Jazeker, in beide staat zijn naam onder het gedicht.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:09 schreef spijkerbroek het volgende:
Heb je zijn naam als bron vermeld in de rouwkaart en in de advertentie?
Dan moet ie niet zeuren:quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:13 schreef VioLenT het volgende:
Jazeker, in beide staat zijn naam onder het gedicht.
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22267[/s]quote:[s]Citeren
Korte citaten mogen, zonder daarvoor eerst toestemming te hoeven vragen. U mag ze gebruiken in bijvoorbeeld een artikel, scriptie of werkstuk, mits daarbij de bron en naam van de schrijver vermeld staan.
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22267quote:Samenstellen
U mag voor eigen gebruik uw favoriete gedichten, foto’s of muziek verzamelen en vastleggen. Zonder toestemming en helemaal gratis. Het maakt niet uit waar u dit materiaal vandaan haalt, als het maar legaal is en dus niet van een illegale website of straatventer in een exotisch oord.
U mag zo’n compilatie niet zonder toestemming van de auteurs en andere rechthebbenden aan anderen geven of verkopen.
Idd, nogal onbeschoft ook.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:18 schreef Dichtpiet. het volgende:
wat een treurige manier om je geld te verdienen
klikquote:Op woensdag 13 mei 2009 10:16 schreef Lastpost het volgende:
Kun je vermelden wie de auteur is van het geschreven gedicht? (indien nodig via PB)
@spijkerbroek: Dat gaat hier niet op.
Thx, was ik ook van plan.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:19 schreef spijkerbroek het volgende:
Idd, nogal onbeschoft ook.
Tip aan TS:
Vertel hem dat door de hoge oplage van de kranten, hij meer bekendheid heeft gekregen en dat hij blij moet zijn.
Als schade in jouw geval inkomstenderving is, dan wel.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:22 schreef MaLo het volgende:
Wat een aso. Hij heeft toch geen schade geleden?
quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:29 schreef Lastpost het volgende:
Hoe zit dat trouwens met digitaal verkregen gedichten die niet rechtstreeks komen van de site van de auteur, maar waarbij wel de auteur vermeld is.
Je kunt natuurlijk altijd stellen dat je nooit geweten hebt dat het gedicht in kwestie auteursrechtelijk beschermd was
Hiervoor is een wet.quote:en ik ben benieuwd of op de site van de auteur iets vermeld staat over het auteursrecht, danwel copyright.
Achteraf kom je erachter dat je daar over na had moeten denken.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:36 schreef BOKA het volgende:
[..]
Als er een auteur bij staat lijkt het mij toch op zijn minst fatsoenlijk om die persoon te benaderen.
Mensen die menen dat altijd alles maar gratis is onder het mom van: "ja maar het komt van het internet"
Bij twijfel altijd de auteur/maker benaderen!
[..]
Hiervoor is een wet.
Nee, inderdaad, het zijn alleen maar zijn inkomsten.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:41 schreef Pyttpytt het volgende:
Als ik die auteur was had ik er niet eens over durven beginnen zeg, wat onbeschoft.
Het komt inderdaad nogal ongelukkig uit en het bedrag is ook aan de erg hoge kant, maar hij staat natuurlijk wel helemaal in zijn recht.quote:Alsof ook maar iemand die een rouwkaart samenstelt aan dit soort zaken denkt. Ik in elk geval niet bij mijn ouders.
Maargoed, hij zal zijn rechten wel kennen. Zou even een juridisch loket of iets dergelijks bellen over wat een redelijk bedrag is. Wie weet kun je via zo'n instantie wat info opvragen.
Mja, helemaal omdat je vader zoveel tijd heeft gehad om het te regelen lijkt me dat hij (of zijn vriendin) dat wel had kunnen uitzoeken.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:40 schreef VioLenT het volgende:
[..]
Achteraf kom je erachter dat je daar over na had moeten denken.
De situatie is helaas iets gecompliceerder, aangezien mijn vader een nieuwe vriendin had waar hij mee samenwoonde en daar mee de uitvaart heeft geregeld, maar nog wel getrouwd was waardoor mijn moeder nu voor de kosten op moet draaien.
Ja, dat zou je denken. Bands zouden het ook een eer moeten vinden dat hun CD's worden gekopieerd. Beetje flauwe vergelijking, maar in de basis redelijk identiek. Ik denk dat het magische woord in deze situatie de toestemming vooraf is. Waarschijnlijk had de dichter er dan niet moeilijk over gedaan, nu zal dat nooit duidelijk worden.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:22 schreef littledrummergirl het volgende:
jeetje man.. die vent zou het een eer moeten vinden...
quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:22 schreef MaLo het volgende:
Wat een aso. Hij heeft toch geen schade geleden?
Hoezo is het aso of onbeschoft? Het is gewoon die gozer z'n werk. Daar verdient hij z'n geld mee. Hij stuurt gewoon een keurige brief, betuigd z'n medeleven en vraagt of er betaald kan worden voor zijn werk. Het zou onbeschoft zijn als 'ie niets laat horen, maar meteen een kort geding start om z'n gelijk te halen. Hij probeert het nu gewoon netjes op te lossen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:41 schreef Pyttpytt het volgende:
Als ik die auteur was had ik er niet eens over durven beginnen zeg, wat onbeschoft.
Alsof ook maar iemand die een rouwkaart samenstelt aan dit soort zaken denkt. Ik in elk geval niet bij mijn ouders.
Maargoed, hij zal zijn rechten wel kennen. Zou even een juridisch loket of iets dergelijks bellen over wat een redelijk bedrag is. Wie weet kun je via zo'n instantie wat info opvragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |