abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 april 2002 @ 16:27:13 #1
17205 Profesor
I have a dream!
pi_3786873
waarom heeft licht een duaal karakter?
[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
pi_3786898
Op welk duale karakter doel je?
  woensdag 10 april 2002 @ 16:30:04 #3
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3786904
error :define duaal
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_3786927
quote:
Op woensdag 10 april 2002 16:27 schreef Profesor het volgende:
Zodat het kan kiezen.
O+. Ripley. O+.
  woensdag 10 april 2002 @ 16:32:58 #5
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3786950
Je doelt misschien erop dat het een deeltje en een golf is? Dan is waarom geen zinnige vraag,natuurwet
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_3786965
quote:
Ja eh, die vraag had ik je dus gesteld voor het spreekuur.
DAN GAAN WE DIE NIET HIER VRAGEN JA!
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 10 april 2002 @ 16:36:09 #7
17205 Profesor
I have a dream!
pi_3786996
quote:
Op woensdag 10 april 2002 16:34 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ja eh, die vraag had ik je dus gesteld voor het spreekuur.
DAN GAAN WE DIE NIET HIER VRAGEN JA!

Ook ik weet niet alles....
Maar ben slim genoeg om dit even na te vragen
[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
pi_3787001
quote:
wat een vreemde vraag
waarom vallen dingen door de zwaartekracht naar beneden?
tis gewoon zo
tis tegelijk een golf en deeltje
Grootste gemis op het WK:[br]Friesland ;)
pi_3787003
quote:
Op woensdag 10 april 2002 16:32 schreef Kaalhei het volgende:
Je doelt misschien erop dat het een deeltje en een golf is? Dan is waarom geen zinnige vraag,natuurwet
Hehehe... het is geen natuurwet hoor, dat wij licht interpreteren als zowel een deeltje als een golf.
Maar je hebt gelijk: de vraag is vrij onzinnig...

tegenvraag voor de topicstarter (indien hij dit bedoelde):
wanneer jij t niet eens bent met het duale karakter, welk enkelvoudig karakter wil jij licht dan toedichten?

pi_3787019
quote:
Op woensdag 10 april 2002 16:36 schreef _Fulton_ het volgende:

[..]

wat een vreemde vraag
tis gewoon zo
tis tegelijk een golf en deeltje

Fout, licht is geen deeltje en ook geen golf. Het heeft alleen een golf en deeltjes karakter.
  woensdag 10 april 2002 @ 16:38:15 #11
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_3787021
quote:
Licht hoeft toch geen duaal karakter te hebben?
Het ligt toch aan het model dat men gebruikt om het verschijnsel te verklaren?
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
pi_3787038
quote:
Op woensdag 10 april 2002 16:38 schreef ullie het volgende:

[..]

Licht hoeft toch geen duaal karakter te hebben?
Het ligt toch aan het model dat men gebruikt om het verschijnsel te verklaren?

Alles heeft een duaal karakter.

Maar de vraag is waarom.

O+. Ripley. O+.
  woensdag 10 april 2002 @ 16:39:42 #13
17205 Profesor
I have a dream!
pi_3787042
quote:
Op woensdag 10 april 2002 16:36 schreef Haastige_Harry het volgende:

[..]

Hehehe... het is geen natuurwet hoor, dat wij licht interpreteren als zowel een deeltje als een golf.
Maar je hebt gelijk: de vraag is vrij onzinnig...

tegenvraag voor de topicstarter (indien hij dit bedoelde):
wanneer jij t niet eens bent met het duale karakter, welk enkelvoudig karakter wil jij licht dan toedichten?

Deze vraag werd zo aan mij geformuleerd. Ik had hier geen antwoord op en dacht plaats hem hier.
pi_3787070
quote:
Op woensdag 10 april 2002 16:39 schreef Profesor het volgende:

[..]

Deze vraag werd zo aan mij geformuleerd. Ik had hier geen antwoord op en dacht plaats hem hier.

In welk geval ik zou antwoorden: omdat wij anders het gedrag van licht niet kunnen verklaren.

[edit] Nuance:
Omdat wij zonder een duaal karakter aan licht te geven enkele verschijnselen niet kunnen verklaren.
[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Haastige_Harry op 10-04-2002 16:43]

pi_3787073
Licht heeft een duaal karakter omdat het tot halverwege jaren '60 alleen beschreven werd in termen die we op dat moment begrepen. Die termen waren grijpbaar voor gewone mensen, en daarom wordt het je nog steeds op deze manier geleerd.

In de jaren '60 kwam men met de quantummechanica op de proppen (eerder al, het was Einstein die er mee begon), en sindsdien heeft het licht dus alleen nog maar voor gewone mensen met een gewone opleiding een duaal karakter.

In de quantummechanica is licht niets anders dan alle andere energieen. Bij quantummechanica is massa (ik praat nu over het deeltjeskarakter) niet een eigenschap maar een gevolg, en is licht dus prima singulier te beschrijven.

Lees maar eens iets over quantummechanica. Iets over superstrings lezen is ook wel leuk. Helaas is quantummechanica niet gemakkelijk in het gebruik.

Voor gewone simpele berekeningen aan licht kun je wel nog steeds de oude (Newtoniaanse) mechanica gebruiken. Die modellen zijn prima, als je niet al te nauwkeurig kijkt.

(en in de Newtoniaanse zoals wij die ervaren is meer dan Newtoniaanse mechanica ook vaak niet nodig. Tenzij je met deeltjesversnellers, warp-drives en materie-transmissie bezig bent ).

Zo zie je maar weer: geen antwoord betekent niet altijd dat er geen oplossing is. Het betekent vaak dat je de oplossing gewoon niet weet.

pi_3787096
quote:
Op woensdag 10 april 2002 16:42 schreef RetepV het volgende:
In de jaren '60 kwam men met de quantummechanica op de proppen (eerder al, het was Einstein die er mee begon), en sindsdien heeft het licht dus alleen nog maar voor gewone mensen met een gewone opleiding een duaal karakter.
De quantummechanica bestaat al wat langer dan sinds de jaren 60 hoor.
pi_3787126
quote:
Dingen vallen helemaal niet door de zwaartekracht naar beneden! Einstein heeft dat in de jaren '40-'50 al lang bewezen. Is dat nu, 50 jaar later, nog steeds niet doorgedrongen in Nederland?

Materie = Energie

Energie heeft de eigenschap dat het de ruimte buigt.

De buiging van de ruimte ervaren wij als zwaartekracht.

Er is al heel wat bewijsvoering voor wat ik hier neerschrijf...

pi_3787152
quote:
Op woensdag 10 april 2002 16:43 schreef Lucille het volgende:
De quantummechanica bestaat al wat langer dan sinds de jaren 60 hoor.
Uhm, ook Smartassen moeten goed lezen hoor . Ik schreef ook "(eerder al, het was Einstein die er mee begon)", je hebt het zelfs meegequote!

Overigens ben ik geen deskundige hoor, ik heb er gewoon wat over gelezen en het maakt allemaal aardig sense. Ik ben maar een lowly programmer.

pi_3787333
quote:
Op woensdag 10 april 2002 16:48 schreef RetepV het volgende:

[..]

Uhm, ook Smartassen moeten goed lezen hoor . Ik schreef ook "(eerder al, het was Einstein die er mee begon)", je hebt het zelfs meegequote!

Overigens ben ik geen deskundige hoor, ik heb er gewoon wat over gelezen en het maakt allemaal aardig sense. Ik ben maar een lowly programmer.

Sterker nog, het was eigenlijk nog geen eens Einstein die het begon. Dat was Max Planck

pi_3787402
Ah ja, Planck, die was ik vergeten. Maar ik ben dan ook geen wetenschapper .

Nou ik iemand tegenkom die er meer van af weet dan ik... Weet jij wat boeken over dit onderwerp die niet al te moeilijk leesbaar zijn? Dwz. wel duidelijk verklaren maar niet aan de hand van moeilijke wiskundige vergelijkingen?

Ik kan met abstracte redenaties wel weg, maar als het wiskundig verklaard wordt aan de hand van vergelijkingen en dergelijke, dan moet ik toch nog even aan het handje meegetroond worden.

pi_3787479
Grappig, nou ik die foto zie... Max lijkt wel op de leraar Nederlandsch die ik heb gehad .
pi_3787533
quote:
Op woensdag 10 april 2002 17:03 schreef RetepV het volgende:
Ah ja, Planck, die was ik vergeten. Maar ik ben dan ook geen wetenschapper .

Nou ik iemand tegenkom die er meer van af weet dan ik... Weet jij wat boeken over dit onderwerp die niet al te moeilijk leesbaar zijn? Dwz. wel duidelijk verklaren maar niet aan de hand van moeilijke wiskundige vergelijkingen?

Ik kan met abstracte redenaties wel weg, maar als het wiskundig verklaard wordt aan de hand van vergelijkingen en dergelijke, dan moet ik toch nog even aan het handje meegetroond worden.

De serie van Richard Feynman (Feynman Lectures) zijn heel goed. Daar zit ook wel veel formulewerk in, maar ook een zeer heldere uitleg.

woensdag 10 april 2002 @ 17:58:05 #23
3719 risk one
Hypothecaire zekerheid.
pi_3788026
quote:
Op woensdag 10 april 2002 16:46 schreef RetepV het volgende:

[..]

Dingen vallen helemaal niet door de zwaartekracht naar beneden! Einstein heeft dat in de jaren '40-'50 al lang bewezen. Is dat nu, 50 jaar later, nog steeds niet doorgedrongen in Nederland?

Newton rekent en denkt makkelijker en wordt daarom nog vaak gebruikt als het niet zo precies hoeft (ook in de Natuurkunde). Het is dus nog steeds volledig geoorloofd om in een gewoon alledaags gesprek te zeggen dat zaken naar de aarde toe vallen tengevolge van de zwaartekracht.

Maar goed, je hebt even kunnen laten blijken dat je drie pagina's Stephen Hawking hebt gelezen en daar ging het tenslotte om, niet?

pi_3788229
quote:
Op woensdag 10 april 2002 17:58 schreef risk one het volgende:
Maar goed, je hebt even kunnen laten blijken dat je drie pagina's Stephen Hawking hebt gelezen en daar ging het tenslotte om, niet?
.

Die tip van Lucille was trouwens erg goed. Feynmann is niet alleen een geweldig wetenschapper, hij kan alles ook nog eens ontzettend goed uitleggen.

woensdag 10 april 2002 @ 18:37:00 #25
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_3788428
quote:
Op woensdag 10 april 2002 17:58 schreef risk one het volgende:

[..]

Newton rekent en denkt makkelijker en wordt daarom nog vaak gebruikt als het niet zo precies hoeft (ook in de Natuurkunde). <knip>

Bovendien is relativiteit op dit kleine trutbolletjezo klein dat we deze net zo goed weg kunnen strepen.
quote:
Welke bladzijdes waren dat dan, die heb ik gemist.
Hawkings is pas in '42 geboren, dussuh, dat was iemand anders.
Ik heb ook een boek
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')