abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68923744
Hello,

Volgend jaar ga ik met mijn ouders(totaal 8 personen) een week op vakantie. De bestemming ligt nog in het midden maar de voorkeur ligt in Afrika (of misschien Lapland) En dan met name Kenia, Tanzania, Mozambique maar zit er nou veel verschil tussen deze landen? En ook qua safari?

Zuid Afrika valt af omdat we daar geweest zijn.

Hebben mensen ervaringen met deze landen en zo ja, welk land zouden jullie kiezen?
pi_68924198
Wat een verschil, lapland of midden afrika.
Maar ik denk dat voor Afrika een week toch veel te kort zou zijn?
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_68924346
Ruim een week, 9 a 10 dagen
pi_68924558
Als ik jou was zou ik naar Tanzania gaan. Schitterde parken en een land zonder onrust zoals Kenia vorig jaar. Ik heb er helaas niet veel van gezien (enkel Kilimanjaro en Arusha NP) Maar je hebt er natuurlijk nog de Serengeti met de Ngorongoro-krater.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 00:04:11 #5
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_68925594
quote:
Op maandag 11 mei 2009 23:14 schreef versteegrob het volgende:
Hello,

Volgend jaar ga ik met mijn ouders(totaal 8 personen) een week op vakantie. De bestemming ligt nog in het midden maar de voorkeur ligt in Afrika (of misschien Lapland) En dan met name Kenia, Tanzania, Mozambique maar zit er nou veel verschil tussen deze landen? En ook qua safari?

Zuid Afrika valt af omdat we daar geweest zijn.

Hebben mensen ervaringen met deze landen en zo ja, welk land zouden jullie kiezen?
Wanneer ga je? Regenseizoen? Net erna? Net ervoor? Als safari centraal staat zou ik de keuze hiervan toch ook laten afhangen.
When all things seem to end, the future still remains..
pi_68926438
April / Mei 2010
pi_68955152
Kick Nog iemand mooie verhalen / ervaringen / game parken / landen?
  woensdag 13 mei 2009 @ 00:02:23 #8
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_68962584
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 21:34 schreef versteegrob het volgende:
Kick Nog iemand mooie verhalen / ervaringen / game parken / landen?
Zelf ging ik naar Chobe NP in Botswana afgelopen september. Voordeel is dat je dat kan combineren met de Victoria Falls die vlakbij liggen en eventueel ook met de Okavonga Delta.

Mooie verhalen.. hoch.. vooral heel mooie herinneringen, ik ben niet zo'n verteller.

Ik boekte een 3d/2n tour samen met mijn vriendin bij Jollyboys (een backpackershostel in Livingstone, Zambia). De eerste anderhalve dag waren we met een man of 14, verdeeld over 7 tentjes. Los daarvan was er een gids, en een kookploeg bestaande uit 3 personen mee. We verbleven echt in the middle of nowhere, een open plaats in the bush.
Naast de game drives herinner ik me ook het kampvuur s avonds na het eten. Leuk gevoel, zo ver van 'de wereld' te zijn omsloten door dieren die je hoort.
Na anderhalve dag gingen 12 van de 14 mensen weg (die kozen voor 2d/1n) en kwam slechts 1 Zuid-Afrikaan in de plaats. Toen waren we dus nog met 3 (los van de 4 begeleiders ). Alles werd veel persoonlijker en relaxter.
Die Zuid-Afrikaan was er echter niet van op de hoogte dat in Botswana de rangers geen wapens bij zich hebben (vb als een dier oog in oog met je staat) en dat de tenten niet beschermd zijn door een elektrisch hek. Toen we een leeuw hoorden brullen begon die brave man toch wel behoorlijk op zijn ongemak te geraken. Hij frustreerde er zich dan ook niet weinig in dat de gidsen gewoon kalm bleven en vooral hun glimlach niet verloren (of zeg maar: lachten met zijn houding)

Op de foto kan je een deel van de locatie zien waar we kampeerden en op de achtergrond zie je olifanten passeren.

Wat later was dat allemaal uitgeklaard en zaten we rond het kampvuur toen die Zuid-Afrikaan de begeleiders ging vragen om Afrikaanse volksverhalen te vertellen. Dan hoorde je vele prachtige verhalen waarin nogal dikwijls de baboon centraal staat. De sfeer raakte er goed in en zo hadden we een fantastische conversatie met hen over hoe zij tegen het leven (en de vele toeristen die ze begeleiden) kijken, kregen we fantastische antwoorden op de vraag of zij zich ooit depressief gevoeld hadden in het leven en werd het al helemaal geweldig toen ze rond dat kampvuur a capella Afrikaanse liederen begonnen te zingen (al waren ze maar met 4).

Ik vond de fauna en flora zeker ook fantastisch, maar ik ben daar niet zo die hard in. In een ver verleden deed ik al eens een safari in Pilanesberg NP (Zuid- Afrika) en Chobe was dan toch vele malen indrukwekkender. Alleen kan het best zijn dat er nog veel betere plaatsen bestaan.
When all things seem to end, the future still remains..
  donderdag 14 mei 2009 @ 11:51:32 #9
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_69010251
Wat is je plan, want voor 8/9 dagen naar Tanzania of Mozambique is wel een prijzig ticket voor héél weinig tijd! Wil je echt wat zien en doen? Aan de kust hangen? Safari? Rondreizen? Als je wat meer info geeft kan ik je ook wat beter helpen...

Tanzania is inderdaad prachtig qua national parks, ik vond het mooier dan Zuid-Afrika. Het is wel ook een duurdere optie, omdat het niet zo gebruikelijk is om zelf rond te rijden. Ik ken zelf alleen Arusha NP en Lake Manyara NP, maar er is een ontzettende hoeveelheid parken, van heel bekend en druk (Ngorongoro en Serengeri NP) and wat meer afgelegen en rustiger (Selous bijvoorbeeld).

Mozambique is ook een heerlijk land, alleen heeft het (nu nog) weinig zin om erheen te gaan als je gaat voor de National Parks/dieren. Je kunt er dan wel weer geweldig duiken (kan in Tanzania ook trouwens).
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_69012424
Het wordt een vakantie met mijn familie, 8 mensen. Het moet luxe zijn en een safari en evt afsluiten bij een mooi strand in Afrika. Verder zijn we al geweest in ZA alleen waren daar geen open vlaktes dus vandaar dat we nu meer naar midden Afrika neigen.

Helder zo?
pi_69013027
Je zou bijvoorbeeld in Kenia naar het Wildlife Lodge in Voi kunnen gaan. Is een goede logde aan de rand van het Tsavo NP. Hier vandaan zijn er mooie safaritrips te maken in het park. De logde ligt aan een poel waar ook de gehele dag dieren komen drinken.

Als je de vakantie wilt afsluiten, zou je nog een paar dagen naar een resort gaan aan het strand in Mombassa.
  donderdag 14 mei 2009 @ 13:57:27 #12
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_69014527
Ik zou iets vergelijkbaars doen wat ik een poosje terug heb gedaan na een werkreis in Tanzania. Je zou op Kilimanjaro kunnen vliegen (Noord-Tanzania, rechtstreeks met KLM) en dan ergens in de omgeving een safari kunnen maken. Zoals gezegd zijn er heel veel mogelijkheden, zeker als je wat minder op geld en wat meer op luxe let. Ik heb zelf hele goede ervaringen met http://www.greenfootprint.co.tz/pages/tanzanian_safaris.html
Zéér professionele mensen met hele goede guides. Hun safari's zijn duur, maar kunnen helemaal worden afgestend aan je eigen wensen en ze doen veel aan natuuruurbehoud en samenwerken met de locale communities. Wat erg leuk is, zeker voor mensen die niet veel weten van het Tanzania buiten de wildparken, is dat zij het mogelijk maken een safari te combineren met een bezoek aan een dorp in de buurt. Je kunt dan bijvoorbeeld (goed!) eten bij een familie thuis, naar een ziekenhuisje, etc. Erg leuk!
Nog iets anders dat de meeste safari-agents niet aanbieden zijn bezondere dingen in de parken zelf. Ik heb gefietst, gewandeld met een ranger en - heel bijzonder- gekano-d in een meer met hippo's.

Afhankelijk van je interesses kun je met Green Footprint een safari vaststellen van een aantal dagen en nachten, in het laatste geval kun je bijvoorbeeld ook een bush dinner doen ('s avonds in de open lucht eten in het park) en nachtelijke game drives. Ik heb destijds heel bewust gekozen voor Arusha NP en Lake Manyara omdat het relatief rustige parken zijn. De druk bezochte parken als Serengeti zijn natuurlijk druk om een reden, maar ik vond het echt geweldig om geen andere auto's tegen te komen. Zeker Lake Manyara is ook echt een heel mooi park.

Na een aantal dagen safari kun je dan vliegen van het vliegveld van Arusha of Kilimanjaro naar Zanzibar. Dit is een lokale vlucht die je gewoon online kunt boeken. Voor Zanzibar zou ik een dag of 5 (minimaal) uittrekken. Eén/twee daarvan kun je spenderen in Stonetown, een druk, maar enorm sfeervol stadje, zeker de moeite van het verkennen waard. http://www.zanzibarhotel.nl/ is een niet poepsjiek, maar sfeervol hotelletje van een Nederlandse eigenaresse, midden in de markt van Stonetown. De overige dag of drie/vier ga je dan lekker relaxen aan het strand, liefst aan de oostkust, bijvoorbeeld in http://www.coralrockhotelzanzibar.com/ Ook weer niet superdeluxe maar heel relaxed, prachtige omgeving, leuke mensen, rustig, en met een prachtig zwembadje. Je kunt vanuit het hotel ook fietsen huren of tours boeken (varen in een dhow, duiken, aapjes kijken, kruidentour), maar het is ook zeker geen straf om gewoon een beetje te zwemmen, te lezen, seafood te eten en af en toe een klein wandelingetje te maken door het dorpje.

Op je laatste dag kun je 's ochtends met de boot naar Dar es Salaam varen (ongeveer 2 uur, tickets kun je kopen als je in Stonetown bent). Dat is niet heel luxe, maar kost uiteindelijk net zoveel tijd als vliegen naar Dar. Dar is geen stad waar heel veel te zien valt, maar je kunt bijvoorbeeld een kijkje nemen op de Fishmarket en een hapje doen op de Slipway. De KLM vlucht naar Nederland gaat 's avonds.

(Damn, ik kan zo een reisbureau beginnen )
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_69041427
Hey iedereen,

Bedankt voor alle reacties. Ga dit voorstellen aan me ouders, ben benieuwd.
Maar ik denk omdat we met 8 mensen reizen alles wordt geregeld via een reis bureau.

Hou julilie op de hoogte
  maandag 18 mei 2009 @ 19:48:33 #14
36461 Joppy
geen colaboy
pi_69161567
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 00:02 schreef Masanga het volgende:

[..]

Zelf ging ik naar Chobe NP in Botswana afgelopen september. Voordeel is dat je dat kan combineren met de Victoria Falls die vlakbij liggen en eventueel ook met de Okavonga Delta.

Mooie verhalen.. hoch.. vooral heel mooie herinneringen, ik ben niet zo'n verteller.

Ik boekte een 3d/2n tour samen met mijn vriendin bij Jollyboys (een backpackershostel in Livingstone, Zambia). De eerste anderhalve dag waren we met een man of 14, verdeeld over 7 tentjes. Los daarvan was er een gids, en een kookploeg bestaande uit 3 personen mee. We verbleven echt in the middle of nowhere, een open plaats in the bush.
Naast de game drives herinner ik me ook het kampvuur s avonds na het eten. Leuk gevoel, zo ver van 'de wereld' te zijn omsloten door dieren die je hoort.
Na anderhalve dag gingen 12 van de 14 mensen weg (die kozen voor 2d/1n) en kwam slechts 1 Zuid-Afrikaan in de plaats. Toen waren we dus nog met 3 (los van de 4 begeleiders ). Alles werd veel persoonlijker en relaxter.
Die Zuid-Afrikaan was er echter niet van op de hoogte dat in Botswana de rangers geen wapens bij zich hebben (vb als een dier oog in oog met je staat) en dat de tenten niet beschermd zijn door een elektrisch hek. Toen we een leeuw hoorden brullen begon die brave man toch wel behoorlijk op zijn ongemak te geraken. Hij frustreerde er zich dan ook niet weinig in dat de gidsen gewoon kalm bleven en vooral hun glimlach niet verloren (of zeg maar: lachten met zijn houding)

[ afbeelding ]
Op de foto kan je een deel van de locatie zien waar we kampeerden en op de achtergrond zie je olifanten passeren.

Wat later was dat allemaal uitgeklaard en zaten we rond het kampvuur toen die Zuid-Afrikaan de begeleiders ging vragen om Afrikaanse volksverhalen te vertellen. Dan hoorde je vele prachtige verhalen waarin nogal dikwijls de baboon centraal staat. De sfeer raakte er goed in en zo hadden we een fantastische conversatie met hen over hoe zij tegen het leven (en de vele toeristen die ze begeleiden) kijken, kregen we fantastische antwoorden op de vraag of zij zich ooit depressief gevoeld hadden in het leven en werd het al helemaal geweldig toen ze rond dat kampvuur a capella Afrikaanse liederen begonnen te zingen (al waren ze maar met 4).

Ik vond de fauna en flora zeker ook fantastisch, maar ik ben daar niet zo die hard in. In een ver verleden deed ik al eens een safari in Pilanesberg NP (Zuid- Afrika) en Chobe was dan toch vele malen indrukwekkender. Alleen kan het best zijn dat er nog veel betere plaatsen bestaan.
Herkenbaar, zo een trip is prachtig idd, ik heb het gedaan in de Okavango Delta. Met uitgeholde boomstammen het park een paar uur varen en dan ergens op een eiland kamperen.
Okavango vond ik persoonlijk mooier dan Chobe, maar ik ben maar één dag het park echt in geweest daar.
Let the beat control your body!
  dinsdag 30 november 2010 @ 15:09:10 #15
62913 Blik
The one and Only!
pi_89344490
Bij deze is dit het centrale topic :D

Afgelopen weekend hebben mijn vriendin en ik besloten om naar Tanzania op vakantie te gaan. De volgende zaken staan sowieso op de planning:
- Beklimming van de Kilimanjaro
- Bezoek aan Serengeti, Ngorongoro en wellicht nog andere kleinere parken
- Zanzibar, o.a. ook om te duiken en te relaxen op het einde van de trip.

Heeft er iemand nog tips, must-sees, fijne reisbureaus voor de safari en kilimanjaro etc. waarmee ik verder aan de slag kan gaan?
pi_89348150
Goed ingelopen bergschoenen en warme kleding mee nemen iig voor de Kili. :D
  dinsdag 30 november 2010 @ 17:47:11 #17
62913 Blik
The one and Only!
pi_89350388
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 16:46 schreef avw1982 het volgende:
Goed ingelopen bergschoenen en warme kleding mee nemen iig voor de Kili. :D
De bergschoenen heb ik al, warme kleding (vnl. laagjes) lijkt me een must op de Kili :)
  woensdag 1 december 2010 @ 01:40:52 #18
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_89371716
Zie mijn uitgebreide tips hierboven. Greenfootprint is echt een aanrader, al zijn ze niet goedkoop.
Hoe meer mensen ik spreek die al geweest zijn, hoe meer ik mensen die nog gaan aanraadt om goed na te denken over naar welke parken je wilt en waarom. Safari is duur (vergeleken met jullie eerdere vakanties zou ik echt een aanzienlijk hoger budget overwegen) en dan moet je ook echt goed weten wat je te wachten staat. Veel mensen gaan automatisch naar Serengeti en Ngorongoro. Hoewel bijzonder, zijn het de meest drukke parken. In Ngorongoro is de ratio dieren/auto's niet al te best en als je niet veel dagen hebt (dus weinig tijdens om echt diep de Serengeti in te trekken) zijn daar andere autos ook lasting te vermijden. Dat is niet rampzalig, maar ik vond het na de grote parken in Ziid Afrika een verademing om niet achter een enorme 4WD vol knippende Jappanners (of 3) te staan!
Nogmaals: de parken die jij noemt zijn zeker de moeite waard, maar denk ook eens aan een ander park, zoals bovenstaande kleinere parken of het enorme Selous NP waar ik ook geweldige verhalen over hoor (daar is echt iedereen weg van!)
pi_89374524
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:47 schreef Blik het volgende:

[..]

De bergschoenen heb ik al, warme kleding (vnl. laagjes) lijkt me een must op de Kili :)
Laagjes is inderdaad het beste. Een beetje conditie is ook handig want de dag tijdens de toppoging is lang, heel lang. Je bent dan zo'n 14 uur aan het lopen na een korte nacht. (4 a 5 uur slaap).
pi_89375060
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 01:40 schreef Hik het volgende:
Zie mijn uitgebreide tips hierboven. Greenfootprint is echt een aanrader, al zijn ze niet goedkoop.
Hoe meer mensen ik spreek die al geweest zijn, hoe meer ik mensen die nog gaan aanraadt om goed na te denken over naar welke parken je wilt en waarom. Safari is duur (vergeleken met jullie eerdere vakanties zou ik echt een aanzienlijk hoger budget overwegen) en dan moet je ook echt goed weten wat je te wachten staat. Veel mensen gaan automatisch naar Serengeti en Ngorongoro. Hoewel bijzonder, zijn het de meest drukke parken. In Ngorongoro is de ratio dieren/auto's niet al te best en als je niet veel dagen hebt (dus weinig tijdens om echt diep de Serengeti in te trekken) zijn daar andere autos ook lasting te vermijden. Dat is niet rampzalig, maar ik vond het na de grote parken in Ziid Afrika een verademing om niet achter een enorme 4WD vol knippende Jappanners (of 3) te staan!
Nogmaals: de parken die jij noemt zijn zeker de moeite waard, maar denk ook eens aan een ander park, zoals bovenstaande kleinere parken of het enorme Selous NP waar ik ook geweldige verhalen over hoor (daar is echt iedereen weg van!)
Ik ben deze zomer 2 weken naar Tanzania geweest met Planet Africa Safaris. Is het bedrijfje van een Nederlandse dame die in Afrika geboren en getogen is, en nu safari's doet in Tanzania.

Anyway, voor ons wat het echt een geweldige ervaring. Wij hebben Ngorongoro, Lake Manyara, Tarangire en de Serengeti (hele richting het noorden) gedaan, ook in die volgorde. Achteraf was die volgorde ook perfect, want je gaat dan van de meest toeristische naar de minst toeristische. Ngorongoro was ondanks de vele andere auto's een geweldige eerste dag, je moet gewoon zorgen dat je een goeie gids hebt, die niet enkel met de rest van de meute een stel leeuwen achtervolgd.

Serengeti hebben we 4 dagen gedaan en was subliem. In het noorden heb je een airstrip met 3 lodges, elk met slechts 8-10 kamers/tenten. Daardoor dus overdak nooit een andere auto in de buurt en alle ruimte voor je eigen drive.

Enfin, ik zou zorgen dat je de grote toeristische accomodaties mijdt en waar mogelijk de rustige plekken kiest. Tanzania heeft nog veel meer parken richting het westen en het zuiden, zoals het rustige Katavi of Ruaha. Ik hoop zelf snel weer een keer terug te gaan en dan de andere parken te bekijken.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_89375307
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 01:40 schreef Hik het volgende:

Trouwens, Planet Africa (waar ik meer reisde) is de nieuwe onderneming van een van de oprichters van Greenfootprint, kwam ik in Tanzania achter. Het is iets kleinschaliger en ze delen bepaalde zaken waar nodig, maar blijkbaar zijn Mary (van Planet Africa) en haar voormalige compagnon een tijdje terug uit elkaar gegaan.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 1 december 2010 @ 12:15:03 #22
62913 Blik
The one and Only!
pi_89379650
Hik, Drive-r,

Bedankt voor de goede tips en voor de ervaringen met bureaus, zeker heel waardevol. We hadden uiteraard al bedacht dat het geen goedkope trip gaat worden, zeker in vergelijking met onze andere vakanties. De bankrekening gaat geplunderd worden, maar dat kan ook wel voor een keer. We zullen ook zeker gaan kijken naar de minder toeristische routes, want ikzelf heb ook echt een hekel aan drukte.

Dus ik ga in de kerstvakantie eens goed op zoek naar wat we willen, en neem jullie tips zeker mee.
  woensdag 1 december 2010 @ 12:16:04 #23
62913 Blik
The one and Only!
pi_89379695
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 09:36 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Laagjes is inderdaad het beste. Een beetje conditie is ook handig want de dag tijdens de toppoging is lang, heel lang. Je bent dan zo'n 14 uur aan het lopen na een korte nacht. (4 a 5 uur slaap).
Conditie komt wel goed, we doen al aan hardlopen en wielrennen. En met de Kilimanjaro als doel gaan we er zeker een schepje bovenop doen om zo fit mogelijk aan de klim te beginnen.
  woensdag 1 december 2010 @ 13:05:33 #24
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_89381737
Over duiken trouwens: mijn vriend heeft destijds gedoken bij Kizimkazi en die vond het erg de moeite waard (ervaren duiker). Ook over de instructeurs was hij erg te spreken. Wij hebben het gewoon geregeld bij Coral Rock toen (zie boven).
pi_89381768
Niet naar Kenia gaan als je homo bent!
"Homoseksualiteit is overbodig"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')