abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68759908
In september zal ik aan een WO studie gaan beginenn, maar twijfel nu in de slotfase van de beslissing nog tussen Notarieel Recht en Rechtsgeleerdheid.
Ik heb de studies uiteraard vergeleken en dacht in eerste instantie dat het grote verschil zat in het economische aspect.
Maar nu ik dit nader bekeken heb, zag ik dat dit zowel in Rechtgeleerheid als Notarieel Recht een onderdeel is.
Heeft iemand hier een idee van?
Uitgesproken...
  donderdag 7 mei 2009 @ 09:09:30 #2
165633 eriksd
The grand facade...
pi_68760958
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 08:09 schreef wannabeme het volgende:
In september zal ik aan een WO studie gaan beginenn, maar twijfel nu in de slotfase van de beslissing nog tussen Notarieel Recht en Rechtsgeleerdheid.
Ik heb de studies uiteraard vergeleken en dacht in eerste instantie dat het grote verschil zat in het economische aspect.
Maar nu ik dit nader bekeken heb, zag ik dat dit zowel in Rechtgeleerheid als Notarieel Recht een onderdeel is.
Heeft iemand hier een idee van?
Naar welke universiteit wil je?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 7 mei 2009 @ 09:39:22 #3
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_68761802
In het eerste jaar krijg je in alle rechtsgebieden volgens mij wel een uitgebreide introductie. Een definitieve keuze maken hoeft dan ook pas aan het einde van het eerste jaar. Zorgen maken is derhalve onnodig.
Oh really?
  donderdag 7 mei 2009 @ 09:59:51 #4
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_68762457
Op een open dag werd mij verteld dat als je Notarieel Recht kiest je daar min of meer aan "vast" zit. Als je daarna toch bedenkt dat je bijvoorbeeld advocaat o.i.d. wilt worden, dan moet je flink omscholen. Met Rechtsgeleerdheid kun je meer kanten op, en het traject Rechtsgeleerdheid --> Notaris is korter dan andersom. Althans, dit werd mij verteld. Kan iemand dit beamen?
Primum non nocere
  donderdag 7 mei 2009 @ 10:02:49 #5
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_68762553
Maar dat gaat toch enkel op als je eerst de volledige opleiding afmaakt en vervolgens opeens omscholen wilt? Ik denk dat je al wel iets eerder doorhebt wat je beter ligt.
Oh really?
pi_68766269
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 09:09 schreef eriksd het volgende:

[..]

Naar welke universiteit wil je?
Mijn voorkeur ligt bij de Universiteit Leiden
Uitgesproken...
  donderdag 7 mei 2009 @ 11:54:01 #7
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_68766302
quote:
foto Op donderdag 7 mei 2009 11:52 schreef wannabeme het volgende:

[..]

Mijn voorkeur ligt bij de Universiteit Leiden
Gezellig. Daar heb ik mij ook ingeschreven (gewoon Rechtsgeleerdheid).
Primum non nocere
pi_68766412
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 09:39 schreef Matthijs- het volgende:
In het eerste jaar krijg je in alle rechtsgebieden volgens mij wel een uitgebreide introductie. Een definitieve keuze maken hoeft dan ook pas aan het einde van het eerste jaar. Zorgen maken is derhalve onnodig.
Waarom is er dan een aparte opleiding Notarieel Recht?
Ik weet uiteraard wel het verschil dat je na de studie Notarieel Recht Notaris kan worden en na de studie Rechtsgeleerdheid iig advocaat, maar in de studie zelf lijkt weinig verschil te zitten. Qua vakken ed.
Ik heb na veel informatie zoeken wel het beeld gekregen dat een notaris enkel waterdichte contracten (met veel cijfers, financiën) zit te schrijven

En zie hier het verschil van het aantal studenten per studie:
http://www.kiesjestudie.nl/vest88-universiteit-leiden.html
Uitgesproken...
  donderdag 7 mei 2009 @ 12:06:20 #9
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_68766663
Je kunt bij de e-gids van de Uni kijken wat elk vak precies inhoud.
Primum non nocere
  donderdag 7 mei 2009 @ 13:01:49 #10
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_68768554
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 11:57 schreef wannabeme het volgende:
In die lijstjes staan ze (terecht) apart vermeld, omdat het ook gewoon verschillende studierichtingen zijn. Het eerste jaar volg je echter gewoon gezamenlijk.

Gebeurt wel vaker (voorbeeld: WO Accountancy studeren in Groningen, maar het eerste jaar gewoon met alle Bedrijfseconomie-studenten dezelfde vakken volgen).
Oh really?
pi_68773572
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 09:59 schreef Florian_ het volgende:
Op een open dag werd mij verteld dat als je Notarieel Recht kiest je daar min of meer aan "vast" zit. Als je daarna toch bedenkt dat je bijvoorbeeld advocaat o.i.d. wilt worden, dan moet je flink omscholen. Met Rechtsgeleerdheid kun je meer kanten op, en het traject Rechtsgeleerdheid --> Notaris is korter dan andersom. Althans, dit werd mij verteld. Kan iemand dit beamen?
Neen. Ik hoef slechts strafrecht 2 en 3 te halen om aan de toelatingseisen voor de advocatuur te voldoen. Als ik dan ook nog bestuursrecht 2 en 3 haal, dan krijg ik mijn (volle) civiele effect. Dus ook voor de RAIO.

Ik ga volgend jaar zelf strafrecht 2 en 3 doen. Als ik nog wat tijd heb doe ik bestuursrecht 2 en 3 er ook bij, maar die vakken liggen mij niet echt.
Civiel effect/Twee masters staat natuurlijk altijd leuk .

Ook is het traject van Rechtsgeleerdheid -> Notaris niet korter dan andersom. Je bent minimaal de eerste zes jaar van je loopbaan kandidaat-notaris (waarvan ook nog eens drie jaar beroepsopleiding). Na die zes jaar word je NIET automatisch benoemd tot notaris. Hiervoor dien je een ondernemingsplan aan te leveren (of je in te kopen in een maatschap/BV) en er wordt dan beoordeeld of je benoemd kunt worden tot notaris. Ga je andersom de advocatuur in, dan hoef je slechts de 3 jarige beroepsopleiding voor de advocatuur te voltooien waarna je automatisch benoemd wordt tot advocaat.
Overigens gaat slechts 70% van de notariëlen daadwerkelijk de notariële praktijk in. Je kunt, net als met een master rechtsgeleerdheid, alle kanten op in het bedrijfsleven. Denk hierbij dan ook aan het bankwezen, verzekeringswezen e.d.
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 11:57 schreef wannabeme het volgende:

[..]

Ik heb na veel informatie zoeken wel het beeld gekregen dat een notaris enkel waterdichte contracten (met veel cijfers, financiën) zit te schrijven
Een greep uit het assortiment:

- Testamenten
- Huwelijkse voorwaarden
- Onroerendgoedpraktijk (leveren van huizen, opzetten appartemensrechten, SPV's voor vastgoed en ga zo maar door.)
- Ondernemingspraktijk (stichtingen, BV's etc. etc.)
- (Executie)veilingen
- Legaliseren van handtekeningen,
- Een notaris levert dwingend bewijs

Het komt er op neer dat zonder een notaris ons rechtsverkeer veel minder snel, efficiënt en veilig zou zijn.

Verder zit er wel redelijk wat verschil in de opleidingen. Bij de notariële krijg je al snel te maken met vakken die daadwerkelijk op het notariaat zijn toegespitst (bij ons aan de RuG al vanaf het tweede jaar). Maar er zijn natuurlijk altijd vakken die verplicht zijn voor beide richtingen.

Waar heb je overigens gevonden dat een notaris zich (alleen) veel met cijfers en financiën bezighoudt?

[ Bericht 11% gewijzigd door Maharbal op 07-05-2009 15:30:42 ]
pi_68800311
@ Maharbal

Bijvoorbeeld:
http://www.rechtenietsvoorjou.nl/page/79?persoon=Notaris&movie=1

Vooral erfrecht, huwelijken en scheidingen lijken me interessante zaken van het takenpakket, maar als ik dan dit filmpje weer zie...
Ik heb nu het boekje "De meest gestelde vragen aan de notaristelefoon' gekocht.
Dit gaf de universiteit Leiden als tip om te oriënteren.
Misschien dat dit een duidelijker beeld geeft.
Maar tot noch toe heb ik gewoon het idee dat een notaris meer met cijfers en financiën bezig is, dan ik voorheen verwacht had.
Uitgesproken...
  vrijdag 8 mei 2009 @ 10:10:37 #13
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_68800499
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 15:16 schreef Maharbal het volgende:
Ga je andersom de advocatuur in, dan hoef je slechts de 3 jarige beroepsopleiding voor de advocatuur te voltooien waarna je automatisch benoemd wordt tot advocaat.
Niet daarna, maar zelfs meteen bij aanvang van die opleiding al! Je moet alleen binnen die 3 jaar afronden om advocaat te mogen blijven.
quote:
Een greep uit het assortiment:
- Testamenten
- Huwelijkse voorwaarden
- Onroerendgoedpraktijk (leveren van huizen, opzetten appartemensrechten, SPV's voor vastgoed en ga zo maar door.)
- Ondernemingspraktijk (stichtingen, BV's etc. etc.)
- (Executie)veilingen
- Legaliseren van handtekeningen,
- Een notaris levert dwingend bewijs
Je vergeet het dichtlikken van enveloppen bij de uitslag van X-factor en het checken van de koffertjes van Linda de Mol.
pi_68801777
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 10:10 schreef Pool het volgende:

[..]

Niet daarna, maar zelfs meteen bij aanvang van die opleiding al! Je moet alleen binnen die 3 jaar afronden om advocaat te mogen blijven.
Potverdorie, verwende advocaatjes. Krijgen jullie je (volledige) titel al meteen!
quote:
Je vergeet het dichtlikken van enveloppen bij de uitslag van X-factor en het checken van de koffertjes van Linda de Mol.
Hoe had ik die kunnen vergeten. Het was dan ook slechts een greep uit het prachtige assortiment! (Overigens las ik eerst het dichtlikken van de enveloppen van Linda de Mol. Ik houd het maar op een Freudiaanse ver-lezing )
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 10:05 schreef wannabeme het volgende:
@ Maharbal

Bijvoorbeeld:
http://www.rechtenietsvoorjou.nl/page/79?persoon=Notaris&movie=1

Vooral erfrecht, huwelijken en scheidingen lijken me interessante zaken van het takenpakket, maar als ik dan dit filmpje weer zie...
Ik heb nu het boekje "De meest gestelde vragen aan de notaristelefoon' gekocht.
Dit gaf de universiteit Leiden als tip om te oriënteren.
Misschien dat dit een duidelijker beeld geeft.
Maar tot noch toe heb ik gewoon het idee dat een notaris meer met cijfers en financiën bezig is, dan ik voorheen verwacht had.
Dat filmpje gaat over een kandidaat-notaris bij Loyens en Loeff, dat is één van de grootste (advocaten en) notariskantoren van Nederland. Zij zijn ook heel erg commercieel en heel veel bezig in de ondernemings- en vastgoedpraktijk (de "commerciële sector"). Maar je hebt in het notariaat dus ook de familierechtpraktijk (die nu ook weer meer begint op te komen). Je bent dan ook niet verplicht om te gaan werken in de ondernemings- of vastgoedpraktijk. Net zoals de advocatuur heeft het notariaat verschillende soorten praktijken. Je krijgt gewoon de kans om te gaan werken in de praktijk welke jou het leukst lijkt.

Ikzelf vind niet echt dat we veel bezig zijn met financiën. Het belastingaspect blijft natuurlijk altijd meespelen, de notaris heeft immers heel vaak te maken met overdrachtsbelasting, successierechten e.d, maar dit is niet een hoofdbezigheid. Bij ons heb je slechts 1 bedrijfsconomisch vak en 4 fiscale vakken (welke verbazingwekkend genoeg toch best leuk kunnen zijn ).
pi_68999388
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 10:10 schreef Pool het volgende:

[..]

Wanneer daartoe aanleiding is kan de stage verlengd worden, wel exact (wij juristen zijn echte beta's he) blijven
quote:
[..]

pi_69021843
In Leiden is sowieso het eerste jaar algemeen (dus Rechtsgeleerdheid). Ik doe ook Notarieel Recht (zit nu in het eerste jaar) en het enige verschil dat er op het moment met Rechtsgeleerdheid is, is dat we in een klas met alleen maar notariële studenten zitten.
Vanaf het tweede jaar begint het pas de notariële kant op te gaan en krijg je de vakken die hierboven al genoemd waren.
pi_69022027
Bij Notarieel Recht krijg je meer Burgerlijk Recht vakken dan bij Rechtgeleerdheid.
Eerste jaar is volgens mij nog gelijk inderdaad.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_69023428
Ik overweeg om na mijn Bachelor Nederlands Recht Notarieel erachter aan te doen. Iemand die dit gedaan heeft (of andersom)?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop