abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 mei 2009 @ 12:23:14 #1
75265 Intergalactrick
Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
pi_69083519
Hey,

Mijn laptop doet het niet meer. Bij het internetten begaf de laptop het opeens. Er kwam rook uit en hoorde vonkjes. Ik vrees dus dat de laptop het niet meer gaat doen zonder deze te laten repareren. Ook na een week wachten deed de laptop het niet meer.

De laptop, een Packard Bell EasyNote MZ45, heb ik gekocht eind augustus 2007 bij de Mediamarkt in Alkmaar. Volgens de garantie van Mediamarkt heb ik een jaar garantie op de producten. De fabrieksgarantie van Packard Bell is ook een jaar. De laptop valt dus buiten de garantieperiode.

Na het bellen met de Mediamarkt kreeg ik min of meer te horen dat ik pech heb. nige optie die mij werd aangeboden is om de laptop naar hen op te sturen en dan zouden zij deze (laten) repareren. Dit gaat mij dus geld kosten en daar heb ik eigenlijk niet veel zin in. Ik verwacht immers dat een laptop het wel iets langer kan uithouden dan anderhalf jaar.

Wat is nu verstandig om te doen?

Bellen met Packard Bell lijkt mij persoonlijk geen goede optie. Zij zullen mij verwijzen naar de Media Markt omdat ik daar de laptop heb gekocht.

Iemand tips?
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
  zaterdag 16 mei 2009 @ 12:25:18 #2
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_69083579
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 12:23 schreef Intergalactrick het volgende:
(...) kreeg ik min of meer te horen dat ik pech heb. (...)
Ik denk dat je hier niet veel anders te horen zal krijgen.

Natuurlijk zou een laptop het langer dan anderhalf jaar uit moeten kunnen houden. Maar je hebt garantie van een jaar, dus daar heb je recht op, niet op meer. Punt.
*Think outside the box*
pi_69083626
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 12:25 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Natuurlijk zou een laptop het langer dan anderhalf jaar uit moeten kunnen houden. Maar je hebt garantie van een jaar, dus daar heb je recht op, niet op meer. Punt.
Nee
http://consuwijzer.nl/Ik_(...)r_genoegen_mee_nemen
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 12:23 schreef Intergalactrick het volgende:
Bellen met Packard Bell lijkt mij persoonlijk geen goede optie. Zij zullen mij verwijzen naar de Media Markt omdat ik daar de laptop heb gekocht.
Dat klopt ook, je hebt een koopovereenkomst met de Mediamarkt, en daar heeft Packard Bell helemaal niets mee te maken
  Donald Duck held zaterdag 16 mei 2009 @ 12:29:33 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_69083687
Dergelijke winkels proberen mensen met dergelijke klachten zo snel mogelijk af te schepen met een nietkloppend excuus. Daar niet intrappen dus.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_69083763
quote:

[..]

Geen punt. Je hebt langer recht op garantie. Het probleem is echter dat jij moet kunnen aantonen dat het een fabricage fout is en geen gebruikersfout is.

Verder kan de fabrikant bellen/mailen helemaal geen slecht idee zijn, je hoort eigenlijk inderdaad garantie te claimen bij de zaak waar je deze gekocht hebt, maar de fabrikant kan nog weleens coulant naar de gebruiker zijn (het gaat tenslotte om zijn naam).
  zaterdag 16 mei 2009 @ 12:32:14 #6
pi_69083771
quote:
Daar staat dat de verkoper iets moet doen, maar er staat niet expliciet dat de verkoper ook buiten de garantie om evt. reparatiekosten moet betalen. Mediamarkt weigert niet om iets te doen: ze bieden aan om te (laten) repareren. Dat heeft verder niets te maken met wie er betaalt...
*Think outside the box*
  zaterdag 16 mei 2009 @ 12:33:37 #7
pi_69083808
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 12:31 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Geen punt. Je hebt langer recht op garantie. Het probleem is echter dat jij moet kunnen aantonen dat het een fabricage fout is en geen gebruikersfout is.

