NW8 is de nieuwe CD van Guus Meeuwis en is de opvolger van Hemel nr. 7, die in september 2007 uit kwam.
Voor de opnames is hij met zijn band en crew afgereisd naar de Abbey Road Studio's in London. De titel verwijst naar de postcode van het district St. John's Wood, waar Abbey Road gevestigd is. Een legendarische plek die natuurlijk bekend is van The Beatles. Het is een studio die ontzettend veel inspiratie en energie geeft. Hij zong bijvoorbeeld door de microfoon uit 1953 waarvan de technicus zei: "You can smell the spit of John Lennon".
De CD begint met een nummer dat naar de concerten refereert, die Meeuwis in juni zal geven. Dan staat hij namelijk twee keer in het Abe Lenstra-stadion (uit) en vervolgens staat hij drie keer in het Philips-stadion in Eindhoven (thuis). De naam van het nummer is daarom ook heel toepasselijk Uit & Thuis.
Het schijfje gaat vervolgens verder met de sound, die Guus in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Eerst zijn er een aantal swingende nummers (Eindeloos en Ik Ook Van Jou), maar daarna wordt ook aandacht geschonken aan de gevoelige platen. Denk Ik Alleen Aan Jou en Ik Wil Bij Jou Zijn zijn hier uitstekende voorbeelden van. Ook daarna zijn er nog een aantal rustige nummers, waarna de Brabander met Maar Nooit Voor Lang weer gaat swingen.
Natuurlijk mag ook de eerste single, Dat Komt Door Jou, niet ontbreken. In de clip, die inmiddels op YouTube is verschenen, zegt Guus na afloop van het nummer dat hij wil zin heeft in een bak koffie. Dit is logischerwijs niet op de CD terecht gekomen.
De laatste vier nummers van het album vind ik persoonlijk het beste. Het is een beetje de wijze waarop Guus de laatste jaren nummers heeft geschreven. Het hele album is zeker een aanrader als je van Nederlandstalige muziek houdt. Er zit voor iedereen wat tussen en is hiermee een prima opvolger van zijn vorige album.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P