abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69163720
een man en vrouw zijn gescheiden.
de scheiding is al maanden definitief.

ze hadden een gezamelijke bankrekening.

de laatste maanden gebruikt alleen de vrouw deze rekening nog.

het formulier om de bankrekening alleen op naam van de vrouw te zetten is ondertekend en verstuurd.
alleen de tenaamstelling wijziging is nog in behandeling bij de bank.

nu ontvangt opeens de man een brief met rekeningafschrift van die rekening op zijn nieuwe adres.
hoe de bank aan dat adres komt is een raadsel.
de brief was nog wel aan beiden gericht (maar de tenaamstellings wijziging is dus in behandeling).

de man opent dat rekeningafschrift vervolgens.
en krijgt daarbij inzage in informatie die niet voor hem bestemd is (briefgeheim / bankgeheim?)

nu kan er gezegd worden: het rekeningafschrift was op het moment dat hij de brief opende nog van de rekening van beiden.
maar de man wist dat de tenaamstelling wijziging in behandeling was, hij had dit formulier zelf ook ondertekend.
dus hij mag die brief niet openen en het rekeningafschrift bekijken lijkt mij.
en precies op het moment dat hij de brief opent had de tenaamstelling wijziging al doorgevoerd kunnen zijn.

dan is er nog de vraag hoe de bank aan dat adres van hem komt.
de bank kan (nog) niet terugzien hoe ze aan dat adres zijn gekomen.
maar het sterke vermoeden is er dat de man hier ook verantwoordelijk voor is.
het lijkt mij dat de bank toch wel bijhoudt wie dat nieuwe adres ingevoerd??

maar ook dan: als de rekening nog op zijn naam staat (tenaamstelling wijziging in behandeling), dan kan hij het adres voor de rekeningafschriften nog op het laatste nippertje wijzigen.

mijn vraag is: is dit niet alleen hufterig en moreel verwerpelijk of ook nog strafbaar??
(het gaat dan vooral om het openen van de brief)
en wat doe je dan? aangifte doen bij de politie?
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  PR/Manusje van alles maandag 18 mei 2009 @ 20:39:15 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_69164108
Ze zien je aankomen op het bureau
Als ik een brief zou krijgen met mijn naam er op zou ik het hoe dan ook openmaken.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 18 mei 2009 @ 20:40:07 #3
181657 LordNemephis
computer says no
pi_69164144
Je bedoelt dat de bank post naar het adres van je ex stuurt en dat hij het ook nog open maakt?

Aangezien het aan hem verzonden is is er geen sprake van briefgeheim lijkt mij.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  maandag 18 mei 2009 @ 20:40:21 #4
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_69164158
Brief stond ook op zijn naam?

Dan is dat nog niet eens hufterig of immoreel.
Er is geen sprake van briefgeheim.
pi_69164204
de tering grow up....

niet zeiken
  maandag 18 mei 2009 @ 20:41:19 #6
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_69164209
Het is geadresseerd aan hem aan zijn adres, dus hij mag zelf weten wat hij ermee doet.
  maandag 18 mei 2009 @ 20:42:36 #7
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_69164294
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:41 schreef Thijster het volgende:
de tering grow up....

niet zeiken
Ja precies dat ja.

Wat een kinderachtig gezeik hé.
pi_69164506
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:40 schreef LordNemephis het volgende:
Je bedoelt dat de bank post naar het adres van je ex stuurt en dat hij het ook nog open maakt?

Aangezien het aan hem verzonden is is er geen sprake van briefgeheim lijkt mij.
het lijkt erop dat hij vlak voor de tenaamstelling wijziging de rekeningafschriften die normaal op het adres van de vrouw aankomen nog snel even op zijn adres zet.

hufterig actie. maar waarschijnlijk niet strafbaar idd.
maar hij flikt zulk soort geintjes vaker. zoals in een testament van een afhankelijke bejaarde binnendringen.
niet alleen z'n vrouw maar tientallen mensen zijn de dupe van z'n acties.
maar telkens is het nèt niet illegaal. alleen hufterig.
zou mooi zijn als hij een keer tegen de lamp loopt.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_69164620
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:41 schreef Thijster het volgende:
de tering grow up....

niet zeiken
pi_69164809
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:46 schreef Caesu het volgende:
maar telkens is het nèt niet illegaal. alleen hufterig.
zou mooi zijn als hij een keer tegen de lamp loopt.
Als het niet illegaal is kan hij ook niet tegen de lamp lopen. Er is namelijk niets om hem op te betrappen. In dit geval gaat het helemaal nergens over, want de vrouw kan het adres gewoon terugveranderen, al zou het in theorie in kunnen gaan tegen vastgelegde afspraken over de scheiding. Strafbaar maakt dat hem ook in dat geval echter niet. Overigens zijn er banken die voor dit soort wijzigingen twee handtekeningen nodig hebben.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  maandag 18 mei 2009 @ 20:52:57 #11
20370 enno
Trust = good, control = better
pi_69164836
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:32 schreef Caesu het volgende:
de brief was nog wel aan beiden gericht
En hier houdt het verhaal op. Niets hufterig, niet moreel verwerpelijk, niets strafbaar.

