Dat is nog eens goed nieuws!!quote:Op zondag 3 mei 2009 13:46 schreef Tism het volgende:
Eisen verlichting voertuigen aangescherpt
Per 1 mei worden nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd.
In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR.
Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.
De bovengenoemde regels zijn onderdeel van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Regeling voertuigen.
Een overzicht van de wijzingen is ook te raadplegen op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bij het onderwerp ‘Verkeersborden en verkeersregels’: Wijzigingen per 1 mei 2009.
Is al verboden.quote:Op zondag 3 mei 2009 13:41 schreef Mirjam het volgende:
zou tijd worden dat ze die rotzooi gaan verbieden
ik heb tot nu toe alleen bij mercedes mooie xenon gezien die goed licht uitstraalde en andere weggebruikers niet hinderde.quote:Op zondag 3 mei 2009 13:54 schreef Jumpers het volgende:
xenon licht varieert in kleur van wit tot paarsachtig dus er rijden ook mensen met blauw xenon licht.
Als zoeen motor achter je rijdt, lijkt het net alsof ie de ganse tijd zit te flitsen naar jequote:Op zondag 3 mei 2009 14:00 schreef Jumpers het volgende:
Er rijden ook mensen met xenon licht die het hebben in de motor.
Da's pas echt scherp in je gezicht.
dan moetren ze er beter op controleren, ben al zo vaak verblind door die rotzooiquote:Op zondag 3 mei 2009 13:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is al verboden.
Lampen zijn wit of geel, niet blauw.
vastquote:Op zondag 3 mei 2009 14:16 schreef Posergoth6667 het volgende:
ik zet altijd mijn groot licht aan als er eentje aan komt rijden, en hou dat zo'n 2 seconden vast, en daarna ga ik seinen, met mijn zonneklepje naar beneden, terwijl ik rustig mijn auto afrem tot stilstand.
Hier snap ik niks van.quote:Op zondag 3 mei 2009 14:19 schreef Posergoth6667 het volgende:
bij mijn vaders auto kan ik de lampen naar binnen klikken. ik reed laast op de weg en er zat een politie auto achter mij met die #*$%* lampen. tijdens het rijden de lampen naar binnen geklapt en de binnenspiegel zelf weg gedraaid.
Zoeen Bassie & Adriaan auto. Dat je kan knipogen met de koplampenquote:Op zondag 3 mei 2009 14:39 schreef B.E.D het volgende:
[..]
Hier snap ik niks van.![]()
Je koplampen naar binnen klikken? Nadere uitleg of een paint hiervan please.
hij zal zn buitenspiegels wel bedoelen. die kunnen vaak ingeklapt worden tijdens het parkeren (of gaat automatisch)quote:Op zondag 3 mei 2009 14:39 schreef B.E.D het volgende:
[..]
Hier snap ik niks van.![]()
Je koplampen naar binnen klikken? Nadere uitleg of een paint hiervan please.
quote:Op zondag 3 mei 2009 14:16 schreef Posergoth6667 het volgende:
terechte klacht!
maar ook de echte xenon is hinderlijk. mijn rijleraar (motorrijles) heeft xenon in zijn mercedes, en als hij achter mij rijd, zie ik niets meer in mijn spiegels. ik weiger dan ook nog te lessen als hij in de auto gaat rijden.
ik zet altijd mijn groot licht aan als er eentje aan komt rijden, en hou dat zo'n 2 seconden vast, en daarna ga ik seinen, met mijn zonneklepje naar beneden, terwijl ik rustig mijn auto afrem tot stilstand.
optieven met die lampen. weg uit het verkeer ermee!
Nou, hij tikt anders toch 2 x lampen.quote:Op zondag 3 mei 2009 14:47 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
hij zal zn buitenspiegels wel bedoelen. die kunnen vaak ingeklapt worden tijdens het parkeren (of gaat automatisch)
Heel herkenbaar dit, altijd dat soort autotjes ook waar zulks volk in zit, golf 2, seat ibiza, suzuki swift...quote:Op zondag 3 mei 2009 16:33 schreef osmo het volgende:
Hier rijdt er een Golf 2 rond met xenon, en dan van die afgezaagde veren zodat hij alle kanten opstuitert, dat is pas een lichtshow als die aankomt
Laat mij raden, jij rijdt altijd met papa mee vanop de achterbank?quote:Op zondag 3 mei 2009 19:06 schreef Arjentjuh86 het volgende:![]()
Verblind worden door xenon... Vind je de lampjes zo mooi dat je er recht in loopt te kijken?
Wie wordt er nou verblind door xenon...
En zo wat... Verblind en dan? Rij je dan de berm in?
quote:Op zondag 3 mei 2009 19:37 schreef osmo het volgende:
[..]
Laat mij raden, jij rijdt altijd met papa mee vanop de achterbank?
Ik heb ze in m'n richtingaanwijzers gedaan. Da's tenminste effectief.quote:Op zondag 3 mei 2009 13:41 schreef B.E.D het volgende:
Het is toch om te gieren!
Die gasten schroeven er gewoon een blauw lampje in, en denken daarmee baas te zijn.
Ik loop zelden naar de bus, ik vind het OV verschrikkelijk. Ik reis zoveel mogelijk met de auto. Zeiken over Xenon is gewoon een hype atm, ik vind slecht afgestelde traditionele verlichting veel storender dan slecht afgestelde Xenon.quote:Op zondag 3 mei 2009 15:56 schreef Koskesh het volgende:
[..]
Als je altijd naar de bus loopt heb je er minder last van ja.
Op Audi's zelf zijn ze wel mooi, hoewel ze ze beter wat exclusiever hadden kunnen houdenquote:Op maandag 4 mei 2009 15:43 schreef MaximumRush het volgende:
Wat nog triester is zijn van die Audi led-strips die je bij een handje vol rammelbakken ziet.
Kun je geen automatisch dimmende binnenspiegel betalen?quote:Op maandag 4 mei 2009 19:11 schreef MrFl0ppY het volgende:
Mits goed afgesteld en naar beneden gericht is het wel te doen, wijkt het er maar iets van af of zit het op een SUV is het gewoon erg irritant en gevaarlijk. Soms kun je gewoon niets meer zien in je achterspiegel als er zo'n mongool met zijn xenonlichten in schijnt. Maar goed, als ik soms de afstelling zie van lampen in het algemeen....
Ik hoor het allemaal wel, de enkeling die naar me seint heeft 9 vd 10 keer zijn gewone halogeentjes slecht afgesteld staan ... Overdreven gedoe, de grootste irritatie is nog altijd de afstelling, dat zie ik verhoudingsgewijs inderdaad wel vaker bij xenon lampen, maar nog altijd veel vaker bij halogeen rijders.quote:Nieuw is dat in het armatuur lampjes moeten zitten die voor dat armatuur
zijn bedoeld en geen andere lampjes die daarvoor niet zijn bedoeld. Dat
wordt ook een apk-punt.
Voor gasontladingslampen (Xenon) gelden aanvullende eisen, maar die
aanvullende eisen gelden nu ook al. Overigens gelden die aanvullende eisen
alleen voor auto's van 2007 of jonger. Daaraan verandert op 1 mei 2009 dus
niets
ik heb het over nep xenon,niet over fabrieks xenon.quote:Op maandag 4 mei 2009 13:48 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Ik loop zelden naar de bus, ik vind het OV verschrikkelijk. Ik reis zoveel mogelijk met de auto. Zeiken over Xenon is gewoon een hype atm, ik vind slecht afgestelde traditionele verlichting veel storender dan slecht afgestelde Xenon.
Dat is geen nep xenon... Nep Xenon is ditquote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:42 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
ik heb het over nep xenon,niet over fabrieks xenon.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |