![]()
Ten ere van het 50 jarige bestaan van Studio Sport heeft de NOS een DVD box samengesteld met alle hoogtepunten uit het bestaan van Studio Sport. De DVD kost 18 euro bij de Mediamarkt.
De box bestaat uit drie DVD's, een met de hoogtepunten van 1959 tot 1989, een met de hoogtepunten vanaf 1990 tot 2009 en een DVD met extra's. Het is niet een doorlopend verhaal maar allemaal fragmenten van sporthoogtepunten. Tom Egberts geeft bij sommige fragmenten wat uitleg en een inleiding sommigen beginnen ook direct. Bijna alle sportmomenten die je verwacht staan er op. Van Ard en Keesie tot het EK Voetbal 1988 en van de Elfstedentocht 1997 tot Sven Kramer. Minpuntje is dat bijna alle beelden bekend zijn en er voor de echte sportfreaks dus weinig nieuws bij zit. Ook zijn sommige fragmenten wat makkelijk in elkaar geflanst heb ik het idee. Zo zijn onder 'ongekend wielersucces' wat beelden van Jan Raas en Gerrie Kneteman aan elkaar geplakt, zonder verder commentaar erbij. Ook word er geen word gerept over de legendarische Raleigh ploeg.
Voetbal neemt zeker geen prominente plaats in op de DVD's. Per tien jaar is er een overzicht gemaakt van de eredivisie. Leuk om te zien maar ook hier weinig nieuwe beelden. EK van '88 kan natuurlijk niet ontbreken zelfde geld voor het WK van '98, maar de afgelopen WK's en EK's staan er niet op. Nu ben ik geen voetbalfan maar ik kan me voorstellen dat je als voetballiefhebber wel wat mist op de DVD. Schaatsen word dan wel weer uitgebreid behandeld, alle grootheden van vooral de afgelopen 10/15 jaar worden besproken. Ook het stukje met Maarten van der Weijden is leuk en uitgebreid(inclusief zijn verkiezing tot sportman van het jaar).
Dan heb je nog een DVD met extra's die valt om eerlijk te zijn wat tegen. The Making of Studio Sport is wel leuk maar staat ook in zijn geheel op de website van de NOS. Dus dat is geen reden om de DVD aan te schaffen. Verder bestaan de extra's uit alle leaders achter elkaar geplakt, alle presentatoren en huilende sporters('in tranen'), leuk maar meer ook niet. Wel leuk is het stukje 'beroemd commentaar', dat bestaat uit 15 minuten met al het commentaar wat de echte sportfan meteen kan opdreunen. "Timmertje Timmertje wat ga je doen", "San Siro is een beetje van ons", "Hilbert je moet nog een rondje!" en ga zo maar door.
Alles bij elkaar is het een leuke DVD met een overzicht van de Nederlandse sportgeschiedenis. Nieuwe beelden of onbekend materiaal moet je niet verwachten maar het is altijd leuk om bijvoorbeeld de 1.07.18 van Gerard van Velde nog eens terug te kijken dat gaat nooit vervelen
[ Bericht 1% gewijzigd door BrandX op 12-05-2009 22:21:31 ]