abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69659064
Hoi allemaal,

Ik heb een Billy boekenkast van Ikea in de kleur berken. Nu ga ik over een paar weken samenwonen met het vriendje , en die kast moet mee. De kleur past echt totaal niet in zijn interieur. Nu wil ik de kast verven of beitsen, in een groene of zwarte kleur, maar niet heel dekkend.

Maar: die kast is van goedkope spaanplaat met berkenfineer en acryllak. Kan ik daar wel overheen verven? En zo ja: met welk product kan ik dat het beste doen? Of kan ik beter een nieuwe kast kopen? Dat laatste vind ik ook weer zonde, ik heb deze kast en samenwonen is al duur genoeg.

Help?
  woensdag 3 juni 2009 @ 11:37:38 #2
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_69660004
Beitsen lijkt met niet echt mogelijk. Je zult er eerst primer op moeten smeren en volgens mij bestaat dat niet in een transparante kleur (of ik ken het niet). Na die laag primer kun je het wel in een dekkende kleur verfen, maar je zult de 'hout'tekening dan niet meer zien.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  woensdag 3 juni 2009 @ 11:40:48 #3
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_69660091
Andere (goedkope) oplossing is de kast uit elkaar halen. beplakken met plakplastic met de gewenste kleur en patroon en dan weer in elkaar zetten. Als je vaak iets in en uit de kast haalt, gaat het wel slijten waarschijnlijk. Duurdere oplossing is opnieuw bekleden met fineer, maar dan ben je denk ik meer dan een nieuwe IKEA kast kwijt.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  woensdag 3 juni 2009 @ 12:42:46 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_69661962
Je kan er prima overheen lakken, zorg alleen wel dat het oppervlak heen goed ontvet is en je een lak uitkiest die op de bestaande laklaag kan (alkydhars gaat zeer waarschijnlijk wel lukken).

Als je de nerf wil blijven zien, zou ik je aanraden om geen grondlak te gebruiken en niet te hard te schuren. Omdat er al een aantal laklagen overheen zitten, is de kans dat de nerven dichtslibben veel groter namelijk.

En sowieso heel de kast uit elkaar halen en alle onderdelen stuk voor stuk lakken en dan weer in elkaar zetten. Zo krijg je echt een veel mooier resultaat, waar je langer lol van hebt.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_69662013
Sorry hoor, maar Billy's zijn zo goedkoop dat de pot verf duurder is dan de nieuwe Billy. Onnodige bezuiniging met kansloos resultaat.
pi_69665948
Bedankt voor de reacties!

Plakplastic is misschien ook wel een leuk idee, dan kan ik bijvoorbeeld de achterwand makkelijk een andere kelur geven. Behang zou dan ook wel moeten lukken?
Ik ga maar eens naar de bouwmarkt om te kijken wat die Alkydverf kost.

Dorknoper: Het is verven of een lelijke kast. Ook een nieuwe Billy, in wat voor kleur dan ook, past niet in de kamer.
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:56:37 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_69665979
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:55 schreef Jen80 het volgende:
Plakplastic is misschien ook wel een leuk idee, dan kan ik bijvoorbeeld de achterwand makkelijk een andere kelur geven. Behang zou dan ook wel moeten lukken?
Ik ga maar eens naar de bouwmarkt om te kijken wat die Alkydverf kost.
voor 4,95 heb je een potje verf bij de dhz...

Bij ikea hebben ze trouwens van die kasten staan met allemaal bijzondere folies en figuurtjes, misschien iets ter inspiratie?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  FOK!fotograaf donderdag 4 juni 2009 @ 00:18:11 #8
137066 fokkieslim
pi_69687655
Ik las de kat verven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')