abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 mei 2009 @ 10:11:44 #51
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_69344628
Sommige kinderen hebben echt veel minder slaap nodig dan anderen. Het is helemaal niet verkeerd om daar ook rekening mee te houden. Mijn zus had en heeft genoeg aan een paar uurtjes per nacht. Ze moest van mijn ouders op tijd naar bed, maar was dan de halve nacht nog aan het spelen in haar kamer.

Die van mij hebben hun slaap overigens wel nodig, maar ik wil alleen maar aangeven dat het niet zo zwart-wit is als sommige mensen doen overkomen. Het kan helemaal geen kwaad om ook naar de individuele behoefte van de kinderen te kijken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator zondag 24 mei 2009 @ 10:12:43 #52
5428 crew  miss_sly
pi_69344638
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het kind en van het leven dat je leidt.
Als je elke dag pas laat kan eten ivm werk, bijvoorbeeld, kan ik me voorstellen dat je kind iets later naar bed gaat dan 19 uur, omdat je elkaar anders amper ziet.
Als je je kind iedere dag prompt om 19 uur in bed legt, waarna het vervolgens tot 21.30 uur gaat lopen spoken, is het misschien handiger om te kijken of een latere tijd een snellere slaap oplevert.
Kinderen die heel moe en chagrijnig zijn van te weinig slaap dienen op tijd in bed te liggen.

KOrtom, zoveel kinderen, zoveel persoontjes. De behoefte van het kind en wat regelmaat zijn denk ik het juiste antwoord. Als het met je kind goed gaat zoals het gaat (welk tijdstip dat ook is), is er geen reden om het te veranderen, en zeker niet omdat het met kinderen van andere mensen anders gaat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_69344874
Kinderen van die leeftijd hebben toch vaak 12 uur slaap nodig? Op een doordeweekse dag lijkt dat me dus een vrij normaal tijdstip. In het weekend zou later kunnen.
Maar bij ons zal dat wel eens moeilijk zijn straks, want m'n vriend komt pas tegen zeven uur 's avonds thuis. Nou ja, we zien wel tegen die tijd.
  zondag 24 mei 2009 @ 10:33:47 #54
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_69344929
Oh, in aanvulling van mijn vorige post, waarin ik aangaf dat je ook mag kijken naar de individuele behoefte van je kind, wil ik nog even zeggen dat de behoefte van de ouders ook een rol speelt. Ik vind het persoonlijk ook heerlijk om 's avonds nog een paar uurtjes voor mezelf te hebben. Dus dat zou voor mij al een reden zijn om als uiterste bedtijd bijvoorbeeld 20.00 in te stellen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_69345137
Dana is nu nog geen jaar dus dat is mischien geen vergelijk met de rest. Maar ze gaat rond 8 uur naar bed/ slapen. S'morgens is ze meestal rond 7 uur weer wakker.

Waarschijnlijk zal deze bedtijd ook wel zo blijven als ze wat ouder is aangezien mijn vriend vaak pas om half 7 thuis is uit zijn werk en we dan nog moeten eten. En hij ziet zijn dochter natuurlijk ook graag nog even.
De kleine van mijn schoonzus is nu ruim 2 en die gaat om 19.00 naar bed. Mooie tijd, maar dat red ik gewoonweg niet.
  zondag 24 mei 2009 @ 11:25:15 #56
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69345835
Ik herken het probleem wat swets heeft ook wel, een keertje wat anders, en dan drie dagen problemen..

voorheen sliep ze door omstandigheden soms wel later, maar vanaf januari deed ze geen dutjes meer en dan heeft ze dat nodig, zo neit dan is ze de hele dag niet te genieten, niets is goed, niets wil ze. en slapen is een nog groter drama.
Mede daarom gaat ze praktisch nooit meer ergens logeren als ik gewoonweg weet dat er niet aangehouden wordt.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_69345892
Gelukkig zijn ze hier wel iets flexibeler maar ik ben blij dat ze als ze gaan logeren bij opa en oma redelijk dezelfde vakantie-bedtijden aanhouden als thuis. Mijn moeder vind de 3 R-en net zo belangrijk als ik.
  zondag 24 mei 2009 @ 11:31:02 #58
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_69345945
een bepaald persoon vond het nodig om gewoon op te blijven tot ze moe was... dus als ze om half zeven in slaap viel op de bank, gewoon uurtje laten slapen wakker maken etc..

