In Tsjechië, om precies te zijn in de Zuid-Bohemen, ligt in de plaats Boretín-Strmilov de
Country Rose Ranch. Een voormalig hofboerderij die een aantal jaar geleden is omgebouwd tot bed & breakfast, camping, bar, stallen en een woonhuis.
Bij aankomst is het eerste dat je ziet het gezellige terras en de bar. Over het algemeen is het weer, ’s zomers, in Tsjechië beter dan in Nederland, dus het terras wordt hier veel gebruikt, temperaturen tussen de 25 en 35 graden zijn geen uitzonderingen.
De kamers zijn gezellig ingericht en erg ruim, en, ondanks de warmte buiten, blijven de pensionkamers verrassend koel.
Op de camping is het prima toeven, het is een kleine camping met ongeveer 20 plaatsen. Ook zijn er 2 caravans te huur. Tsjechië is verder vooral een erg goedkoop land, een avondje uit eten, met 2 personen -hoofdgerecht, voorgerecht en 2 drankjes per persoon- ben je ongeveer 12 euro kwijt, het eten daar is overigens erg lekker, ik heb vaak veel meer gegeten dan ik eigenlijk op kan, en als ik het niet op kon was er altijd de mogelijkheid om de restanten mee te nemen.
Tsjechië is, ondanks dat weinig mensen het kennen als echt vakantieland erg mooi, prachtige pittoreske dorpen en steden, erg veel kastelen, burchten en kloosters die je kunt bezoeken, verder ligt de ranch op maar 2 uur rijden vanaf Praag, hoewel ik daar zelf niet geweest ben, Praag heeft de reputatie een erg dure stad te zijn. Steden als Telc en Ceský Krumlov zijn minstens zo mooi als Praag en veel goedkoper!
Het is op de Country Rose Ranch in principe niet mogelijk om te lunchen of te dineren, maar er wordt wel af en toe een grote barbecue georganiseerd voor alle gasten, met eigenlijk wat te veel vlees, maar, zoals het in Tsjechië hoort, allemaal even lekker. Overigens vond ik het ook absoluut niet nodig om op de ranch te eten, er zijn genoeg leuke en erg goedkope restaurantjes in de buurt.
De kamers zijn goedkoop (39 euro voor een tweepersoons kamer incl. ontbijt). De camping kost ongeveer 6 euro per nacht voor een tent of caravan en nog 3 euro per persoon.
Groot nadeel van Tsjechië, in tegenstelling tot andere Europese landen is dat er in Tsjechië nog niet betaald kan worden met euro's. Je zal dus geld moeten wisselen.
Vanuit de Country Rose Ranch worden paardrijdtochten georganiseerd, je kunt er fietsen huren, en, omdat het midden in de natuur ligt (de buren op ruim een kilometer afstand) en het daar ook nog eens vreselijk mooi is, kun je er ook heerlijk wandelen. Tsjechisch is een erg moeilijke taal, maar op de ranch spreekt iedereen Nederlands. De Tsjechen zelf spreken, met een enkele uitzondering, geen woord over de grens, een boekje hoe en wat in het Tsjechisch is dus iets dat je absoluut nodig zult hebben!
Verder is er op de Country Rose Ranch een zwembad aanwezig, 5 paarden waarop gereden kan en mag worden, zowel op het terrein als in de vrije natuur, een hele lieve hond, veel Tsjechisch bier en een erg gezellige bar.
Kortom: Een heel geslaagde vakantie!
![]()
![]()
![]()
[ Bericht 0% gewijzigd door Pien85 op 27-05-2009 15:05:53 ]
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.