Ik woon in Orange County, California. Dit County, met zo'n 3 miljoen inwoners, kent tevens een moslimbevolking van rond de 200.000, ofwel zo'n 8%. Daarmee is dit te vergelijken met Nederland, althans qua percentage. Moslims komen voornamelijk uit het "echte" Midden Oosten, dus Libanon, Syrie, Palestina, Jordanie, Irak, Iran, Egypte, etc.
Er zijn geen problemen met moslims. Ik ga zelf nog wel eens naar "Little Gaza" in Anaheim omdat je daar een aantal goede shoarma tenten hebt, alsmede een goede Halal slager waar ik dan wel eens kom voor lams-gehakt, wat in de gewone supermarkt moeilijket te krijgen. (In de gewone supermarkt is het meestal lamb-chops etc, voor op de BBQ). Er zijn daar vele theehuizen, typische moslim winkels, moskeeen, etc.
Naast "Little Gaza" heb je ook in andere delen van Orange County "pockets" (wijken, delen van wijken) waar veel moslims wonen, met name in Irvine en Tustin. Je ziet het direct aan het Arabisch op de winkelpanelen, de vrouwen met hoofddoekjes, eigenlijk een beetje zoals in bijv. de Lombok in Utrecht en andere wijken waarin veel allochtonen wonen.
Er is hier geen enkel probleem als er een moskee gebouwd wordt. Zo ook niet als er een Joodse tempel gebouwd wordt, een Sikh tempel, een Boeddhistische tempel of een ander godsdienstig gebouw. De vrijheid van Godsdienst is een van de fundamenten van de Amerikaanse maatschappij, en het vrij kunnen beoefenen van nagenoeg alle Godsdiensten is een vrijheid die door alle Amerikanen gekoesterd wordt.
Is er dan geen probleem met straatjeugd? Jazeker wel, alleen is deze niet in de Moslim-community te vinden, maar meer in de Mexicaanse community, en de Afro-Amerikaanse community. Er zijn in de gehele Los Angeles area vele gangs te vinden, varierend van Vietnamees, Zwart-Amerikaans, tot Mexicaans, maar er zijn nergens "Moslim gangs" of straatjongeren van Moslim afkomst te vinden.
Mijn theorie hierover? De Moslims mogen qua aantallen in Orange County dan vrij redelijk zijn, maar op het totaalplaatje van de 20 miljoen mensen die om en nabij de Greater Los Angeles area wonen valt het allemaal nog wel mee qua aantallen. Mexicanen zijn veel groter in aantal, veel geconcentreerder, en voelen daarom ook veel minder noodzaak om zich aan te passen.
Ik werk zelf bijvoorbeeld in Santa Ana, een stad die voor 85% (kom maar op Rotterdam met je 50%) uit Spaans sprekenden bestaat, waar alles in het Spaans staat in de winkels, waar AT&T met grote borden langs de snelweg in het Spaans adverteert voor een bepaalde telefoon of blackberry, waar je mensen in het Engels aanspreekt, en ze met "No Comprendre" terug praten.... Volgens mij ontploft Wilders z'n hoofd spontaan als de KPN in het
Arabisch op de A10-West bij Amsterdam een telefoon gaat aanprijzen.

Voor een heel groot deel is het ook acceptatie, en dat heeft ook met de geschiedenis van het land te maken. NDAsilenced geeft het al deels aan, vrijwel elke Amerikaan heeft een geschiedenis met immigratie, soms vele generaties terug soms beperkt tot hun eigen ouders of grootouders. Iemand die hier geboren wordt, wordt ook per definitie gezien als
Amerikaan, ongeacht de huidskleur, terwijl deze in Nederland vanuit het CBS als een groot stempel krijgt: "Allochtoon van de 2e generatie".
En ja, er lopen hier zo'n 40 miljoen Mexicanen rond, waarvan zo'n 20 miljoen met twee paspoorten. Niemand kraait er na, geen Senator of Representative in Congress met een raar kapsel die gaat roepen dat twee paspoorten niet mag..... Zolang je maar eerst de VS dient in tijden van oorlog, maakt het niemand een reet uit of je nu twee paspoorten hebt of niet.
Ook Yi-Long heeft het correct: Er zijn geen problemen met moslims in principe in Nederland, maar met jongeren die door een niet-westerse opvoeding, in de wel-westerse samenleving tussen wal en schip vallen en dus problemen veroorzaken. Ditzelfde zie je ook bij de Mexicaanse immigranten in California, die voeden hun kinderen met Mexicaanse tradities op, en die zijn vaak anders dan die van de VS.
Als laatste wil ik nog even kwijt dat Nederland een nieuw immigratieland is. We zijn er eigenlijk amper 50 a 60 jaar mee bezig, en we zijn vanuit de paplepel nog opgevoed met het idee dat "De Hollander" de enige is die in dit land wonen. Iedereen heeft het over "integratie", maar niemand weet precies wat het is. Volgens de Dikke van Dale, betekend integratie "aan elkaar aanpassen", maar in de volksmond is het HUN moeten zich aanpassen aan ONS, en wij hoeven niets te doen.
Zelf denk ik dat het BEGIN van een oplossing is dat wij als Nederlanders accepteren dat mensen die in Nederland geboren zijn een andere huidkleur kunnen hebben, en via hun ouders eventueel ook een tweede paspoort. Wat we momenteel doen is mensen daarvoor afstoten, en het is dan ook niet verwonderlijk dat deze groep mensen bij elkaar steun vind, en zich afzet tegen de maatschappij, en dat gevoel is het sterkst bij jongeren die IN Nederland geboren zijn, en die door sommigen toch zouden moeten uitgezet worden naar Marokko, een land waar ze slechts op vakantie zijn geweest.
Even terug naar de VS: Waren er problemen met moslims in het verleden? Voor een korte tijd zeker. Eind 2001 en begin 2002, en we weten allemaal waarom, was er een haat jegens moslims bij een deel van de bevolking. In het bovengenoemde Little Gaza waar ik dus wel eens kom, is in 2002 een agent op non-actief gezet omdat hij moslims lastig viel. Dit naar aanleiding van 9/11, omdat hij dus vond dat alle moslims schuld hadden. Ook zijn er een aantal moorden gepleegd in de VS (dwz Amerikanen die moslims doodden om het moslim zijn) in begin 2002.
Maar hebben Amerikanen problemen met het moslim geloof? Er zijn altijd wel een groep rednecks die geloven dat Moslims de schuld hebben van alle ellende, dat die Amerikanen probeerden uit te moorden, dat we maar een atoomwapen op Teheran moeten mikken etc..... maar in grote getale worden moslims volledig geaccepteerd.
Er is een groter probleem met (voornamelijk illegale) Mexicanen dan met Moslims. En ik heb deze vergelijking ook wel eens eerder gemaakt..... het gaat helemaal niet om het moslim geloof, maar gewoon om het feit dat er een minderheid is die niet wordt geaccepteerd. Antillianen en Surinamers zijn namelijk minstens net zo vervelend en crimineel, Antillianen zijn volgens de cijfers van het CBS zelfs crimineler.
In het kort: Men geeft af op de Godsdienst islam, maar het probleem in Nederland ligt gewoon bij randjongeren, ongeacht afkomst.