Telegraafquote:DEN HAAG - Marokkaanse Nederlanders moeten hun kind een dubbele voornaam kunnen geven, zoals Ahmed Jan. Daarmee kunnen ouders meer uiting geven aan hun verbondenheid met zowel Nederland als Marokko.
Dat heeft minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie geopperd tijdens gesprekken met ambtgenoten in Marokko. Volgens zijn woordvoerder hebben de Marokkaanse autoriteiten het idee niet op voorhand afgewezen. Ze lieten weten dat het naamrecht in ontwikkeling is en dat ze ook het belang van integratie zien. Het naamrecht is een nationale zaak. Marokko zou de wet moeten aanpassen om het mogelijk te maken een Marokkaans-Nederlandse voornaam als volwaardige naam in het paspoort op te nemen.
Aanleiding voor het pleidooi van Hirsch Ballin waren praktische problemen die te maken hebben met de gevoelige kwestie rond de dubbele nationaliteit. Marokko staat vrijwel nooit toe dat onderdanen afstand doen van hun nationaliteit en is niet van plan daar iets aan te veranderen. Marokkaanse Nederlanders hoeven geen Marokkaans paspoort voor hun kind te halen. Als ze wel een Marokkaans paspoort willen, moet daar een Marokkaanse naam in komen te staan. Hirsch Ballin hoopt dat daar straks ook een Marokkaans-Nederlandse of Nederlands-Marokkaanse naam in kan worden opgenomen.
De bewindsman heeft verder de verzekering gekregen dat de in Nederland veelbesproken namenlijst van de Marokkaanse regering geen beperkingen oplegt. Marokkaanse Nederlanders krijgen met die lijst met goedgekeurde voornamen te maken, als ze aangifte van een geboorte doen en van plan zijn hun kind ook bij het consulaat aan te geven. Hirsch Ballin kreeg tijdens zijn bezoek te horen dat de lijst kan worden uitgebreid met internationaal gangbare namen waarin Marokko zich kan herkennen, zoals Sofia. Als een naam wordt afgekeurd, kunnen ouders daartegen in beroep gaan.
Hirsch Ballin wilde ook weten of Marokkaanse Nederlanders die alleen met een Nederlands paspoort naar Marokko reizen, zonder problemen het land in kunnen gaan. Volgens de autoriteiten is dat het geval.
Probleem opgelost als dat inderdaad geen probleem is.quote:Hirsch Ballin wilde ook weten of Marokkaanse Nederlanders die alleen met een Nederlands paspoort naar Marokko reizen, zonder problemen het land in kunnen gaan. Volgens de autoriteiten is dat het geval.
Fijne vrijheid als je van een ander land een lijst krijgt met goedgekeurde namen waaruit je moet kiezen om niet in de problemen te komenquote:Op woensdag 27 mei 2009 20:28 schreef Bowlingbal het volgende:
Stel je voor dat mensen wat andere namen dan Jan, Piet en Klaas kunnen kiezen. De vrijheid!
Moet? In Rotterdam niet hoor, volgens Aboutaleb.quote:Op woensdag 27 mei 2009 20:32 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Fijne vrijheid als je van een ander land een lijst krijgt met goedgekeurde namen waaruit je moet kiezen om niet in de problemen te komen.
Ahmed Jan leuk bedacht van Ballin maar meer dan symboliek is het niet. Het is overigens absurd dat de Nederlandse overheid zich de wet laat voorschrijven door een derde wereldland.
Je weet best waar dit over gaat. Ik moet de eerste turk of mocro met een westerse naam nog tegenkomen.quote:Op woensdag 27 mei 2009 20:28 schreef Bowlingbal het volgende:
Stel je voor dat mensen wat andere namen dan Jan, Piet en Klaas kunnen kiezen. De vrijheid!
quote:Op woensdag 27 mei 2009 20:35 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Moet? In Rotterdam niet hoor, volgens Aboutaleb.
Zijn er Marokkanen die dat doen?quote:Marokko staat vrijwel nooit toe dat onderdanen afstand doen van hun nationaliteit en is niet van plan daar iets aan te veranderen. Marokkaanse Nederlanders hoeven geen Marokkaans paspoort voor hun kind te halen. Als ze wel een Marokkaans paspoort willen, moet daar een Marokkaanse naam in komen te staan.
Ik moet de eerste 'echte Nederlander' met een Turkse naam ook nog tegenkomen.quote:Op woensdag 27 mei 2009 20:39 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Je weet best waar dit over gaat. Ik moet de eerste turk of mocro met een westerse naam nog tegenkomen.
David Pinto telt niet mee, da's tenslotte een joodse mocro.
Als je dit terugleest denk je dan niet. Oh wat een onzin heb ik zojuist gepostquote:Op woensdag 27 mei 2009 20:40 schreef mudkipzz het volgende:
Niks moet...
Marokko heeft regels.
Wil je dat je kind iets erft in Marokko hou je je aan de regels van Marokko.
Doe je dat niet moet je niet gaan mekkeren dat je kind minder rechten heeft in Marokko
Daar gaat het ook niet om. Er wonen tenslotte zeer weinig nederlanders in turkije.quote:Op woensdag 27 mei 2009 20:40 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ik moet de eerste 'echte Nederlander' met een Turkse naam ook nog tegenkomen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Amir_Peretzquote:
Baby Friso. Turkse nationaliteit, Nederlandse naam.quote:Op woensdag 27 mei 2009 20:39 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Je weet best waar dit over gaat. Ik moet de eerste turk of mocro met een westerse naam nog tegenkomen.
David Pinto telt niet mee, da's tenslotte een joodse mocro.
Jochem Meijer!quote:Op woensdag 27 mei 2009 20:18 schreef fratsman het volgende:
[..]
Telegraaf
Nou kan het aan mij liggen, maar was dit niet ooit een grap van Jochem Meijer?Ik vraag me af wat er de laatste tijd aan de hand is, eerst dat gedoe over Jan en Yo, en nu Ballin die dit idiote balletje opgooit...
Ok.quote:Op woensdag 27 mei 2009 21:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Amir_Peretz
Armand Peretz mag wel iig, ik zie dus niet in waarom Mohammed Sharon niet zou kunnen.
Geen Marcus??quote:Op woensdag 27 mei 2009 21:44 schreef Slappy het volgende:
Ik wil me naam veranderen in Mark Mohhamed de XII
Ach, ik heb vandaag ook een tafeltje in een restaurant gereserveerd onder de naam Capricia voor een Fok!-meet...vond het ook wel raar om te zeggen...maar hoe vaker je het zegt, hoe natuurlijker het voelt.quote:Op woensdag 27 mei 2009 21:45 schreef Picchia het volgende:
Ik ken een aantal mensen die twee namen gebruiken, een buitenlandse en een Nederlandse. Maar ik heb geen flauw idee hoe dat werkt.
Nee ik heb nu Willem als tweede naamquote:
Als Capricia niet bevalt mag je wel Picchia proberen hoor.quote:Op woensdag 27 mei 2009 21:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Ach, ik heb vandaag ook een tafeltje in een restaurant gereserveerd onder de naam Capricia voor een Fok!-meet...vond het ook wel raar om te zeggen...maar hoe vaker je het zegt, hoe natuurlijker het voelt.
Dan denken de fok mensen dat we een kloon zijn...(wat me ook wel weer lachen lijkt!)quote:Op woensdag 27 mei 2009 21:48 schreef Picchia het volgende:
[..]
Als Capricia niet bevalt mag je wel Picchia proberen hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |