abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68990915
Hey allemaal,

heb een VW Lupo uit 2000 met 130k op de teller en het is zo dat als de motor koud is de auto gewoon soepel schakelt, maar als de motor warm is, zeg dat ik 10/15km gereden heb, dan schakelt ie een stuk zwaarder. Koppeling iets zwaarder maar dat is bijna niet merkbaar. 1->2 moet je er echt induwen en dan schuurt ie als de versnelling erin gaat en voor 2->3 dan kraakt ie als hij erin gaat en het zelfde geldt voor 4->3. Rest van de versnellingen gaat heel soepel.

Olie gecontroleerd maar die zit gewoon goed gevuld.

Iemand weet wat dit kan zijn? Misschien dat de koppeling gesteld moet worden of dat ie gewoon kapot is.

Alvast bedankt
"En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen."
pi_68990966
Welke olie heb je gecontroleerd?
  Redactie Frontpage woensdag 13 mei 2009 @ 20:25:35 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_68991288
Drukgroep aan z'n eind ben ik bang. Kost je ongeveer 1000euro om te vervangen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_68991581
gewoon de olie met oliepeilstok.

Heb er echt de ballen verstand van
"En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen."
pi_68991630
"hij lijkt groter dan dat ie is"
pi_68991730
Een collega van mij heeft iets soortgelijksgehad met een Lupo 3L uitvoering. Daarbij ging het (semi-automatisch) schakelen ook in eens heel moeizaam bij 160.000 km op de teller.

Niet om je bang te maken, maar dit resulteerde in een kostbare grap, die ook nog eens werd verergerd doordat die uitermate "consument-vriendelijke" VW dealers noch de VW importeur Pon hem konden of wilden helpen. Uiteindelijk wendde hij zich tot een Duitse dealer die hem vertelde dat er een een bepaald onderdeel op de drukgroep (een soort flens) was (in)gescheurd en dus vervangen moest worden. Dit viel in Duitsland zelf onder een algemene coulance-regeling, omdat dit relatief vaak voor scheen te komen en dus kon worden aangemerkt als ondeugdelijke constructie. Maar... omdat de auto in Nederland was afgeleverd, moest die collega van me dat maar bij Pon of bij de VW dealer in Nederland zien weg te halen.

Je snapt, sindsdien hobbelt ie ook voor het reguliere onderhoud aan de auto even de grens over en is het dispuut met Pon (consumentenrecht, geschillencommissie, enzo) na twee jaar nog steeds niet opgelost... Sterkte.
Elke god is een leugen. Elke religie is een doctrine. Elke profeet is een charlatan. Punt.
pi_68991766
http://www.lupoclub.nl
http://www.problemcar.nl/

ze staan niet zo goed te boek de schakelbakken van de lupo...
Ik hoop dat het meevalt.
Als je er inderdaad geen verstand van hebt zou ik niet doorrijden maar zo snel mogelijk naar een (betrouwbare) garage gaan.
Diagnose kapotte drukgroep is te snel gesteld.

succes.

Kleiduif
pi_68991949
maar hoe kan het dan dat als de motor koud is hij schakelt alsof ie nieuw is en als je ff iets verder doortrekt dat ie wel soepel gaat. Of heeft dat gewoon met autotechniek te maken?
"En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen."
pi_68992646
autotechniek maar ook rijstijl.
Je geeft aan dat de versnellingen zwaar gaan en dat er een aantal versnellingen kraken.
Mijn inschatting is dat de synchromeshringen versleten zijn of dat de drukgroep problemen geeft.
http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?p=140428
dat is wel een leuke link.

