abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69612665
Zoals het topic titel al luid wil ik graag een 2 of 4 tal steiger palen in het onderwater in de bodem slaan.
Dit bij het huis van me ouders omdat hier helaas geen ruimte is voor 2 bootjes willen we de steiger uitbreiden door er een stuk haakt op de huidige te zetten. (luxe probleem ja)

Maar aangezien dit niet om eenvoudige schutting paaltjes gaat maar toch om flinke palen van ca 4m X 10cm X 10cm en ook nog behoorlijk wat wegen zal dit paaltje denk ik niet onder de indruk zijn van me grootste en favoriete stukje gereedschap de 10kg voorhamer.

Vandaar vroeg ik me af hoe dit te gaan aanpakken.
hoe krijg ik zonder al te veel zwaar martiaal te hoeven inhuren deze boomstammen onderwater?
ca 1,80 diep op 3/4 meter uit de kant

tanks in advance

[ Bericht 0% gewijzigd door Remon op 01-06-2009 20:44:02 ]
I found the love but it didn't last
Wonderful Days belong to the past
I don't know where I stand, what I'm to do
tried to forget and i'll find someone new
  PR/Manusje van alles maandag 1 juni 2009 @ 20:24:01 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_69613047
Er zijn speciale 'paalhamers' te huur. Zijn een soort buizen met een groot gewicht aan de bovenkant. Die beweeg je op en neer op de paal en iedere keer als het gewicht de paalkop raakt zakt deze de grond in
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_69613329
Inderdaad, een paalrammer, kijk bij de verhuurbedrijven onder tuinonderhoud.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_69613359
Bij nader inzien, deze dingen zijn niet geschikt voor 10cm brede palen...
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_69614496
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:24 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Er zijn speciale 'paalhamers' te huur. Zijn een soort buizen met een groot gewicht aan de bovenkant. Die beweeg je op en neer op de paal en iedere keer als het gewicht de paalkop raakt zakt deze de grond in
Snap wat je bedoeld ja alleen onder de term paal hamer kan ik niks zo snel vinden.
  PR/Manusje van alles maandag 1 juni 2009 @ 21:02:15 #6
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_69614674
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_69614842

zo een ding dus
  FOK!fotograaf maandag 1 juni 2009 @ 21:10:32 #8
17893 Forno
pi_69615002
Klinkt toch als een klusje voor wat zwaarder geschut dan een paalrammertje.
Misschien een graafmachine die de paal met z'n graafarmpje, een paar meter in de klei kan drukken?? Je kunt ze huren.
pi_69617303
Moet het per se een steiger op palen worden, of is een drijvende steiger ook een optie?

Als het per se palen moeten zijn, dan zou ik ook aan aan een hydraulische graafmachine denken, vooral voor het tillen van de palen. Wat betreft het in de bodem krijgen: ik ken palen (aan mijn woonboot bv.) die enkel door hun eigen gewicht ver genoeg in de bodem zakken. Nu zijn ronde stalen pijpen met een diameter van 50 cm en 20 meter lang misschien iets te voor een steigertje. Maar je hoeft die palen niet met een hele grote hamer de grond in te slaan, als je ze een spits puntje geeft kun je ze ook de bodem in trillen. Dat soort trilapparaten zitten meestal aan (je raadt het al) hydraulische graafmachines.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  dinsdag 2 juni 2009 @ 11:36:10 #10
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_69629380
Misschien een holle paal een optie? Deze met waterdruk in de grond spuiten.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  dinsdag 2 juni 2009 @ 13:50:01 #11
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69632791
Of een drijvende steiger?
Primum non nocere
pi_69672698
Aan een drijvende stijger heb ik ook gedacht, alleen moet je deze deze ook ergens aan verankeren.
Aangezien deze haaks op de bestaand steiger moet komen en dus zal deze drijvende steiger ook aan het einde vaste palen moeten krijgen, eventueel deze palen die ik er nu in wil hebben.

eerst de palen de bodem in dan ga ik kijken wat er om heen komt
of timmeren of er iets drijvend's tegenaan zetten

Het 2e punt is dat je er niet bij komt met groot materieel zoals gravers etc niet zonder ze op een palton voor de steiger te laten drijven in de buurt krijgt

Dit is helemaal een dure oplossing.. duurder dan het bootje zelf denk ik

de locatie
pi_69676215
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 17:58 schreef Remon het volgende:
Aan een drijvende stijger heb ik ook gedacht, alleen moet je deze deze ook ergens aan verankeren.
Aangezien deze haaks op de bestaand steiger moet komen en dus zal deze drijvende steiger ook aan het einde vaste palen moeten krijgen, eventueel deze palen die ik er nu in wil hebben.
Kun je dat niet gewoon met scharnierende verbindingen doen aan de vaste steiger?
Of anders met een soort penverbinding. Twee auto sleepopgen oid aan de bestaande steiger en dan twee pennen aan de drijvende steiger. Eventjes de pen verankeren zodat deze niet er af kan schieten en je bent klaar.
  woensdag 3 juni 2009 @ 20:36:47 #14
197456 ytram
...dacht je!
pi_69677936
En de palen de grond in spuiten? Is dat wat?

Beschik je toevallig over een tuinpomp (zoiets als op onderstaande afbeelding staat)

Daaraan gewoon een (tuin)slang, aan het einde van de slang een metalen (spuit)lans van minstens de lengte dat de paal de grond in moet. Het zou zelfs (laatst getest) met een stuk electrabuis kunnen (waarvan het einde een beetje dicht genepen is).
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_69678040
Het water laten werken:

Lange stalen buis, dikke dikke slang eraan. Pomp huren en water door de buis "spuiten" Op deze manier de stalen buis het water een gat laten spuiten in de bodem. Daarna de paal erin en wat klappen met je favoriete stuk gereedschap.

Suc6

Net te laat
pi_69684566
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 20:36 schreef ytram het volgende:

Beschik je toevallig over een tuinpomp (zoiets als op onderstaande afbeelding staat)
[ afbeelding ]

Daaraan gewoon een (tuin)slang, aan het einde van de slang een metalen (spuit)lans van minstens de lengte dat de paal de grond in moet. Het zou zelfs (laatst getest) met een stuk electrabuis kunnen (waarvan het einde een beetje dicht genepen is).
zo een pomp die valt wel te regelen en der is genoeg water in de buurt.
en tot het stukje met de electra buis of stalenpijp volg ik je..
deze de grond in steken en der druk op zetten alleen moet ik deze naast die paal houden / der tegenaan houden ofzo?of later de paal vlink ding die je niet ff op pakt en zekker niet op een onstabiel bootje.
maar daar heb ik denk ik wel een oplossing voor.

gr

[ Bericht 7% gewijzigd door Remon op 03-06-2009 23:36:50 ]
pi_69686113
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:09 schreef Remon het volgende:

[..]

zo een pomp die valt wel te regelen en der is genoeg water in de buurt.
en tot het stukje met de electra buis volg ik je die de grond in steken en der druk op zetten alleen moet ik deze naast die paal houden / der tegenaan houden ofzo?

gr
ik heb bijde manieren gezien..

spuiten met paal / buis er tegen aan... en spuiten en daarna pas een paal / buis er in laten zakken..

je zou kunnen kijken als je iets kan maken waardoor je spuitkop mooi onder bij de palen blijft zitten tijdens het afzinken... en toch ook makkelijk los komt omdat je je spuitkop wil hergebruiken ;-)
pi_69686419
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:32 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ik heb bijde manieren gezien..

spuiten met paal / buis er tegen aan... en spuiten en daarna pas een paal / buis er in laten zakken..

je zou kunnen kijken als je iets kan maken waardoor je spuitkop mooi onder bij de palen blijft zitten tijdens het afzinken... en toch ook makkelijk los komt omdat je je spuitkop wil hergebruiken ;-)
ik zit dan te denken om der een gasleiding inc begels tegen de zeikant van de paal te monteren eventueel aan beide zeiden met 2 pompen.
dan is het alleen de kunst het gevaarte netjes waterpas de grond in te laten zakken.
pi_69686565
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:39 schreef Remon het volgende:

[..]

ik zit dan te denken om der een gasleiding inc begels tegen de zeikant van de paal te monteren eventueel aan beide zeiden met 2 pompen.
dan is het alleen de kunst het gevaarte netjes waterpas de grond in te laten zakken.
mja waterpas krijgen wordt t vervelende denk ik

en met 1 pomp ( en dikke slangen / buizen en pas aan het eind versmallen ) wil t ook wel denk ik hoor ;-)

je moet niet alles door een 15 meter 12mm buis willen persen
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:48:29 #20
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_69686767
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 20:36 schreef ytram het volgende:

[ afbeelding ]

zoiets zat ik ook aan te denken....op een soortgelijke manier doen de profs het ook
© www.driekeerniks.be
pi_69686929
nee oke dat is ook wel te bedenken door een beetje redenlijk na te denken
maar aan wat voor soort pomp moet ik denken hoe krachtig? de paal en de spuitlans worden denk ik zo een 3,5 meter. bodem diepte 1,8 en dan 1,5 de grond in hoop ik en nog en stukje wat boven het water blijft natuurlijk. heb genoeg om over na te denken
pi_69687671
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:53 schreef Remon het volgende:
nee oke dat is ook wel te bedenken door een beetje redenlijk na te denken
maar aan wat voor soort pomp moet ik denken hoe krachtig? de paal en de spuitlans worden denk ik zo een 3,5 meter. bodem diepte 1,8 en dan 1,5 de grond in hoop ik en nog en stukje wat boven het water blijft natuurlijk. heb genoeg om over na te denken
meer water is altijd goed toch? :-) pomp nemen daar een verdeel inrichting op, dat je evt een deel van de druk kan afvoeren door dit gewoon terug de plomp in te spuiten (zonder door je buisjes te persen :p )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')