abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 juni 2009 @ 12:16:39 #1
60702 kramer65
vs. Kramer65
pi_69734696
Hallo,

Ik ben druk bezig te leren voor mijn vaarbewijs. Nou ben ik nogal verward over de begrippen Vaarweg en Vaarwater. Het boekje zegt:

Vaarweg: Elk voor het openbaar verkeer met schepen openstaand water.
Vaarwater: het gedeelte van een vaarweg dat feitelijk door de scheepvaart kan worden gebruikt.

"Schepen" worden gedefinieerd als "elk vaartuig dat wordt gebruikt als middel van vervoer te water en daarvoor geschikt is. Daar horen ook bij: watervliegtuig of een vaartuig zonder waterverplaatsing zoals een luchtkussenvaartuig".

Is een vaarwater dan dat deel van het water wat genoeg diepgang heeft om gebruikt te worden? Of gaat het bij het vaarwater om de vaargeul? Of misschien nog iets anders...?

Help help!
pi_69735490
Ik weet het zelf niet zeker meer, maar dacht dat het dat deel van het water betreft bestemd voor het varen van schepen door zin van markering. Denk aan boeien op meren of grote rivieren etc, als deze ontbreken is vaarwater hetzelfde als vaarweg mits je er dus niet te diep voor ligt.
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
pi_69735657
tvp ik ga binnenkort ook beginnen om te leren voor mijn vaarbewijs.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 12:59:50 #4
60702 kramer65
vs. Kramer65
pi_69735981
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 12:44 schreef Espex het volgende:
Ik weet het zelf niet zeker meer, maar dacht dat het dat deel van het water betreft bestemd voor het varen van schepen door zin van markering. Denk aan boeien op meren of grote rivieren etc, als deze ontbreken is vaarwater hetzelfde als vaarweg mits je er dus niet te diep voor ligt.

Dus dan staat vaarwater gelijk aan de vaargeul..? Waarom is er een aparte benaming voor dan?
pi_69737837
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 12:59 schreef kramer65 het volgende:

[..]

Dus dan staat vaarwater gelijk aan de vaargeul..? Waarom is er een aparte benaming voor dan?
\
Vaarweg: Water dat kan worden bevaren door schepen en boten.(Schip is beroepsvaart)
Vaarwater Alles waarop je kan varen met iet's dat op een boot lijkt, dus ook een rubber bootje met diepgang van 5 cm.
Vaargeul: afgebakende deel van het vaarwater en vaarweg waar een (zee)schipdoorheen kan.

meer zoals:

--------------------------
Vaarwater
Vaarweg
Vaargeul
Vaarweg
Vaarwater
Vaargeul=Vaarweg=Vaarwater maar Vaarwater is niet Vaarweg is niet Vaargeul.

Beetje zelfde geintje als Rijbaan en rijstrook..
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 14:17:49 #6
60702 kramer65
vs. Kramer65
pi_69738825
Ok. Dat maakt de boel al wat duidelijker.. Dankje.

Maar op één ding moet ik je toch corrigeren; een "schip" is niet per sé beroepsvaart. De definitie "schip" wordt namelijk gewoon weer onderverdeeld in "klein schip" en "groot schip" waarbij de eerste pleziervaart is en de tweede de beroepsvaart..
pi_69738999
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 14:17 schreef kramer65 het volgende:
Ok. Dat maakt de boel al wat duidelijker.. Dankje.

Maar op één ding moet ik je toch corrigeren; een "schip" is niet per sé beroepsvaart. De definitie "schip" wordt namelijk gewoon weer onderverdeeld in "klein schip" en "groot schip" waarbij de eerste pleziervaart is en de tweede de beroepsvaart..
Klopt maar alleen omdat de definitie van schip gewoon lastig is af te bakenen in combinatie van het boot geval. Denk maar aan reddingsboot, maar dit word gebruikt voor een beroep. Maar je snapte de opzet.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 14:25:30 #8
60702 kramer65
vs. Kramer65
pi_69739069
Volgens mij wel ja.. Ik ga ook nog eens wat rondvragen en als ik meer confirmatie heb dan zal ik het hier laten weten!

Heel erg bedankt iig!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')