouwens een discussie in VvP gestaan over de verschillende groepsprocessen in vrouwen- en mannengroepen.
quote:
op 01-05-2000 om 01:47 AM schreef Quenda het volgende:
Wat ik me nu eigenlijk eventjes afvraag is het volgende.
In het dagelijks leven, als vrouwen elkaar niet mogen, afkraken of veroordelen om hun uiterlijk ("heb je gezien wat ze aanhad???ze lijkt wel een hoer",en opmerkingen van die strekking)dan noemt men dat in de volksmond vaak "Kutnijd",(gebeurt vaak als een vrouw een andere vrouw als "mogelijke concurente ziet)
nu vraag ik me dus af, gezien de reacties van alle mannen in het BB huis op Bart, hoe dit gedrag bij mannen heet???
De macho is weliswaar in mijn ogen, geen ideale man, maar het is wel een van de leukere mannen mits hij niet zo ijdel en al spierbalrollend voor de spiegel staat. Ik moet geen man die om het minste geringste in huilen uitbarst, oooh zoo begrijpend is bij al mijn hormonale uitbarstingen en de daarbij horende wisselende stemmingen en alle suit wil praten. Iekss!! Ik werk zelf in de hulpverlening en kom oveel "softe "mannen tegen: moet er niet aan denken dat er thuis een bij mij op
de bank zit. Ik wil geen Don Quichote in mijn huis, maar een stoere ridder alias Lancelot die mij kan beschermen tegen de grote boze buitenwereld.Want wij vrouwen kunnen tegenwoordig wel zo zelfstandig en onafhankelijk overkomen, het kleine meisjes gevoel willen we altijd wel blijven koesteren. En bij wie kan dat beter als bij een grote stoere man die zijn sterke armen om je heen slaat?
quote:
op 01-05-2000 om 02:52 AM schreef Izz the Wizzzz het volgende:Ik wil geen Don Quichote in mijn huis, maar een stoere ridder alias Lancelot die mij kan beschermen tegen de grote boze buitenwereld.Want wij vrouwen kunnen tegenwoordig wel zo zelfstandig en onafhankelijk overkomen, het kleine meisjes gevoel willen we altijd wel blijven koesteren. En bij wie kan dat beter als bij een grote stoere man die zijn sterke armen om je heen slaat?
Het kleine meisjes gevoel???????
Getver!
Het spijt me Izz, maar laat deze beker aan mij voorbijgaan.
Wat is een aantrekkelijke ( 'n echte, Bor? ) man?
Volgens mij een grote, stoere man (beetje macho mag) die zich kwetsbaar durft op te stellen.
Wat is trouwens " soft " ?
Het vereist doorgaans nogal wat moed om je gevoelens te tonen, of op een andere manier kwetsbaar te zijn - ik vind daar weinig softs aan.
*Planner plant*
Voor mij zit er verschil tussen aantrekkelijk uiterlijk en met wat voor type man ik samen wil (kan) leven. Natuurlijk zien sommige machomannen er erg aantrekkelijk uit, stoer en gespierd, mooi bruin kleurtje, beetje ruige kleding af en toe, etc. Toch zijn dat vaak niet het type mannen waar ik mijn leven mee wil delen.
Als je de maatschappij bekijkt zie je dat macho’s over het algemeen maar tot bepaalde hoogte geaccepteerd worden. Hoe hoger de positie van iemand op de maatschappelijke ladder, hoe minder macho-gedrag en –uiterlijk aanwezig (mogen) zijn.
En Planner, ik vind het kleine meisjes gevoel niet getver. Iedereen, ook mannen, wil bij tijd en wijle eens lekker kunnen wegkruipen, schuilen of uithuilen. Dat maakt je niet meteen Getver hoor. Ik denk alleen dat weinigen dit willen toegeven maar ook als je zelfstandig bent, volledig self-supporting enzo, heb je toch weleens behoefte aan geborgenheid?
Maargoed, dat is weer een andere discussie die niets te maken heeft met de stelling of Bart macho is of niet. Zoals ik al zei, ik ben het eens met Thorka, Bart is GEEN macho ten voeten uit maar hij gedraagt zich afentoe wel zo. Ik heb hem ook al die tijd gewoon een klein jongetje gevonden die gaat huilen als ie zijn ijsje niet krijgt en altijd met zijn vuistje op tafel moet slaan.
Over Bart moet door iedere journalist, criticus en noem maar op van alles gezegd worden maar ik ben het eerlijk gezegd nog het meeste eens met de stelling van Pim Fortuijn...sorry fans!
Op de vraag of Bart een macho is kan ik erg kort zijn; Nee, Bart is in mijn ogen geen macho. Ik blijf hem toch zien als puberale jongen. De meest in het oog springende voorbeelden zijn wel het nee om het nee-zeggen, stellingen verdedigen die hij niet kan onderbouwen en als hij geen weerwoord heeft het gesprek afkappen.
quote:
op 01-05-2000 om 02:42 PM schreef Casey het volgende:
IK ben de ideale man.........
Ik zou je hele stuk kunnen weerleggen, maar heb daar even geen zin in. Verspilde energie!!
Excuse me!!!
Bart een macho? Liep als een hondje aan het lijntje van Sabbelien! Ik nomineer hem bij deze voor de Gouden Lijmpot wegens het overmatig onder de plak zitten!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |