abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69696944
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 12:20 schreef GlowMouse het volgende:
Wat versta jij onder <x²>?
Het gemiddelde van x2, net zoals <x> het gemiddelde van x is
pi_69697023
Wat is rate?
pi_69697134
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 12:23 schreef thabit het volgende:
Wat is rate?
De frequentie waarmee er wordt gewisseld tussen de 2 snelheden. Die is dus constant (hangt niet van x of T af).
  donderdag 4 juni 2009 @ 12:29:16 #154
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_69697197
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 12:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het gemiddelde van x2, net zoals <x> het gemiddelde van x is
Ja ik zag het al Het antwoord zie ik zo niet.
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 12:23 schreef thabit het volgende:
Wat is rate?
Parameter van de exponentieel verdeelde stochasten X1,X2,... die de tijd aangeven tussen het wisselen van snelheid. Dus op t in [0,X1] rijd je snelheid v+, (X1,X1+X2] v-, etc
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_69697299
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 12:29 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ja ik zag het al Het antwoord zie ik zo niet.
[..]
Tsja, ik ben zelf niet zo onderlegd in statistiek en random processen, en volgens mij is het subtieler dan ik met m'n boerenverstand aankan
  vrijdag 5 juni 2009 @ 00:27:58 #156
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_69725211
Zijn er mensen hier die goed zijn in Fourier dingen?

Ik heb een data set (201 punten) waar ik een fourier benadering van nodig hebt en dan moet ik de coefficienten daarvan weten. Ik heb de volgende vergelijkingen:



A1,CL, V, S, Gamma(y), b zijn bekend. De data set is dus Gamma(y).

Ik moet uiteindelijk e berekenen. Heeft iemand enig idee hoe ik dit aanpak, bij voorkeur in MATLAB. We hebben er al uren aangezeten met nog twee mensen uit onze projectgroep, maar lukken doet het niet.

Voor de geinteresseerden: Het is om een bepaalde factor uit te rekenen, waarmee je de geinduceerde weerstand van een vliegtuig uitrekent door de liftverdeling op de vleugel (=Gamma).
pi_69728907
1 vergelijking in N onbekenden, knappe jongen die dat kan oplossen.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 09:42:49 #158
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_69730201
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 08:45 schreef thabit het volgende:
1 vergelijking in N onbekenden, knappe jongen die dat kan oplossen.
Ik moet zeggen dat ik me er niet heel diep in verdiept heb, maar het is mogelijk om een fourier benadering te maken van de Gamma, daar komen dan coefficienten uit. Het probleem is dat er in de fourierbenadering sin en cos termen zitten, welke coefficienten precies nodig zijn is ons niet echt duidelijk meer.
pi_69730638
Ik zou het met complexe e-machten doen ipv sin en cos, werkt een stuk prettiger. Sowieso is het handiger als je je opgave wat vollediger formuleert. Wat stellen b en An hier voor en hoe wil je Gamma(y) precies uitdrukken? (als je dit soort vragen eens beantwoordt vind je waarschijnlijk zelf de oplossing al)
  vrijdag 5 juni 2009 @ 11:04:45 #160
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_69732387
Ik kan de toepassing wel even uitleggen. Het gaat om een Oswald efficiency factor die nodig is om geinduceerde weerstand van een vleugel te bepalen, dat is de weerstand ten gevolge van lift. Wanneer de lift verdeling (Gamma) eliptisch is, is de Oswald factor gelijk aan 1 en de geinduceerde weerstand minimaal. Het is nu de bedoeling om de Oswald factor te bepalen, zodat we de geincudeerde weerstand kunnen berekenen.

b is de wing span van de vleugel
V is vliegsnelheid
S is wing oppervlak
CL is de lift coefficient, die staat ook vast
A1 is een bepaalde coefficient waaraan je de andere coefficienten weegt als het ware.

An stelt niet echt een bepaald iets voor, het zijn de coefficienten van de fourier benadering.

Werken met e machten vind ik zelf altijd een stuk lastiger, omdat ik het minder voor me zie wat er gebeurt. Ik hoop dat het probleem zo wat duidelijker is. Ik weet niet echt wat ik er meer over kan uitleggen.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 14:21:08 #161
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_69738936
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 12:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tsja, ik ben zelf niet zo onderlegd in statistiek en random processen, en volgens mij is het subtieler dan ik met m'n boerenverstand aankan
Op grond van de renewal reward theorem geldt dat de LRA (long run average) snelheid (v+ + v-)/2 is. Jij zegt dan: de LRA verplaatsing is dan T*(v+ + v-)/2. Hiermee gebruik je dat als lim(x->oneindig) f(x)/x = c, dat dan voor grote x ongeveer geldt dat f(x) = cx.
Met dezelfde stelling kun je laten zien dat de LRA snelheid² gelijk is aan (v+² + v-²)/2. Analoog zou dan gelden <x²> T(v+² + v-²)/2. Maar deze is al trickier: als lim(x->oneindig) f(x)/x = c, geldt dan voor grote x ongeveer dat f(x)x = cx²?
Hier lijkt inderdaad iets fout te gaan: VarX = <x²> - <x>² = T²(a+b)²/2 en dat gaat naar oneindig. En dat strookt niet met de intuïtie die zegt dat de variantie naar 0 moet gaan. Dus ik zou zeggen <x²> = <x>²

[ Bericht 4% gewijzigd door GlowMouse op 05-06-2009 15:21:26 ]
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_69757565
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 14:21 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Op grond van de renewal reward theorem geldt dat de LRA (long run average) snelheid (v+ + v-)/2 is. Jij zegt dan: de LRA verplaatsing is dan T*(v+ + v-)/2. Hiermee gebruik je dat als lim(x->oneindig) f(x)/x = c, dat dan voor grote x ongeveer geldt dat f(x) = cx.
Met dezelfde stelling kun je laten zien dat de LRA snelheid² gelijk is aan (v+² + v-²)/2. Analoog zou dan gelden <x²> T(v+² + v-²)/2. Maar deze is al trickier: als lim(x->oneindig) f(x)/x = c, geldt dan voor grote x ongeveer dat f(x)x = cx²?
Hier lijkt inderdaad iets fout te gaan: VarX = <x²> - <x>² = T²(a+b)²/2 en dat gaat naar oneindig. En dat strookt niet met de intuïtie die zegt dat de variantie naar 0 moet gaan. Dus ik zou zeggen <x²> = <x>²
Ik zal het maandag even aan em voorleggen en dan gaan we er nog even voor zitten In ieder geval erg bedankt. Ik ken het Renewal Reward Theorem niet, dus dat zal ik even opzoeken. Als er nog verdere inzichten zijn houd ik jullie op de hoogte
pi_69782281


Ik snap de numerieke methode niet echt hier. De dGamma/dy weet ik voor alle yn posities, Voneindig en delta y zijn uiteraard ook bekend. Maar de sommatie snap ik niet, wat bedoelen ze er precies mee? Kan iemand het me uitleggen?

Ik moet het in Excel kunnen verwerken.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 22:55:44 #164
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_69782431
Ik snap het ook niet. Maar als er een b zomaar verdwijnt, dan kan ik dat ook nooit verklaren zonder te weten wat die b is.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_69782581
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 22:55 schreef GlowMouse het volgende:
Ik snap het ook niet. Maar als er een b zomaar verdwijnt, dan kan ik dat ook nooit verklaren zonder te weten wat die b is.
b is de spanwijdte van een vliegtuig, y is de spanwise positie (sorry weet even geen Nederlands woord daarvoor). In het midden van het vliegtuig is y gelijk aan nul en aan de vleugeltips is het b/2 en -b/2. Ik vind die omschrijving naar die som heel vreemd, wat moet ik bijvoorbeeld met die j's?
pi_69782945
Het is overigens ook prima om een andere numerieke integratie methode uit te voeren, maar die integraal snap ik ook gewoon niet.

yn is een bepaalde positie als de vleugel in een eindig aantal stukken wordt verdeeld, zoals ik het begrijp. Maar wat die y daarin dan weer doet?
pi_69783264
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 22:51 schreef Schuifpui het volgende:
[ afbeelding ]

Ik snap de numerieke methode niet echt hier. De dGamma/dy weet ik voor alle yn posities, Voneindig en delta y zijn uiteraard ook bekend. Maar de sommatie snap ik niet, wat bedoelen ze er precies mee? Kan iemand het me uitleggen?

