abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69169987
Hoi!

De eerste examens zijn geweest en deze gingen echt verschrikkelijk. Ik heb enige compensatie, maar deze zijn niet voldoende om het tot een 5.5 te brengen.
Hoogstwaarschijnlijk heb ik voor mijn eerste 2 examens een 4.
De twee moeilijkste examens moeten nog komen. Daar moet ik beide een 5.3 voor halen.
Deze zitten beide in mijn profieldeel. Kortom, het ziet er niet te florissant uit.
Natuurlijk geef ik nog niet op, alleen ik zit wel met een belangrijke/bijtende vraag.

Is het mogelijk om van VWO6 naar de HAVO op de VAVO te gaan?
Zo ja, kan dat in 1 jaar? Ik had namelijk gelezen als je onvoldoendes had (m.b.t. de overgang van HAVO4 naar HAVO5) , je niet HAVO in 1 jaar kon doen. Geldt dit dan ook voor de overgang van VWO4 naar VWO5?

Ik heb een beetje lopen speuren op internet, maar het wordt me niet helemaal duidelijk.
Ik hoop dat iemand snel een antwoord kan geven.

Alvast bedankt!
  maandag 18 mei 2009 @ 22:43:17 #2
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_69170650
overgangsbewijs vwo 5 naar is 6 is gewoon hetzelfde als havo. Je kunt gewoon HBO gaan doen
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_69171031
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:43 schreef hierissieweer het volgende:
overgangsbewijs vwo 5 naar is 6 is gewoon hetzelfde als havo. Je kunt gewoon HBO gaan doen
Het feit is dat ik gewoon een diploma wil halen en niet gelijk naar het HBO wil (zonder diploma).
Bovendien geldt dat niet voor iedere HBO opleiding.
Ik zou gewoon willen weten of dat mogelijk is.
pi_69171382
Aan je vwo of havo diploma heb je vaak niet veel. Stel je haalt je VWO niet, dan zou ik HBO P doen en wanneer je dat dan wilt naar de Universiteit gaan. Alles beter dan straks een jaartje lopen sukkelen op het HAVO...
Mijn motto: Gaan met die banaan!
pi_69171772
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:56 schreef AudiRs6 het volgende:
Aan je vwo of havo diploma heb je vaak niet veel. Stel je haalt je VWO niet, dan zou ik HBO P doen en wanneer je dat dan wilt naar de Universiteit gaan. Alles beter dan straks een jaartje lopen sukkelen op het HAVO...
Nee oke, maar naja ik kan het niet precies uitleggen maar ik zou wel dat papiertje graag willen hebben. Is het nou wel of niet mogelijk?
pi_69171890
Geen idee, maar ik kan je bij deze wel vertellen dat je aan dat papiertje helemaal niks hebt
Maak je niet al te druk joh, zorg eerst dat je de examens even haalt en dat het helemaal niet relevant is

Voordelen van HBO P doen is dat je al een jaar bezig bent in je studierichting en je dus goed kan zien of het ook daadwerkelijk iets is. Een van de motieven waarom ik bijvoorbeeld geen vwo na mijn havo gedaan hebt
Mijn motto: Gaan met die banaan!
pi_69199328
Ik adviseer je om juist je VWO op het VAVO af te gaan maken.

Je krijgt veel vrijstellingen, hoeft alleen vakken te doen die je nog niet hebt gehaald en je hebt de rest allemaal al ooit gehad.

Eventjes doorzetten nog.
pi_69199469
Ik zou inderdaad vwo 1-jarig gaan doen op het vavo. Maar havo kan denk ik wel, ik kon na vwo 4 ook eenjarig havo doen.
pi_69213201
Ik zou proberen zoveel mogelijk vakken te halen, en ook als je gezakt bent de herexamens doen. En dan nog 1 jaartje Vwo doen op de VAVO, hoef je alleen de vakken over te doen die je niet hebt gehaald. Je kan ook nog kiezen of je avond of ochtend school wilt, super relax dus als je dan maar n 1 of 2 vakken hoeft en dan gewoon 's avonds naar school, lekker n jaartje goed uitslapen en niks doen =p
  woensdag 20 mei 2009 @ 14:44:32 #10
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_69226668
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:43 schreef hierissieweer het volgende:
Oh really?
  zondag 24 mei 2009 @ 17:02:25 #11
123170 alors
zlata1234
pi_69354759
Moet je wel naar de uni willen als vwo je al zoveel moeite kost

Je kunt idd havo 1 jarig doen, maar ook je niet gehaalde vwo vakken in dat ene jaar afmaken. Ik zou zelf voor dat laatste gaan. Alleen als je zeker weet dat dat toch niet gaat lukken, kun je beter havo doen.
know'm sayin?
word? word.
pi_69355045
Het kan meestal wel. Hangt van de school af, die bepalen dat na een gesprek.

Maar, wat veel mensen al zeggen: op het havo moet je vrijwel alle vakken doen. Op het vwo alleen die vakken die niet gehaald hebt.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
  zondag 24 mei 2009 @ 17:53:00 #13
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_69356504
quote:
Dit klopt niet volgens mij. Als je wilt studeren aan een hogeschool of universiteit moet je over een volledige diploma beschikken, ongeacht of dit nu vwo of havo (plus P voor uni) is. Aan deelcertificaten heb je niet genoeg. Wel is het zo dat je bij sommige studies alvast kan beginnen met studeren en dan tijdens je studie nog je laatste deelcertificaten haalt.
pi_69356830
moet wel kunnen hoor!
ik ben vorig jaar in vwo 5 blijven zitten en vanwege de vernieuwde 2e fase kon ik niet op school blijven. toen ben ik vwo sprint gaan doen en heb nu ook examens en gaat hartstikke goed zelfs! had ook een superrooster, elke week 1 dag per week vrij, langste dag was tot 16:25 maar meetsal hoefde ik maar tot een uur of 2 en 1x per week tot 11 uur.
kan je niet gewoon veel beter als je zakt je vakken waarop je gezakt bent nog gewoon inhalen op de vavo? dan heb je ook gewoon je vwo diploma.:)
pi_69359356
Sorry voor de late reactie.
20 mei had ik een geschiedenis examen. Deze ging naar m'n verbazing nog wel redelijk goed (voor mijn doen) en misschien heb ik de 5.3 wel gehaald.
Ieder jaar ben ik op wonderbaarlijke wijze overgegaan. In de vierde had ik 2 onvoldoendes en 2 andere vakken op het randje. In de vijfde ging het wat gemakkelijker, alleen ik ben nog steeds maar net overgegaan. We zaten iedere keer te twijfelen of het nou verstandiger was om het af te maken op het VWO of om toch maar HAVO te gaan doen. Uiteindelijk ben ik op het VWO gebleven en voilá nu doe ik examen.
Voor iedere toets moest ik echt veel meer leren, dan anderen doen. Er zijn mensen in mijn klas die halen na het boekje ten oorlog (zomaar een voorbeeld) maar 2 of 3 keer goed te hebben doorgelezen, nog een veel hoger cijfer dan ik.
Ook heb ik een periode gehad met alleen maar 3en en 4ren. Letterlijk 10 achter elkaar. Daar wordt je zelfvertrouwen niet beter op.

Inderdaad, de reden waarom ik niet zeker weet of ik wel HAVO wil doen, is het feit dat ik dan zoveel vakken weer opnieuw moet doen, een profielwerkstuk moet maken enzovoorts.
De reden waarom ik VWO niet zo goed aan kan, is omdat ik sinds dat ik klein ben al moeite heb met tekstbegrip. Veel vragen snap ik gewoon niet, maar als de vraag makkelijker wordt gesteld (dus op de HAVO) dan lukt het me wel. De vragen die worden gesteld weet ik 9 van de 10 keer wel, maar als ik de vraag niet snap dan kan ik de vraag ook niet beantwoorden. Bij het geschiedenis examen was dit ook het geval. Ik kon de eerste paar hoofdstukken bijna letterlijk uit mijn hoofd. Krijg ik vragen er over voorgeschoteld, begreep ik er helemaal niets meer van.
Dus eigenlijk zou ik naar de HAVO willen, omdat ik alles dan beter begrijp (door de makkelijkere vraagstelling). Na één jaar verbeter je echt niet zomaar je tekstbegrip, dat is een probleem waar ik altijd last van zal hebben en daarom denk ik ook dat het beter is om HAVO te doen.

