Een klacht. Als volgt.
Daags begeef ik mij door de Beneluxtunnel, waarbij ik keer op keer word geconfronteerd met automobilisten voor wie het het natuurkundig beginsel van een tunnel een bijkans onoverkomelijk begrip is. De situatie valt als volgt te schetsen. Bij het ingaan van de tunnel ontsteekt men de lichten en geniet men (meestal ongemerkt) van de zwaartekracht die het voertuig met extra kracht het eerste deel van de tunnel doet afleggen. Tot zover geen problemen.
Vervolgens gaat de tunnel echter weer omhoog, en op dit moment ontstaat de kortsluiting bij veel weggebruikers. Ik verbaas me over het feit dat het schijnbaar voor veel automobilisten verdomd lastig is om voldoende gas bij te geven zodat het voertuig op zijn minst met een constante snelheid de tunnel kan verlaten. Er lijkt geen dag voorbij te kunnen gaan dat ik niet achter een proletariër met een Peugeot zit die met een slakkengang van 80km/u de complete tunnel op houdt. Gevolg, mensen staan onnodig op de rem, er ontstaan files, half Nederland staat stil, en de economie draait nog steeds niet.
Klacht: Automobilisten die tunnels niet begrijpen.
Subklacht: Nog steeds Jan en Yolanthe in het nieuws.
Is not this the true romantic feeling - not to desire to escape life, but to prevent life from escaping you?