in welk opzicht is dit uitvoeringstechnisch een heeeel nauwlettend klusje??quote:Op zondag 17 mei 2009 14:39 schreef Walter-Ego het volgende:
Een dak van buiten isoleren is bouwfysisch gezien verreweg de beste oplossing. Je kan isoleren door de isolatie tussen je houten balklaag te leggen en de onderzijde te voorzien van een dampdichte folie, maar dit is uitvoeringstechnisch een heel nauwlettend klusje. Er staan overigens diverse topics over dit onderwerp op het forum, dus even zoeken moet je zeker verder helpen.
Zovcer ik heb begrepen is dat geen oplossing of iig niet mogelijk. Nu is er een soort opstaande rand met een zinkenomlijsting. Als het dak aan de buitenkant van pir platen voorzien word dan is het te ondiep geworden tov de lijsten waardoor de afwatering niet goed gaat komen.quote:Op zondag 17 mei 2009 15:18 schreef Driekeerniks.be het volgende:
je kunt het dak toch van buitenaf isoleren zonder de boeidelen te verhogen?
een soort gootje maken achter de boeidelen? oftwel de laatste 10-15cm van je dak niet isoleren
meestal zit dit stukje rand boven het buitenspouwblad en hoeft ook niet geisoleerd te zijn
Als je zeker geen rottende balken wil hebben, dan moet je niet van binnenuit gaan isoleren.quote:Op zondag 17 mei 2009 16:59 schreef klusfoobje het volgende:
Dus ...
Als ik het van binnenuit wil isoleren moet ik ervoor zorgen dat vocht van binnen uit met geen mogelijkheid bij het houtwerk kan komen?
Zijn er geen alternatieven dan die 50mm pirplaten???
Ff voor de helderheid; ik wil wel een goed geisoleerd dak hebben en straks geen gezeik met rottende balken, maar ik wil ook niet de boeiborden moeten ophogen.
Ik las hier dat iemand gewoon platen op zijn dak had gelegd.
Wat een gedoe zeg, isolatie, hoe meer je op google zoekt hoe meer verschillende verhalen je treft en ze staan allemaal weer zo'n beetje haaks op elkaar.
Je bedoeld compleet nieuwe boeidelen ipv verhogen...? tsja, das ene optie... eens ff vragen hoeveel me dat gaat kosten.quote:Op zondag 17 mei 2009 21:48 schreef Driekeerniks.be het volgende:
als je er toch in investeerd zou ik gewoon ook de boeidelen meenemen.
quote:Op maandag 18 mei 2009 12:04 schreef Cyruse het volgende:
Als je gaat isoleren volgens het 'omgekeerd warm dak' principe hoef je de boeidelen niet te verhogen.
Bij een omgekeerd warm dak leg je XPS (blauwplaat) platen bovenop de bestaande dakbedekking en je houdt een randje rondom vrij voor afwatering zodat de bestaande afwatering blijft werken. Qua dikte zorg je er gewoon voor dat ze niet boven de boeidelen uitsteken.
dat is waar ik ook aan dacht. nette manierquote:Lijkt bewerkelijk, maar een compleet dak vervangen is bewerkelijker.
Het voordeel van deze methode is dat je de boeidelen niet hoeft te vervangen en er hoeft ook niet vastgeschroeft te worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |