No. 14 Wolverhampton Wanderers
Opgericht: 1877
Bijnaam: The Wolves
Prijzenkast: First Division (1954, 1958 & 1959), Second Division (1932, 1977 & 2009), Third Division (1924 & 1989), Fourth Division (1988), FA Cup winnaar (1893, 1908, 1949 & 1960), FA Cup finalist (1889, 1896, 1921 & 1939), League Cup (1974 & 1980), Charity Shield (1949, 1954, 1959 & 1960), Football League Trophy (1988) & UEFA Cup finalist (1972)
Eindpostitie 2008/2009: 1ste in The Championship
Als ik tegen mensen vertel dat ik vaak naar Engeland ga krijg ik altijd de vraag voor welke club ik dan ben. Als ik dan zeg dat ik die niet heb, word ik raar aangekeken. Toch zijn er wel enkele clubs waar ik een zwak voor heb. Sheffield Wednesday vind ik misschien wel de mooiste club in Engeland, maar daar vlak achter komt Wolverhampton Wanderers. Met die club heb ik “iets”. Voor het eerst zag ik beelden van die club toen John de Wolf er tekende. Het stadion was helemaal in de nevel gehuld en het publiek was bloedfanatiek. Wat een club was dat en zonder echt fan te zijn, moet ik zeggen dat ik het altijd wel leuk vind als ze het goed doen. Pas later kwam ik erachter dat dit in de jaren vijftig echt een van de grootste clubs van Engeland was. Wat een erelijst kan deze club overleggen. Na een bezoek aan de club, tijdens de derby tegen West Brom, heb ik nog meer sympathie voor ze gekregen. Om een of andere reden hebben de andere drie clubs die ik bezocht in de Midlands (West Brom, Birmingham en Aston Villa) iets naargeestigs over zich heen. Dat hadden de Wolves juist helemaal niet. Mooi club dus, met een geweldig stadion.
Begin jaren tachtig deed Wolves iets wat alleen Bristol City ook ooit heeft gedaan: in drie seizoenen afdalen van het hoogste naar het laagste niveau. 1984 werd de club 22ste in de First Division: degradatie. In 1985 werd de club 22ste in de Second Division: degradatie, Het jaar erop werden ze zelfs 23ste in de Third Division: opnieuw degradatie en voor het eerst kwam de club uit in de kelder van het Engelse voetbal. De club leek rijp te zijn voor de sloop, totdat Jack Hayward de club overnam. Stukje bij beetje ging het beter en in de jaren negentig waren ze dikwijls dicht bij een terugkeer op het hoogste niveau. Na veel, heel veel, paly-offwedstrijden slaagde de club erin om in 2003 te promoveren. Hayward was gelukkig, maar leek na de promotie zijn interesse in de club te verliezen. Na de snelle degradatie was het over voor hem en de Wolves zakten terug in de middenmoot totdat Steve Morgan de club overnam. Mick McCarthy werd de manager en afgelopen jaar eindigde de club op plek zeven, net niet voldoende voor een plekje in de play-offs.
Dit jaar moest en zou de club die play-offs wel halen en de druk op McCarthy was groot. Het ging wonder boven wonder erg goed en in de club leek makkelijk op weg te gaan naar de titel. In januari en februari ging het enorm stroef ineens met slechts 1 overwinning in 11 wedstrijden. Normaal genoeg om niet meer mee te doen om de titel, maar mede-koplopers Reading en Birmingham City deden het zowaar nog slechter. In maart kreeg de club ineens de geest weer en in en tegen Derby was een 2-3 overwinning genoeg voor de titel. We kunnen volgend jaar weer genieten van de Wolves in de Premier League en ik hoop daar toch wel een potje te kunnen meepakken.
Prognose 2009/2010: Ze zullen het zwaar krijgen, heel zwaar. Aartsrivaal West Brom heeft dit jaar laten zien hoe het niet moet. Vooraf had dat team de beste papieren om erin te blijven, maar eigenlijk was het al maanden zeker dat ze eruit gingen vliegen. Nee, laat Wolves maar een voorbeeld nemen aan Stoke. Gewoon keihard werken en van je eigen stadion een onneembare vesting maken. Zo maak je die verwende jufferhondjes bang en blijf je erin.
Looking forward to: Wolves v Man United. De laatste versie van die wedstrijd werd destijds live op RTL5 uitgezonden. Die verschrikkelijk arrogante Man United spelers, hun gedrag in de tunnel was al stuitend, werden flink op hun nummer gezet en verloren met 1-0. Ik teken voor een herhaling daarvan. Ook Wolves v Aston Villa klinkt mooi. Een ware Battle of the Midlands. Ik denk echt dat de Wolves volgende jaar een toevoeging zullen zijn aan de zo nu en dan saaie Premier League.
![]()
Hi-Ho Wol-ver-hamp-ton