Een intentieverklaring heeft anders een behoorlijk sterke belofte in zich. Na het afgeven van een intentieverklaring kun je echt niet zomaar zeggen "contract afgelopen, niet vernieuwd".quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:33 schreef Tha_Duck het volgende:
Maar waarom zouden ze die niet afgeven? Het zegt namelijk niets en ze echt niet aan je vast dan.
Dat is ook een optie inderdaad, maar of ze dat nog doen geen idee, heb zelf me hypotheek 2 jaar geleden afgesloten dus ik kan je niet echt een zinnig antwoord geven.quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:15 schreef Levitation het volgende:
Ik dacht dat er ook wel gewerkt werd met het gemiddelde loon over de afgelopen 3 jaar als je geen intentieverklaring hebt. Of doen banken dat niet meer in deze tijden?
Alleen als je freelancer bentquote:Op woensdag 27 mei 2009 11:15 schreef Levitation het volgende:
Ik dacht dat er ook wel gewerkt werd met het gemiddelde loon over de afgelopen 3 jaar als je geen intentieverklaring hebt. Of doen banken dat niet meer in deze tijden?
Ik weet niet waar je het vandaan haalt, maar er klopt volgens mij niets van.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:40 schreef Croga het volgende:
[..]
Een intentieverklaring heeft anders een behoorlijk sterke belofte in zich. Na het afgeven van een intentieverklaring kun je echt niet zomaar zeggen "contract afgelopen, niet vernieuwd".
Het bedrijf zegt dat ze je een vast contract geven als je je werk goed blijft doen. Dat betekend dus dat ze zullen moeten bewijzen dat je je werk niet goed doet, willen ze het jaarcontract niet verlengen.
Het is mischien niet zo moeilijk als iemand met een onbepaalde tijd contract ontslaan maar toch in ieder geval een heel stuk moeilijker dan wanneer de verklaring er niet is.
quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:10 schreef HugoBaas het volgende:
Een intentieverklaring is inderdaad altijd nodig.
dat is onzin, het enige dat de organisatie aangeeft in een intentieverklaring is dat ze op dat moment de intentie hebben met je door te gaan, die intentie kan in 1 minuut weer gewijzigd zijn en daar zijn ze geen verantwoording over schuldig.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:40 schreef Croga het volgende:
[..]
Een intentieverklaring heeft anders een behoorlijk sterke belofte in zich. Na het afgeven van een intentieverklaring kun je echt niet zomaar zeggen "contract afgelopen, niet vernieuwd".
Het bedrijf zegt dat ze je een vast contract geven als je je werk goed blijft doen. Dat betekend dus dat ze zullen moeten bewijzen dat je je werk niet goed doet, willen ze het jaarcontract niet verlengen.
Het is mischien niet zo moeilijk als iemand met een onbepaalde tijd contract ontslaan maar toch in ieder geval een heel stuk moeilijker dan wanneer de verklaring er niet is.
Dat dus. Een intentieverklaring verplicht de werkgever tot niets.quote:Op donderdag 28 mei 2009 16:58 schreef WRH het volgende:
[..]
dat is onzin, het enige dat de organisatie aangeeft in een intentieverklaring is dat ze op dat moment de intentie hebben met je door te gaan, die intentie kan in 1 minuut weer gewijzigd zijn en daar zijn ze geen verantwoording over schuldig.
ik weet uit eigen ervaring dat een organisatie rustig een intentieverklaring afgeeft in het gesprek waarin ze melden het contract niet met je te verlengen, simpelweg omdat deze organisatie heel goed wist wat de intentieverklaring inhoudt en wilde tegemoetkomen aan het verkrijgen van een hypotheek.
ik heb nu de intentie om een broodje te pakken, over 5 minuten niet meer.
Jawel. Een verplichting tot het hebben van de intentie dat de hij/zij het dienstverband van de werknemer onder gelijkblijvende omstandigheden en gelijkblijvend functioneren zal omzetten in een dienstverband voor onbepaalde tijd.... oh... tot niks dusquote:Op donderdag 28 mei 2009 18:25 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Dat dus. Een intentieverklaring verplicht de werkgever tot niets.
altijd. maar ik heb nu niet meer de intentie om een broodje te pakken.quote:Op donderdag 28 mei 2009 18:25 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En nu heb ik ook zin in een broodje. Mag ik het jouwe hebben?
Nou, NEE HOOR!!! Zo makkelijk ligt dat niet. Als een werkgever iemand wil ontslaan wegens wanprestatie, dan moet er echt duidelijk vaststaan dat het zo is. Dus structureel fouten of te weinig werk af of omzet gedraaid. Ook moeten er gesprekken gevoerd zijn met de werknemer om verbetering te brengen en moet dit geėvalueerd worden op resultaat.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:49 schreef LaTiNo het volgende:
Dat bewijs is zo geleverd hoor. In de praktijk hoor jij maar te bewijzen dat je je werk NIET goed doet.
Maar bij een jaarcontract eindigt het contract gewoon van rechtswege na een jaar. Je werkgever mag je dan een nieuw contract aanbieden, maar is nergens toe verplicht. Ze hoeven ook geen reden op te geven waarom het niet verlengd wordt. Het is -ondanks een intentieverklaring- geen enkel probleem om iemand na dat jaar gewoon gedag te zeggen daarvoor hoeft niets bewezen te worden van slecht functioneren.quote:Op donderdag 28 mei 2009 19:29 schreef Osramp het volgende:
[..]
Nou, NEE HOOR!!! Zo makkelijk ligt dat niet. Als een werkgever iemand wil ontslaan wegens wanprestatie, dan moet er echt duidelijk vaststaan dat het zo is. Dus structureel fouten of te weinig werk af of omzet gedraaid. Ook moeten er gesprekken gevoerd zijn met de werknemer om verbetering te brengen en moet dit geėvalueerd worden op resultaat.
Iemand ontslaan omdat hij zijn werk niet goed doet is heus niet zo makkelijk als jij het stelt. Er zijn wel wegen omheen, door iemand voor onhaalbare doelen te stellen en dergelijke, maar daar moet een wernemer mee akkoord gaan en als je slim bent doe je dat niet.
Klopt wel, maar ik dacht dat de eerste reactie meer sloeg op iemand met contract voor onbepaalde tijd ontslaan. Zal me wel vergissenquote:Op donderdag 28 mei 2009 19:35 schreef Levitation het volgende:
[..]
Maar bij een jaarcontract eindigt het contract gewoon van rechtswege na een jaar. Je werkgever mag je dan een nieuw contract aanbieden, maar is nergens toe verplicht. Ze hoeven ook geen reden op te geven waarom het niet verlengd wordt. Het is -ondanks een intentieverklaring- geen enkel probleem om iemand na dat jaar gewoon gedag te zeggen daarvoor hoeft niets bewezen te worden van slecht functioneren.
Lamaar, intussen heb ik een warme maaltijd naar binnen gewerkt.quote:Op donderdag 28 mei 2009 19:22 schreef WRH het volgende:
[..]
altijd. maar ik heb nu niet meer de intentie om een broodje te pakken.
Dat hangt een beetje van je situatie af. Als je al enige jaren werkzaam bent moet dit geen enkel probleem zijn. Zeker niet met NHG ( in tegenstelling tot wat sommige anderen hier op het forum beweren ).quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:21 schreef Fruity het volgende:
Hoe zit het nou tegenwoordig gezien de crisis met het afsluiten van een hypotheek. Mijn partner heeft een vast contract en ik 1 voor 1 jaar. Wel wil ik graag mijn salaris gebruiken (niet volledig) om net 30.000 euro meer te kunnen lenen bijv. Kan dat tegenwoordig nog met een jaarcontract zonder intentieverklaring van je werkgever? (wel met werkgeversverklaring).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |