ik heb vandaag Handcream for a generation aangeschaft, en wat een wereldplaat. Geni-fucking-aal. Plaat van het jaar voor mij. Nu al.
Zucht, stil, mooi.
even een recensie van het parool geplukt.
quote:
POP
Over perfecte timing gesproken: net nu de zon zich weer laat zien, verschijnt een ideale zomerplaat, een cd die wel de meest opwekkende, van pure levenslust overlopende van het jaar moet zijn: Handcream for a generation van Cornershop.
Bij het grote publiek is Cornershop vooral bekend van het hitje Brimful of Asha (met dank aan Fatboy Slim die de remix maakte), daarvóór was Cornershop in kleinere kring gebombardeerd tot de belangrijkste Brits-Aziatische popgroep. Zanger/gitarist/Cornershop-voorman Tjinder Singh liet immers zijn Indiase afkomst doorklinken in zijn muziek. Maar vooral met het derde album, When I was born for the 7th time (1997) bewees Cornershop dat hokje, 'Asian Underground', gemakkelijk te ontstijgen, met originele popmuziek waarin gitaarrock en hiphop even vanzelfsprekende ingrediënten waren als de sitars en tablas uit India.
Deze nieuwe cd ligt in het verlengde van die plaat van vier jaar geleden, en aan niets is te merken dat Cornershop in de tussentijd even gestopt is, een tijd waarin Singh zich bezighield met een ander project, Clinton. De cd ademt dezelfde ontspannen sfeer als When I was born..., en is even opgewekt, strijdbaar en speels. En opnieuw neemt Cornershop de luisteraar meteen vanaf het begin mee, met het vrolijke openingsnummer Heavy soup dat de toon zet: een lekker funky ritme, Stax-achtige blazers en een aan Booker T herinnerend orgel, met daarbij Otis Clay die iedereen welkom heet en de band aanspoort ('let's build it up now').
De stemming zit er meteen goed in, en die blijft moeiteloos gehandhaafd, met nummers als het heerlijke popliedje Staging the plaguing of the raised platform (een onwaarschijnlijke meezinger), de Rolling Stones/Primal Scream-achtige rocksong Lessons learned from Rocky I to Rocky III en het sprankelende reggae-nummer Motion the 11. Veelzijdig? Wat heet: ook de recente Franse disco/techno klinkt door in een paar nummers, zoals People power en Music plus 1. Ook in het hypnotiserende, ruim veertien minuten durende Indiase popnummer Spectral mornings, met Oasis' Noel Gallagher als gastgitarist, is Cornershop in supervorm.
Net als op de rest van de plaat is in dat nummer een groep te horen die blaakt van zelfvertrouwen. De verrassende wederopstanding van Cornershop heeft een onwaarschijnlijk rijk, warm en inspirerend album opgeleverd.
En ik wil Spectral mornings nomineren als Song van het Jaar. Zodat de VPRO daar ook alvast rekening mee kan houden.
quote:Brimful of Asha (fatboy slim rmx) ruled!
Op donderdag 11 april 2002 18:39 schreef dwerg het volgende:
Mogen we nu eindelijk die vreselijke remix van Brimful of asha vergeten?En ik wil Spectral mornings nomineren als Song van het Jaar. Zodat de VPRO daar ook alvast rekening mee kan houden.
quote:Graag, die remix zoog aars. Kabouterplop niveau van Fatboy Slim. En Spectral Mornings mag voor mij ook song van het jaar worden.
Op donderdag 11 april 2002 18:39 schreef dwerg het volgende:
Mogen we nu eindelijk die vreselijke remix van Brimful of asha vergeten?En ik wil Spectral mornings nomineren als Song van het Jaar. Zodat de VPRO daar ook alvast rekening mee kan houden.
'Staging the plaguing of the raised platform' doet me trouwens sterk denken aan 'Gunning for the Buddha' van Shriekback
quote:Nah, het weer zit nog niet echt mee. Maar dit wordt dus gewoon de soundtrack van deze zomer.
Op vrijdag 19 april 2002 16:07 schreef DeadKennedy het volgende:
het loopt hier niet echt storm he
ben erg benieuwd!
* Doc zeer lief kijkt "eh, Ulx, pleurt 'm es in de toastert"
quote:Ja? Ja? Is het wat?
Op vrijdag 19 april 2002 23:11 schreef zodiaque het volgende:
quote:Ik frituurt hem wel voor je, krijg je de plaat rond K'dag. (dan was je toch in Amsterdam?)
Op vrijdag 19 april 2002 23:13 schreef Doc het volgende:
* Doc zeer lief kijkt "eh, Ulx, pleurt 'm es in de toastert"
quote:Mah het is wel aardig Gellarboy, niet echt super, een beetje te gitarig voor mij. Maar het is feelgoodmusic en opgewekt. Maar 'geni-fucking-aal' is, voor mij althans, een grof overstatement. Is wel een aardig CD'tje (ik heb alles van internet afgehaald), je moet er maar net van houden.
Op zondag 21 april 2002 09:13 schreef Gellarboy het volgende:[..]
Ja? Ja? Is het wat?
Meer recensie heb ik niet nodig!.
quote:Ik heb hem laatst GEKOCHT
Op maandag 22 april 2002 11:40 schreef zodiaque het volgende:[..]
, je moet er maar net van houden.
quote:Yeee-yaw, yippie-ai-oi-dog! Top!
Op maandag 22 april 2002 11:37 schreef Ulx het volgende:[..]
Ik frituurt hem wel voor je, krijg je de plaat rond K'dag. (dan was je toch in Amsterdam?)
Ik bel/mail je voor die dag wel!
quote:Op zondag 5 juni 2005 11:22 schreef Maquiladora het volgende:
Bestaat Cornershop nog vroeg ik mij vanochtend af toen ik naar hun nummer brimful of asha luisterde. In Nederland zijn ze een beetje bekend geworden met hun nummers brimful of asha en lessons learned from rocky 1 to rocky 3.
De website is voor het laatst gewijzigd in juni 2004 dus dat beloof niet veel goeds.
Het is toch wel een beetje jaren 90 sentiment voor mij![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |