Zo lang ik mij kan heugen ben ik altijd al een grote liefhebber van curry geweest. En als ik het over curry heb dan bedoel ik natuurlijk
![]()
Jaren lang heb ik bij vrijwel elke hoofdmaaltijd een dotje curry gekwakt. Boerenkool met
mosterd curry. Groente, vlees en aardappelen met
jus curry. Tosti's met
chilisaus curry. Je zou kunnen zeggen dat curry dé universele smaakmaker voor mij was, elk gerecht kreeg net dat beetje extra smaak door de curry. Zelfs spruitjes die ik tot op de dag van vandaag nog steeds verafschuw krijg ik makkelijk weg door ze voorzien van een heerlijke rode laag curry.
Maar de laatste weken smaakt de curry niet meer zoals voorheen. Ik begin zelfs aan maaltijden zonder er van te voren wat curry bij te doen. Na een hap of 3 loop ik vaak terug om toch maar iets van die rode goddelijke nectar te mengen met wat op mijn bord ligt, maar zelfs dan smaakt het niet meer zo heerlijk en puur als vanouds. Ik kwam er vorige week achter dat ik 2 tosti's zonder curry zeer smakelijk heb verorberd en geen enkel moment aan curry heb moeten denken. Dat was een voorbode.
Gisteren echter...
Gisteren kreeg ik zin om een klein dotje curry op mijn bord te plaatsen om een stukje kipfilet te vergezellen. ik sneed een stukje vlees af en doopte het kontje ervan in de curry en nam een hap... een hap die ik nooit meer vergeten zal... het was de 1e hap in mijn leven waarbij ik de smaak van curry gewoon goor vond!!! Ik keek snel op de fles in de veronderstelling dat de curry over de houdbaarheidsdatum was maar... dat was niet zo... Ik liet snel mijn vriendin proeven en die sprak de volgende weerzinwekkende woorden uit:" hmmm, smaakt goed hoor..."
Ik wist niet wat ik moest doen.... het voelde alsof ik mijn beste vriend had verraden door er met zijn meisje vandoor te gaan en haar in zijn bed uit elkaar te trekken en er foto's van maken en.... en.... ik dwaal af.
Om de een of andere reden zijn mijn smaakpapillen zich gaan verzetten tegen de curry en ik vraag me af of dit tijdelijk of permanent is...
Samenvatting: Iets al je levenlang lekker vinden en opeens er niet meer van kunnen genieten