Er zijn veel meer van die onderzoeken. Er is de laatste jaren regelmatig aan de alarmbel getrokken door scholen en onderzoekers dat kinderen te weinig slaap krijgen. Hoe kan dat dan?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:30 schreef miss_sly het volgende:
Maar Swets, dat is wel een vrij beperkt onderzoek op een behoorlijk kleinere chaal dan het artikel dat phileine plaatst.
Daarmee wil ik niet zeggen dat wat er uit dat onderzoek komt niet waar zou zijn, maar ik vind niet dat dat ene onderzoek het andere artikel echt helemaal tegenspreekt en/of onderuit haalt.
Dat geldt dus ook als het onderzoek is uitgevoerd vanuit de gedachte dat kinderen niet zoveel slaap nodig zouden hebben.quote:Culturele zienswijzen over hoe kinderen zouden moeten slapen, bepalen hoe het slapen van kinderen wordt bestudeerd.
Eh nee over het FEIT dat kinderen vermoeid zijnquote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:42 schreef phileine het volgende:
Dat artikel gaat alleen in op het feit dat Vlaamse kinderen korter slapen dan volgens hun cultuur noodzakelijk wordt geacht.
Tja, als vermoeidheid geen correlatie heeft met slapen in jouw opinie wordt deze discussie nogal nutteloos.quote:Ik kan de gehele onderzoekstekst niet vinden, maar in dat artikel zelf staat niets concreets, behalve dat de kinderen niet aan hun uren komen die ze volgens de onderzoekster moeten hebben en dat ze moeite hebben met inslapen en opstaan.
ik HEB het artikel gelezen en kan precies hetzelfde roepen als wat jij in deze post roep.quote:Lees nou maar eerst eens dat onderzoek dat ik heb gelinkt, daaruit blijkt dat (in)slaapproblemen direct gerelateerd zijn aan vaste bedtijden en strikte ideeën over regelmaat.
Nee, want daar is de volledige maatschappij erop aangepast. Als ik Saskia morgen om 10 uur naar school moet brengen kan ik er ook compleet andere slaaptijden op gaan nahouden.quote:In de "lossere" culturen komen die problemen (logischerwijs) bijna niet voor.
Ja... die conclusie hadden we al direct nav jouw post getrokken. Maar om nou direct alleen een causaal verband tussen cultuur en minder slaapuren te leggen en niet tussen maatschappelijke inrichting (welke weer cultuur gerelateerd kunnen zijn) is wel erg kort door de bocht.quote:Ik zeg niet direct dat dat beter is, want uitgebreid onderzoek naar de gesteldheid van al die kinderen is op deze schaal nog niet gedaan dus daar is niets over te zeggen, maar er zijn legio culturen waar er anders over wordt gedacht en waar de kinderen het zo op het eerste gezicht niet veel slechter lijken te doen.
het topic is ondertussen bijna vol en je weet niet van ophouden.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Eh nee over het FEIT dat kinderen vermoeid zijn
[..]
Tja, als vermoeidheid geen correlatie heeft met slapen in jouw opinie wordt deze discussie nogal nutteloos.
[..]
ik HEB het artikel gelezen en kan precies hetzelfde roepen als wat jij in deze post roep.
[..]
Nee, want daar is de volledige maatschappij erop aangepast. Als ik Saskia morgen om 10 uur naar school moet brengen kan ik er ook compleet andere slaaptijden op gaan nahouden.
[..]
Ja... die conclusie hadden we al direct nav jouw post getrokken. Maar om nou direct alleen een causaal verband tussen cultuur en minder slaapuren te leggen en niet tussen maatschappelijke inrichting (welke weer cultuur gerelateerd kunnen zijn) is wel erg kort door de bocht.
En in hoeverre heeft de manier waarop in NL de meeste kinderen te slapen worden gelegd er mee te maken. Ik heb ooit een onderzoek gelezen (ik meen in "our babies, ourselves") waaruit bleek dat kinderen die bij de ouders of bij broertjes en zusjes op de kamer slapen dieper en effectiever slapen. Wellicht rusten ze daardoor beter uit?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:53 schreef debuurvrouw het volgende:
Grappig zeg! Wat ik probeer te bedenken is hoe het kan dat kinderen hier zoveel meer slaap lijken nodig te hebben. Komt dat door de Calvinistische volksaard? Hogere eisen? Hoe laat begint bijvoorbeeld school in Spanje? en is dat een continuerooster of gaat dat anders? Daar ben ik dan heel benieuwd naar, hoe de rest van de samenleving in elkaar zit. En is het feit dat Nederlanders lang zijn bijvoorbeeld er ook mee te maken? (lang lijf meer rust nodig?) ja, ik verzin ook maar wat hoor.
Want het is heel leuk om over na te denken. Hķe je je kind dan eigenlijk van jongs af in zo'n ritme drukt. En waarom dat hier anders is. En waarom er toch geconstateerd wordt dat kinderen vermoeider zijn op school dan eerder. Is dat dan ook cultureel bepaald, de verwachting van de leerkracht?
quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:02 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
het topic is ondertussen bijna vol en je weet niet van ophouden.
wat wil je nou eigenlijk met je betoog bereiken?
en voor je weer meteen van de hoogste toren begint te blazen: dit is geen vraag om je op de kast te jagen, maar gewoon een vraag van een meelezend iemand die zich afvraagt waarom je je zo druk maakt in dit topic.
quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:02 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
het topic is ondertussen bijna vol en je weet niet van ophouden.
wat wil je nou eigenlijk met je betoog bereiken?
Hoezo 'weer'quote:en voor je weer meteen van de hoogste toren begint te blazen: dit is geen vraag om je op de kast te jagen, maar gewoon een vraag van een meelezend iemand die zich afvraagt waarom je je zo druk maakt in dit topic.
Ik vind dit een zeer interessante opmerkingquote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:58 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar om nou direct alleen een causaal verband tussen cultuur en minder slaapuren te leggen en niet tussen maatschappelijke inrichting (welke weer cultuur gerelateerd kunnen zijn) is wel erg kort door de bocht.
En die komen dan alleen in Noord Europa voor? En een aantal zaken die je noemt zijn dan weer terug te voeren op die maatschappelijke inrichting (stress, te druk programma)quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:23 schreef phileine het volgende:
Tjee Swets, inderdaad denk ik dat vermoeidheid inderdaad niet direct een gevolg hoeft te zijn van weinig slaap. Stress, een te vol progamma, te veel indrukken, niet gebalanceerde voeding, etc, dat kunnen allemaal oorzaken zijn voor vermoeidheid.
Definitie verschil, maar als een maatschappij dusdanig is ingericht dat men later in de ochtend begint en DUS later naar bed gaan noem ik dat geen cultuur, maar gewoon maatschappij.quote:Ik beweer ook helemaal niet dat maatschappelijke inrichting geen rol speelt (in tegendeel, ik denk zeker dat dat een rol speelt bij de oververmoeide kinderen die jij noemt), maar dat valt voor mij onder cultuur.
Nou volgens mij zegt ze dat niet, maar dat kan open zijn voor interpretatie. Maar dit is niet het enige onderzoek. Zo is er ook een onderzoek van de American Sleep Foundation waaruit blijkt dat veel kinderen structureel slaap te kort komen. Maar zoals ik al eerder zei is voor elk onderzoek een tegenonderzoek. Interessanter is hoe die verschillen dan ontstaan.quote:
Die dame in dat artikel zegt overigens niet dat kinderen oververmoeid zijn, ze concludeert dat uit het feit dat ze te weinig slapen volgens de culturere norm. Dat is wat anders.
Maar is dat streek gebonden dan? Want ik heb collega's in Barcelona en Madrid regio waarbij de kinderen toch echt om 10 uur beginnen. En inderdaad een pauze van 3 uur waarbij zij wel hun jonge kinderen op bed leggenquote:Overigens moeten ook Spaanse kindjes gewoon elke morgen om 9 uur op school zijn hoor en dus stipt om 8 uur uit bed. Misschien is inderdaad het leven hier wat anders ingedeeld, zoals meerdere mensen suggereren. De scholen gaan hier langer door dan in Nederland, maar er is veel tijd voor een uitgebreide warme lunch en ontspannende activiteiten. Ook voor de oudere kinderen.
eh, sorry wat is dit voor een flauwe opmerking? Er werd heftiger op MIJ gereageerd dan dat ik op anderen reageer. Vooral de aanhangers van de 'losse' methode zijn nu al 3 dagen bezig één (1) uitspraak van mij volledig uit context te bekritiseren en me daarvoor uit te schelden.quote:Tot slot als antwoord op lady-wrb: swets' reactie wordt ook in dat onderzoek uitgelegd, hij is het mooie voorbeeld van dat ouders heftig kunnen reageren op als hun culturere opvatting over slaapgewoonten van kinderen niet de enige waarheid blijkt. Dat heeft blijkbaar -speciaal in Nederland- een diepe historische achtergrond.
Ik vind dat inderdaad ook belangrijke mogelijke oorzaken van vermoeidheid. Inderdaad een erg druk programma, bijvoorbeeld, met allerlei sporten en clubs waar kinderen na school naartoe moeten. Sowieso heb ik vaak het idee dat het in Nederland wel heel erg normaal is om veel te moeten, om een drukke agenda te hebben en misschien leggen we de basis daarvoor wel al erg jong bij de kinderen?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:23 schreef phileine het volgende:
Tjee Swets, inderdaad denk ik dat vermoeidheid inderdaad niet direct een gevolg hoeft te zijn van weinig slaap. Stress, een te vol progamma, te veel indrukken, niet gebalanceerde voeding, etc, dat kunnen allemaal oorzaken zijn voor vermoeidheid. Ik beweer ook helemaal niet dat maatschappelijke inrichting geen rol speelt (in tegendeel, ik denk zeker dat dat een rol speelt bij de oververmoeide kinderen die jij noemt), maar dat valt voor mij onder cultuur.
Is dat alleen een culturele norm?quote:Die dame in dat artikel zegt overigens niet dat kinderen oververmoeid zijn, ze concludeert dat uit het feit dat ze te weinig slapen volgens de culturere norm. Dat is wat anders. Maar slapen doen ze niet tussen de middag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |