abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69557190
Beste fokkers!!!,

Ik ben van plan om komend jaar bedrijfskunde te gaan studeren aan de RU, maar kben er nog niet zeker van. Mijn vraag is dan ook: wat moet je nou echt leuk vinden om deze studie met een goed gevoel te volgen en het naar je zin te hebben? en is er echt zoveel verschil tussen de Uni's behalve dan dat bijv. op de Ru het sociale aspect meer meetelt en in Rotterdam het economische aspect meer?
I never wanted to be the guy at the Melbourne-station, Am I ?
  zaterdag 30 mei 2009 @ 18:32:30 #2
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69557547
Ik denk eerlijk gezegd van niet. Bedrijfskunde is de enige WO-opleiding die in de top-10 minst gewilde opleidingen staat, qua baanperspectief.

Ik ben geen expert of iets dergelijks, dus maak er van wat je wilt.

http://educatie-en-school(...)-baan-opleveren.html
pi_69558415
Als bedrijfskundige leer je je informatie op waarde schatten, dus het artikel hierboven mag je vergeten. Het jaarlijkse onderzoek van Elsevier geeft iedere keer weer aan dat je met bedrijfskunde wel degelijk aan de bak komt en zelfs bij de hoogste (start)salarissen zit.
Graag op anoniem
  zaterdag 30 mei 2009 @ 19:33:21 #4
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69558956
Het leek me eerlijk gezegd ook een beetje vreemd. Overigens leer je dat (hopelijk) bij elke academische opleiding.
pi_69559161
Je moet van wiskunde houden, anders niet doen
pi_69559202
Wat is dat nou weer voor antwoord.
Graag op anoniem
pi_69559258
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 19:43 schreef Mainport het volgende:
Wat is dat nou weer voor antwoord.
Dat vertelde een hoogleraar van de EUR mij
pi_69559407
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 19:10 schreef Mainport het volgende:
Als bedrijfskundige leer je je informatie op waarde schatten, dus het artikel hierboven mag je vergeten. Het jaarlijkse onderzoek van Elsevier geeft iedere keer weer aan dat je met bedrijfskunde wel degelijk aan de bak komt en zelfs bij de hoogste (start)salarissen zit.
Inderdaad. Als ik zie waar studiegenoten van me terecht zijn gekomen en m'n eigen baan beoordeel inclusief wat ik verdien dan moet je wel dronken zijn om te denken dat Bedrijfskunde WO een kansloze studie is.
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 19:41 schreef kensei het volgende:
Wiskunde, Statistiek, Boekhouden en Finance zijn de enige vakken waarbij je echt goed aant rekenen bent maar het is absoluut geen rocket science.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_69559487
Als iets als RTLZ je kan boeien kom je al aardig in de richting. Tevens is bedrijfskunde een hoop 'blabla kijk mij eens belangrijk zijn', net als dat in het bedrijfsleven wel eens is. En worden er (mede daarom) tal van afkortingen gebruikt en zijn er soms onzinnige colleges met belangrijk doende professoren. Bij bedrijfskunde leer je in die paar jaar dingen op allerlei vlakken (economie, stukje psychologie, stukje boekhouden, stakeholder management, etcetera). Al die dingen vergeet je grotendeels weer snel, het gaat er dan ook om dat je overal een beetje van weet. De Master is dan weer voor verdieping. In Rotterdam is het in ieder geval ook een opleiding met meer dan 600 studenten per jaar. Dat houdt dus in dat docenten je niet persoonlijk kennen (maar ook dat je vaak gerust een krantje kunt lezen tijdens college zonder dat ze het doorhebben). Sommigen zien dat als een voordeel, sommigen als een nadeel.

Qua baan... met bedrijfskunde kun je aan de slag in bedrijven. Klinkt logisch en breed hè? Maar dat is het ook. Je krijg een bepaald denkniveau (net als bij de andere WO-opleidingen natuurlijk) en bent breed inzetbaar. Dus als je niet super kieskeurig bent is er heus wel werk, mits de economie een beetje meewerkt.
En toen was het verhaaltje uit...
pi_69559550
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 19:41 schreef kensei het volgende:
Mwo... ik zou zeggen dat je niet slecht moet zijn in wiskunde, want dan worden een paar vakken wel erg pittig en kan dat ervoor zorgen dat je niet afstuderen zult. Maar als je een beetje gemiddeld bent qua wiskunde op het VWO kun je het met een beetje doorzetten vaak best halen hoor. Bedrijfskunde is veel meer dan cijfertjes alleen.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 22:39:42 #11
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_69563074
Ik zit er over na te denken om na mijn studie bedrijfseconomie nog een verkorte bachelor te doen, alvorens ik begin aan de master. Nu twijfel ik tussen algemene economie en bedrijfskunde. Het lijkt me dat bedrijfskunde veel overlap heeft met bedrijfseconomie, waardoor ik bang ben veel herhaling te krijgen. Klopt dat? of behelzen ze wel degelijk andere vakgebieden?
  zaterdag 30 mei 2009 @ 22:54:04 #12
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69563416
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 22:39 schreef GR het volgende:
Ik zit er over na te denken om na mijn studie bedrijfseconomie nog een verkorte bachelor te doen, alvorens ik begin aan de master. Nu twijfel ik tussen algemene economie en bedrijfskunde. Het lijkt me dat bedrijfskunde veel overlap heeft met bedrijfseconomie, waardoor ik bang ben veel herhaling te krijgen. Klopt dat? of behelzen ze wel degelijk andere vakgebieden?
Win-win, lijkt me. Als het er inderdaad erg op lijkt, lijkt het me dat je veel vrijstellingen zal krijgen. Speelt dat mee in je keuze?

Overigens weet ik er inhoudelijk niet veel van, sorry.
pi_69563659
Een schaamteloze TVP, ik twijfel toch ook nog over bedrijfskunde, het lijkt me wel erg tof Andere keuze voor mij is Technologiemangement, wat voor 2/3 uit bedrijfskunde bestaat heb ik mij laten vertellen (allebei RU)
pi_69565366
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 23:05 schreef Viezze het volgende:
Een schaamteloze TVP, ik twijfel toch ook nog over bedrijfskunde, het lijkt me wel erg tof Andere keuze voor mij is Technologiemangement, wat voor 2/3 uit bedrijfskunde bestaat heb ik mij laten vertellen (allebei RU)
Bij de Erasmus Universiteit Rotterdam bieden ze een bachelor bedrijfskunde en daaropvolgende Master Business Information Management. Misschien niet technische genoeg (ik weet niet precies wat je je bij technolgiemanagement voorstelt), maar misschien wel dé combinatie voor je.
  zondag 31 mei 2009 @ 00:31:51 #15
257845 JennoL
Sure....
pi_69565460
Ok, op zich moet wiskunde geen probleem zijn.. ik ga ongeveer een 7 eindigen geloof ik. Wat voor een soort economie kan ik verwachten als je het vergelijkt met de middelbare school, als jullie dat nog weten in ieder geval.. Ook heb ik geen M&O gehad maar heb ik wel altijd al interesse gehad in geld, financiering en staat RTLZ toch wel af en toe op.
pi_69566782
quote:
Op zondag 31 mei 2009 00:31 schreef JennoL het volgende:
...Wat voor een soort economie kan ik verwachten als je het vergelijkt met de middelbare school, als jullie dat nog weten in ieder geval.. ...
De sites van de universiteiten kunnen hierover al vrij veel informatie geven. Je krijgt bijvoorbeeld boekhouden, maar ook rapporteren over je financieën aan externe partijen of aan het management. Het is dus vrij divers.
Verder is het zo, naar mijn mening, dat je op de universiteit soms in drie maanden doet wat je op de middelbare in een jaar doet (of nog 'extremer'). En dat je economielessen ervoor zullen zorgen dat je het op de universiteit iets sneller oppakt, maar meer ook niet. Het is niet zo dat als je economie met een 10 afsluit je het op de uni bij dat soort vakken vanzelfsprekend haalt ofzo. Wiskundig inzicht en interesse in economie zijn natuurlijk wel erg belangrijk.

Andere bedrijfskundigen die het hier mee eens zijn? Of juist niet? Dit is natuurlijk maar één mening.
pi_69566812
Maak je overigens niet te druk of je het wel kunt. Als je het VWO haalt met interesse in het bedrijfsleven en wiskundig inzicht en je gewoon inzet, is het denk ik niet zozeer 1 van de moeilijkste WO-opleidingen voor je.
Belangrijker is of het echt je interesse heeft. Het is toch minstens 3 jaar van je leven.
pi_69568510
Interesse in economie & bedrijfsleven is niet zozeer noodzakelijk voor het niveau maar idd als indicatie of je het leuk gaat vinden. Je gaat er nml. wel de rest van je leven mee vullen dus als je liever in de sloot zit om vissen te bestuderen dan zou ik geen Bedrijfskunde studeren.

Qua snelheid vond ik het wel meevallen maar ook dat is afhankelijk per persoon. Vooral als je vakken niet snapt dan gaat het erg snel. Als ik de colleges volgde & twee weken van te voren echt begon met leren dan miste ik 1 tentamen vd 4. Die kon ik dan zomers weer over doen Uitzondering was Statistiek waar ik alleen al ruim twee weken voor nodig had. Kan me ook voorstellen dat mensen zonder M&O het lastig hadden met boekhouden; dat was onderdeel van een groter vak en het boekhouden werd in precies twee colleges behandeld
  zondag 31 mei 2009 @ 10:40:34 #19
257845 JennoL
Sure....
pi_69569713
ok thx jongens , kheb er al meer inzicht in. nog een laatste vraag, dat sociale aspect wat ze in Nijmegen hebben is dat echt doorslaggevend in de studie en je latere baan?
pi_69591561
Voor economische studies heb je in Nederland 3 opties:
Rotterdam, Maastricht of Groningen. Nijmegen zou ik niet eens overwegen maar goed.

Dat 'sociale aspect' is alleen leuk als je de HR kant in wil, en sinds die voor 90% vrouwen bestaat lijkt me die kans bij jou klein.

Verder boeit je bachelor minder; een interessante master is belangrijker.
Qua wiskunde hoe je bij economie eigenlijk maar één ding goed te kunnen en dat is constrained optimization (Lagrange en Kuhn-Tucker). Verder wel de basic statistiek / econometrie concepten.
Wiskunde bij bedrijfskunde bestaat volgens mij meer uit linear programmeren. Sowieso stelt wiskunde bij bedrijfskunde minder voor dan bij economie, tenzij je de hardcore finance kant op gaat. Dan moet je net ff wat meer kunnen.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
  maandag 1 juni 2009 @ 09:41:01 #21
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69595437
quote:
Op maandag 1 juni 2009 00:43 schreef Malebolgia het volgende:

Dat 'sociale aspect' is alleen leuk als je de HR kant in wil, en sinds die voor 90% vrouwen bestaat lijkt me die kans bij jou klein.

Interessant fenomeen dat zodra er 'sociale' in de beschrijving of titel van een opleiding staat, het gelijk hordes vrouwen aantrekt en geen man geïnteresseerd is.
pi_69595636
quote:
Op maandag 1 juni 2009 00:43 schreef Malebolgia het volgende:
Hij bedoelt denk ik iets anders met het sociale aspect nml. het bier drinken en daarmee een netwerk opbouwen of niet?

Een netwerk is natuurlijk enorm handig later maar de eerste jaren gaan je studiegenoten je echt niet aan een goede baan helpen. Daarbij gaat het niet zozeer om de kwantiteit van je netwerk maar om de kwaliteit en ik denk dat de kwaliteit van een EUR netwerk een stuk hoger ligt als bij Nijmegen simpelweg omdat de opleiding hoger staat aangeschreven en de afgestudeerden daardoor ook betere banen krijgen wat je netwerk dus weer waardevoller maakt.
  maandag 1 juni 2009 @ 12:04:31 #23
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69598209
Volgens de Elsevier is het een zeer gewilde opleiding (bedrijven) en krijg je een (relatief) hoog startsalaris.
Primum non nocere
  maandag 1 juni 2009 @ 12:08:27 #24
257845 JennoL
Sure....
pi_69598321
haha, nee ik bedoelde gwoon het sociale aspect van een meer sociologische en psychologische invalshoek. Maar netwerken is inderdaad erg handig heb ik gehoord. Maar Rotterdam bevalt me niet zo: te massaal en ik heb niet zo'n positief beeld van Rotterdam... maar dat zal wel een vooroordeel zijn want ik hoor van mensen dat het een harstikke leuke stad kan zijn en juist andere vinden het maar niks.
maar ja binnenkort ff beslissen
  maandag 1 juni 2009 @ 12:09:38 #25
257845 JennoL
Sure....
pi_69598363
quote:
Op maandag 1 juni 2009 12:04 schreef Florian_ het volgende:
Volgens de Elsevier is het een zeer gewilde opleiding (bedrijven) en krijg je een (relatief) hoog startsalaris.
bedoel je de opleiding bedrijfskunde in het algemeen of de opleiding in Nijmegen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')