abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68815984

Eerder deze week had ik wat miscommunicatie met mijn vriendin, omdat zij het had over 'volgend weekend', en daarmee niet bedoelde het weekend wat vandaag begint, maar het weekend wat over 7 dagen begint. Volgens haar was dat de betekenis van ''volgend weekend', en had de juiste benaming voor het weekend wat vandaag begint 'komend weekend' geweest.

Ik ben in de veronderstelling dat beide termen hetzelfde betekenen, namelijk het weekend wat het dichtste bij is in de toekomst. Je zegt ook niet 'komende maand' als je juni bedoelt, en 'volgende maand' als je juli bedoelt, toch?

Misschien zijn hier wel taalpuristen die een of ander kunnen onderbouwen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 8 mei 2009 @ 18:34:14 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_68818025
Komend weekend is hoe dan ook het eerstvolgende weekend. Volgend weekend kun je ook opvatten als het weekend volgend op het komende weekend. Dus het misverstand ligt wel op de loer. En hoe dichter je op een weekend zit, hoe plausibeler ik het acht dat je met 'volgend weekend' niet het aanstaande maar het daarop volgende weekend bedoelt.

De vergelijking met de maanden vind ik niet helemaal opgaan, want dat zijn vaststaande kalenderperiodes. Komende maand en volgende maand vind ik dan allebei slaan op juni.

Ik doe maar een voorzet.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zaterdag 9 mei 2009 @ 00:41:48 #3
42184 crew  DaMart
pi_68831015
Ik heb even een beetje opgeschoond. Baggerplaatjes mag je aan je kleuterjuf laten zien, misschien dat je er dan nog een sticker voor krijgt!
  Moderator zaterdag 9 mei 2009 @ 00:47:01 #4
42184 crew  DaMart
pi_68831172
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 18:34 schreef Lienekien het volgende:
Komend weekend is hoe dan ook het eerstvolgende weekend. Volgend weekend kun je ook opvatten als het weekend volgend op het komende weekend. Dus het misverstand ligt wel op de loer. En hoe dichter je op een weekend zit, hoe plausibeler ik het acht dat je met 'volgend weekend' niet het aanstaande maar het daarop volgende weekend bedoelt.
Daar sluit ik me bij aan.

Komend weekend is het eerstvolgende weekend, volgend weekend kan zowel het komende weekend als het daarop volgende weekend aanduiden. Al neig ik er meer naar om 'volgend weekend' over het algemeen wat verder in de tijd te zien dan 'komend weekend'.

Wat bedoeld wordt, hangt volgens mij ook vooral van de context af. Als je op zaterdag spreekt over volgend weekend, bedoel je dus het weekend volgend op het huidige. Als je zegt dat je komend weekend geen tijd hebt, maar volgend weekend wel, dan is volgend weekend het weekend na het komende weekend.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 09:40:36 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68835660
Het is inderdaad niet eenduidig. Ik ben het met Lienekien eens dat (aan)komend weekend wel duidelijk is, maar met ‘volgend’ sluipt er altijd wat onduidelijkheid in. Als iemand vandaag – zaterdag de 9e – over ‘volgende week maandag’ zou spreken, dan zou dat heel wel de 18e kunnen zijn, ook al zit daar meer dan één week tussen en zou dus eigenlijk de 11e logischer zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 09:45:09 #6
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_68835693
Hmmm, moeilijk. Met 'komend weekend' sla je iig nooit de plank mis. Voor het weekend daarop volgend ( ) zeg ik meestal ter verduidelijking: 'Niet komend weekend, maar die er na'. Hele mond vol voor iets wat eigenlijk ook met één term aan te duiden zou moeten zijn.
(Un)masking for the greater good.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 09:48:50 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68835730
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 09:45 schreef Natalie het volgende:
Hmmm, moeilijk. Met 'komend weekend' sla je iig nooit de plank mis. Voor het weekend daarop volgend ( ) zeg ik meestal ter verduidelijking: 'Niet komend weekend, maar die er na'. Hele mond vol voor iets wat eigenlijk ook met één term aan te duiden zou moeten zijn.
'Navolgend weekend'
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 09:55:28 #8
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_68835800
Scherp, Iblis
(Un)masking for the greater good.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 10:59:00 #9
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_68836785
Ik vind 'volgend weekend' een beetje tegenover 'dit weekend' staan. Dus lijkt het meer dat je het weekend na het eerstvolgende weekend bedoelt. Maar hoe vroeger in de week, hoe verwarrender.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')