Hallo iedereen,
ik heb net zoals mijn voorganger de vogeltjes dans de eer gehad om lees het goed 2 ronde's te mogen meedoen met het beste idee van nederland.
Zit lees en huiver, of beter gezegd ik hoop dat iedereen op zijn stoel blijft zitten van het lachen.
Gisteren was het dan voor ons ook de grootte dag, jazeker we mochten zowaar ons een dagje komen vermaken in de studio op het welbekende mediapark in hilversum.
Met zijn vieren in een auto gepropt en met ons beste idee van nederland in de kofferbak maar de rit gaan maken.
We werden verwacht om 14.30 uur, daar aangekomen bleek dat je hem zowieso op betaald parkeren moest neerzetten, wat de rekening zou gaan worden, dat werd nog als verassing gehouden voor de niet bekende bezoekers daar.
Met je beste idee de trap af naar de ingang, daar aangekomen na een lange autorit, denk je lekker een bakje koffie halen, niet dus, wordt je dus weer weggestuurd inschrijven begint pas op half drie.
Nou ja zeg sta je dan, dan maar van het mooie weer genieten en op een betonnen trap gaan zitten.
Het was wel komisch om daar te zitten, je ziet er allerhande ideeen voorbij komen tot complete piano's aan toe, nou dat beloofde wat.
Jahoor tegen 3 uur werd eindelijk de megafone gepakt en moest iedereen braaf oprotten voor de deur om vervolgens van 3 kanten met zijn alle aan te komen lopen, ff filmpje draaien voor de kijk cijfers.
Met jawel Tooske en Henk Jan die je dan met warme handen ontvangen.
Met zijn alle door een smalle deur heen proppen, en ja die piano moest daar dus ook doorheen.
Met wat elleboog werk bereik je dan toch de balie waar je keurig een sticker opgeplakt krijgt en een vette envelop in je handen gedrukt.
Echt vet was die inhoud trouwens niet er zaten wel geteld 4 consumptie bonnen in, 1 rondje met 4 man weg, ok daar was nog wel mee te leven, ondanks de krediet crisis hadden we ons hier op voorbereid.
En wat troffen wij nog meer in de envelop aan, ja een heuse quitclaim lees EXIT formulier.
Voor degene die hun idee niet via de trap naar boven konden vervoeren, was er ja een heuse lift.
Op een vierkante meter kan je daar met je idee inproppen en hopen dat je niet acuut last krijgt van claustrofobie.
Ook wel handig dat ze erbij zeggen dat je op de B knop van de begane kant moet drukken, heel wat beste ideeen kwamen nog een aantal keren terug in de kelder.
Maar eindelijk was het dan zover, met de lift naar boven, je valt nog niet pardoes in de studio, maar wel een gigantische groep mensen.
Een hektiek al over, je kan nog je voeten bewegen, goed opletten dat je niet je nek breekt over de kabels, of ergens de stand valt van het octrooi centrum.
Over een afstand van laten we zeggen zo 10 meter een kwartier doen om bij een stoel te kunnen komen staat toch wel gelijk aan de marathon lopen daar.
Ok die ronde zat er op, wat zou ons nog te wachten staan, nou een lange middag.
Gezellig was het in ieder geval , de meest vreemde voorwerpen voorbij zien komen, de meest hielden keurig de tanden op elkaar wat zijn of haar vinding dan wel niet was, en sommige klapte toch aardig uit de schoolbanken vandaan.
Dat de regie de zaken niet goed in de handen had dat was wel duidelijk, want links en rechts werden de mensen er tussen uit geplukt om braaf op te komen draven en je idee toch maar eens te komen presenteren voor jawel de camera en een echte jury die bestond uit 4 koppen.
Dat de vrouwelijke jury lid toch wel overduidelijk met het verkeerde been uit bed was gestapt dat werd in de loop van de middag wel goed duidelijk.
Overompeld, verbaasd en heel veel teleurgestelde blikken kwamen uit de studio vandaan.
Al snel werdt duidelijk dat maar een heel klein groepje door mocht ja ja wel te verstaan maar 20 ideeen.
Een van de kandidaten was zelfs woedend de studio uitgelopen, nadat zij van een van de jury leden te horen had gekregen, welke gek loopt nu de hele dag met zoiets in zijn tas rond.
Het gevolg een boze deelnemer, een Henk Jan die met waarschijnlijk een glas whiskey, of iets wat daar sterk op leek, erachter aan rende om de boel te sussen.
Dit zullen we denk ik niet te zien krijgen in de uitzending, maar dat even terzijde.
Eindelijk was het dan zover, we mochten naar binnen, het was inmiddels al half 8 in de avond, de overgebleven broodjes werden onder de wachtende deelnemers uitgedeeld, met de mededeling pak wat je wilt, want anders moet ik het toch weggooien, nou dat was dus onze avond lunch.
Eenmaal de gang door, microfoon en zender opgehangen gekregen, keurig in volgorde van opkomst op een stoel geparkeerd was het eindelijk het moment supreme daar.
Met enigzins knikkende knieeen trad ik samen met een vriend van mij de studio binnen.
Zou ik afgeslacht worden net zoals vele voor mij, of zou ik de mazzel hebben dat ik dans kon ontspringen.
Daar zaten ze dan keurig met een 4 op een rij.
Op het teken van de regie mochten we dan ook naar voren lopen.
Maar het beste idee van nederland is in ieder geval niet uitgevonden door sbs6, want ze laten hun deelnemers hun presentatie neer zetten op een tafel met wielen.
Nou je voelt hem al aankomen denk ik, tijdens het plaatsen van ons idee ging dus de tafel aan de wandel, en dat terwijl vorig jaar er zo goed idee met tafels voorbij was gekomen.
Bijna het idee over de vloer, een lachende jury die ondertussen liep te roepen dat de presentatie mocht beginnnen, waarop ik toch nog enigzins vriendelijk eruit wist te wurmen, nou moet ik ff lachen ik neem aan dat wij toch nog wel opnieuw mogen proberen ????
Bij de gratie van gods mocht dit toch zowaar, dat viel me alles wel mee zeg pffff
Maar om een lang verhaal kort te maken, na de presentatie van ons idee, wisten wij ook alweer wat we hadden getekend, een exit formulier dus.
En wat is nu de clou van het verhaal, onze prachtig verbouwde magnetron, waar ze toch echt van onder de indruk waren, en de nieuwe bereidswijze in de magnetron die wij hadden bedacht, was 100 jaar te vroeg gepresenteerd.
Een magnetron welke toch al zo ik schat 40 jaar in nederland en de rest van wereld bij zowaar iedereen in de keuken staat, was een idee voor de toekomst.
En onze enigste vrouwelijke jury lid, had de magnetron al jaren geleden willen verbannen uit de keuken, want koken doe je op het gasfornuis en niet in een magnetron, zelfs geen pling maaltijd.
Ze sloten af met de opmerking we weten dat het daar naar toe gaat maar helaas het was niet het beste idee van Nederland.
U bent exit en bedankt voor uw komst.
Nadat ik ontdaan was van de zender en de microfoon en toch netjes naar de uitgang werd begleidt, werd al heel snel duidelijk waarom wij exit waren, de stapel met groene vrijbriefjes waren al een geruime tijd op, en de rode stapel die was belange na nog niet geslonken.
Dus ook al was dit het beste idee van nederland, en was die 100 jaar te vroeg gepresenteerd, het had ten alle tijde nul op rekest geworden.
Is hier sprake van doorgestoken kaart, nee het is het het beste idee van nederland, daar waar alles draait om de kijkcijfers en de poen.
Of wij ons hierin beruste, nee sorry mensen, wij gaan nu zelf ons eigen beste idee maken.
Weet je wat wij denken van de jury ?
Dat vertellen wij over 200 jaar.
De parkeerkosten voor de nieuwsgierige onder ons die bedroegen 10 euro, en dat briefje werd braaf opgegeten door de automaat.
[ Bericht 5% gewijzigd door yeldi op 12-05-2009 22:22:39 ]