En dat is volgens mij de hele strekking van opvoedenquote:Op maandag 25 mei 2009 21:16 schreef Ireth het volgende:
[..]
Onze manier is ook de enige echte juiste... voor ons kind
Haha, true! Ietsjes jonger wellicht? Sanne doet nu voor de tweede keer de 10 km, vanaf groep 6 is dat standaard, in groep 5 mogen ze nog kiezen tussen 5 en 10.quote:
Ik ben dol op mijn meiden, maar ik ben regelmatig blij als ze 's avonds in bed liggen.quote:Op maandag 25 mei 2009 19:40 schreef erodome het volgende:
[..]
Voor mij hoeft dat niet, ik ben begonnen aan een kind omdat ik het helemaal zag zitten, dat betekend dat ik het helemaal super vind om hem bij me te hebben, vakantie's ben ik dol op, altijd weer balen als hij weer naar school moet en ik hem gewoon de hele dag moet missen en hij echt een beetje optijd naar bed moet, dat werkt beperkend, is jammer.
En hij denkt er hetzelfde over, hij is deel van ons gezin en bij voorkeur er gewoon zo vaak en zo lang mogelijk bij, voor de "ons" tijd wordt het met regelmaat pas echt veelste laat omdat de "wij' tijd als gezin voorrang heeft.
Dat hebben veel mensen en dat is ok, maar ik heb dat niet, ik vind het heerlijk om mama te zijn en mama te horen.quote:Op maandag 25 mei 2009 23:09 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik ben dol op mijn meiden, maar ik ben regelmatig blij als ze 's avonds in bed liggen.
Ten eerste ook omdat ik dan wat tijd alleen met mijn man ( of helemaal alleen) kan doorbrengen maar ook omdat twee van die guppenkoppen best druk is.
Daardoor hou ik niet minder van ze maar het is ook wel eens fijn om even niet de hele tijd 'mama' te zijn/horen
9 jaar nu al, snik, als ik me omdraai is hij het huis al uit, gaat veelste snel.quote:
Moet wel eerlijk zeggen, toen ik de oudste alleen had ervaarde ik het ook meer zoals jij dat nu doet, maar met twee merk ik toch verschil, ik heb absoluut geen spijt van de jongste, ze is een heerlijk grietje maar ze vraagd wel veel aandacht, meer als haar oudere zus deed op deze leeftijd. ( 11 maanden))quote:Op dinsdag 26 mei 2009 11:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat hebben veel mensen en dat is ok, maar ik heb dat niet, ik vind het heerlijk om mama te zijn en mama te horen.
En hij ligt vaak zat op bed zodat ik tijd alleen heb of tijd samen met mijn man heb, daar zijn de schooltijden voor.
In de vakanties gebeurt het regelmatig dat hij gelijk met ons naar bed gaat, dat we echt de hele dag met z'n allen doorbrengen, ik vind dat echt heerlijk.
En anders blijft hij in die vakantie's(vooral langere) tot een uur of 23.00 op en blijven wij nog langer op.
Maar we zijn dan ook erg actief te noemen, vaak de hele dag op pad, vanalles doen als gezin zijnde, dagen met de paarden doorbrengen, met de honden naar het strand, naar de zonsondergang kijken arm in arm met mijn man en een kind op schoot, dat is het paradijs op aarde wat mij betrefd.
Ik word er nooit moe van mama te zijn, kon dan ook echt amper wachten tot we ruimte genoeg hadden voor een kind, als er eerder echte financiele zekerheid was geweest was ik er nog eerder aan begonnen dan op mijn 21ste zwanger worden.
Zo zie je maar hoe dat verschilt per kind. Die van ons is 8,5quote:Op dinsdag 26 mei 2009 11:28 schreef erodome het volgende:
9 jaar nu al, snik, als ik me omdraai is hij het huis al uit, gaat veelste snel.
Moet er wel bij zeggen dat hij als hij naar school moet ergens tussen 20.00 en 21.00 naar bed gaat op uitzonderingen na hoor, het echt late werk is voor vakantie's en soms weekenden(weekenden rond een uur of 21.30/22.30)
En het is niet zo dat de hele maatschappij daar anders ingericht is toevallig?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:39 schreef phileine het volgende:
Als mensen die hun kinderen laat naar bed doen asociaal zijn, dan is ongeveer heel Spanje asociaal, en die kinderen doen het heus niet zo slecht allemaal en de meesten doen het zonder siësta. De meeste kinderen (ook de kleintjes) gaan hier niet voor 22.00 uur naar bed, en in de zomer nog veel later, dan is het geen uitzondering ze rond middernacht nog over de boulevard zien te dartelen met hun ouders. Kinderen nemen hier gewoon een hele andere plek in de samenleving in, die zijn deel van het hele leven van hun ouders en dus ook naar late uitstapjes, feesten, etc worden ze allemaal meegenomen. En ze kunnen er blijkbaar prima tegen, want het zijn niet stuk voor stuk humeurige, ongezonde, hangerige kinderen. Misschien is het de invloed van de zon, of gewoon het gewend zijn aan een ander ritme, maar Spanje is juist het voorbeeld dat kinderen helemaal niet per se zoveel slaap nodig hebben en het ook best kunnen hebben als de bedtijd niet in steen geschreven staat.
quote:In Spanje wordt 's middags siësta gehouden, vooral in de zomer. De siësta valt in heel Spanje van 14:00 tot 17:00, ook al kan dat plaatselijk verschillen. Tijdens de siësta zijn veel winkels gesloten, het is het moment van de dag om te eten en afhankelijk van de regio uit te rusten of slapen. De normale werktijden/schooltijden zijn dus behoorlijk anders dan gebruikelijk in Noord-Europese landen, men werkt gemiddeld van 10:00 tot 14:00 en van 16:00/17:00 tot 20:00/21:00. Het wel of niet sluiten van winkels hangt overigens af van het deel van Spanje waar het om gaat, in het centrum van de grote steden zijn de meeste winkels zes dagen per week open van 10:00 tot 21:00. Eind 2005 werd het voorstel gedaan om de siësta af te schaffen, maar voorlopig zijn daar geen concrete plannen voor.
Vreemd, dat zijn niet de berichten die ik hoor van mijn Spaanse collega's. Op andere tijden, zeker. Maar niet minder. Maar waarom denk je dat Spaanse kinderen blijkbaar stelselmatig met 25% minder slaap toe kunnen dan Noord-Europese kinderen?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:40 schreef phileine het volgende:
Alleen hele kleine kinderen, oude mensen of bouwvakkers slapen tijdens de siësta. De rest gebruikt het om te eten. Ik ken geen kinderen ouder dan 4 die nog een middagdutje doen, zoals ik in mijn beginzin ook schreef. Netto slapen de kinderen hier gewoon veel minder uren dan Noord-Europese kinderen.
Ik kan me op zich wel voorstellen dat dat ook met de zon te maken heeft. Ik vind altijd dat het lijkt alsof het hier in Nederland ook veel langer levendig is als het zomer en mooi weer is. In een land als Spanje zal dat meer een manier van leven zijn.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:40 schreef phileine het volgende:
Alleen hele kleine kinderen, oude mensen of bouwvakkers slapen tijdens de siësta. De rest gebruikt het om te eten. Ik ken geen kinderen ouder dan 4 die nog een middagdutje doen, zoals ik in mijn beginzin ook schreef. Netto slapen de kinderen hier gewoon veel minder uren dan Noord-Europese kinderen.
Ik denk dat het ook te maken heeft met het hele leefritme, kan me zomaar voorstellen dat de gemiddelde dagindeling in NL vermoeiender is dan die in Spanje. Dat komt iig wel overeen met mijn persoonlijke ervaringen.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:53 schreef Swetsenegger het volgende:
Overigens had ik het natuurlijk wel over Nederlandse vier jarige kinderen die stelselmatig om 22:00 of nog later naar bed gaan. Gelet op het feit dat Zuid-Europese, of in ieder geval de spaanse, kinderen blijkbaar metabolisch volstrekt afwijken van Noord-Europese gaat die opmerking dus daar sowieso niet voor op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |