Frollo is de beste Disneyschurk aller tijden uit de beste Disneyfilm aller tijden,
The Hunchback of Notre Dame (1996), tevens een van de beste films
whatsoever aller tijden.
Als je de achterkant van het dvd-doosje mag geloven, is
The Hunchback of Notre Dame (HoND voor fans) een 'vrolijke film over Quasiomodo en zijn vriendjes', maar in werkelijkheid is het een donkere film met thema's als sociale uitsluiting, kindermoord, hypocrisie en genocide: wat tekenstijl en uiteindelijke plotafwikkeling betreft uiteindelijk toch iets te kinderachtig om helemaal serieus genomen te worden, maar zeker te volwassen voor al te kleine kinderen. Hoe dan ook, ik werd volledig uit mijn bioscoopstoel geblazen destijds in 1996.
Elke Disneyfilm heeft een slechterik, en Judge Claude Frollo neemt in HoND deze honneurs waar. Hij hecht aan orde, discipline, dienstbaarheid aan kerk en staat, en is vooral een medogenloos vervolger van de zigeuners, die hij verantwoordelijk houdt voor alle misstanden in Parijs. Als hij lustgevoelens opvat voor een brutaal zigeunermeisje wordt zijn woede eigenlijk alleen maar meer aangewakkerd. En dat nu maakt hem tot de interessantste Disneyschurk. Hij doet slechte dingen vanuit een ideaal, in plaats van gewoon uit zucht naar macht of geld, zoals vrijwel alle Disneyschurken vóór hem. Hij is ervan overtuigd dat hij het goede doet, maar doet juist daarom het slechte.
Dit laatste is een belangrijke les, voor alle Fok!kers maar zeker ook voor mezelf: dat we niet te snel moeten denken dat we het juiste doen, want in de ogen van anderen kan dat best het tegenovergestelde zijn. Daarom ben ik al sinds 1996 Frollo op internet en daarom heb ik altijd een Frollocitaat als ondertitel: het is tijdenlang 'My conscience is clear' geweest en nu is het dus 'Of my virtue I am justly proud'. Helaas pasten 'You know I am a righteous man' en 'I'm so much purer than the common, vulgar, weak, licentious crowd' niet.

Kijk:
Of hetzelfde nummer, maar nu in context: