quote:MET DANK AAN BIG BROTHER
Volkskrant 04-01-2000'Hm, anyone hier interested om te helpen een jongerensite op te zetten?' Danny Roodbol (28) vond de websites die hij op Internet tegenkwam niet bijzonder; dat kon hij beter. Zijn oproep in een Internet-forum bleek het begin van het succesvolle online-jongerenmagazine Fok! Sinds de start op 1 oktober1999 is www.fokzine.net één van de best bezochte websites van Nederland geworden; voornamelijk dankzij de primeurs uit het BigBrother-huis, Roodbol volgde het programma dag en nacht via Internet, en maakte ontwikkelingen openbaar die niet bij Veronica te zien waren. Dat Big Brother is afgelopen,doet hem niet veel. In het begin volgde ik echt alles, maar aan het einde vond ik er eerlijk gezegd geen reet meer aan. Veronica heeft veel te vaak met de eigen regels gebroken en daarmee het programma gewoon minder interessant gemaakt. Back to basics was het concept. Ik weet niet hoe vaak Veronica daar vanaf is geweken. GeorgeBaker, Marco Borsato, Anouk, een flutkrant, een wastobbe; ik weet niet wat ze allemaal gekregen hebben. Verder heeft Veronica er om de twee weken een nieuwe bewoner bijgegooid, terwijl je wist dat die er net zo hard weer als eerste uit zouden gaan. En dan de 10 duizend piek oprotpremie voor Mona en Bianca. Kortom, te veel om opte noemen! De voormalig filiaalhouder vaneen Rotterdarnse videotheek verwacht dat het aantal bezoekers van Fok! tijdelijk licht daalt. Maar de toekomst ziet Roodbol optimistisch tegemoet. Het community-gevoel is dermate sterk dat de meeste bezoekers wel zullen blijven. De combinatie van recensies, columns, opmerkelijke berichtjes en een forum heeft zich al bewezen. Maar het kan altijd beter. Roodbol wil dat Fok! één van de vijf best bezochte sites van Nederland wordt. Nu al staat Fok! op de dertiende plaats. 0m nog meer bezoekers te trekken wordt de website fors uitgebreid. Fok! moet een 'voor-elk-wat-wils-site’ worden die iedereen tussen de 14 en 50 jaar aanspreekt.Verschillende doelgroepen krijgen een eigen site, die wel allemaal onderdeel van het geheel worden. Hoe de uitbreidingen er precies uitgaan zien, wil Roodbol niet zeggen.'De concurrentie slaapt niet, he? 'Bestaat het gevaar dat Fok! ingrijpend veranderd door de voorgenomen uitbreidingen? Een beetje rebels is Fok! wel zo hier en daar', meldt Roodbol per e-mail. We blijven ons op jongeren richten. Maar er komen ook iets meer volwassen bezoekers naar. Die hebben behoefte aan wat serieuzer werk. Een manier om dat te bieden is om één of meerdere zuster-sites op te zetten, die wel allemaal onder dezelfde vlag gaan opereren.'Roodbol maakt Fok! met enkele tientallen vrijwilligers. 'Op dit moment zijn we klaar voor uitbreiding. De site loopt zoals het moet,de kinderziektes zijn eruit. Iedereen werkt met enthousiame en plezier aan Fok! Dat is iets waar we met zijn allen heel trots op mogen zijn.'Geld verdienen oprichter Roodbol en zijn medewerkers niet met Fok! 'Nog niet. Maar wellicht komt daar verandering in. We hebben een advertentie op de site staan. Door het grote aantal bezoekers, tussen de 12 en 15 duizend per dag, spelen we quitte. We doen het in ieder geval niet voor het geld.Het is puur een labour of love,
Tabe Bergman
[Dit bericht is gewijzigd door Kierewiet! (Datum 04 Januari 2000).]
'We blijven ons op jongeren richten. Maar er komen ook iets meer volwassen bezoekers naar' You bet, iets meer volwassen. Dat vind ik nou wel weer een mooi understatement. Soort moderne variant op de oudere jongeren.
Voelen we ons allemaal weer jong nu ?
M'n brood verdienen zou leuk zijn. Ik heb de afgelopen weekjes even wat tijd in m'n nieuwe relatie gestoken, maar ik ben weer zo goed als full-time terug, in ieder geval vanaf maandag. Zonder andere inkomsten is het moeilijk eten, dus een boterham (hoeft niet eens belegd te zijn) verdienen zou wel leuk zijn. Niet dat dat een vereiste is trouwens, ik doe 't nog steeds voor de fun of it hoor.
Voorlopig zit er alleen nog maar geld IN de site. Sta nog dik in de min hoor.
Misschien is een rectificatie hier wel op z'n plaats
Voor de rest was het artikel wel aardig.
Zo gaat het dan met journalisten en hun vertolking van de feiten... maar àls - ik zeg: àls - ik Danny was geweest, en àls ik vóór-inzage had gehad in deze tekst, had ik dit toch graag ff anders geformuleerd.... in de zin van WIE het 'dag en nacht volgde', WIE het wél tot het einde toe volgde, en WIE niet, en WIE er aan 't eind geen reet meer aan vond, en WIE nog wel...
Voor mij gaat het hier om meerdere personen, en niet om Danny alleen.
Maar ja, wie ben ik, Moor natuurlijk weer...
Verder gefeliciteerd hoor, Danny, eindelijk een stukje erkenning op landelijke schaal.
quote:
op 01-04-2000 om 08:01 PM schreef Danny het volgende:
Er is ooit 's uitgerekent dat de gemiddelde leeftijd hier 26 is.
Die foto heb ik trouwens zelf gemaild. Het logo ook.M'n brood verdienen zou leuk zijn. Ik heb de afgelopen weekjes even wat tijd in m'n nieuwe relatie gestoken, maar ik ben weer zo goed als full-time terug, in ieder geval vanaf maandag. Zonder andere inkomsten is het moeilijk eten, dus een boterham (hoeft niet eens belegd te zijn) verdienen zou wel leuk zijn. Niet dat dat een vereiste is trouwens, ik doe 't nog steeds voor de fun of it hoor.
Voorlopig zit er alleen nog maar geld IN de site. Sta nog dik in de min hoor.
Jammer voor je, ik hoop dat je het in de toekomst wel lukt om je brood (en wel belegd ook) hiermee te verdienen (alvast een voorproefje
)
Antwoorden waren "in het begin volgde ik echt alles" en "in het begin wel, maar de laatste tijd vond ik er geen reet meer aan"
Letterlijk gequoot dus, maar alsnog iets uit z'n verband gerukt.
Heb ook diverse keren gezegd dat de site niet had bestaan als de bezoekers en vrijwilligers zich er niet zo voor hadden ingezet, maar ook dat is niet geplaatst.
Ach, ik begin eraan te wennen dat woorden door journalisten ietwat worden verdraaid. Ik neem het ook allemaal niet zo serieus. Heb zelf nog niet 1x een krant of blad gekocht waar ik instond hoor. 't is dat knor vandaag de volkskrant heeft gekocht, zelf had ik er de deur niet voor uitgegaan.
Greetinx [eNeRGy]
quote:
op 01-04-2000 om 09:13 PM schreef Danny het volgende:
Ik heb zowel in dit interview als in die van NRC die zaterdag uit zou moeten komen meerdere namen genoemd en mensen credit gegeven. Dat wordt niet opgenomen in het artikel.
Dat stukkie zijn 2 antwoorden die voor het gemak aan elkaar zijn geplakt door de betreffende journalist.
Vraag 1 was, uit mijn hoofd, hoe ik in het begin aan de BB onthullingen (je weet wel, die realaudio dingen) kwam, vraag 2 was of ik alles gevolgd heb vanaf het begin.Antwoorden waren "in het begin volgde ik echt alles" en "in het begin wel, maar de laatste tijd vond ik er geen reet meer aan"
Letterlijk gequoot dus, maar alsnog iets uit z'n verband gerukt.
Heb ook diverse keren gezegd dat de site niet had bestaan als de bezoekers en vrijwilligers zich er niet zo voor hadden ingezet, maar ook dat is niet geplaatst.Ach, ik begin eraan te wennen dat woorden door journalisten ietwat worden verdraaid. Ik neem het ook allemaal niet zo serieus. Heb zelf nog niet 1x een krant of blad gekocht waar ik instond hoor. 't is dat knor vandaag de volkskrant heeft gekocht, zelf had ik er de deur niet voor uitgegaan.
Dank voor de uitleg want ik was ook tamelijk pissig .....(zie reactie van Quenda)
quote:
op 01-04-2000 om 09:12 PM schreef Hunter het volgende:
Is het jullie trouwens opgevallen dat de meest journalisten (Bart van der Put daargelaten) niet verder zijn gekomen dan het wurgcontracten-verhaal en de verspreking van Martin's nominatie? Vaak zitten ze elkaar maar over te schrijven geloof ik.
Dat was mij dus wél opgevallen, vandaar dat ik dan ook de column's van Bart van der Put wel plaatste, en de rest nooit
(zie archief "stop de persen")
quote:GEEN ETALAGE VOL RECLAME
LUKAS KEIJSER
Net drie maanden bestaat Fok! En nu al behoort deze website met twaalf- tot vijftienduizend bezoekers per dag tot de beter bezochte in Nederland. Danny Roodbol (28) is initiatiefnemer van Fok! Samen met zo'n dertig vrijwilligers, 'voornamelijk computerfreakjes', werkt hij aan de site. Het succes is mede te danken aan het televisieprogramma Big Brother.
Roodbol was in de eerste maanden van Fok! zo'n veertien uur per dag online, nu acht tot tien - "sinds ik een vriendin heb". Big Brother werd door niemand anders zo uitputtend behandeld. Fok! kwam steeds met scoops. Dat Mona de nieuwe bewoonster zou worden, meldde Roodbol bijvoorbeeld als eerste. Ook wist hij bijna altijd vooraf exact de percentages waarmee de bewoners het huis uitgestemd zouden worden. Bovendien werden op de Fok!-site door Veronica gecensureerde fragmenten vertoond, dankzij de livebeelden van de BB-webcamera's. Vele kijkers bespraken de belevenissen in het Aalsmeerse huis in het Fok!-discussieforum en de chatbox.
Voorheen maakte Roodbol sites over zangeressen als Nance en Debbie Gibson en de musical Les Misérables. Daar heeft hij nu geen tijd meer voor. Voor een baan ook niet. Roodbol leeft van weinig, vertelt hij per email. "Woonkosten heb ik nauwelijks omdat ik momenteel bij m'n ouders zit. (...) Ik kom gelukkig zelden of nooit buiten de deur dus maak ik weinig tot niks op."
Het succes van Fok! heeft Roodbol verbaasd. "We hadden het idee dat we misschien een paar honderd bezoekers per dag zouden hebben. Met nieuws dat voor de verandering 'ns op een subjectieve manier gebracht zou worden en een gezellig forum." Die gezelligheid op de Fok!- site ziet Roodbol zelf als belangrijkste reden voor het succes. Die mist hij op andere jongerensites, als die van TMF, 538 en Yellow. Volgens hem zijn dat 'meer etalages die vol hangen met reclame'. Vooralsnog wordt er, in tegenstelling tot die sites, niet verdiend met Fok! Met één reclamebanner worden de kosten gedekt. Meer banners wil Roodbol ook niet hebben.
De bezoekersaantallen zijn nauwelijks teruggelopen na de beëindiging van Big Brother. Opvallend is dat de site nu ook veel 'oudere' internetters trekt. Roodbol: "Het gekke is dat het BB forum nu nog meer berichten per dag krijgt dan voorheen." Fans van het televisieprogramma kunnen terecht in het zogenaamde 'afkickcentrum'. Er zijn al wel allerlei plannen om het gat dat op een gegeven moment toch zal vallen op te vullen én een breder publiek te bedienen. Roodbol wil er niet te veel over kwijt. "Hmm... een HEEEEEEEEL klein tipje dan. Er komt sowieso een uitgebreide literatuursite waarbij mensen onder andere ingezonden stukken kwijt kunnen."
quote:
op 01-04-2000 om 09:13 PM schreef Danny het volgende:Ach, ik begin eraan te wennen dat woorden door journalisten ietwat worden verdraaid. Ik neem het ook allemaal niet zo serieus. Heb zelf nog niet 1x een krant of blad gekocht waar ik instond hoor. 't is dat knor vandaag de volkskrant heeft gekocht, zelf had ik er de deur niet voor uitgegaan.
Ben je wel tevreden over het stuk nu in de NRC en eerder in Trouw?
quote:
op 01-04-2000 om 11:05 PM schreef [eNeRGy] het volgende:
In het AD heeft ooit gestaan dat Fok!Zine 15.000 gulden had verdient aan reclame !Greetinx [eNeRGy]
In dat zelfde artikel stond dat dit een schatting was. Daarbij komt dat ik uit wel ingelichte bronnen weet dat FOK! veel meer heeft gekost...
Voor de rest, laat ons ff gewoon lekker van Fok! en haar forum genieten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |