en nog goedkoop ook als de hypotheek al jaren oud is, de bank wil alleen zijn lening terug zien,quote:Op vrijdag 29 mei 2009 09:18 schreef Xiphos het volgende:
Bel de hypotheekverstrekker? Misschien dat je het huis (met hypotheek) kan kopen, zonder al te veel problemen.
*slik*quote:Huurbeding
De eigenaar van het onroerend goed heeft het recht het onderpand te verhuren. Die verhuring kan plaatsvinden voor een hoge huurprijs, maar ook voor een appel en een ei, bijvoorbeeld aan zijn zoon of dochter. Dat kan gebeuren voor steeds een jaar, maar ook voor de tijd van tien jaar. Zou de eigenaar het onderpand of een gedeelte daarvan voor tien jaar verhuren tegen bijvoorbeeld ¤ 5.000,- per jaar en met de huurder afspreken dat deze hem - indien hij de gehele huur vooruit betaalt - geen ¤ 50.000,- maar slechts ¤ 30.000,- behoeft te betalen, dan heeft de schuldenaar na ontvangst van die huursom de waarde van het onderpand in belangrijke mate uitgehold. Wanneer namelijk de hypotheekhouder kort na het ingaan van die huur tot openbare verkoop zou moeten overgaan, zal het onderpand minstens de door de schuldenaar reeds ontvangen ¤ 30.000,- minder opbrengen. Er valt immers gedurende de eerste tien jaar geen huur meer te incasseren! Ook niet door de koper, want 'koop breekt geen huur'. Dit betekent dat de koper niet alleen gebonden is aan het door de verkoper gesloten huurcontract, maar ook aan het feit dat de huurder de huur al over het tijdvak van tien jaar betaald heeft. Met die wetenschap zal de koper bij zijn bod beslist rekening houden.
Om dit soort 'handigheden' van de schuldenaar te voorkomen, heeft de wet aan de hypotheekhouder de bevoegdheid gegeven om van de schuldenaar te verlangen: - dat hij het onderpand zonder (schriftelijke) toestemming van de hypotheekhouder niet verhuurt of verpacht of op andere wijze in gebruik afstaat - dat hij de huur of pacht niet voor lange tijd vóóruit laat betalen.
Dit beding wordt op het hypotheekkantoor in het hypotheekregister aangetekend. Dit heeft tot gevolg dat overtreding van deze voorwaarden door de schuldenaar de rechten van de hypotheekhouder niet kan aantasten. Zou de schuldenaar dus zonder (schriftelijke) toestemming van de hypotheekhouder het onderpand toch verhuren, dan behoeft de hypotheekhouder, na verkregen toestemming van de President van de Rechtbank, met die verhuur geen rekening te houden. Hij kan - als hij tot openbare verkoop zou moeten overgaan - het onderpand verkopen alsof het niet verhuurd is, zodat de huurder het huis zal moeten ontruimen. Mocht de schuldenaar van de hypotheekhouder wél (schriftelijke) toestemming tot verhuur hebben gekregen, maar niet tot het vooruit ontvangen van de huur, dan mag de huurder - ook na openbare verkoop - in het huis blijven wonen. Hij zal echter aan de koper van het huis de huur moeten gaan betalen, zonder rekening te mogen houden met het feit dat hij aan de vorige eigenaar de huur over dezelfde periode al betaald heeft. Hieruit blijkt dat het voor een huurder van onroerend goed belangrijk is te weten of de eigenaar zijn huis al dan niet met hypotheek heeft belast en zo ja of hij (schriftelijke) toestemming van zijn hypotheekhouder heeft gekregen om te verhuren. Aanzienlijke vooruitbetaling van de huur is ten aanzien van een met hypotheek belast onroerend goed altijd af te raden, tenzij de schuldenaar met de hypotheekhouder overeenkomt dat die vooruitbetaling zal worden gebruikt om zijn hypotheekschuld (gedeeltelijk) af te lossen. Na het ondertekenen van de hypotheekakte zorgt de notaris ervoor dat het hypotheekrecht en de voorwaarden die in de akte zijn gemaakt (zoals het beding van eigenmachtige verkoop en het huurbeding) op het kadaster worden ingeschreven. Iedereen kan dan nagaan met welke schuld en onder welke voorwaarden het onderpand belast is.
bron: http://www.eratilburg.nl/pag.php?id=11-notarisservice--bankgarantie
Ze zullen twee van die huizen moeten verkopen om de hypotheek terug te krijgen....quote:Op vrijdag 29 mei 2009 09:49 schreef The.Apple het volgende:
en nog goedkoop ook als de hypotheek al jaren oud is, de bank wil alleen zijn lening terug zien,
Winst boeit ze niet zo veel
Sinds de startdatum van de hypotheek zijn de prijzen van die huizen gehalveerdquote:Op vrijdag 29 mei 2009 09:51 schreef wallflower het volgende:
Ze zullen twee van die huizen moeten verkopen om de hypotheek terug te krijgen....![]()
Ja, of ze hebben achterlijk veel bijgefinancieerd. Dat kon vroeger nog en als die eigenaar al jaren zoek is... (En hoe 'zoek' is 'zoek' als je hem wel kunt betalen?)quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:10 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Sinds de startdatum van de hypotheek zijn de prijzen van die huizen gehalveerd
Zie mijn quote van een notariskantoor.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:09 schreef Roy_T het volgende:
Er staat mij iets van bij dat je geen huurbescherming meer geniet bij een executieverkoop door de hypotheeknemer, en dat "koop breekt geen huur" daarom ook niet op gaat. Wie weet de details?
En mijn contract is van na dat jaar.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 11:07 schreef Roy_T het volgende:
Helaas alleen van toepassing bij een normale verkoop, en niet een executieverkoop.
Zoiets lees ik ook hier: http://www.woninghuur-bed(...)3-HetHuurbeding.htmlquote:Op vrijdag 29 mei 2009 12:33 schreef Psycho_dad het volgende:
Dit soort gevallen heb ik eerder zien langs komen. Wat ik daaruit begrepen heb, is dat je alleen uitgezet kan worden door een (kanton)rechter. Normaal gesproken zal deze een huurder er niet zomaar uitzetten (ivm huurbescherming) maar dit is een uitzondering. Je zult na de rechtelijke uitspraak, met waarschijnlijk een paar maanden opzegtermijn, dus het huis moeten verlaten. Je bent echter niet rechteloos, je kan je geleden schade namelijk verhalen op de verhuurder. Of dat in jou geval gaat lukken, met een onbereikbare verhuurder, is een tweede..
... geeft weer iets anders aan.quote:De huurder moet dan zijn huurruimte ontruimen. Pas echer nadat de hypotheekverstrekker het bij de voorzieningsrechter heeft aangekaard en verlof heeft gekregen.
Dat is alleen zo als er een zogenaamd huurbeding is opgenomen in de hypotheekvoorwaarden/contract.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:09 schreef Roy_T het volgende:
Er staat mij iets van bij dat je geen huurbescherming meer geniet bij een executieverkoop door de hypotheeknemer, en dat "koop breekt geen huur" daarom ook niet op gaat. Wie weet de details?
Ik had begrepen dat ik ook moet worden uitgenodigd voor die zitting (verzoekschrift procedure). Ik meende begrepen te hebben dat daar ook een "uitzet" termijn werd bepaald.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 20:47 schreef Jerroentje het volgende:
Als het huurbeding ingeroepen wordt door de hypotheekbank (dat is een verzoekschriftprocedure bij de rechtbank) worden de huurders/zij die verblijven etc. hiervan op de hoogte gebracht (vrijwel altijd middels een deurwaardersexploot).
Zodra het onroerend goed geveild/onderhands verkocht is zal er met de beschikking die de rechtbank gegeven heeft ontruimd kunnen worden als er niet vrijwillig ontruimd is.
Is dat hoe het werkt in Nederland? Je rechten als huurder hangen ervan af wat in het contract tussen de verhuurder en de bank staat - een contract wat je als huurder niet in kunt zien?quote:Op vrijdag 29 mei 2009 21:34 schreef Maharbal het volgende:
Je wettelijke situatie.
Er is een huurbeding in het spel. De bank staat dan ook volledig in haar recht om jou uit huis te laten zetten (omdat zij geen toestemming heeft gegeven om te verhuren). Echter kunnen zij dit pas doen NADAT zij toestemming hebben gekregen van de President van de Rechtbank. Deze toestemming kan een tijdje op zich laten wachten (een paar weken...hoeft niet heel lang).
Je hebt in dit geval wel recht op vergoeding van de verhuurder voor de schade die is ontstaan doordat het "illegaal" aan jou is verhuurd. Aangezien jij aangeeft dat hij niet te bereiken is, zal dit wel eens lastig kunnen worden.
Zo is het globaal. Het principe is dat jij de hypotheekvoorwaarden wel kunt inzien omdat deze in de openbare registers worden ingeschreven samen met de hypotheekakte; onroerend goed kan immers niet geleverd worden zonder inschrijving in de openbare registers. Je kunt dus op de hoogte zijn van deze beperking.quote:Op zondag 31 mei 2009 11:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Is dat hoe het werkt in Nederland? Je rechten als huurder hangen ervan af wat in het contract tussen de verhuurder en de bank staat - een contract wat je als huurder niet in kunt zien?
De rechter bepaalt een termijn waarbinnen jij moet ontruimen.quote:Op zondag 31 mei 2009 10:52 schreef wallflower het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat ik ook moet worden uitgenodigd voor die zitting (verzoekschrift procedure). Ik meende begrepen te hebben dat daar ook een "uitzet" termijn werd bepaald.
En klopt het dat voor de waarde van het huis eerst de ontruiming plaats vind, en dan pas de veiling?
De beschikking wordt eerst door de deurwaarder aan de huurders/zij die verblijven etc. betekend met bevel om binnen 3 dagen (die 3 dagen is wettelijk, tenzij er in de beschikking een langere termijn staat) het pand te ontruimen. Voor het geval je dit niet doet wordt ook de ontruiming meteen aangezegd tegen een bepaalde datum.quote:Op zondag 31 mei 2009 10:52 schreef wallflower het volgende:
[..]
...
En hoe gaat die ontruiming dan? Ik werk niet vrijwillig mee (ik kan nergens heen en weet niks). Hoe gebeurd zo'n ontruiming?
Waar kun je die inzien dan? Ik heb werkelijk geen idee.quote:Op zondag 31 mei 2009 11:18 schreef Maharbal het volgende:Zo is het globaal. Het principe is dat jij de hypotheekvoorwaarden wel kunt inzien omdat deze in de openbare registers worden ingeschreven samen met de hypotheekakte; onroerend goed kan immers niet geleverd worden zonder inschrijving in de openbare registers. Je kunt dus op de hoogte zijn van deze beperking.
Je samenvatting van de situatie is inderdaad redelijk correct. Over het tijdsverloop kan ik helaas niets zinnigs zeggen.quote:Op zondag 31 mei 2009 13:46 schreef wallflower het volgende:
[..]
Waar kun je die inzien dan? Ik heb werkelijk geen idee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |