abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68668413
Het reguliere seizoen in de Football League zit erop en dus is het weer tijd om na te beschouwen. Vorig jaar deed ik dat aan de hand van langere verhalen over vier promovendi: Hull, Doncaster, MK Dons en Aldershot. Dit jaar kies ik voor een andere manier en dat zijn korte verhaaltjes over vijftien clubs die voor mij exemplarisch zijn voor het afgelopen seizoen. De komende weken ga ik er iedere week drie plaatsen, zodat ik ook nog wat clubs mee kan nemen die nu play-offs of in de Premier League spelen. We trappen af met misschien wel de meest tragische club van afgelopen seizoen, Luton Town.
pi_68668436
No. 15 Luton Town

Opgericht: 1885

Bijnaam: The Hatters

Prijzenkast: League Cup winnaar (1988), FA Cup finalist (1959) Second Division (1982), Third Division (1937, 2005), Fourth Division (1968) & Football League Trophy winnaar (2009)

Eindpostitie 2008/2009: 24ste in League Two

Iets meer dan drie jaar geleden ging ik naar de wedstrijd Luton Town v Liverpool in de derde ronde van de FA Cup. Het werd een van de beste wedstrijden die ik ooit zag in mijn leven. Luton Town speelde geweldig en kwam op een 3-1 voorsprong tegen Liverpool, dat op dat moment de Champions League winnaar was. Uiteindelijk werd het 3-5, maar wat genoot ik daar van het publiek, het stadion en de wedstrijd. Veel beter kon het niet worden. Luton stond er op dat moment goed voor in The Championship en had alle kans om mee te mogen doen aan de play-offs. Van mij mocht deze club wel promoveren. Het zou geweldig zijn om teams als Man United en Chelsea in dit intieme stadion ten onder te zien gaan. Hoe mis kan het gaan, want over een maand of drie mogen clubs als Tamworth, Eastbourne Borough en Grays Athletic het op Kenilworth Road gaan opnemen tegen Luton. “Het kan verkeren.”, zei Bredero ooit.

Drie degradaties op rij dus voor The Hatters, niet iets om trots op te zijn als fan. Het is geen uniek feit, want ooit degradeerden ook Wolverhampton Wanderers en Bristol City drie jaar op rij. Zij deden dit echter door van de hoogste naar de laagste profdivisies te degraderen en niet, zoals Luton, van het tweede niveau naar de Conference. Luton dus terug nar de “amateurs”, waar ze voor het laatste 89 jaar geleden in uitkwamen. Het pijnlijkste voor de club is dat ze qua punten het helemaal niet zo slecht deden dit jaar, alleen die dertig strafpunten waar ze dit jaar mee begonnen deed de club de das om. Zuur, want die dertig strafpunten kregen ze door malifide gedrag van de vorige eigenaren. De huidige bestuurders konden daar niets aan doen, en waren juist op de goede weg om te club weer de weg naar boven te laten inslaan. Vandaar dat de fans van Luton ook heel erg fel waren met hun protest tegen de FA, en terecht. Het lijkt erop dat de bond de club bewust kapot wil maken, doordat ze door de vorige eigenaren voor de gek zijn gehouden.

Gelukkig voor de fans was het dit jaar niet alleen maar afzien. De club behaalde de finale van de Johnstone's Paint Trophy (een beker voor clubs onder de Championship) en nam maar liefst 40.000 fans mee naar Wembley. De club leeft dus nog steeds en met deze grote schare fans bewijzen ze meteen wat voor potentie er is bij Luton. Ik gunde het ze dan ook heel erg om deze cup te winnen tegen Scunthorpe, dat een divisie hoger voor promotie speelde. Een kleine vreugdekreet volgde dan ook, toen ik zag dat de Hatters met 3-2 hadden gewonnen in de verlening. Een mooi cadeau voor de club en het nieuwe regime. De degradatie hoeft ook niet het einde te zijn. Doncaster Rovers tuimelde een aantal jaar geleden ook uit de League, en na drie promoties in zes jaar hebben ze dit jaar een goed seizoen gedraaid in de Championship. Laat ze zich daar maar aan optrekken in Luton.

Prognose 2009/2010: De club zal enorm gemotiveerd zijn en minstens de play-offs halen. Ik verwacht ze opnieuw op Wembley, waar 40.000 Hatters hun club terug zien keren naar de League.

Looking forward to: Luton Town v AFC Wimbledon en vice versa. Een Greater London Derby en een wedstrijd die begin jaren negentig nog op het hoogste niveau werd gespeeld. Bij deze twee wedstrijden zou ik graag aanwezig zijn.

Feest op Wembley voor the Hatters.

[ Bericht 0% gewijzigd door Barnet_Bee op 05-05-2009 09:30:50 ]
  maandag 4 mei 2009 @ 20:49:10 #3
67174 Dos37
Come on Twente
pi_68668586
Ik ga het volgen
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  maandag 4 mei 2009 @ 20:53:09 #4
126146 Garudo
Kaizo Konpaku
pi_68668737

Hebben, als ik het goed heb, de play-offs bereikt

Terug naar de Championship! Go Irons!
pi_68668801
Leuk, ik ga het ook volgen.
pi_68668973
quote:
Op maandag 4 mei 2009 20:54 schreef Blawh het volgende:
Leuk, ik ga het ook volgen.
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_68669044
quote:
Op maandag 4 mei 2009 20:53 schreef Garudo het volgende:
[ afbeelding ]
Hebben, als ik het goed heb, de play-offs bereikt

Terug naar de Championship! Go Irons!
Klopt. Op de laatste speeldag konden zowel Tranmere (nummer 7) als Scunthorpe (nummer 6) de play-offs nog halen en toevallig was het Scunny v Tranmere op die laatste speeldag. Tot aan de 87e minuut was er niets aan de hand voor Tranmere dat met 0-1 voorstond. Daarna kregen ze nog een rode kaart en een penalty tegen. 1-1 en Scunthorpe mag naar de play-offs.
  maandag 4 mei 2009 @ 21:01:33 #8
126146 Garudo
Kaizo Konpaku
pi_68669099
Zoiets had ik gelezen, ja.
Ik vind het niet erg...gewoon terug naar de Championship en handhaven.
  maandag 4 mei 2009 @ 21:02:49 #9
67174 Dos37
Come on Twente
pi_68669150
quote:
Op maandag 4 mei 2009 21:00 schreef Barnet_Bee het volgende:

[..]

Klopt. Op de laatste speeldag konden zowel Tranmere (nummer 7) als Scunthorpe (nummer 6) de play-offs nog halen en toevallig was het Scunny v Tranmere op die laatste speeldag. Tot aan de 87e minuut was er niets aan de hand voor Tranmere dat met 0-1 voorstond. Daarna kregen ze nog een rode kaart en een penalty tegen. 1-1 en Scunthorpe mag naar de play-offs.
Die wedstrijd kwam ook nog voor in 2 good 2 bad in MotD2.
quote:
Anyone know the halftime score at Scunthorpe - Tranmere? This is the real important score of the day. ...
...
ooooooooh, oh oh hahaha, oooooooooooooooooh hahaha
i will never be able to concentrate on the second half now....
van Steve Wilson
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_68679477
quote:
Op maandag 4 mei 2009 20:49 schreef Dos37 het volgende:
Ik ga het volgen
Ik ook
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 mei 2009 @ 08:55:07 #11
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_68681783
Engels voetbal
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 5 mei 2009 @ 09:28:45 #12
52871 Blight
Supersized.
pi_68682465
Leuk stuk over Luton! Ik ken mensen van daar en het was daarom extra jammer om die club te zien degraderen. Hopen dat ze er snel bovenop kunnen komen.
I'd like the whole fucking world supersized. Can I have a supersize death, with a coke?
  dinsdag 5 mei 2009 @ 12:55:18 #13
44902 R_B
OEHWEE, you are good looking!
pi_68688865
Dat vind ik het mooie aan het engelse voetbal....

Je kan in de 3e divisie voetballen in een stadion van 40.000 man...

Degraderen, promoveren....zo hoog en zo laag als je wil....

Toch jammer dat het NL nog niet zo is.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 13:02:55 #14
52871 Blight
Supersized.
pi_68689144
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 12:55 schreef R_B het volgende:
Dat vind ik het mooie aan het engelse voetbal....

Je kan in de 3e divisie voetballen in een stadion van 40.000 man...

Degraderen, promoveren....zo hoog en zo laag als je wil....

Toch jammer dat het NL nog niet zo is.
Minder inwoners, minder grote steden en een heel andere cultuur en beleving. Gaat nooit gebeuren in Nederland.
I'd like the whole fucking world supersized. Can I have a supersize death, with a coke?
pi_68689547
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 08:55 schreef borisz het volgende:
Engels voetbal
pi_68734851
No. 14 Wolverhampton Wanderers

Opgericht: 1877

Bijnaam: The Wolves

Prijzenkast: First Division (1954, 1958 & 1959), Second Division (1932, 1977 & 2009), Third Division (1924 & 1989), Fourth Division (1988), FA Cup winnaar (1893, 1908, 1949 & 1960), FA Cup finalist (1889, 1896, 1921 & 1939), League Cup (1974 & 1980), Charity Shield (1949, 1954, 1959 & 1960), Football League Trophy (1988) & UEFA Cup finalist (1972)

Eindpostitie 2008/2009: 1ste in The Championship

Als ik tegen mensen vertel dat ik vaak naar Engeland ga krijg ik altijd de vraag voor welke club ik dan ben. Als ik dan zeg dat ik die niet heb, word ik raar aangekeken. Toch zijn er wel enkele clubs waar ik een zwak voor heb. Sheffield Wednesday vind ik misschien wel de mooiste club in Engeland, maar daar vlak achter komt Wolverhampton Wanderers. Met die club heb ik “iets”. Voor het eerst zag ik beelden van die club toen John de Wolf er tekende. Het stadion was helemaal in de nevel gehuld en het publiek was bloedfanatiek. Wat een club was dat en zonder echt fan te zijn, moet ik zeggen dat ik het altijd wel leuk vind als ze het goed doen. Pas later kwam ik erachter dat dit in de jaren vijftig echt een van de grootste clubs van Engeland was. Wat een erelijst kan deze club overleggen. Na een bezoek aan de club, tijdens de derby tegen West Brom, heb ik nog meer sympathie voor ze gekregen. Om een of andere reden hebben de andere drie clubs die ik bezocht in de Midlands (West Brom, Birmingham en Aston Villa) iets naargeestigs over zich heen. Dat hadden de Wolves juist helemaal niet. Mooi club dus, met een geweldig stadion.

Begin jaren tachtig deed Wolves iets wat alleen Bristol City ook ooit heeft gedaan: in drie seizoenen afdalen van het hoogste naar het laagste niveau. 1984 werd de club 22ste in de First Division: degradatie. In 1985 werd de club 22ste in de Second Division: degradatie, Het jaar erop werden ze zelfs 23ste in de Third Division: opnieuw degradatie en voor het eerst kwam de club uit in de kelder van het Engelse voetbal. De club leek rijp te zijn voor de sloop, totdat Jack Hayward de club overnam. Stukje bij beetje ging het beter en in de jaren negentig waren ze dikwijls dicht bij een terugkeer op het hoogste niveau. Na veel, heel veel, paly-offwedstrijden slaagde de club erin om in 2003 te promoveren. Hayward was gelukkig, maar leek na de promotie zijn interesse in de club te verliezen. Na de snelle degradatie was het over voor hem en de Wolves zakten terug in de middenmoot totdat Steve Morgan de club overnam. Mick McCarthy werd de manager en afgelopen jaar eindigde de club op plek zeven, net niet voldoende voor een plekje in de play-offs.

Dit jaar moest en zou de club die play-offs wel halen en de druk op McCarthy was groot. Het ging wonder boven wonder erg goed en in de club leek makkelijk op weg te gaan naar de titel. In januari en februari ging het enorm stroef ineens met slechts 1 overwinning in 11 wedstrijden. Normaal genoeg om niet meer mee te doen om de titel, maar mede-koplopers Reading en Birmingham City deden het zowaar nog slechter. In maart kreeg de club ineens de geest weer en in en tegen Derby was een 2-3 overwinning genoeg voor de titel. We kunnen volgend jaar weer genieten van de Wolves in de Premier League en ik hoop daar toch wel een potje te kunnen meepakken.

Prognose 2009/2010: Ze zullen het zwaar krijgen, heel zwaar. Aartsrivaal West Brom heeft dit jaar laten zien hoe het niet moet. Vooraf had dat team de beste papieren om erin te blijven, maar eigenlijk was het al maanden zeker dat ze eruit gingen vliegen. Nee, laat Wolves maar een voorbeeld nemen aan Stoke. Gewoon keihard werken en van je eigen stadion een onneembare vesting maken. Zo maak je die verwende jufferhondjes bang en blijf je erin.

Looking forward to: Wolves v Man United. De laatste versie van die wedstrijd werd destijds live op RTL5 uitgezonden. Die verschrikkelijk arrogante Man United spelers, hun gedrag in de tunnel was al stuitend, werden flink op hun nummer gezet en verloren met 1-0. Ik teken voor een herhaling daarvan. Ook Wolves v Aston Villa klinkt mooi. Een ware Battle of the Midlands. Ik denk echt dat de Wolves volgende jaar een toevoeging zullen zijn aan de zo nu en dan saaie Premier League.

Hi-Ho Wol-ver-hamp-ton
  woensdag 6 mei 2009 @ 16:48:43 #17
52871 Blight
Supersized.
pi_68735803
Ben benieuwd of ze er in kunnen blijven. Ik ken de selectie niet zo heel erg goed, maar gebaseerd op wat ik er van weet verwacht ik inderdaad een zwaar seizoen.
pi_68736105
Meeleestvp.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  woensdag 6 mei 2009 @ 17:03:08 #19
125344 gitaarsnaar
Sterker Door Strijd
pi_68736448
cool en leuk om te lezen
Rene van der Gijp: Als het hele stadion ''Je moeder is een hoer'' scandeert, dan moet er wel een kern van waarheid inzitten.
Feyenoord: RR
pi_68736773
Leuk topic!
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_68736876
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 16:48 schreef Blight het volgende:
Ben benieuwd of ze er in kunnen blijven. Ik ken de selectie niet zo heel erg goed, maar gebaseerd op wat ik er van weet verwacht ik inderdaad een zwaar seizoen.
Ze hebben vooral spelers die zich hebben bewezen in de lagere divisies. Het is ook best een voetballende ploeg, wat dat betreft lijken ze meer op West Brom dan op Stoke qua spel. Ze zullen een flinke kwaliteitsinjectie moeten doen willen ze erin blijven.
pi_68737129
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 16:55 schreef Paaskonijn het volgende:
Meeleestvp.

Erg leuk om te lezen!
It Never Hurts To Help!
  woensdag 6 mei 2009 @ 17:24:16 #23
52871 Blight
Supersized.
pi_68737292
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 17:14 schreef Barnet_Bee het volgende:

[..]

Ze hebben vooral spelers die zich hebben bewezen in de lagere divisies. Het is ook best een voetballende ploeg, wat dat betreft lijken ze meer op West Brom dan op Stoke qua spel. Ze zullen een flinke kwaliteitsinjectie moeten doen willen ze erin blijven.
Als er interesse is wil ik best eens een bijdrage leveren aan dit topic over de clubs die ik veelal gevolgd heb. Dan moet je echter ook aan Noord-Ierse teams denken (daar woon ik), dus of dat geheel OT is valt te betwisten.
  woensdag 6 mei 2009 @ 17:31:54 #24
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_68737619
Hopelijk komt Brentford nog langs.
pi_68737961
Mooi topic, ik blijf zeker meelezen.

Ben wel benieuwd naar de Wolves volgend seizoen, en dan vooral naar Michael Kightly en Sylvain Ebanks-Blake.
AFC Ajax - Manchester United FC - Tottenham Hotspur FC - Roberto Baggio
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')