Verder kan de fabrikant bellen/mailen helemaal geen slecht idee zijn, je hoort eigenlijk inderdaad garantie te claimen bij de zaak waar je deze gekocht hebt, maar de fabrikant kan nog weleens coulant naar de gebruiker zijn (het gaat tenslotte om zijn naam).
Waarschijnlijk zit 't 'm daar inderdaad in...
*Think outside the box*
  zaterdag 16 mei 2009 @ 12:35:41 #8
75265 Intergalactrick
pi_69083871
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 12:33 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zit 't 'm daar inderdaad in...
Ja, maar hoe kan ik dit (zonder expertise) aantonen? ik ben immers iemand die er geen verand van heeft. Zucht, het gaat lastig worden hoor ik al.
pi_69083924
quote:

[..]

zeg dan niets als je er geen verstand van hebt.

Er is minimaal europeese wettelijke garantie van 2 jaar
quote:
Europese Richtlijn Koop en Garantie

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.

De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.
Nederlandse regelgeving

Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.
pi_69083955
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 12:35 schreef Intergalactrick het volgende:

[..]

Ja, maar hoe kan ik dit (zonder expertise) aantonen? ik ben immers iemand die er geen verand van heeft. Zucht, het gaat lastig worden hoor ik al.
quote:
Bij een computer is het soms lastig te bepalen waarom hij kapot is gegaan. Misschien hebt u iets geïnstalleerd, waardoor de computer het niet meer doet. Bent u het hierover niet eens met de verkoper? Dan kunt u voorstellen om aan een deskundige advies te vragen. U kunt dan bijvoorbeeld afspreken dat degene die geen gelijk krijgt, de kosten voor de deskundige betaalt.

En ja, lastig wordt het ja, maar voor een laptop van een paar honderd euro zou ik wel wat moeite willen doen
  zaterdag 16 mei 2009 @ 12:40:34 #11
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_69083994
TS, zijn al je zegels ed. nog onverbroken? Me dunkt dat er geen rook uit je laptop komt omdat je er verkeerde software opzet.

En wellicht is het handig om hier je rechtsbijstandverzekering voor in te schakelen.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 12:45:56 #12
75265 Intergalactrick
pi_69084100
Ik denk dat het het meest verstandige is om een brief naar de mediamarkt te sturen. Hoewel ik totaal geen zin heb in deze procedure, maarja. En wanneer dat niet lukt, dat ik dan een brief ga sturen naar Packerd Bell. Zij hebben immers ook een naam hoog te houden.

Nog iemand tips voor een dergelijke brief?
pi_69084203
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 12:45 schreef Intergalactrick het volgende:
Nog iemand tips voor een dergelijke brief?
Heb je mijn linkje nou al goed bekeken, of niet?
  zaterdag 16 mei 2009 @ 12:56:01 #14
75265 Intergalactrick
pi_69084352
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 12:50 schreef Piles het volgende:

[..]

Heb je mijn linkje nou al goed bekeken, of niet?
Ja, zeker. Excuses dat ik je er nog niet voor heb bedankt. Die website is best handig, hoewel ik twijfel aan de betrouwbaarheid. De voorbeeldbrief die daarin staat is oké, ga het ook als basis gebruiken. Daarbij vraag ik jullie advies om misschien nog meer in de brief te zetten. Of juist misschien ook de vraag, op welke toon ik de brief moet schrijven. Moet dit vriendelijk zijn of juist teen beetje dwingend? Ik ben zelf altijd voorstander van het eerste, maar misschien kan de tweede optie ook geen kwaad bij een dergelijke winkel...

Ps. Ik ben nu weg en verwacht pas weer maandag de reacties te kunnen lezen, alvast bedankt voor de input.
pi_69084439
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 12:56 schreef Intergalactrick het volgende:
Ja, zeker. Excuses dat ik je er nog niet voor heb bedankt. Die website is best handig, hoewel ik twijfel aan de betrouwbaarheid.
Hoezo?
quote:
ConsuWijzer is ontstaan uit een samenwerking tussen drie overheidsorganisaties. Deze organisaties zijn toezichthouders: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).
Lijkt me best betrouwbaar
quote:
De voorbeeldbrief die daarin staat is oké, ga het ook als basis gebruiken. Daarbij vraag ik jullie advies om misschien nog meer in de brief te zetten. Of juist misschien ook de vraag, op welke toon ik de brief moet schrijven. Moet dit vriendelijk zijn of juist teen beetje dwingend? Ik ben zelf altijd voorstander van het eerste, maar misschien kan de tweede optie ook geen kwaad bij een dergelijke winkel..
Je kan altijd vriendelijk beginnen, waarin je uitlegt hoe het met garantie zit e.d. Als ze daar niet naar luisteren kun je altijd nog dwingender worden lijkt me
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 12:40 schreef Erasmo het volgende:
En wellicht is het handig om hier je rechtsbijstandverzekering voor in te schakelen.
Dat is ook altijd handig, heb je die TS?
  zaterdag 16 mei 2009 @ 12:59:41 #16
183846 joepie91
Eentjes en nulletjes genoeg.
pi_69084451
1. Wettelijke garantie van minimaal 2 jaar, en vervolgens ook nog recht op garantie als het product sneller kapotgaat dan verwacht mag worden van een dergelijk product.
2. Packard Bell Maar goed, daar ging het niet over.
3. Iets dergelijks kan nooit, maar dan ook nooit, softwarematig veroorzaakt worden. Het is dus iets in de hardware. Zolang er geen vocht/etenswaren aan de binnenkant worden gevonden, en het zegel niet verbroken is, kan er dus bijna geen sprake zijn van een gebruikersfout.
4. Gewoon bellen naar de Mediamarkt en deze punten voorleggen, desnoods even langs gaan en naar de manager vragen als het personeel weigert mee te werken. Vooral ook even die pagina van de Consumentenbond uitprinten en meenemen, daar kunnen we weinig tegen inbrengen.
5. Als je er echt niet uitkomt, inderdaad een deskundige regelen die vanuit neutraal oogpunt kijkt naar mogelijke oorzaken. Ik vermoed zelf dat de laptop gewoon oververhit is omdat de ventilatie niet goed werkte (komt vaker voor bij Packard Bell), óf dat er iets kortsluiting heeft gemaakt, wat nooit door jou veroorzaakt kan zijn, tenzij je er bijvoorbeeld een glas water overheen hebt gegooid.

EDIT:
6. De Mediamarkt staat erom bekend dat ze erg moeilijk doen over de garantie, dus misschien is er wel een voorbeeldbrief specifiek voor de Mediamarkt te vinden via Google.
ChinaCheep: Goedkoop shoppen in China
Ook ik gebruik Bitcoin :3
Adres: 15kvR6gZTkRQCF9FU4vopbxTqQeDfeW47K
pi_69084520
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 12:59 schreef joepie91 het volgende:
1. Wettelijke garantie van minimaal 2 jaar, en vervolgens ook nog recht op garantie als het product sneller kapotgaat dan verwacht mag worden van een dergelijk product.
Niet helemaal, Europese richtlijn van 2 jaar garantie. In Nederland is het zo dat je garantie hebt die aan de levensverwachting van het product gekoppeld is en daar zitten dan nog wat voorwaarden aan.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 13:04:43 #18
183846 joepie91
Eentjes en nulletjes genoeg.
pi_69084559
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 13:03 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Niet helemaal, Europese richtlijn van 2 jaar garantie. In Nederland is het zo dat je garantie hebt die aan de levensverwachting van het product gekoppeld is en daar zitten dan nog wat voorwaarden aan.
Juist, dus je hebt sowieso 2 jaar garantie (dat is namelijk Europees, dat mag niet minder zijn in Nederland), en daarna kun je nog aanspraak maken op de levensduur van het product, volgens de Nederlandse wetgeving. Dat is in ieder geval hoe het in TROS Radar, Opgelicht, en andere consumentenprogramma's uitgelegd wordt.
ChinaCheep: Goedkoop shoppen in China
Ook ik gebruik Bitcoin :3
Adres: 15kvR6gZTkRQCF9FU4vopbxTqQeDfeW47K
pi_69085423
Wanneer heeft u recht op kosteloze reparatie of vervanging?
De verkoper is minimaal 2 jaar aansprakelijk voor het naar behoren functioneren van uw aankoop. Gaat het gekochte binnen 6 maanden stuk, of zijn de prestaties al binnen deze periode niet wat u er redelijkerwijs van mag verwachten? Dan wordt ervan uitgegaan dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop. Dit geldt niet als de verkoper kan bewijzen dat het defect uw eigen schuld is. Doet het defect zich voor tussen 6 en 24 maanden na de aankoop? Dan moet ù kunnen aantonen dat het gebrek al bestond toen u het artikel aankocht.

Binnen de periode van 2 jaar heeft u bij een gebrek buiten uw schuld recht op gratis reparatie of vervanging van uw aankoop. Dat moet binnen een redelijke termijn gebeuren en zonder dat u daar ernstige overlast van heeft.

De periode van 2 jaar is een minimum waaraan elke EU-lidstaat moet voldoen. De Nederlandse wetgeving gaat er echter vanuit dat u recht heeft op een langere periode van goed functioneren als het gaat om producten waarvan een langere levensduur verwacht mag worden (wasmachines, auto's en andere duurzame artikelen). Nederland biedt consumenten (ook buitenlandse) dus een verder gaande bescherming dan de Europese richtlijn verplicht stelt. Dit betekent overigens niet dat u na 2 jaar zonder meer recht heeft op een gratis reparatie. U moet rekening houden met de leeftijd van het apparaat in relatie tot de verwachte levensduur en de normale afschrijving door ouderdom en slijtage.

Bron: ECC.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 21:16:48 #20
75265 Intergalactrick
pi_69203829
Ik lees nu pas weer de reacties. Ook heb ik nagedacht en wil ik de gegevens die op de harde schijf staan op de één of andere manier (zo'n externe lege hd case) wel terugkrijgen voordat ik eventueel de laptop opstuur. De belangrijke documenten, foto's en andere data heb ik wel gebackupt, maar ik heb gewoon geen zin dat mensen de mogelijkheid krijgen om ongevraagd bij mijn gegevens te komen.

Zou het problemen geven als ik de harde schijf eerst eruit haal, vervolgens de data eraf haal, daarna de harde schijf weer in de laptop stop en daarna de laptop (eventueel) op te sturen?
  dinsdag 19 mei 2009 @ 22:43:37 #21
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_69207749
ff een TVP door een net kapot gegane hdd van mn MacBook
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  dinsdag 19 mei 2009 @ 22:46:29 #22
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_69207903
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 21:16 schreef Intergalactrick het volgende:
Ik lees nu pas weer de reacties. Ook heb ik nagedacht en wil ik de gegevens die op de harde schijf staan op de één of andere manier (zo'n externe lege hd case) wel terugkrijgen voordat ik eventueel de laptop opstuur. De belangrijke documenten, foto's en andere data heb ik wel gebackupt, maar ik heb gewoon geen zin dat mensen de mogelijkheid krijgen om ongevraagd bij mijn gegevens te komen.

Zou het problemen geven als ik de harde schijf eerst eruit haal, vervolgens de data eraf haal, daarna de harde schijf weer in de laptop stop en daarna de laptop (eventueel) op te sturen?
Mits de HD niet achter een zegel zit. Pas ook heel goed op dat je verder geen subtiele krasjes achterlaat met je schroevendraaier.
pi_69208250
quote:

[..]

Bullshit!

Iets met Europese wetgeving......
Slapelopze nachten? Daar lig ik niet wakker van....
pi_69210260
Je hebt inderdaad meer recht dan de schriftelijke garantie die je gekregen hebt van Packard Bell en de Mediamarkt zoals hier al eerder is vermeld.

Ik heb zelf hier een Packard Bell laptop uit 2003 en die doet het nog steeds goed al vind ik hem wel heet worden.

Als je laptop nog verzegeld is zou ik hem niet openmaken,je hebt dan kans dat ze de storing gaan gooien op het feit dat je zelf de machine geopend hebt.

Overigens op www.fileshredder.org staat een programma waarmee je gevoelig materiaal zodanig kan verwijderen dat het moeilijk zoniet onmogelijk is om ze nog terug te halen

Veel succes bij je claim
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')