abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68650277
Hallo,

Dit weekend is er in mijn kamer ingebroken. Ik woon in een studentenhuis op de begane grond. Er is voor een aanzienlijk bedrag aan spullen weggehaald (o.a. laptop en camera) en nu ben ik in onzekerheid over in hoeverre mijn inboedelverzekering de schade dekt.
Er zijn geen permanente sporen van braak. Waarschijnlijk heeft de inbreker mijn Hörmann raamkozijn geforceerd, want deze stond op de verkeerde stand open. Om preciezer te zijn, het handvat stond in de kantelstand, terwijl het raam na de inbraak wagenwijd open stond. Dit is mijns inziens alleen mogelijk als de inbreker wat geforceerd heeft. Echter, aan het kozijn is geen duidelijke schade te zien.
Mijn inboedelverzekering dekt de schade als er aanwijsbare sporen van braak zijn.
Een huisgenoot heeft de inbreker op heterdaad betrapt en is hem nog achterna gerend, maar hij kon op een haar na ontsnappen. De politie is hierop meteen langs gekomen en zij hebben behalve het raamkozijn in de verkeerde stand geen sporen van braak kunnen ontdekken.

Ik heb nog geen aangifte gedaan. Voor mij is natuurlijk het allerbelangrijkste dat de inbraak als zodanig wordt beschouwd door mijn inboedelverzekering. Hebben jullie advies voor mij hoe ik dit kan aanpakken? En zijn er mensen die soortgelijke gevallen hebben meegemaakt?
  Moderator maandag 4 mei 2009 @ 11:56:09 #2
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 4 mei 2009 @ 11:58:21 #3
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_68650438
klote dat t gebeurd is, maar ik ben bang dat als er echt geen braaksporen zijn je niets van je inboedel terug ziet.

en idd meteen aangifte doen

volgens de verzekeringssite:

Wat is het verschil tussen diefstal en inbraak?

Bij inbraak moeten er sporen van braak zijn, bij diefstal is dit niet het geval. Beide risico’s zijn normaal gesproken op de inboedelverzekering gedekt wat betreft uw eigen (huur)woning. Bij kamerverhuur wordt de “binnenbraakclausule” opgenomen. In dat geval moet de kamerdeur zijn opengebroken om dekking te hebben.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_68650616
Dit is wat er in de polisvoorwaarden staat:
"Diefstal, afdreiging en gewelddadige beroving
Schade als gevolg van diefstal, afdreiging of gewelddadige beroving. In afwijking van het voorafgaande geldt, dat diefstal- en inbraakschade slechts verzekerd is, mits voorafgegaan door aantoonbare sporen van braak aan het perceelsgedeelte in gebruik bij verzekerde. Ten aanzien van lijfsieraden geldt voor bovengenoemde risico's een vergoeding tot ten hoogste ¤ 500,=. Het bepaalde in de indexclausule is hierop niet van toepassing."

Uiteraard ga ik aangifte doen..
pi_68651408
En daarom altijd eerst zelf met een schroevendraaier inbraak sporen maken als die er niet zijn en ze wel alles van je gejat hebben.
  Moderator maandag 4 mei 2009 @ 12:26:21 #6
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_68651423
quote:
Op maandag 4 mei 2009 12:03 schreef hector81 het volgende:
Dit is wat er in de polisvoorwaarden staat:
"Diefstal, afdreiging en gewelddadige beroving
Schade als gevolg van diefstal, afdreiging of gewelddadige beroving. In afwijking van het voorafgaande geldt, dat diefstal- en inbraakschade slechts verzekerd is, mits voorafgegaan door aantoonbare sporen van braak aan het perceelsgedeelte in gebruik bij verzekerde. Ten aanzien van lijfsieraden geldt voor bovengenoemde risico's een vergoeding tot ten hoogste ¤ 500,=. Het bepaalde in de indexclausule is hierop niet van toepassing."

Uiteraard ga ik aangifte doen..
Als de politie is langs geweest en zij hebben zelf ook een PV opgesteld (los van de aangifte) sta je wel wat sterker.
pi_68669551
quote:
Op maandag 4 mei 2009 12:26 schreef Sorella het volgende:
En daarom altijd eerst zelf met een schroevendraaier inbraak sporen maken als die er niet zijn en ze wel alles van je gejat hebben.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_68672485
Volgens de voorwaardes is er geen dekking.
Want er is tenslotte geen sprake van inbraak (anders is het wel erg gemakkelijk om schades te claimen op je verzekering )

Ik dacht altijd dat die kantelramen vrij veilig waren? En niet zo 123 te forceren zijn?
pi_68675015
Je huisgenoot heeft de inbraak op heterdaad betrapt. Wellicht kun je verder een verklaring krijgen van de politie over je raam en of dat zonder braakschade is te openen. In dat geval sta je in ieder geval sterker om aan te tonen dat het om inbraak gaat waarbij jou geen schuld treft.
  maandag 4 mei 2009 @ 23:12:03 #10
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_68675140
Je huisgenootje betrapt iemand op heterdaad en je hebt nog geen aangifte gedaan?
Je zal me een zeikerd vinden maar dat is niet echt snugger. ALTIJD aangifte doen. Zéker als je een getuige hebt.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_68675538
Hoe weet een verzekeraar wat er in je kamer stond? Moet je dat ook bewijzen kunnen?
pi_68676536
quote:
Op maandag 4 mei 2009 23:20 schreef Rammstino het volgende:
Hoe weet een verzekeraar wat er in je kamer stond? Moet je dat ook bewijzen kunnen?
Wil je de volledige schade vergoed krijgen ja.

Verzekeraars hanteren anders vaste prijzen.
Bonnen, bankafschriften zijn van belang hierbij.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 08:54:50 #13
145052 NEGERZOEN
Zoekende....
pi_68681779
Ik heb ook een vraagje over inbraak. Bij mij is er ook ingebroken.

Ik had de keukendeur niet op slot gedaan, maar wel de schuttingdeur. Deze kan van binnenuit op slot met een draaislot (dus geen sleutel). De inbrekers hebben een schuttingplank losgedrukt en konden zo dus bij het draaislot. Er is duidelijk schade te zien aan de schutting hiervan.

Wordt dit nu vergoed door de inboedelverzekering? Het huis was dus niet afgesloten, maar het perceel wel degelijk.
Interesse?
  dinsdag 5 mei 2009 @ 08:59:35 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_68681868
Dat is dan insluiping volgens mij.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:16:14 #15
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_68683399
Insluiping is meer het verstoppen in een pashokje om zo een kledingwinkel na sluitingstijd leeg te halen.

Schutting met braaksporen, huis niet.. Geen idee wat een verzekeraar mee doet.

Voor TS, als de politie er bij is geweest dan heb je natuurlijk wel meteen gevraagd om een kopie van de schriftelijke verklaring van de politie?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 5 mei 2009 @ 10:20:32 #16
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_68683507
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 10:16 schreef E.T. het volgende:
Insluiping is meer het verstoppen in een pashokje om zo een kledingwinkel na sluitingstijd leeg te halen.

Voor TS, als de politie er bij is geweest dan heb je natuurlijk wel meteen gevraagd om een kopie van de schriftelijke verklaring van de politie?
bij ons in huis heeft iemand de voordeur opengemaakt (laatste die wegging deur niet afgesloten) met een haakje, en de kamerdeuren geforceerd, zelfs dat werd gezien als insluiping omdat er geen schade aan de voordeur was
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:21:26 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_68683528
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 10:16 schreef E.T. het volgende:

Jij bedoelt insluiten. Insluipen is als iemand zich toegang verschaft die niks in je huis te maken heeft en er spullen wegneemt terwijl de deuren niet op slot zijn.

Ik geef je een goede kans met de getuigeverklaring van je huisgenoot.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:26:50 #18
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_68683674
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 10:21 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Jij bedoelt insluiten. Insluipen is als iemand zich toegang verschaft die niks in je huis te maken heeft en er spullen wegneemt terwijl de deuren niet op slot zijn.

Ik geef je een goede kans met de getuigeverklaring van je huisgenoot.
f*ck, verkeerd gelezen
Sorry..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_68695526
Bedankt voor alle reacties. Ik heb gisteravond aangifte gedaan. Verder vandaag via e-mail contact opgenomen met mijn inboedelverzekering. Nu is het even afwachten hoe moeilijk ze gaan doen.

Ik dacht dat die kantelramen inderdaad vrij veilig waren, maar blijkbaar heeft de inbreker toch een manier gekend deze te openen. Had hij nou maar gewoon een baksteen door mijn ruit gegooid, dan had ik nu geen onzekerheid gehad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')