Ik probeer een iets andere insteek dan gewoon wat gemotiveerde statistieken

.
* LivestrongWelkom bij de voorstelling van het Livestrong team.
We beginnen uiteraard met het tonen van de outfit:
Gevolgd door het materiaal waarop onze helden gaan rijden:
Een interview met de ploegleiderWie zit er allemaal in de ploeg?Wel, we hebben 9 renners: Lance Armstrong, Ivan Basso, Johan Bruyneel, Luis Ocana, Stan Ockers, Bjarne Riis, Samuel Sanchez, Bernard Thevenet en Rini Wagtmans
Dat is indrukwekkend, Waarom rijden de tegenstanders eigenlijk nog mee?Dat vraag ik me soms ook af, maar uiteindelijk is iedereen wel benieuwd hoe hard we de tegenstand nu juist gaan verpletteren.
Vertel eens wat meer over het teamWel, ik beschouw mijn team liever als een geheel, een hechte groep met hetzelfde doel, een verzameling van renners die elkaar aanvullen. Zo hebben mijn renners samen 13 grote ronde's gewonnen. Ook haalden ze 74 ritzeges binnen, wat alleen nog knapper wordt als je beseft dat er nauwelijks sprinters of finishers tussen zitten, ze deden dat op pure klasse. Ze wonnen ook wel klassiekers, wereldtitels en zelfs een Olympische titel, maar dat vind ik op dit moment minder relevant, het is een ronde.
Een ander interessant weetje is dat mijn renners alle 9 goed waren voor een top 10 plaats in de Tour.
Alle 9? Dat meen je niet?Toch wel.
Nee, serieus?Serieus
Zo, dat is niet mis.Nee, inderdaad. Samen haalden ze maar liefst 31 top 10 plaatsen in de Tour
*journalist valt van stoel*
*journalist kruipt terug op stoel*
OK. Wat is het doel in deze FOK!-Tour?We hebben slechts één hoofddoel en dat is eindwinst. Daarvoor moet alles wijken. De rest is bijzaak.
Wie moet voor die eindwinst gaan zorgen?Dat zou dan Lance Armstrong moeten zijn. Niemand kan zich zo focussen op een ronde, niemand kan zich beter voorbereiden, niemand kan beter pieken. Soms grenst het aan het obsessieve, maar de resultaten zijn er dan ook naar, de ploeg kan er alleen maar baat bij hebben.
Alles op Armstrong?Niet helemaal. Hij blijft uiteindelijk wel de kopman, maar Luis Ocana krijgt een vrije rol, een soort schaduwkopman zeg maar.
Hij moet niet naar Armstrong kijken?(wikt zijn woorden) Hij mag Armstrong niet in het verlies rijden. Hij is de knuppel in het hoenderhok, degene die de kopmannen bij de andere ploegen zenuwachtig moet maken, waarvan Lance kan profiteren.
Is Ocana daar sterk genoeg voor?Tuurlijk, het is een alleskunner die in zijn beste momenten zelfs Merckx pijn doet, hij kan klimmen, hij kan tijdrijden, hij kan alles. Zal dus sowieso een bedreiging worden in het klassement die andere ploegen niet kunnen laten rijden, maar ze zullen hun kopmannen zelf al nodig hebben om hem terug te halen.
Ocana mag dus ook winnen?Kijk, ik ben tevreden bij eindwinst van al m'n renners, maar we moeten realistisch blijven, Lance blijft de grootste kanshebber, maar Ocana is een buitengewoon sterk wapen dat ons alleen maar kan helpen. Als puntje bij paaltje zijn het 2 volwassen mannen die weten wie de beste in koers is en de zwakkere zal zich dan opofferen voor de betere.
En die betere is dan Armstrong?Dat maakt niet uit.
Maar waarschijnlijk Armstrong?*geïrriteerd* Waarschijnlijk wel ja.
Goed. Wat met die Fransman, die Thevenet? Dat is toch ook een goeie?Uiteraard, anders weet je de Tour geen 2 keer. Maar zoals ik daarnet al zei, realisme is belangrijk. In dit deelnemersveld is Bernard net niet goed genoeg voor eindwinst. Hij zal daarom worden uitgespeeld als laatste man voor Lance of eventueel Luis.
Wil hij dat wel doen?Tuurlijk. Ik heb het daar lang met Bernard over gehad en hij had er wel wat moeilijk mee, maar hij beseft ook dat hij er niet veel opschiet indien hij enkel aan zichzelf denkt en 15e eindigt ipv. 25e als helper. Livestrong komt eerst.
Je hebt ook 2 Belgen?Ja, Bruyneel en Ockers. 2 volledige renners die overal mee kunnen, op alle trajecten (vlak of bergop) kunnen werken indien nodig, 2 kerels die daar geen problemen mee hebben. Verder zitten ze ook in de ploeg voor hun koersintelligentie. Stan was nooit de beste, sterkste of meest getalenteerde man in koers, maar toch won hij vaak, hij eindigde maar liefst 6 keer in de top 10 in de Tour, waaronder 2 tweede plaatsen. Hij dankte zijn resultaten aan zijn doorzicht, op de juiste plaats op het juiste moment, perfect wetend wat hij kon.
En Bruyneel?Min of meer hetzelfde verhaal. Iets minder spectaculair dan Stan, maar Johan is uiteraard de perfecte luitenant voor Lance, het zijn vrienden. Verder is Bruyneel ook een leidersfiguur, iemand die ploeg bij elkaar houdt, iemand die communiceert en stuurt in de wedstrijd.
Naast Armstrong/Bruyneel heb je nog een zo'n duo?Ja, Ivan Basso en Bjarne Riis kennen elkaar ook goed, hebben ook zo'n relatie. Riis heeft Ivan zelfs leren zwemmen.
Wat is hun taak?Ook zij hebben een dienende rol. Basso is een brave jongen, die volgt de ploegtactiek tot in de puntjes, je kan er steeds op rekenen. Hij heeft ook veel bewondering voor Lance, hij gaat ervoor door het vuur.
Maar die Riis, gaat die dat ook doen? Toch een groot ego.Bjarne was vroeger een vreemde snuiter, maar door zijn ploegleiderschap is hij kalmer en doelgerichter geworden. Het is een echte teamspeler geworden. Iemand die, samen met Johan, mee leiding zal geven vanop de fiets.
Dan blijven er nog 2 over.Ja, Rini Wagtmans en Samuel Sanchez. Rini is een pure helper. Net als de rest kan hij alles aan, net als de rest reed hij zelf ook top 10 in de Tour, maar hij kent zijn plaats en heeft daar geen problemen mee. Sammy heeft een iets vrijere rol, die mag zich af en toe sparen als de koersomstandigheden dat toelaten, het is onze enige renner die het mogelijk kan afmaken in een sprintje.
En ze dalen ook goedJa, dat is zeker een interessant gegeven dat af en toe handig kan zijn.
Dat ziet er een leuke ploeg uit. Ik zie echter geen echte sprinters, klimmers of tijdrijders.Daarmee ben ik het niet eens. Nee, we hebben geen sprinters, dat klopt wel. Dat is dan ook een bewuste keuze. In een ronde van dit kaliber met dit deelnemersveld moet je keuzes maken. Ga je voor het klassement, dan staat alles in functie van die kopman. Ga je voor je sprinter, dan heeft die een volledige ploeg rond zich nodig. Je kan voor beiden gaan en ze beiden wat hulp geven, maar dan ga je gewoon op 2 vlakken te kort schieten. Dat willen we niet, dus we hebben gekozen.
Over die klimmers en tijdrijders ben ik niet eens. We hebben geen specifieke klimmers of tijdrijders die zich enkel daarop focussen, maar het zijn stuk voor stuk alleskunners, ze kunnen overal hun mannetje staan en kunnen op elk parcours top 10 rijden.
Maar je gaat niet voor een puntenklassement?Het is geen doel op zich, maar dat betekent niet dat we 't slecht gaan doen. Stan won 2 keer de groene trui, door te sprokkelen, zich steeds te plaatsen, door slim te rijden. Uiteraard is dat met deze tegenstand niet genoeg om groen te winnen, dat gaat ook niet gebeuren, maar hij zal daar ongetwijfeld in top 10 eindigen omdat hij zo onopvallend, maar toch erg constant is.
Bergklassement gaat ook overboord?Een goede plaats in het bergklassement komt er eigenlijk quasi automatisch. Luis won het ooit en Lance had het waarschijnlijk ettelijke keren kunnen winnen als hij dat echt had gewild. Als mijn mannen constant vooraan zitten, nemen ze automatisch punten en eindigen ze daar sowieso hoog. Desalniettemin is het geen doel en gaan ze bovenop elk col niet sprinten om 5 punten meer te nemen.
Enkel ereplaatsen dus. Het ploegenklassement, wordt dat wat?We zijn in de breedte erg sterk, gaan altijd wel een hoop volk vooraan hebben. Ik vermoed dat we daar heel hoog gaan eindigen. Hell, winst zou me niet eens verbazen.
Hoeveel ritten wil je winnen?Ik weet dat ik in herhaling val, maar ritwinst is volledig optioneel in het kader van het hoofddoel. Tuurlijk zou het leuk zijn voor de ploeg als er ook hier en daar een ritje kan worden gewonnen. In de ploegentijdrit hebben we daar zeker kansen voor, met 9 sterke beren. Als Lance en Luis hoog willen eindigen, dan gaan ze ongetwijfeld verschillende keren meedoen voor ritwinst, dat kan niet anders. Ik zag ook dat de aankomst een paar keer beneden na een col ligt. Nu zijn er verschillende superdalers in dit peloton, maar geen enkele is zo snel als onze Sammy, dus ook daar liggen mogelijkheden. Het is niet omdat ritwinst niet essentieel is dat we er geen 4 of 5 kunnen winnen.
Hoe is de sfeer trouwens?De sfeer is erg goed. We zijn op stage geweest en het klikte. Vooral Rini zorgde voor de sfeer. Daar bleek ook dat Stan zowat de ziel van de ploeg was. Sympathieke jongen die bij iedereen goed ligt, waarvoor iedereen respect heeft. Als er al conflicten zijn, dan lost hij die wel op.
Ik wilde het ook nog over doping hebben.Geen probleem. Wat heb je nodig?
Euhm..... nee.... euh.... ik bedoelde dat de ploeg een paar controversiële figuren in dienst heeft.Dat kan je over elke ploeg wel zeggen.
Ja, maar het gaat nu over jouw ploeg.Ach. Ze zijn nooit gepakt. Ze hebben zelf misstappen toegegeven, maar ze zijn nooit gepakt. Dat zal nu ook niet gebeuren.
Dus ze rijden clean?Ze zullen niet positief testen.
Je ontwijkt de vraag.Jij ontwijkt mijn antwoord.
Ander onderwerp dan. Er wordt veel media-aandacht verwacht voor jouw ploeg. Kunnen de renners daar tegen?Die aandacht is vooral voor de kopman en zoals iedereen weet, krijgt Lance daar een natte koersbroek van... uh..... kan ik dat herformuleren?
Tuurlijk.Lance is dankbaar voor de aandacht van de pers, zo kan hij ook zijn andere projecten en goede doelen in de schijnwerpers plaatsen. We zullen nu eenmaal veel volk rond onze Livestrong-bussen hebben, veel meer dan andere ploegen, maar dat is geen probleem. Sponsors weten dit ook en zijn daarom heel gul geweest. Hierdoor konden we onze renners ook mooie bonussen beloven bij succes, wat de ploeggeest alleen maar optimaliseert.
Lance wordt ook gesterkt door de steun die hij uit alle hoeken krijgt. Tijdens deze FOK!-Tour zal dan half Hollywood passeren om Lance te steunen. Zelfs Oprah en de Governator hebben de ploeg bezocht en succes gewenst.
Ik hoorde geruchten over iets wat de "Livestrong-girls" heet?Daar heb ik weinig mee te maken, dat was een idee van Lance. Hij heeft nogal wat beruchte exen en hij heeft die samen geroepen om tijdens deze Tour te fungeren als mascottes, cheerleaders als het ware. Kate Hudson, de Olson tweeling, Sheryl Crow, dat soort types. Elisa, de zus van Ivan, zit daar ook bij.
Ze gingen mee op afzondering.Ja, dat was in het kader van teambuilding.
Maar is het niet gebruikelijk dat de renners dan ook meegaan? Jij ging alleen met de Livestrong-girls.Teambuilding is teambuilding. Ik heb hen technische termen uitgelegd.
Zoals kwakjes geven?Geen commentaar
Duidelijk. Het was een interessant interview. Veel succes!Bedankt!
En zoals Lance steeds zegt: "Live strong and prosper".
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.