abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68969615
Mijn vader is een half jaar geleden overleden aan kanker. Hij wist dat hij zou overlijden dus heeft hij zelf een hoop kunnen beslissen. Ook het gedicht wat in de rouwkaart en advertentie stond heeft hij zelf uitgekozen.

Nu een half jaar later kregen we een brief van de auteur van het gedicht. Dat hij het heel erg vind dat mijn vader is overleden, maar dat dichten zijn werk is en geld wil zien. Hij heeft uitgezocht in welke kranten zijn gedicht stond en wat de oplage daarvan waren en heeft daar een prijskaartje aangehangen van iets minder dan 2000 euro.

Dit topic heb ik geopend omdat we het er niet mee eens zijn. Niet dat we niet voor zijn gedicht willen betalen, maar 2000 euro vinden wij teveel.

Mijn vragen:
Wat kan iemand vragen voor het gebruiken van zijn gedicht?
Had de uitvaartverzorger hier van op de hoogte moeten zijn?

Andere opmerkingen zijn ook van harte welkom.
pi_68969799
Heb je zijn naam als bron vermeld in de rouwkaart en in de advertentie?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_68969917
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:09 schreef spijkerbroek het volgende:
Heb je zijn naam als bron vermeld in de rouwkaart en in de advertentie?
Jazeker, in beide staat zijn naam onder het gedicht.
  woensdag 13 mei 2009 @ 10:13:59 #4
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_68969932
Doe een schikkingsvoorstel onder het motto 'sorry, nooit aan je rechten gedacht'. Iets tussen de ¤ 500,00 ¤ 750,00 zou het moeten doen om onder die hoge rekening uit te komen.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_68969969
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:13 schreef VioLenT het volgende:
Jazeker, in beide staat zijn naam onder het gedicht.
Dan moet ie niet zeuren:
quote:
[s]Citeren
Korte citaten mogen, zonder daarvoor eerst toestemming te hoeven vragen. U mag ze gebruiken in bijvoorbeeld een artikel, scriptie of werkstuk, mits daarbij de bron en naam van de schrijver vermeld staan.
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22267[/s]

Edit:
quote:
Samenstellen
U mag voor eigen gebruik uw favoriete gedichten, foto’s of muziek verzamelen en vastleggen. Zonder toestemming en helemaal gratis. Het maakt niet uit waar u dit materiaal vandaan haalt, als het maar legaal is en dus niet van een illegale website of straatventer in een exotisch oord.
U mag zo’n compilatie niet zonder toestemming van de auteurs en andere rechthebbenden aan anderen geven of verkopen.
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22267
Maar even lief vragen of het bedrag wat minder kan dan...
Wij hebben ook een gedicht gebruikt (met bronvermelding) in de rouwkaart en de advertentie, en hebben er nooit iets over gehoord.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 13 mei 2009 @ 10:16:07 #6
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_68969994
Kun je vermelden wie de auteur is van het geschreven gedicht? (indien nodig via PB)
@spijkerbroek: Dat gaat hier niet op.
pi_68970057
wat een treurige manier om je geld te verdienen
pi_68970120
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:18 schreef Dichtpiet. het volgende:
wat een treurige manier om je geld te verdienen
Idd, nogal onbeschoft ook.

Tip aan TS:
Vertel hem dat door de hoge oplage van de kranten, hij meer bekendheid heeft gekregen en dat hij blij moet zijn.
pi_68970219
jeetje man.. die vent zou het een eer moeten vinden...

iedere dag gebeurt dit honderden keren en net die van jullie loopt naar zn eigen gedichten te speuren tussen de rouwadvertenties.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  woensdag 13 mei 2009 @ 10:22:46 #10
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_68970223
Wat een aso . Hij heeft toch geen schade geleden?
Fuck the EBU
pi_68970311
Tja hoe "asociaal" het ook is, hij heeft wel het auteursrecht op die gedichten. Probeer te schikken.
pi_68970397
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:16 schreef Lastpost het volgende:
Kun je vermelden wie de auteur is van het geschreven gedicht? (indien nodig via PB)
@spijkerbroek: Dat gaat hier niet op.
klik
moet je voor de gein de balletjes allemaal even afgaan...
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:19 schreef spijkerbroek het volgende:

Idd, nogal onbeschoft ook.