En oja, mijn ouders en ik hebben gebeld naar de VAVO. Als ik wil kan ik daar gewoon naar HAVO5 gaan (dus lekker in 1 jaartje), maar ze adviseren me (net als de meeste van jullie) om gewoon VWO af te maken en gebruik te maken van vrijstellingen. Eerst maar afwachten hoe mijn examens zijn gegaan en misschien verander ik dan nog van mening.
Ik zit té erg te twijfelen momenteel.
pi_69359585
quote:
Op zondag 24 mei 2009 19:22 schreef Winegum123 het volgende:
Ik zit té erg te twijfelen momenteel.
Kan het me voorstellen, je wil natuurlijk niet nog een keer meemaken dat je het niet haalt. Je doet oude stijl toch? Dan is volgend jaar namelijk het laatste jaar dat je Vwo oude stijl kunt halen (op het vavo). Een jaar Havo is hard werken, maar als de kans groter is dat je het haalt misschien wel de moeite waard. Weet je al wat je wil gaan studeren? Als je moeite hebt met tekstbegrip is HBO misschien een beter optie dan WO en dan heb je dat Vwo diploma niet eens nodig.
pi_69359766
quote:
Op zondag 24 mei 2009 19:30 schreef Sinceria het volgende:

[..]

Kan het me voorstellen, je wil natuurlijk niet nog een keer meemaken dat je het niet haalt. Je doet oude stijl toch? Dan is volgend jaar namelijk het laatste jaar dat je Vwo oude stijl kunt halen (op het vavo). Een jaar Havo is hard werken, maar als de kans groter is dat je het haalt misschien wel de moeite waard. Weet je al wat je wil gaan studeren? Als je moeite hebt met tekstbegrip is HBO misschien een beter optie dan WO en dan heb je dat Vwo diploma niet eens nodig.
Nee inderdaad. Ja ik doe VWO oude stijl. Dat je volgend jaar voor het laatst oude stijl kan halen op het VAVO, wist ik niet eens. Dan begin ik nu eigenlijk wel nog erger te twijfelen :"). En natuurlijk, als ik HAVO ga doen zal ik nog steeds er hard voor moeten werken. Alleen ik weet zeker dat ik dat wel aankan. Ten eerste: ik ben erg gemotiveerd en kan veel discipline opbrengen wanneer nodig; Ten tweede: ik zal altijd een voorsprong hebben op anderen. Ik heb een deel van de stof al gehad (en zelfs in moeilijkere vorm) en ik zal toch net iets (gemakkelijker) abstracter denken dan mensen die niet van het VWO afkomen. Ja, het feit dat ik weet wat ik wil studeren maakt het nog moeilijker. Ik ben helemaal in de wolken van de studie Pedagogische Wetenschappen. Heb er proefgestudeerd en ben naar open dagen geweest en deze opleiding sprong er helemaal voor me uit. Mijn ogen straalden gewoon toen ik daar zat proef te studeren. Verder ben ik ook op het HBO wezen proefstuderen, op een soortgelijke opleiding: Gedrag en Maatschappij. Alleen dat vond ik dan weer niet leuk. Het lijkt mij veel te schools en ik heb ook behoorlijke uitdaging nodig.
pi_69360377
quote:
Op zondag 24 mei 2009 19:37 schreef Winegum123 het volgende:

[..]

Nee inderdaad. Ja ik doe VWO oude stijl. Dat je volgend jaar voor het laatst oude stijl kan halen op het VAVO, wist ik niet eens. Dan begin ik nu eigenlijk wel nog erger te twijfelen :"). En natuurlijk, als ik HAVO ga doen zal ik nog steeds er hard voor moeten werken. Alleen ik weet zeker dat ik dat wel aankan. Ten eerste: ik ben erg gemotiveerd en kan veel discipline opbrengen wanneer nodig; Ten tweede: ik zal altijd een voorsprong hebben op anderen. Ik heb een deel van de stof al gehad (en zelfs in moeilijkere vorm) en ik zal toch net iets (gemakkelijker) abstracter denken dan mensen die niet van het VWO afkomen. Ja, het feit dat ik weet wat ik wil studeren maakt het nog moeilijker. Ik ben helemaal in de wolken van de studie Pedagogische Wetenschappen. Heb er proefgestudeerd en ben naar open dagen geweest en deze opleiding sprong er helemaal voor me uit. Mijn ogen straalden gewoon toen ik daar zat proef te studeren. Verder ben ik ook op het HBO wezen proefstuderen, op een soortgelijke opleiding: Gedrag en Maatschappij. Alleen dat vond ik dan weer niet leuk. Het lijkt mij veel te schools en ik heb ook behoorlijke uitdaging nodig.
Als je een opleiding voor ogen hebt die je écht écht wil doen, dan zou ik er misschien toch voor gaan. Vaak is het zo dat je na de eerste SE-periode nog kunt overstappen naar de havo. Maar dat moet je even met je vavo-school overleggen dan, in het intakegesprek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')