abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  vrijdag 15 mei 2009 @ 15:25:15 #1
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_69058458
registreer om deze reclame te verbergen
We hebben al een aantal jaar naar volle tevredenheid een bedframe van de IKEA, genaamd Hemnes (wie kent hem niet, ken je hem niet, zie dan http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S29849771 )

Het bed is echter in de kleur "antiek gebeitst" of iets dergelijks. Ervaring met een ander Hemnes-frame ( http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10045381 ) leert me dat deze kleur erop gebracht is met beits en afgewerkt is met blanke acryllak.
Het gaat om een grenen bed.

We willen onze slaapkamer gaan maken met wittinten en ook het bed wil ik dan graag wit hebben. Het hoeft niet helemaal dekkend te zijn voor de kleur, het is niet erg als het grenen er ietsjes doorheen komt qua kleur, dat past ook wle bij de stijl van de slaapkamer
Nu zag ik dat witte dekkende beits wel een mooie afwerking geeft die ik wel zie zitten, zoiets als dit:

Maar ook krijtverf vind ik erg mooi, zoiets als dit:

Ik wil er dus graag een mat wit bed van maken i.p.v. een glimmend bruin bed.

Ik heb nog nooit met beits gewerkt, hecht dit na een schuurbeurt goed op het hout? Ik ben wat bangig voor de kiertjes waar je lastig bij komt met schuurpapier namelijk.
Of is krijtverf/matte verf handiger om te doen?

Ik hoor graag jullie ervaringen, meningen en tips zodat ik me kan voorbereiden op het echte werk

[ Bericht 1% gewijzigd door BBQ-kip op 15-05-2009 15:32:44 ]
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 15 mei 2009 @ 15:31:21 #2
227439 Murloc
Vegetarian grindcore _O_
pi_69058682
Als je grenen goed schuurt, krijg je inderdaad de oorspronkelijke houtkleur weer te zien.
Kost wat moeite om het goed te doen (zeker met ronde hoekjes en randjes enzo), maar is wel te doen.

Als je daarna whitewash beits gebruikt krijg je mooi resultaat.
Heb zo zelf ook paar tafels gedaan en was erg tevreden over het resultaat.
Gewoon ff goed vet- en stofvrij maken na het schuren en je hebt een prima ondergrond voor de beits.
Endure the pain
you know my name
I am your soul insane
  vrijdag 15 mei 2009 @ 15:34:55 #3
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_69058830
Het gaat om dit bed

Ik ben bang sommige randjes niet goed te kunnen schuren, hecht beits daarop of pakt het niet en glijdt het er vanaf?

Even voor de duidelijkheid, ik hoef het grenen er niet doorheen te zien, ik wil het vrijwel volledig dekkend hebben, dus geen whitewash ofzo.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 15 mei 2009 @ 15:38:59 #4
227439 Murloc
Vegetarian grindcore _O_
pi_69058988
Dan kun je beter de hele boel opschuren, in de grondverf zetten en daarna met lak erover in de kleur die je zelf wilt.
Misschien kun je het verven zelfs doen met een roller, heb je ook nog minder kans op druiper.
Als je het met de kwast doet, goed uitstrijken en lange halen
Endure the pain
you know my name
I am your soul insane
  vrijdag 15 mei 2009 @ 16:08:12 #5
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_69060206
Ik verf altijd liever met kwast, rollers geven toch nooit een cht mooi resultaat vind ik.
Omdat ik het bed supermat wil, ga ik geen lak gebruiken (zijdeglans vind ik al teveel glans hebben in dit geval).
Beitsen zou wel relaxed uitkomen omdat ik dan niet hoef te gronden... krijtverf is echter ook erg mooi
pi_69086120
Goed schuren , randjes en moeilijke hoekjes met de hand en in de beits.
Makkelijker met onderhoud , als je het in de lak zet moet je het hele verhaal nog vaker doen.
De randen van o.a je bed wordt soms tegen aan gestoten met beits geen probleem met lak is er al gauw een buts vanaf
Everything here is so cold, Everything here is so dark, I remember it as from a dream
pi_69092786
Ikea rotzooi kan je toch makkelijk demonteren? Laat het zandstralen ipv schuren. Dan is het kaal hout, grondverf en wat witte lak erover en voila, uw baggerbed is precies wat je wil.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 21:34:35 #8
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_69098148
Die ombouw van IKEA is prima, ik geef liever wat meer geld uit aan het matras wat erin ligt.
Het is makkelijk demonteerbaar, maar ik ga het natuurlijk niet laten zandstralen voor veel geld, dan kan ik beter een nieuwe ombouw kopen
Ik kan natuurlijk ook een nieuwe ombouw kopen in de kleur wit, maar ik vind de Hemnes-witkleur niet mooi, is heel cheapo-gelig-wit vind ik. Bovendien is dat glanzend wit en ik wil mat wit.

Stootvastheid van beits is wel een voordeel, hmmm.... wordt het nu beits of krijtverf/lak....
pi_69103332
Met beits heb je het voordeel dat je de nerven/structuur van het hout er nog doorheen ziet.
Als je gaat lakken heb je eerst een grondlaag nodig en dan nog 2 keer aflakken en je bed ziet er 'strakker' uit omdat lakverf de nerven opvult en het dus gewoon strak wordt.
Ik gok dat je een landelijke slaapkamer wil, al eens aan white wash gedacht?
  zondag 17 mei 2009 @ 01:22:55 #10
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_69106802
Het wordt inderdaad een landelijke slaapkamer, anderen vinden het vreselijk, maar ik vind het wel wat hebben
Whitewash vind ik niet zo mooi hierbij, ik vind dekkender mooier, vooral omdat het grenen is en geen mooi eiken hout ofzo. Blijft toch El Cheapo IKEA-hout natuurlijk
Ik ga toch richting beits denken als ik alles bij elkaar optel qua voordelen en nadelen...
Iemand ervaring met de Rambo-beitsen?
Ik heb van Rambo de watergedragen lak gebruikt voor drempels en dat was echt topspul (met dank aan Stormqueen voor de tip ), dus wil er dan ook wel de beits van gaan gebruiken als dat goed spul is.

Voor jullie al te snel foto's gaan verwachten, we moeten eerst nog in de slaapkamer een muur laten stucen en het plafond erin zetten, behangen, vloer leggen en zulks
pi_69113087
Eigenlijk is elke beits goed genoeg voor jouw klus. Als je toevallig ergens een dekkende beits voor binnen kan vinden moet je die nemen. Anders een beits voor tuin en terras omdat de meesterbeitsen of beitsen voor op gevels echt bedoelt zijn voor buiten. Hierdoor gaan je beitsen werken en kan je bed dus gaan 'plakken'.
Succes
  zondag 17 mei 2009 @ 14:11:49 #12
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_69116756
Kijk, da's een goeie tip waar ik zeker veel aan heb
Thanks!
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')