Tip aan TS:
Vertel hem dat door de hoge oplage van de kranten, hij meer bekendheid heeft gekregen en dat hij blij moet zijn.
Thx, was ik ook van plan.
Ben alleen bang dat hij er niet op ingaat, anders stuur je in de eerste instantie niet zo'n brief.

[ Bericht 1% gewijzigd door Danny op 05-07-2009 13:31:22 ]
pi_68970413
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:22 schreef MaLo het volgende:
Als schade in jouw geval inkomstenderving is, dan wel.
  woensdag 13 mei 2009 @ 10:29:04 #14
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_68970428
Hoe zit dat trouwens met digitaal verkregen gedichten die niet rechtstreeks komen van de site van de auteur, maar waarbij wel de auteur vermeld is.
Je kunt natuurlijk altijd stellen dat je nooit geweten hebt dat het gedicht in kwestie auteursrechtelijk beschermd was en ik ben benieuwd of op de site van de auteur iets vermeld staat over het auteursrecht, danwel copyright.
pi_68970618
de een zijn dood is de ander zijn brood is hier wel heel letterlijk zeg.

probeer inderdaad eens te onderhandelen met die man zoals hierboven al eens gemeld was.
  woensdag 13 mei 2009 @ 10:36:22 #16
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_68970640
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:29 schreef Lastpost het volgende:
Hoe zit dat trouwens met digitaal verkregen gedichten die niet rechtstreeks komen van de site van de auteur, maar waarbij wel de auteur vermeld is.
Je kunt natuurlijk altijd stellen dat je nooit geweten hebt dat het gedicht in kwestie auteursrechtelijk beschermd was

Als er een auteur bij staat lijkt het mij toch op zijn minst fatsoenlijk om die persoon te benaderen.
Mensen die menen dat altijd alles maar gratis is onder het mom van: "ja maar het komt van het internet"

Bij twijfel altijd de auteur/maker benaderen!
quote:
en ik ben benieuwd of op de site van de auteur iets vermeld staat over het auteursrecht, danwel copyright.
Hiervoor is een wet.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
pi_68970784
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:36 schreef BOKA het volgende:

[..]

Als er een auteur bij staat lijkt het mij toch op zijn minst fatsoenlijk om die persoon te benaderen.
Mensen die menen dat altijd alles maar gratis is onder het mom van: "ja maar het komt van het internet"

Bij twijfel altijd de auteur/maker benaderen!
[..]

Hiervoor is een wet.
Achteraf kom je erachter dat je daar over na had moeten denken.
De situatie is helaas iets gecompliceerder, aangezien mijn vader een nieuwe vriendin had waar hij mee samenwoonde en daar mee de uitvaart heeft geregeld, maar nog wel getrouwd was waardoor mijn moeder nu voor de kosten op moet draaien.
  woensdag 13 mei 2009 @ 10:41:20 #18
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_68970802
Bied aan om een "rectificatie" in de krant te plaatsen waarin je het verhaal uit de doeken doet en namens de overledene je excuses aan de auteur aanbiedt.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_68970811
Als ik die auteur was had ik er niet eens over durven beginnen zeg, wat onbeschoft.
Alsof ook maar iemand die een rouwkaart samenstelt aan dit soort zaken denkt. Ik in elk geval niet bij mijn ouders.
Maargoed, hij zal zijn rechten wel kennen. Zou even een juridisch loket of iets dergelijks bellen over wat een redelijk bedrag is. Wie weet kun je via zo'n instantie wat info opvragen.
  woensdag 13 mei 2009 @ 10:46:15 #20
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_68970950
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:41 schreef Pyttpytt het volgende:
Als ik die auteur was had ik er niet eens over durven beginnen zeg, wat onbeschoft.
Nee, inderdaad, het zijn alleen maar zijn inkomsten.
quote:
Alsof ook maar iemand die een rouwkaart samenstelt aan dit soort zaken denkt. Ik in elk geval niet bij mijn ouders.
Maargoed, hij zal zijn rechten wel kennen. Zou even een juridisch loket of iets dergelijks bellen over wat een redelijk bedrag is. Wie weet kun je via zo'n instantie wat info opvragen.
Het komt inderdaad nogal ongelukkig uit en het bedrag is ook aan de erg hoge kant, maar hij staat natuurlijk wel helemaal in zijn recht.
  woensdag 13 mei 2009 @ 10:47:45 #21
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_68971014
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:40 schreef VioLenT het volgende:

[..]