Hij kan van de buitenkant niet zien of de envelop een bankafschrift, een bevestiging van de verandering tenaamstelling of een ongevraagde offerte voor een hypotheek bevat.

Get a life!
  maandag 18 mei 2009 @ 20:54:02 #12
181657 LordNemephis
computer says no
pi_69164897
Je hebt het alleen maar over aannames en dingen die volgens jou niet netjes zijn. En nu?
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  maandag 18 mei 2009 @ 20:55:02 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_69164959
Heeft hij misbruik gemaakt van de inzage in de afschriftgegevens, of dreigt hij daarmee?

En hoe sta jij zelf in relatie tot dit gescheiden paar?
The love you take is equal to the love you make.
pi_69165100
Dus, het is aan beiden gericht, hij maakt het open, en dan vind de TS het moreel verwerpelijk? Zou mooi zijn.
pi_69165151
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:52 schreef enno het volgende:

[..]

En hier houdt het verhaal op. Niets hufterig, niet moreel verwerpelijk, niets strafbaar.

Hij kan van de buitenkant niet zien of de envelop een bankafschrift, een bevestiging van de verandering tenaamstelling of een ongevraagde offerte voor een hypotheek bevat.

Get a life!
luister: zijn adres had helemaal nooit bij die bank bekend moeten zijn.
de rekeningafschriften gingen altijd al naar het adres van de vrouw.
daar zou niets aan wijzigen, alleen de tenaamstelling - door beiden ondertekend.

dus hoe de bank aan de adres van man komt, dat kan hij alleen hebben gewijzigd - tegen de afspraken in.
en dan doodleuk die brief openmaken. wel hufterig, wel moreel verwerpelijk, helaas niet strafbaar.
  maandag 18 mei 2009 @ 20:58:55 #16
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_69165194
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:55 schreef Lienekien het volgende:

Hij probeert zijn ikbenervoorjehoor-moves op de vrouwelijke helft van het paar als ik me niet vergis.
  maandag 18 mei 2009 @ 21:00:09 #17
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_69165270
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:58 schreef Caesu het volgende:

dus hoe de bank aan de adres van man komt, dat kan hij alleen hebben gewijzigd - tegen de afspraken in.
en dan doodleuk die brief openmaken. wel hufterig, wel moreel verwerpelijk, helaas niet strafbaar.
Dat zijn een boel aannames. Er gaat nog wel eens iets mis bij instanties. Dit kan gebeurd zijn doordat hij een nieuwe rekening aan heeft gevraagd bij die bank meneer de pessimist.
pi_69165284
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:55 schreef Lienekien het volgende:
Heeft hij misbruik gemaakt van de inzage in de afschriftgegevens, of dreigt hij daarmee?
nog niet
quote:
niet zo relevant
pi_69165306
quote:
nu ontvangt opeens de man een brief met rekeningafschrift van die rekening op zijn nieuwe adres.
hoe de bank aan dat adres komt is een raadsel.
de brief was nog wel aan beiden gericht (maar de tenaamstellings wijziging is dus in behandeling).
Het kan prima zo zijn dat hij alleen voor zichzelf (een eigen priverekening bijvoorbeeld) een adreswijziging heeft doorgegeven en dat de bank dat meteen doorvoert voor alle rekeningen waar hij onderdeel van is.
quote:
de man opent dat rekeningafschrift vervolgens.
en krijgt daarbij inzage in informatie die niet voor hem bestemd is (briefgeheim / bankgeheim?)

nu kan er gezegd worden: het rekeningafschrift was op het moment dat hij de brief opende nog van de rekening van beiden.
maar de man wist dat de tenaamstelling wijziging in behandeling was, hij had dit formulier zelf ook ondertekend.
dus hij mag die brief niet openen en het rekeningafschrift bekijken lijkt mij.
en precies op het moment dat hij de brief opent had de tenaamstelling wijziging al doorgevoerd kunnen zijn.
Dat de wijziging al doorgevoerd had kunnen zijn is voor deze brief nog niet relevant aangezien de inhoud van het bankafschrift betrekking heeft op een periode dat beide personen nog verantwoordelijk zijn voor de rekening. Tot de wijziging heeft hij nog gewoon recht op alle informatie betreffende de rekening, niet in de laatste plaats omdat hij tot op dat moment aangesproken kan worden op dingen die zij met de rekening doet. In extreme gevallen (plotseling hoog negatief saldo) kan een wijziging tenaamstelling ook door de bank worden geweigerd tot een dergelijk saldotekort is opgelost (en dat kan ook eventueel via zijn rekening worden verrekend).
Het is voor hem ook mogelijk om informatie (kopie afrekening) aan te vragen uit de periode waarin hij mederekeninghouder was, al zal het niet bij elke bank even eenvoudig zijn om dat voor elkaar te krijgen.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_69165310
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:58 schreef Caesu het volgende:

[..]

luister: zijn adres had helemaal nooit bij die bank bekend moeten zijn.
de rekeningafschriften gingen altijd al naar het adres van de vrouw.
daar zou niets aan wijzigen, alleen de tenaamstelling - door beiden ondertekend.

Ik vraag me toch een beetje af wat je nou met dit topic wil, ons overtuigen dat er iemand een hufter is? Of wil je gewoon even zeiken over iets?
  maandag 18 mei 2009 @ 21:01:51 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_69165376
quote:
Op maandag 18 mei 2009 21:00 schreef Caesu het volgende:

[..]

nog niet
[..]

niet zo relevant
Toch wel. Als dit zo'n vervelend heerschap is, dan zou ik z.s.m. alle banden met hem verbreken. Dus ik zou ook zo min mogelijk aandacht schenken aan flauwe of hufterige acties van hem.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 18 mei 2009 @ 21:02:09 #22
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_69165395
quote:
Op maandag 18 mei 2009 21:00 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik vraag me toch een beetje af wat je nou met dit topic wil, ons overtuigen dat er iemand een hufter is? Of wil je gewoon even zeiken over iets?
Dat dus!

Met de eerste de beste google zoek opdracht had je het antwoord op de vraag in de OP ook gevonden, TS.
  maandag 18 mei 2009 @ 21:06:49 #23
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_69165663
Niet strafbaar.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_69165760
quote:
Op maandag 18 mei 2009 21:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Toch wel. Als dit zo'n vervelend heerschap is, dan zou ik z.s.m. alle banden met hem verbreken. Dus ik zou ook zo min mogelijk aandacht schenken aan flauwe of hufterige acties van hem.
heb alle banden al lang verbroken.
maar ik wil hem eigenlijk eens goed schrik aanjagen zodat hij kapt met hufterige acties vooral tegen afhankelijke, minder-assertieve bejaarden.
jammer dat bij eerdere incidenten (bedreigingen bijv.) er zelden aangifte tegen hem gedaan werd.
zo kan hij doen alsof hij een goede reputatie heeft en maakt hij meer slachtoffers.

maar dit gaat hem dus niet worden helaas.
als hij nu het volgende afschrift wat wel alleen op de naam van de vrouw staat opent valt er misschien wel iets te doen.
  maandag 18 mei 2009 @ 21:15:24 #25
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_69166145
quote:
Op maandag 18 mei 2009 21:08 schreef Caesu het volgende:

[..]

heb alle banden al lang verbroken.
maar ik wil hem eigenlijk eens goed schrik aanjagen zodat hij kapt met hufterige acties vooral tegen afhankelijke, minder-assertieve bejaarden.
jammer dat bij eerdere incidenten (bedreigingen bijv.) er zelden aangifte tegen hem gedaan werd.
zo kan hij doen alsof hij een goede reputatie heeft en maakt hij meer slachtoffers.

maar dit gaat hem dus niet worden helaas.
als hij nu het volgende afschrift wat wel alleen op de naam van de vrouw staat opent valt er misschien wel iets te doen.
Dus eigenlijk wil jij je gewoon even lekker hufterig en moreel verwerpelijk tegenover hem gedragen en ben je wanhopig op zoek naar een manier om het te doen? Zelfs het per abuis openen van een enveloppe grijp je wanhopig aan om hem eens lekker dwars te kunnen zitten. Misschien is het een idee om dit topic een schopje richting R&P te geven? Misschien kan iemand je daar helpen met het bedwingen van deze ongezonde frustraties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')