ShadyLane | zondag 24 mei 2009 @ 00:16 |
"Ze motten gewoon eens gaan werken, die luie flikkers. Altijd maar klagen, terwijl ze zeeen van vakanties hebben en mensen in andere beroepen keihard moeten werken. En ze kunnen g.v.d. niet eens rekenen." Deze riedel, vaak te horen, heeft tot op heden het lerarentekort verre van verminderd, laat staan opgelost. Laten we het dus eens over een andere boeg gooien. Post hieronder maatregelen die het lerarentekort WEL kunnen terugdringen. Ik begin, en ik deel het even in in categorieen mensen/instanties die kunnen bijdragen: - leraren: Kappen met zielig doen. Gejammer over hard werken tegen een matig salaris heeft nog nooit een hogeropgeleide doen besluiten: "verrek, DAT is een sector waarin ik wil werken". Beter kan een leraar uitdragen dat hij trots is op zijn vak, en proberen de sector aantrekkelijker te maken voor potentiele nieuwe collega's. Dus niet met een stom petje op liedjes zingen dat je een half procent loonsverhoging wilt, maar gewoon je werk goed doen, en daarnaast zakelijk zijn en eens ophouden met z'n allen over je heen te laten lopen. Niks "boehoe we krijgen maar 20 uur voor een taak waar er 80 uur voor nodig zijn", maar gewoon na 20 uur de taak neerleggen en vriendelijk melden dat je er graag weer aan verder werkt zodra er uren beschikbaar voor zijn gesteld. En aandringen op verbetering van de kwaliteit van de lerarenopleidingen, en eisen dat steeds voor de beste sollicitant wordt gekozen, zodat er weer meer talent de sector inkomt. Zie daarover hieronder: - niet-leraren die niet in de politiek zitten: Erop aandringen dat de kwaliteit van de lerarenopleidingen wordt verbeterd, zodat onze kinderen weer leren schrijven van iemand die zelf kan spellen. Tevens: erop aandringen dat scholen verplicht openbaar moeten maken hoeveel procent van hun lessen bevoegd wordt gegeven, zodat de praktijk "ook al solliciteert er een gediplomeerde wiskundige met jaren ervaring, we kiezen toch voor een spotgoedkope stagiaire, want daar kraait toch geen haan naar" een halt toe wordt geroepen. - de politiek: De touwtjes terug in handen nemen, want hoe het gaat als je de besturen een zak met geld geeft om ermee te doen wat hen goeddunkt, hebben we de afgelopen jaren kunnen zien: steeds minder geld naar het primaire proces, steeds meer naar uitdijende managementlagen en de bijbehorende kantoortjes en congressen. - CAO-partijen: Een CAO afsluiten die in de pas loopt met die in de rest van Europa. Daar geeft een leraar gemiddeld 16% minder les aan 20% minder leerlingen dan hier. In de ranglijsten zakt Nederland steeds verder naar onderen. Ik gok dat het een met het ander samenhangt. Meer voorbereidingstijd zal de kwaliteit van de lessen rechtstreeks ten goede komen, en tevens indirect: het zal het beroep aantrekkelijker maken, waardoor we weer voor de beste sollicitant kunnen kiezen in plaats van voor de enige. - allen tezamen: Onderwijs onderwijs laten, en niet verwachten dat de sector daarnaast ook nog eens even alle mogelijke maatschappelijke problemen oplost. Het is al moeilijk genoeg gebleken de onderwijskwaliteit op peil te houden, dus laat de sector zich daar maar even toe beperken. Voor de rest hebben we Sociale Zaken, Jeugdzorg, huisartsen, GGD, Verkeer en Waterstaat etc. etc. etc. Tot zover kom ik op het moment. Wie vult aan? Geniale en minder geniale ideeen lees ik graag (de geniale iets grager) hieronder. | |
vogeltjesdans | zondag 24 mei 2009 @ 00:27 |
Door mij minister van onderwijs te maken? Ik denk dat er ook een plaats is weggelegd voor de ouders en de leerlingen. Die laatsten moeten gewoon weer eens gaan luisteren naar de leraar ipv hem voor rotte vis uit te maken. Iets met respect en die shizzle je weet. | |
The.Apple | zondag 24 mei 2009 @ 00:28 |
quote: je heb maar 2 mogelijkheden. 1. meer leraren opleiden. 2. minder kinderen bouwen | |
vogeltjesdans | zondag 24 mei 2009 @ 00:31 |
quote:1. dat moeten ze wel willen. 2. dan moet ik minister van minderneuken worden. | |
RichardDawkins | zondag 24 mei 2009 @ 00:36 |
Door de daling in opvoedkunde van vele ouders krijg je steeds meer onhandelbare jeugd. Vind het niet raar dat leraren daar eerlijk over zijn, leid automatisch tot meer werkdruk omdat zij de hele dag met die teringlijers te maken krijgen. Maarja, tis nog steeds een taboe om onderhand eens eerlijk te zijn tegen vele ouders van nu die liever meneer tv gebruiken om hun kinderen groot te brengen. Dusja, dan maar klagen en meer geld eisen. | |
bioloogje | zondag 24 mei 2009 @ 00:44 |
quote: | |
ShadyLane | zondag 24 mei 2009 @ 01:38 |
Ik krijg je bericht niet gequote bioloogje, dus daarom maar even zo: - "die uren zijn er niet" Kwestie van prioriteiten. Wat is belangrijker: uren uittrekken voor een onderwijstaak, of geld uittrekken voor nog een kantoorfunctie, of een nieuwe huisstijl, of een fancy website? Ben je in dat laatste eens wat minder fanatiek, dan komt er een lading geld vrij voor onderwijsgerelateerde taken. Het is maar hoe belangrijk je een bepaalde taak vindt. En komt een school dan nog niet uit, dan mag het bestuur eens wat harder met de vuist op tafel slaan in Den Haag. In elk geval lijkt het mij niet dat de individuele leraar het maar moet oplossen. - "er zijn nu eenmaal te weinig bevoegde mensen te krijgen" Nu nog wel ja. Maar dat tij kunnen we beter keren dan het allemaal nog erger te maken. - "als leraren minder les gaan geven wordt het tekort nog groter" Op korte termijn ja. - "de druk zit hem niet in het aantal lessen" Leraren roepen inderdaad vaak dat de druk hem vooral zit in de "taken eromheen" en niet in het lesgeven. Maar ik denk dat ze daarbij over het hoofd zien dat veel van de "taken eromheen" lesgerelateerd zijn. Meer les betekent meer voorbereidingswerk, meer uitzoeken, meer kopieren, meer zoektochten naar werkende video-apparatuur. Het betekent ook meer toetsen in elkaar zetten, meer nakijkwerk, meer cijfers invoeren, meer kinderen na de les of in de pauze nog even met iets helpen, meer gesjouw van lokaal naar lokaal of van gebouw naar gebouw, meer mentoren aanspreken, meer afdelingsleiders opzoeken, meer ouders te woord staan. Dat neemt niet weg dat er in de niet-lesgerelateerde "andere zaken" ook zeker mag worden geschrapt, dat ben ik met je eens. Van verplichte onzinvergaderingen zou ik graag worden verlost ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door ShadyLane op 24-05-2009 01:53:17 ] | |
Salvad0R | zondag 24 mei 2009 @ 01:56 |
Wat mij opvalt in deze discussie is dat de nadruk vooral wordt gelegd op de besteding van het budget, in plaats van de daadwerkelijke leerstof. Het belangrijkste kenmerk van een lerarentekort is immers een tekortschietend educatief systeem, met als consequentie een lager gemiddeld kennisniveau. Er zijn een aantal fundamentele zaken waar voornamelijk in het middelbare onderwijs weinig tot geen aandacht aan besteed wordt. Als deze zaken belicht zouden worden met het de illuminatie die zij verdienen, zou Nederland daadwerkelijk erkend worden voor haar vooruitstrevendheid en ontwikkeling, in plaats voor haar monarchische inferieure keurslijf van stagnatie in ontwikkeling. Het enige wat mag groeien is de overheid, en de rest wordt tot het bot belast en uitgemolken. De aspecten van het leven waar mensen te weinig van leren zijn vooral technologisch en monetair van aard. Winstbelang is een natuurlijke vijand van ontwikkeling. | |
The.Apple | zondag 24 mei 2009 @ 02:20 |
quote:punt 2. ervaring mee of waarom zou je dat willen worden dan? | |
ShadyLane | zondag 24 mei 2009 @ 02:48 |
Ik heb weer een lekker tijdstip gekozen om het topic te openen merk ik ![]() Ben vooral benieuwd naar reacties van mensen die niet in het onderwijs werken. Ik bekijk het natuurlijk met de ogen van een leraar. En heb enig idee van de beweegredenen van degenen die na een paar jaar onderwijs de sector weer hebben verlaten. Maar ik kan me moeilijker verplaatsen in mensen 'van buiten'. Welke dingen zouden er voor hen moeten veranderen, willen ze een overstap naar het onderwijs overwegen? | |
admiraal_anaal | zondag 24 mei 2009 @ 06:25 |
tvp voor de bullshit uit de OP | |
r_one | zondag 24 mei 2009 @ 06:38 |
quote:Die eersten ook. | |
Mainport | zondag 24 mei 2009 @ 16:35 |
Scholen worden gerund alsof het bedrijven zijn. Keiharde resultaten moeten er komen tegen zo weinig mogelijk kosten. Het schoolbestuur maakt zijn keuzes vanuit financiële motieven, niet vanuit wat onderwijskundig het beste is. Dit zul je op vrijwel elke middelbare school en HBO-instelling tegenkomen, en is het verschil met dertig jaar geleden. En er zijn genoeg ideeën om meer leraren te trekken. Het is niet alsof het onderwijs de enige is met deze problematiek. Een simpele vergelijking met andere landen kan al voldoende zijn om tot inzichten te komen. Een theorie is om het moeilijker te maken om leraar te worden. Het is de paradox dat hoge eisen meer mensen aantrekt dan lage. Een prestigekwestie. Studentenverenigingen die het je moeilijk maken om lid te worden zijn vaak gewilder dan clubs waar iedereen lid van mag worden. Ik moet zeggen dat dit voorbeeld wel een beetje rammelt, of het een tot het ander leidt is maar de vraag. In Zuid-Korea zie je in ieder geval dat men erg hoge eisen stelt aan het beroep van basisschoolleraar. De academische opleiding die je daarvoor moet volgen heeft een strenge selectie en geldt als een van de moeilijkste. Het is veel makkelijker om leraar op een middelbare school te worden. Gevolg? Voor de klas staan op een basisschool is een zeer gewild beroep en het basisonderwijs in Zuid-Korea behoort tot de beste van de wereld. | |
ShadyLane | zondag 24 mei 2009 @ 16:52 |
quote:In Finland is een academische opleiding vereist om basisschoolleraar te worden, leraren verdienen daar niet meer dan hier, maar het beroep is toch gewild. Dat kan inderdaad te maken hebben met de hoge eisen. Een andere reden kan zijn dat leraren daar minder lessen per week geven. En nog een theorie is dat het komt omdat er daar veel minder immigrantenproblematiek is. Hoe dan ook kan het verhogen van de eisen geen kwaad: het onderwijs in Finland is prima. Het niveau is er in elk geval bij gebaat. Of het ook veel nieuwe mensen aantrekt is de vraag, maar ik denk dat het prestigeaspect zeker een niet te onderschatten factor is. | |
DrDentz | zondag 24 mei 2009 @ 16:53 |
Je kunt ook de leerplicht afschaffen. Dan blijven veel tokkiekinderen thuis (die toch alleen voor overlast in de klas zorgen en leraren een burnout bezorgen) en kun je de aandacht besteden aan de mensen die wel willen. | |
kipptje | zondag 24 mei 2009 @ 20:16 |
even ook kijkend naar het docententekort in het hoger onderwijs: hier worden veel te weinig opleidingsplaatsen gegeven. Ik ben van plan om HBO-docent te worden via de VU. Deze duurt een jaar mag je doen vanaf je master. Echter worden er maar 18(!!!!!!) plekken gegeven voor de vele studenten die het willen doen. Dan is het toch logisch dat er een docententekort is.... | |
vogeltjesdans | zondag 24 mei 2009 @ 22:18 |
quote:Omdat Shadylane mij dat voorstelde. | |
CAPS. | maandag 25 mei 2009 @ 05:02 |
Salarisverhoging. Dat zal het wel aantrekkelijker maken. Dit geldt overigens ook voor de zorg. | |
J.oshua | maandag 25 mei 2009 @ 05:16 |
quote:Theorie door jezelf bedacht? ik kan het niet geloven dat je die zogenaamde "theorie" zelf serieus neemt. En je haalt het ook aan als reden waarom er in finland dat beroep meer gewilder is? Volgens mij is het juist de ambitie van een docent om ongeschoolde kinderen te educeren. De etnische achtergrond van sommige leerlingen zou juist een extra prikkel ervoor moeten zijn en helemaal niet iets negatiefs. Bovendien komt het niet vaak voor dat allochtonen op de basischool matiger presteren. Dat er relatief meer allochtonen speciaal onderwijs volgen kan ik begrijpen, maar als ze eenmaal op de basischool normaal les volgen en de taal beheersen lopen ze niet schrikbarend achter. kortom: hou je denigerende gedachtes over immigraten voor je svp | |
ShadyLane | maandag 25 mei 2009 @ 05:29 |
Goeiemorgen zeg, je kunt veel dingen als denigrerend opvatten, maar dit niet. Ik geloof in de theorie dat hogere eisen aan de lerarenopleiding het beroep aantrekkelijker maken, maar eerlijkheidshalve vermeld ik dat er ook andere verklaringen worden gegeven voor het feit dat het beroep in Finland gewild is. Leg me aub geen dingen in de mond. | |
J.oshua | maandag 25 mei 2009 @ 05:31 |
het waren jouw woorden. of verhalen die je hebt gehoord. Want je impliceerde met die reactie alsof er een of andere gedachte rondt ga dat het weleens aan de allochtonen kon liggen. | |
ShadyLane | maandag 25 mei 2009 @ 05:34 |
Die gedachte gaat ook rond, anders had ik hem niet gelezen. Lees even rond op Fok, of in de krant, of kijk tv, of luister naar gesprekken in de kroeg, en je zult een hoop gedachten tegenkomen die je niet bevallen maar die wel rondgaan. Genoeg hierover, terug naar het lerarentekort. Ik ben benieuwd naar overwegingen van mensen die het leraarsberoep op zich wel wat lijkt, maar die het toch niet doen/gedaan hebben. Wat zou er moeten veranderen om die mensen over de streep te trekken? | |
J.oshua | maandag 25 mei 2009 @ 05:40 |
wat er moet veranderen is toch heel simpel. zwaardere straffen en autoritaire ouders gewoon een klap krijgen van de ouders als ze niet op school luisteren. moet je zo vroeg mogelijk mee beginnen. Op school harde straffen hanteren en minder toelaten. Het verschil tussen kind en leraar moet weer nodig aangescherpt worden. geweld is het enige wat echt helpt. | |
ILCILA | maandag 25 mei 2009 @ 10:23 |
Docentenoverschot uit het oosten en noorden van Nederland opschuiven naar het westen van Nederland, In de noordelijke en oostelijke provincies van Nederland is al jaren een overschot van docenten die moeilijk tot niet aan het werk komen of op een invallijst staan. | |
Spiegelei | maandag 25 mei 2009 @ 11:17 |
quote:Overwegingen voor mij om geen leraar te worden (terwijl mij op de middelbare school wel is gezegd dat het iets voor mij zou zijn)? 1) Lesgeven aan kinderen die er alleen maar uit zijn jouw grenzen op te zoeken en vooral geen les te krijgen (van onophoudelijk kletsen in de klas, tot propjes gooien, tot je boos maken, opstaan, rondlopen, deur blokkeren met tassen, .etc.....) 2) het eindeloos wijzigen van de lesmethodes, profielen, hoofdvakken bijvakken. Ik ben geen leraar maar het lijkt wel of er minimaal elke 5 jaar een andere manier van opleiden moet worden ontwikkeld. lbo wordt vbo wordt (samen met mavo) vmbo, vakkenpakketten worden profielen, talen worden in verschillende soort opgedeeld (wel verstaan niet schrijven, wel luistertoesten geen grammaticalessen en dat soort onzin) dan werkt dat toch weer niet zo dus wordt het geheel weer anders vormgegeven. Je zou door de bomen het bos niet meer zien zeg! 3) een hele flauwe maar om nou op de middelbare te zeggen dat je leraar (!) wilde worden?? Nee dat was voor mij echt "not done" (voor mij dan, het kwam ook gewoon echt niet als optie in me op onder het mom "ik ben toch niet gek!"). Overwegingen voor mij om nu wel leraar te willen worden: 1) door mijn hobby kom ik al jaren veel in aanraking met jongeren en heb ik ook al jaren contacten bij een middelbare school. Het samenwerken met leerlingen bevalt erg goed en zo waar men luister naar mij, ze vertellen dingen, ze vragen je om raad. Als je ze een advies geeft volgen ze dat nog op ook! Nee niet iedere leerling slecht, het zijn soms net mensen! ![]() 2) ik denk dat het veel beter bij me past. 3) er zijn mogelijkheden voor mij om naast mijn huidige (totaal niet onderwijs gerelateerde,-maar-ik-moet-ook-eten-en-een-dak-boven-m'n-hoofd-hebben-) baan te studeren voor leraar. Er zijn wat financiele tegemoetkomingen die toch wel welkom zijn. Nogmaals ik ben geen leraar en misschien noem ik in jouw oren rare redenen op, maar dat zijn mijn overwegingen. Qua salaris heb ik niet zoveel eisen. Ik wil kunnen leven zoals ik nu kan leven (meer mag altijd hoor, ben ook weer geen moraalridder), maar het belangrijkste is een baan die bij je past. | |
Fred2 | maandag 25 mei 2009 @ 13:35 |
De werkloosheid loopt toch op? Kunnen die mooi scholen bouwen en zich laten omscholen tot leraar. | |
V3ctr0X | woensdag 27 mei 2009 @ 01:25 |
Het sleutelwoord wat tegenwoordig mist tov een leraar is autoriteit! Ook moet discipline terug komen in het klaslokaal en consequent zijn. Regels zijn regels en sommige leraren gaan daar nogal laks mee om zodat kinderen niet meer weten wat ze wel en niet mogen doen. Hierdoor ontstaat er verwarring wat leid op problemen. |