en dan rond uurtje of 10 a elf weer naar bed
Engaging Infinite Improbability Drive..
  † In Memoriam † zondag 24 mei 2009 @ 11:39:53 #59
7074 moussy
kuttekop
pi_69346152
Ik heb wel eens 's avonds kindjes aan de deur staan of de jongste mee buiten mag komen spelen en dat mag gewoon niet! Na het eten is een keutelmomentje, tv kijken, beetje rommelen en niet druk druk druk buiten en dan snel naar bed. In de vakantie mag het wel, maar mijn jongste is ook érg snel van de leg qua slapen.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zondag 24 mei 2009 @ 12:27:28 #60
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_69347361
quote:
Op zondag 24 mei 2009 07:10 schreef Sugar het volgende:

[..]

Hihi, renzell, je bedoelt dat ie 's ochtends tussen 7.30 en 8.30 wakker is, denk ik?
En komt het echt vaak voor dat ie nog veel later naar bed gaat dan 22.00 uur? Klinkt wel erg laat, dan heeft ie toch best een kort nachtje?

Maria (ruim 4) gaat rond 19.30 u naar bed en wordt altijd wakker rond 6.15 u -7.30 u. Ook als we haar wat later erin leggen of juist wat vroeger, verandert dat niet echt iets aan het tijdstip dat ze wakker wordt.
Ha ha, ja, natuurlijk bedoel ik 's ochtends ja. En Juul gaat niet vaak later dan 22.00uur naar bed hoor, zeker niet als ie naar school moet natuurlijk. In de vakanties, schreef ik toch. En soms als het bijvoorbeeld feest is, of in het weekend. En toen we op reis waren met de regelmaat van de klok. Daar was het vaak 23.00uur ofzo. En dan lekker uitslapen tot een uur of 9 a 10. Heerlijk!

[ Bericht 4% gewijzigd door renzell op 24-05-2009 13:06:25 ]
  zondag 24 mei 2009 @ 12:29:29 #61
105888 renzell
pi_69347422
quote:
Op zondag 24 mei 2009 08:02 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Met alle respect, en hoe leuk ik ze ook vind, maar ik heb van niemand zoveel foto's gezien waarbij een kind op de meest vreemde posities ligt te slapen als bij Jolie. Nu snap ik best dat er omstandigheden zijn dat het simpelweg wel eens niet kan, maar ik ben van mening dat je erna moet streven dat kinderen van die leeftijd op een schappelijke tijd op bed liggen.
Swets, wat schappelijk is, bepaal je als ouder natuurlijk zelf. Jouw maatstaf is niet perse die van de hele wereld. Ik vind toevallig 20.30uur voor een kleuter (voor mijn kleuter welteverstaan) wél een prima tijd. Julius functioneert daar gewoon goed bij, evenals Jolie, als ik dat zo lees. Ieder leven is anders, ieder kind is anders. En iedere cultuur trouwens ook. In landen als Spanje (of in de tropen, zoals Guus ook schrijft) is het heel normaal dat kleine kinderen 's avonds langer opblijven. Heeft óók wel iets (vind ík dan ). Als wij op vakantie zijn en Juul is om 22.00uur nog lekker aan het spelen, dan zie ik geen enkele reden om hem in bed te leggen. Dan vind ik het juist gezellig dat hij er nog bij is. En hij kan óók enorm genieten van dat soort zomerse avonden in de tuin. Blijkbaar hecht ik gewoon niet zo aan regelmaat als jij. En mijn kind gelukkig ook niet. Zolang Juul een uitgerust, blij en gelukkig kind is, zie ik het probleem niet.

[ Bericht 9% gewijzigd door renzell op 24-05-2009 15:03:18 ]
  zondag 24 mei 2009 @ 12:47:37 #62
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_69347904
Ik snap het allemaal prima, je kijkt toch gewoon goed naar Je kind? Als het gewoon klopt, klopt het. Toch?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zondag 24 mei 2009 @ 12:49:09 #63
105888 renzell
pi_69347939
Vind ík wel ja.

Maar hé, ga jij eens héél vlug je biezen pakken Sugarsnaps! JIj moet al lang in een auto richting Schiphol zitten. Alez hop!
  zondag 24 mei 2009 @ 12:51:29 #64
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_69347987
Zit ik ook!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zondag 24 mei 2009 @ 12:53:18 #65
105888 renzell
pi_69348026
Oh ja, je I-phone-dinges.
  zondag 24 mei 2009 @ 13:16:00 #66
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_69348571
Ik was zelf een kind dat weinig slaap nodig had. Daar werd door familie natuurlijk schande van gesproken, en ik werd zogezegd te veel 'verwend' door mijn ouders.
Als kleuter ging ik altijd om 8 uur naar bed (weet ik zeker omdat we zijn verhuist toen ik 5 was) en dan kwam het HEEL vaak voor dat ik nog wakker was als mijn ouders rond 11 uur naar bed gingen. Eigenlijk voor ons allemaal een drama. Ik ongelukkig in bed wakker liggen wezen, mijn ouders onzeker over hun opvoedkwaliteiten.
Dat terwijl het dichtsbijzijnde vergelijkingsmateriaal mijn vriendinnetje was die juist veel slaap nodig had, en die er inclusief middagdutje vaak al voor 7 uur in lag.

Uiteindelijk hebben mijn ouders besloten zich niks van de criticasters aan te trekken en mij tot 9 uur op te laten blijven. Daarmee ging het al een stuk beter. En verder hadden we de afspraak dat ik als ik ECHT niet kon slapen een kwartiertje mocht lezen en daarna weer een poging tot slapen moest doen.

Ik wil hiermee maar onderstrepen wat al eerder gezegd is, dat ieder kind zijn eigen behoeftes heeft. En dat je gewoon moet kijken wat werkt voor jouw gezin. Soms is dat niet wat 'de buitenwereld' acceptabel vindt. Nouja soit. Ik weet wel dat ik er zelf een stuk gelukkiger op geworden ben toen mijn ouders wat ontspannener met bedtijd omgingen, en de sfeer in huis er 's avonds alleen maar op vooruit is gegaan. En mijn schoolwerk heeft er nooit om geleden hoor.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_69349733
Tot nu toe ben ik hier trouwens wel van de 'rond 19:00 gaat hij er in ook als hij er niet moe uitziet' Tot nu toe gaat hij dan altijd ook wel slapen
  zondag 24 mei 2009 @ 14:01:31 #68
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_69349973
Vanaf wanneer moeten kinderen dan eigenlijk zo rond 19.00 uur naar bed?

Hier is het meestal 20.00 uur, maar ze slaapt ook nog 2 uur tussen de middag. En ze is om 08.00 uur 's ochtends wakker. Een heel stuk vrolijker dan haar moeder, kan ik wel zeggen .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  zondag 24 mei 2009 @ 14:24:06 #69
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_69350613
Ik denk dat wij naar 19 uur overgaan (vanzelf) op het moment dat de middagslaap eraf is. Nu is het meestal 19:30/20:00 voordat hij in bed ligt, en dan rond 8:00 uur wakker.
Maar dan slaapt hij ook nog van 12:30/13:00 tot 15:00 uur en soms 16:00 uur, dan is 19:00 net te vroeg hebben we gemerkt.
De keren dat er 's middags niet geslapen wordt, is 19:00 meer dan prima!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zondag 24 mei 2009 @ 14:28:55 #70
223453 Guuzewuus
Noem me maar Goizewois :-p
pi_69350741
quote:
Op zondag 24 mei 2009 09:47 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Eh ja, Nienke krijgen we met moeite in een regelmaat waarvan ze WEL veel baat heeft. Als we Nienke bv 1 keer een dag anders benaderen mbt slaaptijden zijn we vervolgens 3 dagen bezig om haar weer in het ritme te krijgen. Waarom zou ik daar in godsnaam over liegen
[..]

In mijn opinie is een kind is geen accessoire die je binnen jouw levensstijl laat passen.
Ik denk dat jullie kinderen net zo goed aangepast leven binnen jullie leefstijl (misschien op andere fronten: denk aan eetgewoonten, manier van communiceren, vakantievoorkeuren, etc). Het lijkt me juist goed om een balans te zoeken tussen je eigen behoeften en die van een kind. Ouders mogen ook gewoon gelukkig zijn hoor . En natuurlijk, een beetje fatsoenlijk ouder zorgt er voor dat de keuzes (ook) goed zijn voor de kinderen. NATUURLIJK!

Renzell, ik zie ook gewoon een heel gelukkig jong dat heel goed en lekker leeft in het ritme dat hij en jullie hebben .

Sugar, heb je mijn sms nog gehad? Supersupersuperveel plezier .
pi_69350825
hier proberen we 19.00 à 19.30u aan te houden maar 't loopt ook wel eens uit tot 20.00 à 20.30u. komt ook doordat 't niet altijd lukt om vroeg te eten. en vooral anna gaat eigenlijk nooit voor 20.30u slapen, ook als ze er wel op tijd in ligt. da's gewoon echt een avondmens, vanaf heel kleins af aan. als ze om 19.00u in bed ligt gaat ze doodleuk nog 2 uur zitten spelen en liedjes zingen. ik merk het wel goed aan ze de volgende dag, als ze te kort geslapen hebben.
  zondag 24 mei 2009 @ 14:38:50 #72
102760 Igraine
Headache
pi_69351029
Ik was als kind ook al een avondmens, en lag dan vaak tot 10 uur wakker. Wel in bed, maar wel wakker. Gelukkig heb ik minder slaap nodig dan gemiddeld. Aan 5 of 6 uurtjes per nacht heb ik genoeg. Wij gaan zelf bijna nooit voor twaalven naar bed en wekker gaat de volgende dag weer rond 6.45. Als ik een nacht met echt weinig slaap erop heb zitten,drie uurtjes ofzo. Dan ben ik de volgende ochtend wel brak, maar dat trekt in de loop van de dag altijd wel snel bij.

Mijn oudste dochter is ook een avondmens, altijd lang op willen blijven e.d. De jongste lijkt iets minder zo te zijn, die is ook eerder wakker uit zichzelf 's morgens.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  zondag 24 mei 2009 @ 14:49:02 #73
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_69351311
Linde heeft totaal geen vaste slaaptijd. Ze is nu bijna 2 en slaapt de ene keer 2 uur overdag en de andere keer 3,5 uur. En zolang ze slaapt, zal ze het wel nodig hebben denk ik dan

Soms slaat ze het middagdutje over (als we bv een dagje weg zijn) en dan gaat ze er 's avonds al om half 7 in. Geen probleem dan.

Wanneer ze overdag meer dan 3 uur heeft geslapen, ligt ze er 's avonds wel eens rond 22 uur in. Soms zelfs nog wel wat later. Eigenlijk gaat ze erin zodra we zien dat ze moe is. Dus gapen, oogjes wrijven -> naar bed.
Ik merk dat ze heel goed zonder vaste bedtijd kan en dat gaat prima zo.

Scheelt natuurlijk wel dat ze nog niet naar school gaat en maar 2 dagen in de week naar de kinderopvang. Dan kan ze dus de andere dagen uitslapen als dat nodig is.
pi_69354670
Wij hebben lang en hard gestreden tegen onze laatslapende dochter en uiteindelijk hebben we het nu zo ver dat we haar tussen 20.00 en 21.00 naar bed brengen en dan valt ze ook negen van de tien keer ook meteen in slaap.
Als we haar vroeger naar bed brengen dan ligt ze gerust nog een uur te mutsen, huilen en roepen en dat hebben we lang geprobeerd te verbreken zonder resultaat.
Uiteindelijk hebben we dus op hetzelfde tijdstip een slapend kind als wanneer we haar eerder naar bed zouden brengen maar dan zonder strijd van beide kanten.
M. is ook altijd laat thuis dus we eten aan de late kant en op deze manier hebben we ook nog een beetje tijd samen na het eten.

Ze slaapt tot een uur of negen uit, wat ook zeker geen straf is.
Als ze straks naar school gaat zal de bedtijd vanzelf wel vervroegen, dat gebeurt nu ook op de erg vermoeiende dagen.

Ik was als kind precies hetzelfde en ook bij mij is er op alle mogelijke manieren geprobeerd het er uit te krijgen maar ik bleef een laatslaper.

Daarnaast geloof ik niet zo dat het zo vre-se-lijk slecht is als een kind het er verder overduidelijk goed op doet. In de halve wereld gaan de kinderen veel later naar bed. Het zou me niets verbazen als de westerse "kindertjesbedtijd" ook voor een groot deel er in is geslopen omdat ouders ook wat tijd alleen wilden hebben.
Daar is niets mis mee, natuurlijk
  zondag 24 mei 2009 @ 18:22:41 #75
156412 hestria
erg gastvrij
pi_69357613
toen mies nog niet naar school hoefde ging ze rond de klok van 19:00 naar bed, en sliep tot rond 8:00.
nu ze naar school gaat gaat ze om 18:00 naar bed, en moet er om 7:00 uit. in het weekend schuift het wat op naar 19:00.
Heel af en toe mag ze eens opblijven tot 20:00
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')