abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75313449
quote:
Op donderdag 3 december 2009 23:08 schreef Gordon__Gekko het volgende:
Hey allemaal,

Ik ben bezig met het produceren van geluiden in(harmonische) geluiden binnen Matlab. Ik moet hier enkele vragen over beantwoorden, waarvan ik soms de achterliggende gedachte niet van snap:

1) Hoe hoor je het verschil tussen harmonische geluiden en in-harmonische geluiden?
Simpel. Maak 1 harmonisch geluid. Ik zal je uit de brand helpen:

t = 0:0.001:10;
y=sin(1000*t);
sound(y,Fs);

Maak nog een harmonisch geluid met een andere frequentie. Dat mag je zelf uitzoeken hoe je dat doet. Speel die af en luister naar het verschil. Tel dan die twee bij elkaar op en speel dat dan af. Ga hier ook zelf een beetje mee experimenteren: plot je waveforms en probeer te begrijpen wat er praktisch gezien gebeurt.
quote:
2) Het schijnt dat ons menselijk gehoor bij een bepaald aantal Hz (laag getal) het verschil niet meer kan tussen harmonische geluiden en in-harmonische geluiden. Weet iemand waar dit omslagpunt ergens ligt?
Dat kun je zelf proberen in Matlab. Genereer een "chirp" met een veranderende frequentie als functie van de tijd en speel die af totdat je geen verschil meer hoort. Ik zie dat Matlab een functie heeft om chirps te genereren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')