abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68668381
Ik zag dat er hier nog geen topic over was..
dus daar beginnen we maar eens..

Mijn vrouw is zwanger van de 2de en tijdens de 20-weken echo zei de echo-scopiste ineens..: je hebt een placenta die voor de uitgang en ligt en dat is niet helemaal zoals het hoort... (dat heet dus een placenta previa) je kunt last krijgen van bloedingen dus hou daar rekening mee...

Met het kindje was voor de rest alles goed en tot die 20 wkn had ze nergens last van gehad dus wij dachten dat komt wel goed... de scopiste had nl ook nog gezegd dat met de groei van het kindje de placenta nog kon wegtrekken voor de uitgang. Deed het dat niet dan zou een keizersnee vrijwel veplicht worden... je gaat er dan vanuit dat het nog wel goed komt allemaal

Nou dus niet...
dinsdag 29 april was die 20 wkn echo en zaterdag 2 mei scheurde we al richting Ziekenhuis afd Gynacologie omdat er heftige bloedingen waren (zul je altijd zien). Na een echo, inwendige echo en een eendebek zagen ze dat het bloeden inmiddel sgestopt was maar dat die placenta er echt wel recht voor lag en dat ze niet dachten dat dit nog weg ging trekken...
Het bloeden stopte wel maar zodra mijn vrouw maar een klein beetje inspande (trapje lopen) ging het al weer mis...

En dat is lastig zeker met een 1-jarige eerste kind wat net begint te lopen... zeker als je bedenkt dat het nog een week of 18-19 is tot de due-date...

maar goed nu na 3 dn ziekenhuis mag ze weer naar huis en zullen we kijken hoe het gaat..

Dus lotgenoten? mensen die het ook hebben gehad?, tips&trucks?, do's & don'ts? met een placenta previa laat het hier weten ....
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 4 mei 2009 @ 21:22:54 #2
147316 crew  DJMO
#trut
pi_68669882
geen ervaringen, maar een hulp in de huishouding lijkt me geen overbodige luxe in dit geval..
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 4 mei 2009 @ 23:02:10 #3
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_68674673
je bent je er van bewust dat met TWEE kinderen je ook TWEE keer zo vaak je bed uit moet 's nachts??
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_68681342
quote:
Op maandag 4 mei 2009 23:02 schreef E.T. het volgende:
je bent je er van bewust dat met TWEE kinderen je ook TWEE keer zo vaak je bed uit moet 's nachts??
hahahah ja E.T (en swets die waarschijnlijk ook wel mee leest!)
maar de drang om een maatje/vriendinnetje/zusje voor nr 1 te regelen was groter dan het slaap te kort..

en ik ga er van uit dat het erger als met nr1 niet kan worden... dus hopelijk makkelijker of hetzelfde...

oh E.T (en eigenlijk swets) is het trouwesn bij die 3 nachten gebleven dat ze heeft doorgeslapen van 19.00u tot 07.00u? of is inmiddels een breuk opgetreden?? door al het ziekenhuisgedoe loop ik wat achter in mijn tpics
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:54:09 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_68684438
quote:
Dit was ook het eerste wat ik dacht
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 5 mei 2009 @ 11:05:09 #6
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_68684881
Ik heb precies hetzelfde en heb vorige week ook hetzelfde te horen gekregen: geen zorgen maken, het kan nog omhoog trekken tijdens de groei van de baarmoeder. Ik hoop op het beste natuurlijk maar vind het nu wel een stuk enger klinken.
I'm so glamourous I piss glitter!
  dinsdag 5 mei 2009 @ 11:08:37 #7
35189 Troel
scherp en bot
pi_68685010
Het enige wat ik er trouwens van weet is wat ik in de boeken ben tegengekomen en dat je dus op moet passen met gemeenschap en dergelijke. Speelt dat ook al op deze termijn, of is dat enkel de laatste aantal weken?

Volgens mijn laatste echo's lag de placenta wel aan de voorkant, maar niet voor in/uitgang.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 5 mei 2009 @ 11:14:20 #8
190853 RockabeIIa
pi_68685210
quote:
Voor 20 weken ligt de placenta bij ongeveer 5% van de zwangerschappen dicht bij het ostium internum. Na 20 weken neemt dit af tot 1%25 26 27 . Met het groter worden van de baarmoeder kan deze afstand toenemen, zodat wat aanvankelijk een placenta praevia leek, het uiteindelijk niet blijkt te zijn. Het is daarom van belang om altijd een echo in het derde trimester te herhalen wanneer er een verdenking is op een placenta praevia28 29 . Ten tijde van de partus wordt een incidentie van 0,3-0,9% beschreven, afhankelijk van de samenstelling van de onderzoekspopulatie, de wijze van vaststellen van de diagnose en de definiëring.
Bovenstaande bron met nog meer info: NVOG
En deze link over Mens & Gezondheid heeft ook veel info.

Mooi plaadie derbij:

Met mijn 12 weken echo lag de placenta trouwens aan de bovenkant. Ik was dus echt verbaasd dit te horen toen ik nauwelijks 4-5 weken verder was.

[ Bericht 5% gewijzigd door RockabeIIa op 05-05-2009 11:21:04 ]
pi_68687481
Ik heb een placenta previa gehad bij mijn eerste zwangerschap.

Ik wist het niet (in 2000 kreeg je een termijnecho bij 12 weken en verder niks). Toen ik 30 weken zwanger was kreeg ik een zware bloeding en dat hield niet meer op.
Het bloed (en de stolsels) stroomde dagelijks langs mijn benen, zo erg dat ik vast werd opgenomen in het ziekenhuis en ik niet meer mocht lopen.
Ik heb daar gelegen tot 38 weken. De placenta bleek toen iets verschoven te zijn maar nog steeds een beetje voor de uitgang. Ze konden het niet goed zien.
Ik mocht kiezen of ik een vaginale bevalling wilde proberen of toch een keizersnede. Ik koos het eerste en ik werd ingeleid.
Uiteindelijk is onze zoon toch via de natuurlijke weg geboren dus de placenta was voldoende verschoven.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 12:28:27 #10
24188 Belana
kloon van belana
pi_68687977
dat klinkt best eng evengoed...
stormy waters...
sailin'
pi_68688098
Ja, vind ik ook, Belana.

Het was een hele onzekere periode voor ons en we werden totaal niet goed begeleid.
Achteraf gezien had ik voor de ks moeten kiezen maar goed... zoals ik al zei; de informatie en begeleiding was nihil.
Ik heb weken onzeker en verdrietig liggen bloeden in het ziekenhuis.

Stom eigenlijk, hoe onmondig ik toen was. Dat zou me nu echt niet meer gebeuren
  dinsdag 5 mei 2009 @ 12:35:11 #12
24188 Belana
kloon van belana
pi_68688199
ja maarja, je hebt op dat moment nul ervaring, weet jij veel.

ik vind dat er bij rocka ook vrij makkelijk gereageerd wordt eigenlijk...door de vk bedoel ik dan dus
stormy waters...
sailin'
pi_68703530
Nou er is nu al wel wat verbeterd omdat je dus 12 wkn eco hebt dan met 20 wkn en dan vaak ook nog een indalingsecho zo einde bevalling...

Maar goed ook mijn vrouw heeft nu 3 dgn ziekenhuis gehad en toch wel behoorlijk een tikje meegekregen want je ligt maar te liggen en te wachten/hopen dat het bloeden stopt...

Nu stopt het wel alleen zodra ze een beetje inspant dan begint het weer te bloeden.
Dus heeft ze de laatste 2 dgn rustig aan gedaan en stopt het en mag ze dus naar huis...

Maar nu komt het mooie...als je dan vraagt aan de doktoren wat je wel en niet mag halen ze bij wijze van spreken hun schouders op... ze schrijven geen bedrust voor... maar ze adviseren wel rustig aan te doen. Maar als je dan vraagt of je bijvoorbeeld mag fietsen dan halen ze weer hun schouders op...

Er schijnt nog al wat onwetenheid te zijn op dit gebied/weinig onderzoek...

Maar goed... de rare situatie is nu dat ze dus naar huis komt maar dat je natuurlijk 20 wkn lang op "eierdoosjes" loopt en de vraag is of je dat 20 weken gaat volhouden... we zullen zien...

Vooralsnog mag ze naar huis komen en gaan we kijken of we wat ondersteuning in de huishouding kunnen krijgen van famillie en vrienden want de baas van Tinny wil hem nu wel weer op zijn werk zien...

Ik ga het verdere verloop hier eens bijhouden...
pi_68704162
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 12:13 schreef lily het volgende:
Ik heb een placenta previa gehad bij mijn eerste zwangerschap.

Ik wist het niet (in 2000 kreeg je een termijnecho bij 12 weken en verder niks). Toen ik 30 weken zwanger was kreeg ik een zware bloeding en dat hield niet meer op.
Het bloed (en de stolsels) stroomde dagelijks langs mijn benen, zo erg dat ik vast werd opgenomen in het ziekenhuis en ik niet meer mocht lopen.
Ik heb daar gelegen tot 38 weken. De placenta bleek toen iets verschoven te zijn maar nog steeds een beetje voor de uitgang. Ze konden het niet goed zien.
Ik mocht kiezen of ik een vaginale bevalling wilde proberen of toch een keizersnede. Ik koos het eerste en ik werd ingeleid.
Uiteindelijk is onze zoon toch via de natuurlijke weg geboren dus de placenta was voldoende verschoven.
Jesus Lily dat jij dat hebt volgehouden 8 weken ziekenhuis en ook nog hoogzwanger!!! en dan ook nog stil liggen?? Wat die je al die weken? boekjes lezen? Dan wordt je toch kierewiet?
en was het je eerste kind?
pi_68704677
Ik lag eerst ook 3 dagen. Toen naar huis, weer bloeden, weer opname, naar huis, bloeden... Toen hebben ze me vast opgenomen.
Leuk is anders ja. Maar goed. Het was niet anders.

Veel lezen, ik weet het eigenlijk niet meer..

Wat ik wel weet is dat ik vreselijk onzeker, ongerust en verdrietig was. Ik heb het kamertje bijvoorbeeld niet kunnen maken. Alles gebeurde zonder mij thuis.
Ook was ik sterk verzwakt door het bloedverlies maar vooral door het gebrek aan beweging natuurlijk. Het heeft maanden gekost voordat ik me weer enigzinds normaal voelde.

het was mijn eerste kind
  † In Memoriam † dinsdag 5 mei 2009 @ 20:13:55 #16
7074 moussy
kuttekop
pi_68704797
quote:

*rent dit topic weer uit*
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_68704999
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 19:39 schreef tinny het volgende:
Er schijnt nog al wat onwetenheid te zijn op dit gebied/weinig onderzoek...
Ik kreeg toen ook weinig of geen informatie, al die weken niet..
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 19:39 schreef tinny het volgende:
Vooralsnog mag ze naar huis komen en gaan we kijken of we wat ondersteuning in de huishouding kunnen krijgen van famillie en vrienden want de baas van Tinny wil hem nu wel weer op zijn werk zien...
Succes hoor, jullie hebben ook nog een kind rondlopen, lees ik. Dat maakt het niet bepaald makkelijker.
Ik hoop dat de placenta toch verschuift en het bloeden stopt anders worden het lange weken..

mijn echtgenoot had zijn verlof in maart al op omdat hij zoveel mogelijk bij mij in het ziekenhuis wilde zijn

[ Bericht 1% gewijzigd door lily op 05-05-2009 20:28:14 ]
  dinsdag 5 mei 2009 @ 20:47:01 #18
100412 mefke79
komt goed!
pi_68706155
Tinny, kijk ook eens of je nog thuiszorg kunt krijgen, zeker met die andere uk van je. Heel veel succes voor jou en je vrouw!
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  dinsdag 5 mei 2009 @ 20:48:34 #19
190853 RockabeIIa
pi_68706215
Ik heb 22 mei weer een echo. Hopelijk is de ligging van de placenta dan veranderd en zo niet dan heb ik me in elk geval al goed ingelezen.
*positive thinking*
pi_69044267
inmiddels zijn we ruim 2 weken verder en er is gelukkig geen grote bloeding geweest (wel 1 kleintje)
Inmiddels ook een controle bezoek aan de gynaecologe... maar dat was meer proforma, "alles goed? " ja, "ok tot over 2 weken"

En dat valt me nog het meest op.. we hebben nu inmiddels veel mensen/doktoren gesproken maar niemand kan ons antwoord geven op een paar cruciale vragen:

- hoe (waarschijnlijk) de rest van de zwangerschap eruit gaat zien (is er veel kans dat ze bloedingen krijgt, wat is de kans dat ze geen bloedingen krijgt)

- of je je nu stil/koest moet houden (bedrust) of dat je gewoon de dingen moet doen die je altijd doet maar dan wat voorzichtiger?

- wat is de kans dat bij een Placenta previa TOTALIS (opgemerkt in week 20/21) de placenta met de groei toch nog wegtrekt van de baarmoedermond?

Ondanks dat het toch aardig wat voor komt (1 op de 500 bevallingen) is hier nog niete cht duidelijkheid over...
pi_69044280
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 20:47 schreef mefke79 het volgende:
Tinny, kijk ook eens of je nog thuiszorg kunt krijgen, zeker met die andere uk van je. Heel veel succes voor jou en je vrouw!
heb inmiddels 3 verschillende loketten gehad maar bij alle instanties krijg ik te horen dat we:
- het zelf moeten oplossen, ja er is nog een partner, en ook al werkt die FullTime die moet dat dan toch maar doen.
- te jong en te vitaal zijn en het dus maar met vrienden/famillie moeten oplossen (die zitten de hele dag thuis niks te doen ja )

Dus we zijn nu aan het kijken naar een huishoudster/werkster/interieurverzorgster maar die is ook niet zo 1,2,3 gevonden...
pi_69064448
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 11:05 schreef RockabeIIa het volgende:
Ik heb precies hetzelfde en heb vorige week ook hetzelfde te horen gekregen: geen zorgen maken, het kan nog omhoog trekken tijdens de groei van de baarmoeder. Ik hoop op het beste natuurlijk maar vind het nu wel een stuk enger klinken.
Ik ook.
pi_69064933
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 06:52 schreef tinny het volgende:
inmiddels zijn we ruim 2 weken verder en er is gelukkig geen grote bloeding geweest (wel 1 kleintje)
Inmiddels ook een controle bezoek aan de gynaecologe... maar dat was meer proforma, "alles goed? " ja, "ok tot over 2 weken"

En dat valt me nog het meest op.. we hebben nu inmiddels veel mensen/doktoren gesproken maar niemand kan ons antwoord geven op een paar cruciale vragen:

- hoe (waarschijnlijk) de rest van de zwangerschap eruit gaat zien (is er veel kans dat ze bloedingen krijgt, wat is de kans dat ze geen bloedingen krijgt)

- of je je nu stil/koest moet houden (bedrust) of dat je gewoon de dingen moet doen die je altijd doet maar dan wat voorzichtiger?

- wat is de kans dat bij een Placenta previa TOTALIS (opgemerkt in week 20/21) de placenta met de groei toch nog wegtrekt van de baarmoedermond?

Ondanks dat het toch aardig wat voor komt (1 op de 500 bevallingen) is hier nog niete cht duidelijkheid over...
Waarschijnlijk is er over je eerste en je laatste vraag gewoon heel erg weinig te zeggen of te voorspellen en krijg je er daarom geen sluitend antwoord op.
De meeste gynaecologen en artsen passen wel op met vragen waar geen concrete antwoorden op te geven zijn. Misschien niet fijn voor jullie ivm houvast ofzo maar wel heel begrijpelijk vanuit je ziekenhuis.

En voor je middelste vraag denk ik dat je met gezond verstand een eind komt. Zolang er niet concreet "bedrust houden" is gezegd tegen je vrouw hoeft ze dit niet te doen. Rustig aan doen lijkt me verstandig.

En over thuiszorg tsja, spijtig maar helaas er zijn gigantische tekorten in de thuiszorg. Mijn ex-schoonmoeder met kanker kregen we ook geen thuiszorg voor, jullie zijn jong dat moet zelf opgelost kunnen worden. Ouderen en alleenstaanden hebben voorrang wat dat betreft. Wat je wel kunt doen is je verdiepen in mantelzorg en dergelijke. En wellicht met je werkgever praten over het opnemen van tijdelijk zorgverlof (bijvoorbeeld zodat je elke dag iets eerder thuis kunt zijn ofzo.)
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_69065023
Bij mij is de placenta mooi omhoog geschoven, met 13 weken lag die niet zo goed.
En met 20 weken was die voldoende verschoven.

En toevallig weet ik dat je via de wijkverpleegster en jeugdzorg een traject hebt voor thuiszorg.
Misschien een idee om dat even uit te zoeken.
Wat de voorwaarden zijn weet ik namelijk niet.
pi_69626482
Helaas afgelopen week (26 mei) weer een bloeding opgetreden Dit was in week 24 van de zwangerschap...dus weer richting ziekenhuis.
Ook deze stopte na 24 uur dus na een paar nachtjes ziekenhuis konden we weer naar huis..
er zat nu 3 wkn tussen (tussen de bloedingen).

En er wordt weer op eieren gelopen.... inmiddels zitten we in week 25..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')