abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69189766
Om de bekende "Mac's zijn duur" kreet uit de wereld te krijgen, wil de fanatieke PC-aanhangers graag een uitdaging geven.

Ik ben op zoek naar een volwaardig PC alternatief in de categorieën consumer laptop en consumer desktop. Het gaat hier niet om de vergelijking tussen processors en videokaarten, maar om punten die voor een normale eindgebruiker daadwerkelijk belangrijk zijn.

Consumer laptop
In de categorie consumer laptop ben ik opzoek naar een volwaardig alternatief voor de Macbook 13" Aluminium. Deze laptop moet aan de volgende eisen voldoen:

• 13" beeldscherm met LED verlichting.
  • Stevige compacte behuizing van b.v. aluminium, géén kunststof.
  • Bluetooth en WiFi .
  • Ingebouwde camera en microfoon.
  • Minimaal 4 uur accuduur bij regulier webbrowsing over WiFi.
  • Groot trackpad (naar vrije interpretatie).

Budget: 1200 euro (1125 euro bij studentenkorting)

Consumer desktop
    In de categorie consumer desktop ben ik opzoek naar een volwaardig alternatief voor de iMac. Deze desktop moet aan de volgende eisen voldoen:

• All-in-one behuizing, enkel het toetsenbord en de muis mogen losse apparaten zijn. Ook geen dongles, adapters of andere losse kastjes.
  • Beeldscherm minimaal 20".
  • Bluetooth, WiFi en gigabit netwerk.
  • Deftige videokaart om moderne spellen redelijk goed te kunnen spelen (naar vrije interpretatie).
  • Ingebouwde speakers.
  • Ingebouwde voeding.
  • Laag verbruik, als het kan met bewijs d.m.v. een ENERGY STAR certificaat.

Budget: 1100 euro voor een 20" concurrent, 1400 euro voor een 24" (Full-HD) concurrent (1030 euro en 1315 euro bij studentenkorting)

Voor beide geldt ook
  • Het operating system moet het meest uitgebreide OS in zijn reeks zijn.
  • Beveiliging tegen virussen is gewenst.
  • Er moet software op staan om video en foto's makkelijk te kunnen bewerken.
  • Het merk moet een A-merk status hebben.
  • Als één totaalproduct in een fysieke winkel in Nederland te koop, software mag eventueel los.
  • Problemen kunnen in dezelfde fysieke winkel opgelost worden.
  • De eerste maand telefonische support op software en hardware.

Afschrijving
    Als het mogelijk is, dan zou ik ook graag een een geschat cijfer voor de afschrijving willen hebben. Bij Apple is dat bijvoorbeeld:

Macbook Core Duo
    1099 euro nieuwprijs (mei 2006)
    500-600 euro tweedehands (mei 2009)

iMac 20" Core 2 Duo
    1499 euro nieuwprijs (september 2006)
    700 euro tweedehands (mei 2009)

Have fun!
  • pi_69190091
    Bij laptop heb je de Adamo van dell (1899 euro minimum) en bij msi heb je de X-slim serie ( ~800 euro, http://tweakers.net/nieuw(...)i-in-nederland.html)

Ik zou eens rondvragen in een computerwinkel voor een x-slim proef, als die al te bewonderen zijn in winkel that is.
    pi_69190255
    quote:
    Op dinsdag 19 mei 2009 15:01 schreef Potjandorie het volgende:
    Bij laptop heb je de Adamo van dell (1899 euro minimum) en bij msi heb je de X-slim serie ( ~800 euro, http://tweakers.net/nieuw(...)i-in-nederland.html)

Ik zou eens rondvragen in een computerwinkel voor een x-slim proef, als die al te bewonderen zijn in winkel that is.
    Ik ben benieuwd naar de X340. Waar het op zal breken is wat deze laptop gaat kosten met Vista Ultimate en anti-virus beveiliging, wat de accuduur is en hoe degelijk de behuizing is.
      dinsdag 19 mei 2009 @ 16:07:15 #4
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_69192261
    Stormlooptopic
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
      dinsdag 19 mei 2009 @ 16:09:30 #5
    153506 Captain_Fabulous
    Nog steeds CyclingGirl fan
    pi_69192350
    wel benieuwd...
    Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
    26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
    pi_69193006
    Mooie invalshoek. Ik ben benieuwd.
    TVP.
    Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
    pi_69193291
    TVP'tje
    Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
    Ja DE Ik houd nog heel veel van je
    pi_69193533
    Laptop:
    XXODD 13" laptops
    Configureren naar je eigen wensen, en voor dat bedrag kan je er iets moois uit laten komen...

Desktop:
    Lenove IdeaCentre A serie
    De nieuwe Lenovo. Persoonlijk vindt ik hem mooier dan een mac.
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 19 mei 2009 @ 16:47:52 #9
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_69193827
    quote:
    Op dinsdag 19 mei 2009 16:39 schreef Gutz het volgende:
    Laptop:
    XXODD 13" laptops
    Configureren naar je eigen wensen, en voor dat bedrag kan je er iets moois uit laten komen...

Desktop:
    Wel een beetje mager antwoord gezien de OP.
    pi_69194030
    quote:
    Laptop:
    XXODD 13" laptops

Deze XXODD valt op ondermeer de volgende punten af:

• Als één totaalproduct in een fysieke winkel in Nederland te koop, software mag eventueel los.

Ook al zijn er goede reviews, XXODD valt niet onder een A-merk. Tevens moet het als totaalproduct in een fysieke winkel te koop zijn.
    quote:
    Desktop:
    En deze valt op ondermeer de volgende punten af:

• Bluetooth, WiFi en gigabit netwerk. (Enkel het model boven budget heeft bluetooth)
  • Deftige videokaart om moderne spellen redelijk goed te kunnen spelen (naar vrije interpretatie). (Enkel het model boven budget heeft geen intergrated graphics)
  • Ingebouwde voeding.
  • Het operating system moet het meest uitgebreide OS in zijn reeks zijn. (Vista Ultimate is geen optie)
  • pi_69194065
    quote:
    Op dinsdag 19 mei 2009 16:47 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wel een beetje mager antwoord gezien de OP.
    Mja, kan wel een die site's onder de links gaan kopieren maar dat maakt 't weer zo onoverzichtelijk. dus vandaar.
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 19 mei 2009 @ 16:56:31 #12
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_69194147
    quote:
    Op dinsdag 19 mei 2009 16:54 schreef Gutz het volgende:

[..]

Mja, kan wel een die site's onder de links gaan kopieren maar dat maakt 't weer zo onoverzichtelijk. dus vandaar.
    Je kan het toch zelf toelichten?
    pi_69194264
    quote:
    Op dinsdag 19 mei 2009 16:53 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Deze XXODD valt op ondermeer de volgende punten af:

Ook al zijn er goede reviews, XXODD valt niet onder een A-merk. Tevens moet het als totaalproduct in een fysieke winkel te koop zijn.

[..]

En deze valt op ondermeer de volgende punten af:

• Bluetooth, WiFi en gigabit netwerk. (Enkel het model boven budget heeft bluetooth)
  • Deftige videokaart om moderne spellen redelijk goed te kunnen spelen (naar vrije interpretatie). (Enkel het model boven budget heeft geen intergrated graphics)
  • Ingebouwde voeding.
  • Het operating system moet het meest uitgebreide OS in zijn reeks zijn. (Vista Ultimate is geen optie)
  • Fysieke winkels van XXODD zijn er genoeg. zie hier: http://www.xxodd.nl/index.php?p=dealers
    De duurste Lenovo is momenteel in de aanbieding voor $1149 = ¤ 844.009 dus ruim onder budget, kan je er nog een Ultimate cd bij kopen
    Zie net dat je zelfs nog 10% extra korting krijgt deze maand als je de volgende code gebruikt: USPSAVEBIG

[ Bericht 3% gewijzigd door Gutz op 19-05-2009 17:02:52 (Extratatata) ]
      dinsdag 19 mei 2009 @ 17:00:43 #14
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_69194315
    quote:
    Laptop:
    XXODD 13" laptops

Desktop:
    Maak dan wel de configuratie af.
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 19 mei 2009 @ 17:00:56 #15
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_69194325
    $1149 != €844
    pi_69194559
    quote:
    Op dinsdag 19 mei 2009 17:00 schreef Swetsenegger het volgende:
    $1149 != €844
    Inclusief BTW, de marge die aan fabrikant vaak toevoegd en een upgrade van Home Premium naar Ultimate kom je al snel boven de 1200 euro.

En dan kunnen we bij Lenovo ook de volgende punten noteren:

[ Bericht 11% gewijzigd door Geqxon op 19-05-2009 17:12:49 ]
  • pi_69194887
    quote:
    Op dinsdag 19 mei 2009 17:06 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Inclusief BTW, de marge die aan fabrikant vaak toevoegd en een upgrade van Home Premium naar Ultimate kom je al snel boven de 1200 euro.

En dan kunnen we bij Lenovo ook de volgende punten noteren:

• Fysieke winkels: http://lenovo.links.channelintelligence.com/oemsites/17503896/Maps/cii_lenovo_eu.asp?nRuleGroupID=2226&sCountry=NL
      dinsdag 19 mei 2009 @ 17:19:32 #18
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_69195016
    quote:
    Je leest alleen over de andere punten heen. Daarnaast kan ik Lenovo nou ook niet echt een A-merk noemen.
    pi_69195059
    quote:
    Op dinsdag 19 mei 2009 17:19 schreef Tomasso het volgende:

[..]

Je leest alleen over de andere punten heen. Daarnaast kan ik Lenovo nou ook niet echt een A-merk noemen.
    Ik reageer op zijn post.

Lenovo is duidelijk een A merk hea..?
    pi_69195107
    quote:
    Op dinsdag 19 mei 2009 14:52 schreef Geqxon het volgende:
    Consumer desktop
    In de categorie consumer desktop ben ik opzoek naar een volwaardig alternatief voor de iMac. Deze desktop moet aan de volgende eisen voldoen:

• All-in-one behuizing, enkel het toetsenbord en de muis mogen losse apparaten zijn. Ook geen dongles, adapters of andere losse kastjes.
  • Beeldscherm minimaal 20".
  • Bluetooth, WiFi en gigabit netwerk.
  • Deftige videokaart om moderne spellen redelijk goed te kunnen spelen (naar vrije interpretatie).
  • Ingebouwde speakers.
  • Ingebouwde voeding.
  • Laag verbruik, als het kan met bewijs d.m.v. een ENERGY STAR certificaat.

Budget: 1100 euro voor een 20" concurrent, 1400 euro voor een 24" (Full-HD) concurrent (1030 euro en 1315 euro bij studentenkorting)
  • Voor de desktop: De HP Touchsmart IQ520
    Zit alles in volgens het lijstje, behalve misschien de "deftige videokaart", maar die kun je bij Apple ook niet krijgen.
    Laagste prijs volgens Tweakers Pricewatch: ¤1180,-. Zit precies tussen "jouw" prijzen in, maar dan heb je wel een 22" touchscreen.
    Afschrijving zou ik geen uitspraak over durven te doen.
    FOK! verstandig, lees een P.I.
    pi_69195133
    quote:
    Ik heb nog geen winkel gezien die de A600 in zijn showroom heeft staan, en dat is voor veel mensen een erg belangrijk punt.

Dat is dan ook de rede voor dit topic, alle eisen die in de openingspost gesteld zijn zijn eisen die door de doorsnee consument kunnen worden gesteld.
    pi_69195187
    quote:
    Op dinsdag 19 mei 2009 17:22 schreef Geqxon het volgende:
    Ik heb nog geen winkel gezien die de A600 in zijn showroom heeft staan, en dat is voor veel mensen een erg belangrijk punt.

Dat is dan ook de rede voor dit topic, alle eisen die in de openingspost gesteld zijn zijn eisen die door de doorsnee consument kunnen worden gesteld.
    De doorsneeconsument wil niet de meest uitgebreide versie van een OS, maar een versie waar hij/zij mee kan Hyvessen, wat foto's kan opslaan en kan mailen.
    FOK! verstandig, lees een P.I.
      dinsdag 19 mei 2009 @ 17:30:13 #23
    123869 Merkie
    Surprisingly contagious
    pi_69195442
    quote:
    Op dinsdag 19 mei 2009 17:22 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Grapje zeker? Misschien willen ze dat wel, maar als ze dan een willekeurige Acer zien die ¤500 goedkoper is dan een Macbook nemen ze toch die Acer hoor.
    2000 light years from home
    pi_69195515
    quote:
    Op dinsdag 19 mei 2009 17:21 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Voor de desktop: De HP Touchsmart IQ520
    Zit alles in volgens het lijstje, behalve misschien de "deftige videokaart", maar die kun je bij Apple ook niet krijgen.
    Laagste prijs volgens Tweakers Pricewatch: ¤1180,-. Zit precies tussen "jouw" prijzen in, maar dan heb je wel een 22" touchscreen.
    Afschrijving zou ik geen uitspraak over durven te doen.
    Bedankt voor de reactie. Je hebt de moeite genomen de OP goed door te nemen en een waardig concurrent te selecteren, dat kan ik waarderen.

Wat nu te zien is, is dat de eerste waardige concurrent op de iMac die we gevonden hebben, in dezelfde prijscategorie ligt als de iMac zelf.
      dinsdag 19 mei 2009 @ 17:32:13 #25
    82546 Apekoek
    terrorhenk
    pi_69195516
    interessant topic
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')