abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69552480

Het topic voor Dir en Grey. Een band die constant de Japanse metal scene bezighoudt sinds hun vorming in 1997 na het uit elkaar gaan van La:Sadie's. Na talloze stijlveranderingen, veelal van extreme visual kei looks tot steeds minder extreem, inmiddels al 7 studio albums, talloze singles en een aantal live dvd's, zien ze er nu zo uit als de afbeelding hierboven. Hun laatste studio album genaamd Uroboros kwam vorig jaar uit en werd door hun fans met open armen ontvangen. Het is een perfecte mix geworden van hun muziekstijlen voorafgaand aan dit album met uiteraard ook een beetje van hun nieuwe sound erin verwerkt. Ook dit album is vooral Japans al hebben ze er ook Engelse teksten in verwerkt. Nieuwe versies van Glass Skin en Dozing Green zijn zelfs volledig in het Engels.

Underground metalbandje? Nee, zeker niet. De band is inmiddels wereldwijd bekend en tourt op dit moment door Europa. Op last.fm is de band inmiddels 17 miljoen keer afgespeeld en hun CD's zijn zelfs bij de Free Record Shop op internet te bestellen.

Aanleiding voor dit topic is overigens het feit dat ze op 10 juni in Utrecht te vinden zijn. Kaarten voor dit optreden in Nederland, de eerste sinds 2007, zijn nog steeds te koop via ticketservice.

De muziek van Dir en Grey is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Hun nummers variëren wel van ballads (Ain't afraid to die, Ware, yami tote...), progressieve, lange metalsongs die je een aantal keer moet beluisteren voordat ze écht tot je door dringen (Mazohyst of decadence), melodieuze en rustige nummers (Glass Skin) tot kort maar zeer krachtig en agressief (Saku, Red Soil, Obscure, Reiketsu Nariseba) en een mix van dat alles is in vele nummers van hun te vinden, waaronder de legendarische Cage.

Maar al met al houdt de zanger, Kyo, er vooral van om zijn longen uit z'n lijf te schreeuwen tijdens optredens, wat nog wel eens zorgt voor beschadiging aan zijn stem, helaas, zo ook nog een paar maanden geleden. "Do you still love me? Do you still love me even with this voice?" zo vroeg de zanger laatst tijdens een concert nog aan het publiek. Er waren zelfs een aantal optredens afgelast. Maar gelukkig is hij weer de oude en gaat alles nu door.

Albums:

1999 - Gauze
2000 - Macabre
2002 - Kisou
2003 - Vulgar
2005 - Withering to Death
2007 - The Marrow of a Bone
2008 - Uroboros

Video's: te veel, maar hier een aantal recente van nummers die ook op het laatste album te vinden zijn:

En nog even twee klassiekers (ja, ze waren een beetje extreem toen der tijd, ik heb je gewaarschuwd )

En om de OP af te sluiten hier een quote van Jonathan Davis, zanger van KoЯn (waar ze ooit mee getourd hebben): "I think Dir en grey is the most incredible band I have ever seen"

Moderator zaterdag 30 mei 2009 @ 14:41:25 #2
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_69552883
Vage types, zoals wel vaker bij Japanse bands, maar toch wel goede muziek.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_69553245
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 14:41 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Vage types, zoals wel vaker bij Japanse bands, maar toch wel goede muziek.
Ik vond ze ook maar vage types tot ze hun looks drastisch veranderden met de komst van Uroboros. In 2006/2007 was de zanger ook nog zo gek om (nep)bloed uit z'n mond te laten lopen tijdens concerten. Best wel.. disturbing.

Nu zien ze er echter wel normaal uit en doen ze ook normaler om het zo maar te zeggen.
Ook hier (foto van vorig jaar denk ik):

Moderator zaterdag 30 mei 2009 @ 15:02:43 #4
pi_69553323
Wel normaler dan the GazettE in ieder geval.
pi_69553412
Het is maar wat je ervan vindt.
De meeste Japanse bands wisselen wel ontzettend vaak van stijl en soms slaan ze de plank volledig mis en soms doen ze het goed. the GazettE zagen er in hun laatste video ook alweer ontzettend anders uit dan die ervoor. En SCREW was zelfs zo erg laatst dat ik ze niet meer herkende. !

Maar goed daar gaat dit topic niet over.
  Moderator zaterdag 30 mei 2009 @ 15:18:30 #6
pi_69553645
Hmm, wat ik van the GazettE gezien heb vond ik maar vaag, die lijken wel heel erg op vrouwen, wat dat betreft is Dir en grey normaler. Maar goed, dan gaan we maar weer verder met Dir en grey. The Final vind ik een van hun betere nummers:

pi_69553809
The Final is zeer zeker een fantastisch nummer van ze. Eén van de populairste ook. En live erg goed. Die mogen ze van mij wel spelen 10 juni.

Ik hoop ook heel erg dat ze Inconvenient Ideal spelen. Die is ook echt heerlijk.

pi_69559819
Waarom staat er hier niks over girugämesh, die zijn ook goed! heb net dvd en cd van ze gekocht, vin het echt geweldige muziek, en het is zo leuk dat je ze niet verstaat, maar het klinkt gewoon vet!
pi_69559877
Ik was vroeger erg fan van Dir en Grey, uit de tijd van Vulgar en Withering to Death. Ik luister er nu niet echt meer naar maar heb laatst Uroboros eens opgezet en dat klonk niet verkeerd, best duister.
Uit sentiment ben ik nog gaan kijken toen ze in de melkweg moesten spelen.
pi_69559900
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 20:08 schreef Vinceee het volgende:
Waarom staat er hier niks over girugämesh
Omdat dit het Aziatische popmuziek (=Japanse popmuziek deel 3) topic niet is.