Ik moet het in Excel kunnen verwerken.
Ze passen steeds de Regel van Simpson toe op een interval [yj-1, yj+1] met een lengte van 2Δy. Door de benaderingen voor de integraal over al die deelintervallen te sommeren wordt een benadering verkregen voor de integraal over het gehele interval [-½b, ½b].
pi_69783496
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 23:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ze passen steeds de Regel van Simpson toe op een interval [yj-1, yj+1] met een lengte van 2Δy. Door de benaderingen voor de integraal over al die deelintervallen te sommeren wordt een benadering verkregen voor de integraal over het gehele interval [-½b, ½b].
Het idee van de simpsons rule snap ik, alleen wat ze precies integeren is me niet duidelijk. Al die verschillende y's bijvoorbeeld.
pi_69783704
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 23:35 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Het idee van de simpsons rule snap ik, alleen wat ze precies integeren is me niet duidelijk. Al die verschillende y's bijvoorbeeld.
In 5.75 is er maar één onafhankelijke variabele, en dat is y. Voor wat de integratie betreft kun je hier yn als een constante beschouwen. Hoe ze aan deze integraal komen en wat het (fysisch) precies voorstelt weet ik ook niet, maar dat zal ongetwijfeld op de voorafgaande bladzijden staan uitgelegd.
  zondag 7 juni 2009 @ 00:34:40 #170
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_69784795
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 23:43 schreef Riparius het volgende:

[..]

In 5.75 is er maar één onafhankelijke variabele, en dat is y. Voor wat de integratie betreft kun je hier yn als een constante beschouwen. Hoe ze aan deze integraal komen en wat het (fysisch) precies voorstelt weet ik ook niet, maar dat zal ongetwijfeld op de voorafgaande bladzijden staan uitgelegd.
Ik denk dat ik hem snap, alleen het resultaat klopt nog niet echt, maar ik ga morgen maar eens verder. Nu ben ik echt te moe er voor.

Het fysisch snap ik wel, maar das vrij lastig uit te leggen. Toch een poging: Als een vliegtuig vliegt, krijg je zakkende lucht achter je vliegtuig, hierdoor verandert de snelheidsvector en ook de invalshoek van het vliegtuig. Verder wordt de liftvector iets naar achter gekanteld, maar door deze ook een component tegen de stroming in heeft, dat is geinduceerde weerstand. Weerstand ten gevolge van lift. Ik wil nu de verandering van de invalshoek weten op elk plekje van de vleugel. Dat is nodig om de precieze lift verdeling vast te stellen en daarmee de precieze geinduceerde weerstand en oa.ook de overtrekhoek.
  zondag 7 juni 2009 @ 14:45:47 #171
257687 mathematicus
Dus niet fysicus
pi_69794343
Zou iemand me met de volgende opgave op weg kunnen helpen?

Zij V een verzameling met n natuurlijke getallen, tussen 1 en 2n (inbegrepen).
Bewijs dat er een deelverzameling is zodat de som van de elementen deelbaar is door n.
FOK!king meesterlijk
pi_69795277
Ik heb een vraag, weet iemand een site waar LMC (litlle man computer) wordt uitgelegd. Ik snap de branches namelijk niet helemaal goed. Hoe zit het daarmee? Wanneer moet je ook alweer voor iets branch zetten en of een naam?????
  zondag 7 juni 2009 @ 15:23:03 #173
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69795539
quote:
Op zondag 7 juni 2009 14:45 schreef mathematicus het volgende:
Zou iemand me met de volgende opgave op weg kunnen helpen?

Zij V een verzameling met n natuurlijke getallen, tussen 1 en 2n (inbegrepen).
Bewijs dat er een deelverzameling is zodat de som van de elementen deelbaar is door n.
Noem de elementen a1, a2, ..., an. Bekijk de deelsommen, Sk, gedefinieerd als Sk = a1 + ... + ak. Er zijn dus n van die deelsommen. Als een van die deelsommen deelbaar is door n dan ben je klaar.

Zo niet: duiventilprincipe (pigeon hole principle).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 07-06-2009 23:23:18 (Een k moest n zijn) ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 7 juni 2009 @ 16:32:35 #174
257687 mathematicus
Dus niet fysicus
pi_69797996
We weten dat er geen k is zodat Sk mod n = 0, immers, dat zou betekenen dat die deelsom deelbaar is door k n.
Bedankt!
FOK!king meesterlijk
  zondag 7 juni 2009 @ 16:36:08 #175
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_69798135
quote:
Op zondag 7 juni 2009 16:32 schreef mathematicus het volgende:
We weten dat er geen k is zodat Sk mod n = 0, immers, dat zou betekenen dat die deelsom deelbaar is door k n.
Bedankt!

Je zegt nu dat je weet dat er geen deelsom deelbaar is door n. Ten eerste is dat onwaar, ten tweede bewijst dat je stelling niet.
Ik moet de spoiler lezen.

[ Bericht 2% gewijzigd door GlowMouse op 07-06-2009 16:53:19 ]
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')