Achteraf kom je erachter dat je daar over na had moeten denken.
De situatie is helaas iets gecompliceerder, aangezien mijn vader een nieuwe vriendin had waar hij mee samenwoonde en daar mee de uitvaart heeft geregeld, maar nog wel getrouwd was waardoor mijn moeder nu voor de kosten op moet draaien.
Mja, helemaal omdat je vader zoveel tijd heeft gehad om het te regelen lijkt me dat hij (of zijn vriendin) dat wel had kunnen uitzoeken.
Al is het nu inderdaad wel lullig dat je moeder ervoor moet opdraaien.
  woensdag 13 mei 2009 @ 10:50:09 #22
167923 appelsjap
All the above
pi_68971096
Is toch logisch dat ie hier geld voor wil. Hij heeft iets gemaakt wat hem moeite en tijd heeft gekost, en jij 'jat' het zomaar. Eigen schuld dikke bult. Dat je het bedrag te hoog vind is achteraf gepraat. Je had van te voren naar hem toe moeten gaan en vragen hoeveel het had gekost. Wss was het dan minder dan 500 euro. Miss zelfs gratis.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_68971160
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:22 schreef littledrummergirl het volgende:
jeetje man.. die vent zou het een eer moeten vinden...
Ja, dat zou je denken. Bands zouden het ook een eer moeten vinden dat hun CD's worden gekopieerd. Beetje flauwe vergelijking, maar in de basis redelijk identiek. Ik denk dat het magische woord in deze situatie de toestemming vooraf is. Waarschijnlijk had de dichter er dan niet moeilijk over gedaan, nu zal dat nooit duidelijk worden.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_68971231
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:22 schreef MaLo het volgende:
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:41 schreef Pyttpytt het volgende:
Hoezo is het aso of onbeschoft? Het is gewoon die gozer z'n werk. Daar verdient hij z'n geld mee. Hij stuurt gewoon een keurige brief, betuigd z'n medeleven en vraagt of er betaald kan worden voor zijn werk. Het zou onbeschoft zijn als 'ie niets laat horen, maar meteen een kort geding start om z'n gelijk te halen. Hij probeert het nu gewoon netjes op te lossen.

Als die vader het gedicht zelf heeft uitgezocht, dan kun je ook de uitvaartverzorger nergens van beschuldigen, want die kan er vanuit gegaan zijn dat jullie dat zelf allemaal geregeld hebben. Zoals hij dat zelf ook regelt met de gedichtjes en versjes die hij als standaard aanbiedt. Daar is ook gewoon voor betaald.
  woensdag 13 mei 2009 @ 10:54:48 #25
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68971256
Het Nederlandse auteursrecht kent inderdaad geen ‘fair use’ zoals in Amerika, dat maakt dat je voor alles in principe moet zorgen dat je rekening houdt met de rechthebbenden. Desalniettemin vind ik het van de dicht er in kwestie nogal vergezocht, als het iets is, dan is het gratis reclame voor zijn gedichten, en geen inkomstenderving: of denkt hij dat mensen nu rouwadvertenties gaan uitknippen en daarmee zijn dichtbundels bij elkaar gaan verzamelen?

Maar ik denk dat hij wettelijk gezien wat auteursrechten betreft vrij sterk staat, alhoewel ik het moreel gezien absoluut niet terecht vindt. Er is trouwens een kans dat hij zijn auteursrecht heeft overgedragen aan de uitgeverij als hij dichtbundels uitgeeft en als die momenteel gedrukt worden. Dan zou het volgens mij de uitgever zijn die wat te zeuren heeft, en niet hijzelf. En misschien dat die uitgever er niet zo mee zit.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')