Ik heb een paar jaar in Italië gewoond en gewerkt. Daardoor heb ik ook een pensioenfonds in Italië. De helft van dat geld zou na een jaar van opzegging vrijkomen, de andere helft 4 jaar na opzegging.
Ik heb dus netjes een jaar geleden toen ik terugging naar Nederland een aangetekende brief verstuurd met daarin mijn opzegging en het verzoek de helft van het geld over een jaar (nu dus) over te maken op mijn rekening (aangezien ik nog geen baan in NL had wist ik ook niet bij welk pensioenfonds ik zou zitten).
Nu, een jaar later, uiteraard geen geld gezien maar dat had ik ook niet verwacht. Dus ik net die gasten even opbellen. ja, men herrinnerde zich mijn "speciale geval". Ze konden zelfs mijn brief nog terugvinden, netjes! Maar toen...
Jaha, zei hij, in het contract staat dat de helft van het geld beschikbaar komt na een jaar werkloosheid. Hij vroeg of ik nu werkte. Ja, ik werk nu ja. Maar in Nederland. Heel anders. Ik heb me uitgeschreven in Italië. Ja, dat vond hij toch een hekel puntje aangezien ik dus niet "werkloos" ben. En imo ben ik werkloos voor Italië: ik werk daar toch niet? En dat fonds heeft verder niets te maken met NL.
Hij er allemaal niet zeker van dus ging hij eerst maar eens uitzoeken of ik daadwerkelijk "werkloos" zou zijn in Italië

Kom op man, hoe moeilijk kan je het jezelf maken??