quote:
Het zal niet lang meer duren voor vrouwen de macht overnemen van mannen. In het hoger onderwijs hebben meisjes tegenwoordig de overhand. Al sinds 1995 halen meer meisjes dan jongens een vwo-diploma in Nederland. Dertig jaar geleden lagen die verhoudingen anders. Dit heeft consequenties voor de maatschappelijke rollen van vrouwen en mannen.
Vroeger werkte de man, terwijl de vrouw het huishouden deed en de kinderen opvoedde. De laatste jaren is dat sterk veranderd. Maar hoe zijn deze veranderingen tot stand gekomen? Er zijn allerlei verklaringen voor.
Het onderwijs heeft op verschillende manieren bijgedragen aan de overmacht van vrouwen in het hoger onderwijs. Door de feminisering van het onderwijs zien de jongens geen mannelijk rolmodel meer voor de klas staan. Hierdoor kunnen de jongens zich niet optimaal ontwikkelen.
Het constant terechtwijzen van de jongens door vrouwelijke docenten zou hun mannelijke aard onderdrukken, aldus pedagoog Lauk Woltring, docent op de Hogeschool van Amsterdam.
Vrouwelijke docenten kunnen zich beter inleven in het gedrag van meisjes. Hierdoor krijgen meisjes vaker dan jongens een hoger schooladvies mee van de basisschool. Dit hangt waarschijnlijk samen met het gedrag van jongens.
Uiteen
Over de invloed van dit aspect lopen de meningen trouwens uiteen. Er is ook onderzoek waaruit blijkt dat het geslacht van de docent geen enkele invloed heeft op de prestaties van jongens.
De slechtere prestaties van jongens worden ook wel in verband gebracht met de veranderingen die zich de laatste jaren hebben voorgedaan in het onderwijs. Zo ziet onderwijskundige Leo Prickde verdwijning van de mavo als een niet te onderschatte factor. Vroeger konden mavo-leerlingen, die het op de havo niet redden, later alsnog naar de havo.
Nu de mavo niet meer bestaat, maar is vervangen door de verschillende leerwegen van het vmbo, is dit haast niet meer mogelijk vanwege de verschillende vakkenpakketten.
Ook de doorstroom van havo naar vwo wordt tegenwoordig belemmerd. Op de havo kan een leerling namelijk wiskunde buiten zijn pakketlaten, terwijl dit op het vwo een verplicht vak is. Jongens namen vroeger de ‘jongensroute’ naar een vwo-diploma: ze haalden eerst hun havo-diploma en stroomden vervolgens door naar vwo 5. Dit is nu minder gemakkelijk en vermindert dus het aantal vwo-diploma’s van jongens.
Motivatie
Dat de jongens hun vwo-diploma vaak haalden via ‘de jongensroute’ zegt ook iets over hun motivatie. Meisjes besteden gemiddeld 20 minuten per dag meer aan hun huiswerk, vallen minder uit en spijbelen minder dan jongens. Meisjes verlaten hierdoor gemiddeld eerder het onderwijs. Dit motivatieprobleem komt doordat jongens zich anders ontwikkelen dan meisjes en meer tijd nodig hebben om hun ambities te ontdekken.
Meisjes besteden per dag 20 minuten meer tijd aan huiswerk dan jongensJongens hebben een lagere motivatie omdat ze nog geen goed beeld hebben van wat ze willen worden.
Een andere verandering die ongunstig is voor jongens, is de invoering van de tweede fase, die veel discipline, zelfstandigheid en motivatie vergt. ‘De onderwijsvernieuwingen van de laatste twintig jaar hebben meisjes bevoordeeld’, vindt neuropsycholoog Jelle Jolles van de Universiteit van Maastricht. Meisjes zijn ijveriger, kunnen zelfstandig werken en beter samenwerken op deze leeftijd. Terwijl die eigenschappen in deze levensfase totaal niet passen bij jongens.
Hersenen
Dat heeft te maken met het verschil in hersenontwikkeling. Onderzoeker Theo Klimstra zegt hierover: ‘Het was al bekend dat meisjes eerder dan jongens beginnen met de groeispurt en hersenontwikkeling, maar wij hebben nu aangetoond dat meisjes ook met de persoonlijkheidsontwikkeling voorliggen op jongens. Meisjes verwerken informatie anders, waardoor ze ijveriger zijn en harder werken.
De ontwikkeling en de rijping bij jongens verloopt trager, de puberteit zet later in en in de adolescentie ontwikkelen zich nog hersendelen.’ Die hersendelen zijn verantwoordelijk voor het controleren van impulsen.
Daarnaast worden vrouwen sinds de jaren zeventig meer gestimuleerd om door te leren en niet afhankelijk te zijn van hun man. Hierdoor is het percentage vrouwen dat hoger onderwijs volgt toegenomen. Vrouwen volgden een vaststaand patroon dat zich concentreerde rond trouwen en kinderen krijgen. Dat bood geen ruimte voor het opbouwen van een carrière. Het emancipatiebeleid van de overheid heeft vrouwen gelijke kansen gegeven. En als jongens en meisjes dezelfde kansen hebben in het onderwijs, blijkt dat meisjes altijd beter presteren.
Ten slotte is ook de maatschappij veranderd. Economische zelfstandigheid staat tegenwoordig hoog in het vaandel, ook voor vrouwen. Zij willen niet meer afhankelijk zijn van hun man, ook al omdat vergeleken met enkele decennia geleden steeds meer huwelijken stranden. In een relatie moet nu overwogen worden voor wiens loopbaan er wordt gekozen.
Baan
Een goede baan en genoeg geld om het gezin te onderhouden vereisen veel kennis en dus een hoge opleiding. Aangezien meer vrouwen dan mannen een hogere opleiding hebben, zullen op den duur ook meer vrouwen kostwinner zijn. Omgekeerd zullen mannen steeds meer thuis blijven zitten.
De conclusie is dat in de hedendaagse samenleving vrouwen steeds vaker de broek zullen aanhebben. Het steeds beter presteren van meisjes op school heeft als gevolg dat vrouwen steeds betere banen krijgen, zelfs betere dan mannen. De vrouw gaat de kost verdienen en doordat jongens op school een veel geringere motivatie hebben, zullen zij steeds vaker het huishouden doen en de kinderen opvoeden.
De vrouw neemt als het ware de oude plek van de man in. Oftewel, de vrouw neemt revanche. Het zal dan ook niet lang meer duren tot vrouwen de macht overnemen.
Janneke Hamelink en Puck de Ridder zitten op het Baarnsch Lyceum in klas 5 van het gymnasium.
BronZie hier waar de feminisering van het onderwijs toe heeft geleid. Dit prutstukje zou beslist van tafel zijn geveegd in de tijd dat de mannen het nog voor het zeggen hadden in het onderwijs.