Maar omdat de bakken van de lupo veel serieuse problemen geven en je zelf de kennis niet hebt kun je beter naar een garage toe.
Van onze kant is het ook maar een inschatting van de problemen. Wat jij zwaar vindt is misschien wel normaal.
Misschien kraken de versnellingen omdat je te snel terugschakelt of verkeerd omgaat met de koppeling.
Ik denk dat ik jou kan aanraden om er even naar te laten kijken.
Dat je de peilstok voor de motor controleert is heel goed maar heeft niets te maken met de versnellingsbak.
Lupo's staan er om bekend dat de 5e versnelling vaak droogstaat omdat het qua ontwerp een 4bak is.

ik hoop dat je onze kant begrijpt, het is makkelijk te zeggen gewoon doorrijden wat goedkoop is als het goed gaat. Maar als er echt iets aan de hand is zou je wensen dat je naar de garage was gegaan.

vooral het lupoforum heeft wel interessante verhalen
http://www.lupoclub.nl/phpbb/viewforum.php?f=4

succes
kleiduif
pi_68992719
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 20:40 schreef kleinuuh het volgende:
maar hoe kan het dan dat als de motor koud is hij schakelt alsof ie nieuw is en als je ff iets verder doortrekt dat ie wel soepel gaat. Of heeft dat gewoon met autotechniek te maken?
Mag ik het uitleggen ?

Mooi ... het komt door de weerstand van de koppelingsplaat , waarschijnlijk is de koppelingsplaat versleten , als hij namelijk warmer is verliest hij zijn wrijving , omdat hij ''gladder'' wordt.Dan verliest hij zijn Grip , en kan je moeilijker schakelen omdat de versnellingsbak niet genoeg ''stil staat'' .
Als het een probleem in de bak is dan zal hij het ook met koude motor moeten doen.
Ligt het in de drukgroep ? Dan is het nog makkelijker want die vervang je samen met de koppeling (99% word er een SET vervangen).
De kosten kunnen verschillen tussen de 350,- en de 500,- MITS het probleem dan opgelost is , let op ik maak een schatting !
Some people call me insane...but i enjoy everyminute of it!
pi_68993040
nou iig bedankt voor alle reacties. Ik ga even bij de garage langs!

laatste dingetje, als de auto stilstaat en motor uit schakelt ie wel zoals ie zou moeten schakelen.
"En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen."
pi_68993261
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 21:03 schreef kleinuuh het volgende:
nou iig bedankt voor alle reacties. Ik ga even bij de garage langs!

laatste dingetje, als de auto stilstaat en motor uit schakelt ie wel zoals ie zou moeten schakelen.
Dat klopt ! Als de versnellingsbak niet draait dan schakelt hij vrij en soepel , op het moment dat je de motor start beginnen de problemen , hetzelfde effect kan je vinden door de koppelingspendaal nietin te drukken , en dan proberen te schakelen.

Laat me even weten hoe het is afgelopen. Vind ik wel leuk.
Some people call me insane...but i enjoy everyminute of it!
pi_68993399
ik kan je al vertellen dat hij ook zonder koppeling schakelt want daar ben ik zelf toevallig een keer achter gekomen toen de motor uit stond.
"En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen."
pi_68994013
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 21:09 schreef kleinuuh het volgende:
ik kan je al vertellen dat hij ook zonder koppeling schakelt want daar ben ik zelf toevallig een keer achter gekomen toen de motor uit stond.
Ik bedoel met lopende motor schat
Some people call me insane...but i enjoy everyminute of it!
pi_68994107
Ik ga het straks even testen^^

maar zoals je uit mij antwoorden al kan opmaken heb ik er echt geen reet verstand van haha
"En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen."
pi_68994195
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 21:21 schreef kleinuuh het volgende:
Ik ga het straks even testen^^

maar zoals je uit mij antwoorden al kan opmaken heb ik er echt geen reet verstand van haha
Geeft niet ik help je wel zover ik kan ,
op www.problemcar.nl ben ik ook actief .
Niet doorvertellen
Some people call me insane...but i enjoy everyminute of it!
pi_68995924
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 20:57 schreef MaartenHaarlem het volgende:

[..]

Mag ik het uitleggen ?

Mooi ... het komt door de weerstand van de koppelingsplaat , waarschijnlijk is de koppelingsplaat versleten , als hij namelijk warmer is verliest hij zijn wrijving , omdat hij ''gladder'' wordt.Dan verliest hij zijn Grip , en kan je moeilijker schakelen omdat de versnellingsbak niet genoeg ''stil staat'' .
Wel eens van synchromesh gehoord?
pi_68996137
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 22:06 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Wel eens van synchromesh gehoord?
Tuurlijk ... meer dan ik aankon
Wat is ermee?
Some people call me insane...but i enjoy everyminute of it!
pi_68996580
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 20:16 schreef kleinuuh het volgende:

heb een VWLupo uit 2000 met 130k op de teller en het is zo dat als de motor koud is de auto gewoon soepel schakelt, maar als de motor warm is, zeg dat ik 10/15km gereden heb, dan schakelt ie een stuk zwaarder. Koppeling iets zwaarder maar dat is bijna niet merkbaar. 1->2 moet je er echt induwen en dan schuurt ie als de versnelling erin gaat en voor 2->3 dan kraakt ie als hij erin gaat en het zelfde geldt voor 4->3. Rest van de versnellingen gaat heel soepel.

Synchomesh uitgesloten , zo aan het verhaal te lezen ...
Some people call me insane...but i enjoy everyminute of it!
pi_68996633
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 22:11 schreef MaartenHaarlem het volgende:

[..]

Tuurlijk ... meer dan ik aankon
Wat is ermee?
Oei, zulke slechte ervaringen met synchromesh?

Als jij schrijft dat de bak niet genoeg stilstaat, dan lees ik dat als: de tandwielen zijn niet op gelijke snelheid. Juist de synchromesh zorgt daar volgens mij voor.

Begrijp ik jou dan verkeerd, of zie ik het verkeerd?
pi_68997036
Klopt exact , geeft precies hetzelfde effect , maar synchomesch gaan nooit allemaal tegelijk stuk (zie versnellingen)
Hij heeft het dan ook met koude motor (zie temp. verschil en klacht)
En met die KM stand is het 93,7 % meer aannemelijker dat de koppeling op is .

-edit- : Synchomeschring gaat meestal als eerste stuk bij de 2de versnelling ... dus van 3 terugschakelen naar 2 , dan draait de versnellingsbak nog hard terwijl motor terugvalt.
En een synchomesch gaat eigenlijk bijna nooit meer stuk ...
Some people call me insane...but i enjoy everyminute of it!
pi_68998023
Dan snap ik nog steeds niet jouw uitleg dat die niet goed zou stilstaan. Een intacte synchromesh zou dat toch moeten opvangen? Omdat je bij schakelen ontkoppelt, zou doorslippen van de koppelingsplaat toch niet moeten uitmaken voor het stilstaan van de bak?

Desondanks deel ik wel jouw conclusie dat de koppeling de zwakste broeder is in het geheel.
pi_69016970
Probeer anders eens te schaken door te double-clutchen, als je wilt schakelen, koppeling intrappen en de pook in de vrij zetten, koppeling helemaal op laten komen en vervolgens koppeling weer ntrappen en naar de goede versnelling schakelen.
TVP
One after one, by the star-dogged Moon, too quick for groan or sigh,
each turned his face with a ghastly pang, and cursed me with his eye.
pi_69018290
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 15:06 schreef Roops het volgende:
Probeer anders eens te schaken door te double-clutchen, als je wilt schakelen, koppeling intrappen en de pook in de vrij zetten, koppeling helemaal op laten komen en vervolgens koppeling weer ntrappen en naar de goede versnelling schakelen.
Goede tip, werkt alleen maar bij opschakelen.
Bij terugschakelen zul je tussengas moeten geven in z'n vrij met koppeling omhoog om de snelheden van de motor en de bak gelijk te krijgen en dat is verdomd lastig als je het nog nooit gedaan hebt.

Maar voor het opschakelen nogmaals: goede tip!
pi_69131522
nou heb het geprobeerd met opschakelen naar vrij en dan naar koppeling, maar gaat nog net zo zwaar dan als dat ik gelijk naar de versnelling schakel!
"En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')