Maar zij zijn ook erg goed inderdaad.
pi_69559932
Ik heb btw nog de Japanse cd's van Maccabre en WIthering to Death en de dvd van (ik geloof) de Withers and withers tour. Laten importeren toen ze nog onbekend waren in Nederland, tegenwoordig staan er zelfs als shirts in de Large.
pi_69559993
ok dank je wel, heb ik er toch overheen gelezen he ok ga ik daar eens lezen dir en grey is btw ook heel goed ja, net zoals the gazettE ( ja ik kan die naam nooit goed schrijven ik weet ), top muziek allemaal
pi_69560439
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 20:11 schreef On het volgende:
Ik was vroeger erg fan van Dir en Grey, uit de tijd van Vulgar en Withering to Death. Ik luister er nu niet echt meer naar maar heb laatst Uroboros eens opgezet en dat klonk niet verkeerd, best duister.
Uit sentiment ben ik nog gaan kijken toen ze in de melkweg moesten spelen.
Withering to Death wil ik ook nog wel kopen. Lekker album is dat.
En Uroboros ga ik waarschijnlijk óf woensdag bij het concert halen óf bij m'n volgende bestelling bij Large samen met het nieuwe album van Matenrou Opera (die komt op 24 juni, erg veelbelovend). Ligt een beetje aan de prijs daar bij het concert, en of ze de limited editie hebben. En ik wil er ook een poster van Dir en grey halen namelijk.
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 20:15 schreef Vinceee het volgende:
ok dank je wel, heb ik er toch overheen gelezen he ok ga ik daar eens lezen dir en grey is btw ook heel goed ja, net zoals the gazettE ( ja ik kan die naam nooit goed schrijven ik weet ), top muziek allemaal
the GazettE was eerst ooit gewoon 'Gazette' of in Japanse tekens. Volgens mij is de officiele naam nu the GazettE met deze hoofdletters maar zeker weten doe ik het niet.
pi_69560504
Ik meen gelezen te hebben dat the Gazette een beetje nep waren, dat ze zelf nieteens van die muziek hielden etc. Daarom was een vriend van mij ineens geen fan meer.
pi_69560580

Live video van Dir en Grey. Zijn stem is echt geweldig hier. Het enige waar ik me aan stoor is z'n Adidas ( !) kleding. Waar haalt hij dat opeens vandaan?
Maar ach, het klinkt echt adembenemend.
pi_69560615
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 20:35 schreef On het volgende:
Ik meen gelezen te hebben dat the Gazette een beetje nep waren, dat ze zelf nieteens van die muziek hielden etc. Daarom was een vriend van mij ineens geen fan meer.
Dat heb ik nog nooit gelezen. Ik kan het me ook niet voorstellen.
  zondag 31 mei 2009 @ 00:15:38 #17
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_69565074
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 14:59 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Ik vond ze ook maar vage types tot ze hun looks drastisch veranderden met de komst van Uroboros. In 2006/2007 was de zanger ook nog zo gek om (nep)bloed uit z'n mond te laten lopen tijdens concerten. Best wel.. disturbing.
Dat bloed was niet nep volgens mij. Vorig jaar toen ze in de Melkweg stonden deed ie ook een poging om zichzelf tot bloedens toe te toe te takelen. Lukte hem toen niet echt op wat krassen over zn ribben na. Bij nepbloed zou het niet mis gaan denk ik. Die showbloed dingen zijn er voor ontworpen om snel voor een bloedbad te zorgen.

Maar ben benieuwd of ie het volgende week weer doet. Disturbing? Misschien, maar tevens spectaculair en intens.

[ Bericht 4% gewijzigd door Zeitgeist op 31-05-2009 00:30:05 ]
The Light Is Leaving Us All
pi_69570069
Echt bloed? Best wel smerig. Wel spectaculair en intens maar toch heb ik liever dat hij het niet doet en zich meer op de zang concentreert.

En dat was al anderhalf jaar geleden dat ze in de Melkweg stonden, toen kende ik ze alleen nog maar bij naam.
  zondag 31 mei 2009 @ 11:57:34 #19
249242 Vinceee
el mejor
pi_69571055
Tis best ziek ja, maar toch ook wel vet eiglijk.. hehe ik ga eens kijken wat er binnenkort weer naar nederland komt, wil toch wel eens wat zien
pi_69571163
quote:
Op zondag 31 mei 2009 11:57 schreef Vinceee het volgende:
Tis best ziek ja, maar toch ook wel vet eiglijk.. hehe ik ga eens kijken wat er binnenkort weer naar nederland komt, wil toch wel eens wat zien
Dir en Grey dus.. 10 juni in Tivoli de Oudegracht
pi_69857673
Schaamteloze kick.

Het concert is morgen alweer. Nog meer FOK!kers die gaan?
pi_69860370
Kyo. ;o =]

Vriendin van me is hier helemaal gek van. ;o Ik moet het dan toch eens een keertje gaan beluisteren.
pi_69869858
Die vriendin gaat er ook heen zeker?

En wat vond je ervan?
pi_69869961
Dat gedoe met dat bloed, dat is echt.

In 2006 op RaR kerfde hij zijn bandnaam in zijn borstkast.
Death solves all problems: no man, no problem.
pi_69870311
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 17:56 schreef Rechterbal het volgende:
Dat gedoe met dat bloed, dat is echt.

In 2006 op RaR kerfde hij zijn bandnaam in zijn borstkast.
Sick.

Maar boeiend, het gaat mij om de muziek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')