quote:
Op donderdag 7 mei 2009 09:59 schreef Florian_ het volgende:Op een open dag werd mij verteld dat als je Notarieel Recht kiest je daar min of meer aan "vast" zit. Als je daarna toch bedenkt dat je bijvoorbeeld advocaat o.i.d. wilt worden, dan moet je flink omscholen. Met Rechtsgeleerdheid kun je meer kanten op, en het traject Rechtsgeleerdheid --> Notaris is korter dan andersom. Althans, dit werd mij verteld. Kan iemand dit beamen?
Neen. Ik hoef slechts strafrecht 2 en 3 te halen om aan de toelatingseisen voor de advocatuur te voldoen. Als ik dan ook nog bestuursrecht 2 en 3 haal, dan krijg ik mijn (volle) civiele effect. Dus ook voor de RAIO.
Ik ga volgend jaar zelf strafrecht 2 en 3 doen. Als ik nog wat tijd heb doe ik bestuursrecht 2 en 3 er ook bij, maar die vakken liggen mij niet echt.
Civiel effect/Twee masters staat natuurlijk altijd leuk
.Ook is het traject van Rechtsgeleerdheid -> Notaris niet korter dan andersom. Je bent minimaal de eerste zes jaar van je loopbaan kandidaat-notaris (waarvan ook nog eens drie jaar beroepsopleiding). Na die zes jaar word je NIET automatisch benoemd tot notaris. Hiervoor dien je een ondernemingsplan aan te leveren (of je in te kopen in een maatschap/BV) en er wordt dan beoordeeld of je benoemd kunt worden tot notaris. Ga je andersom de advocatuur in, dan hoef je slechts de 3 jarige beroepsopleiding voor de advocatuur te voltooien waarna je automatisch benoemd wordt tot advocaat.
Overigens gaat slechts 70% van de notariëlen daadwerkelijk de notariële praktijk in. Je kunt, net als met een master rechtsgeleerdheid, alle kanten op in het bedrijfsleven. Denk hierbij dan ook aan het bankwezen, verzekeringswezen e.d.
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 11:57 schreef wannabeme het volgende:[..]
Waarom is er dan een aparte opleiding Notarieel Recht?
Ik heb na veel informatie zoeken wel het beeld gekregen dat een notaris enkel waterdichte contracten (met veel cijfers, financiën) zit te schrijven
Een greep uit het assortiment:
- Testamenten
- Huwelijkse voorwaarden
- Onroerendgoedpraktijk (leveren van huizen, opzetten appartemensrechten, SPV's voor vastgoed en ga zo maar door.)
- Ondernemingspraktijk (stichtingen, BV's etc. etc.)
- (Executie)veilingen
- Legaliseren van handtekeningen,
- Een notaris levert dwingend bewijs
Het komt er op neer dat zonder een notaris ons rechtsverkeer veel minder snel, efficiënt en veilig zou zijn.
Verder zit er wel redelijk wat verschil in de opleidingen. Bij de notariële krijg je al snel te maken met vakken die daadwerkelijk op het notariaat zijn toegespitst (bij ons aan de RuG al vanaf het tweede jaar). Maar er zijn natuurlijk altijd vakken die verplicht zijn voor beide richtingen.
Waar heb je overigens gevonden dat een notaris zich (alleen) veel met cijfers en financiën bezighoudt?
[ Bericht 11% gewijzigd door Maharbal op 07-05-2009 15:30:42 ]