Ik zou iets vergelijkbaars doen wat ik een poosje terug heb gedaan na een werkreis in Tanzania. Je zou op Kilimanjaro kunnen vliegen (Noord-Tanzania, rechtstreeks met KLM) en dan ergens in de omgeving een safari kunnen maken. Zoals gezegd zijn er heel veel mogelijkheden, zeker als je wat minder op geld en wat meer op luxe let. Ik heb zelf hele goede ervaringen met
http://www.greenfootprint.co.tz/pages/tanzanian_safaris.html Zéér professionele mensen met hele goede guides. Hun safari's zijn duur, maar kunnen helemaal worden afgestend aan je eigen wensen en ze doen veel aan natuuruurbehoud en samenwerken met de locale communities. Wat erg leuk is, zeker voor mensen die niet veel weten van het Tanzania buiten de wildparken, is dat zij het mogelijk maken een safari te combineren met een bezoek aan een dorp in de buurt. Je kunt dan bijvoorbeeld (goed!) eten bij een familie thuis, naar een ziekenhuisje, etc. Erg leuk!
Nog iets anders dat de meeste safari-agents niet aanbieden zijn bezondere dingen in de parken zelf. Ik heb gefietst, gewandeld met een ranger en - heel bijzonder- gekano-d in een meer met hippo's.
Afhankelijk van je interesses kun je met Green Footprint een safari vaststellen van een aantal dagen en nachten, in het laatste geval kun je bijvoorbeeld ook een bush dinner doen ('s avonds in de open lucht eten in het park) en nachtelijke game drives. Ik heb destijds heel bewust gekozen voor Arusha NP en Lake Manyara omdat het relatief rustige parken zijn. De druk bezochte parken als Serengeti zijn natuurlijk druk om een reden, maar ik vond het echt geweldig om geen andere auto's tegen te komen. Zeker Lake Manyara is ook echt een heel mooi park.
Na een aantal dagen safari kun je dan vliegen van het vliegveld van Arusha of Kilimanjaro naar Zanzibar. Dit is een lokale vlucht die je gewoon online kunt boeken. Voor Zanzibar zou ik een dag of 5 (minimaal) uittrekken. Eén/twee daarvan kun je spenderen in Stonetown, een druk, maar enorm sfeervol stadje, zeker de moeite van het verkennen waard.
http://www.zanzibarhotel.nl/ is een niet poepsjiek, maar sfeervol hotelletje van een Nederlandse eigenaresse, midden in de markt van Stonetown. De overige dag of drie/vier ga je dan lekker relaxen aan het strand, liefst aan de oostkust, bijvoorbeeld in
http://www.coralrockhotelzanzibar.com/ Ook weer niet superdeluxe maar heel relaxed, prachtige omgeving, leuke mensen, rustig, en met een prachtig zwembadje. Je kunt vanuit het hotel ook fietsen huren of tours boeken (varen in een dhow, duiken, aapjes kijken, kruidentour), maar het is ook zeker geen straf om gewoon een beetje te zwemmen, te lezen, seafood te eten en af en toe een klein wandelingetje te maken door het dorpje.
Op je laatste dag kun je 's ochtends met de boot naar Dar es Salaam varen (ongeveer 2 uur, tickets kun je kopen als je in Stonetown bent). Dat is niet heel luxe, maar kost uiteindelijk net zoveel tijd als vliegen naar Dar. Dar is geen stad waar heel veel te zien valt, maar je kunt bijvoorbeeld een kijkje nemen op de Fishmarket en een hapje doen op de Slipway. De KLM vlucht naar Nederland gaat 's avonds.
(Damn, ik kan zo een reisbureau beginnen

)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.