Ik denk dat je hier niet veel anders te horen zal krijgen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:23 schreef Intergalactrick het volgende:
(...) kreeg ik min of meer te horen dat ik pech heb. (...)
Neequote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:25 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Natuurlijk zou een laptop het langer dan anderhalf jaar uit moeten kunnen houden. Maar je hebt garantie van een jaar, dus daar heb je recht op, niet op meer. Punt.
Dat klopt ook, je hebt een koopovereenkomst met de Mediamarkt, en daar heeft Packard Bell helemaal niets mee te makenquote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:23 schreef Intergalactrick het volgende:
Bellen met Packard Bell lijkt mij persoonlijk geen goede optie. Zij zullen mij verwijzen naar de Media Markt omdat ik daar de laptop heb gekocht.
Geen punt. Je hebt langer recht op garantie. Het probleem is echter dat jij moet kunnen aantonen dat het een fabricage fout is en geen gebruikersfout is.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:25 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier niet veel anders te horen zal krijgen.
Natuurlijk zou een laptop het langer dan anderhalf jaar uit moeten kunnen houden. Maar je hebt garantie van een jaar, dus daar heb je recht op, niet op meer. Punt.
Daar staat dat de verkoper iets moet doen, maar er staat niet expliciet dat de verkoper ook buiten de garantie om evt. reparatiekosten moet betalen. Mediamarkt weigert niet om iets te doen: ze bieden aan om te (laten) repareren. Dat heeft verder niets te maken met wie er betaalt...quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:27 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee
http://consuwijzer.nl/Ik_(...)r_genoegen_mee_nemen
Waarschijnlijk zit 't 'm daar inderdaad in...quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:31 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Geen punt. Je hebt langer recht op garantie. Het probleem is echter dat jij moet kunnen aantonen dat het een fabricage fout is en geen gebruikersfout is.
Verder kan de fabrikant bellen/mailen helemaal geen slecht idee zijn, je hoort eigenlijk inderdaad garantie te claimen bij de zaak waar je deze gekocht hebt, maar de fabrikant kan nog weleens coulant naar de gebruiker zijn (het gaat tenslotte om zijn naam).
Ja, maar hoe kan ik dit (zonder expertise) aantonen? ik ben immers iemand die er geen verand van heeft. Zucht, het gaat lastig worden hoor ik al.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:33 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zit 't 'm daar inderdaad in...
quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:25 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
quote:Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.
De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.
Nederlandse regelgeving
Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.
quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:35 schreef Intergalactrick het volgende:
[..]
Ja, maar hoe kan ik dit (zonder expertise) aantonen? ik ben immers iemand die er geen verand van heeft. Zucht, het gaat lastig worden hoor ik al.
quote:Bij een computer is het soms lastig te bepalen waarom hij kapot is gegaan. Misschien hebt u iets geïnstalleerd, waardoor de computer het niet meer doet. Bent u het hierover niet eens met de verkoper? Dan kunt u voorstellen om aan een deskundige advies te vragen. U kunt dan bijvoorbeeld afspreken dat degene die geen gelijk krijgt, de kosten voor de deskundige betaalt.
Heb je mijn linkje nou al goed bekeken, of niet?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:45 schreef Intergalactrick het volgende:
Nog iemand tips voor een dergelijke brief?
Ja, zeker. Excuses dat ik je er nog niet voor heb bedankt. Die website is best handig, hoewel ik twijfel aan de betrouwbaarheid. De voorbeeldbrief die daarin staat is oké, ga het ook als basis gebruiken. Daarbij vraag ik jullie advies om misschien nog meer in de brief te zetten. Of juist misschien ook de vraag, op welke toon ik de brief moet schrijven. Moet dit vriendelijk zijn of juist teen beetje dwingend? Ik ben zelf altijd voorstander van het eerste, maar misschien kan de tweede optie ook geen kwaad bij een dergelijke winkel...quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:50 schreef Piles het volgende:
[..]
Heb je mijn linkje nou al goed bekeken, of niet?
Hoezo?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:56 schreef Intergalactrick het volgende:
Ja, zeker. Excuses dat ik je er nog niet voor heb bedankt. Die website is best handig, hoewel ik twijfel aan de betrouwbaarheid.
Lijkt me best betrouwbaarquote:ConsuWijzer is ontstaan uit een samenwerking tussen drie overheidsorganisaties. Deze organisaties zijn toezichthouders: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).
Je kan altijd vriendelijk beginnen, waarin je uitlegt hoe het met garantie zit e.d. Als ze daar niet naar luisteren kun je altijd nog dwingender worden lijkt mequote:De voorbeeldbrief die daarin staat is oké, ga het ook als basis gebruiken. Daarbij vraag ik jullie advies om misschien nog meer in de brief te zetten. Of juist misschien ook de vraag, op welke toon ik de brief moet schrijven. Moet dit vriendelijk zijn of juist teen beetje dwingend? Ik ben zelf altijd voorstander van het eerste, maar misschien kan de tweede optie ook geen kwaad bij een dergelijke winkel..
Dat is ook altijd handig, heb je die TS?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:40 schreef Erasmo het volgende:
En wellicht is het handig om hier je rechtsbijstandverzekering voor in te schakelen.
Niet helemaal, Europese richtlijn van 2 jaar garantie. In Nederland is het zo dat je garantie hebt die aan de levensverwachting van het product gekoppeld is en daar zitten dan nog wat voorwaarden aan.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:59 schreef joepie91 het volgende:
1. Wettelijke garantie van minimaal 2 jaar, en vervolgens ook nog recht op garantie als het product sneller kapotgaat dan verwacht mag worden van een dergelijk product.
Juist, dus je hebt sowieso 2 jaar garantie (dat is namelijk Europees, dat mag niet minder zijn in Nederland), en daarna kun je nog aanspraak maken op de levensduur van het product, volgens de Nederlandse wetgeving. Dat is in ieder geval hoe het in TROS Radar, Opgelicht, en andere consumentenprogramma's uitgelegd wordt.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 13:03 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Niet helemaal, Europese richtlijn van 2 jaar garantie. In Nederland is het zo dat je garantie hebt die aan de levensverwachting van het product gekoppeld is en daar zitten dan nog wat voorwaarden aan.
Mits de HD niet achter een zegel zit. Pas ook heel goed op dat je verder geen subtiele krasjes achterlaat met je schroevendraaier.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 21:16 schreef Intergalactrick het volgende:
Ik lees nu pas weer de reacties. Ook heb ik nagedacht en wil ik de gegevens die op de harde schijf staan op de één of andere manier (zo'n externe lege hd case) wel terugkrijgen voordat ik eventueel de laptop opstuur. De belangrijke documenten, foto's en andere data heb ik wel gebackupt, maar ik heb gewoon geen zin dat mensen de mogelijkheid krijgen om ongevraagd bij mijn gegevens te komen.
Zou het problemen geven als ik de harde schijf eerst eruit haal, vervolgens de data eraf haal, daarna de harde schijf weer in de laptop stop en daarna de laptop (eventueel) op te sturen?
Bullshit!quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:25 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |